TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
ja. det är en tl1000s från -00. den har 2 spridare. jag har inte klippt så jätte mkt i kablarna än. tänkte jag skulle få igång den först så jag ser vad som behövs. jag bor i kristinehamn ( 4 mil från karlstad) ifall nån skulle va snäll och hjälpa mig.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2877238 ja. det är en tl1000s från -00. den har 2 spridare. jag har inte klippt så jätte mkt i kablarna än. tänkte jag skulle få igång den först så jag ser vad som behövs. jag bor i kristinehamn ( 4 mil från karlstad) ifall nån skulle va snäll och hjälpa mig.
När du slår på tändningen, startar bränslepumpen i ett par sekunder?
Har du ström till tändspolarna/gnista?

Det finns ju typ en miljon saker att kolla... Vore bra om du kunde sammanfatta lite vad du testat hittills. :tummenupp

Vad är det för ram du stoppat in den i? Eller är det en tls du bygger?
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
När du slår på tändningen, startar bränslepumpen i ett par sekunder?
Har ......

Vad är det för ram du stoppat in den i? Eller är det en tls du bygger?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=147559

Octo..... :gnissla TLS..... HA !

Välkommen till TL-tråden!
Jag gissade att du snart skulle hitta hit för lite hjälp!

Elen blir en tuff nöt att reda ut på hojen men med hjälp här
och kanske någon som kan komma förbi så kommer det lösa sig! :tummenupp

Jag har bara extra ECU till TLR och inte TLS... tyvärr!

Men som sagt.... VÄLKOMMEN!

R
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Tja alla.

Jag tänkte sätta på ett elektronisktblinkersrelä i helgen för att förbereda för mina diod blinkare som är på väg. Problemet är att jag inte hitta något relä... är jag blind och retarderad eller finns det inget, dvs är det inbyggt i boxen eller något liknande?

Om så är fallet, är det någon som vet hur mycket motstånd man kommer behöva sätta dit på ett ungefär för att få det att blinka normalt om man satt diodblinkare både fram o bak.

:va
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

:pangihuve :Bugar

Ja, jäklar! Hoppas man får se/höra det där bygget live nån dag!

2877345 Tja alla.

Jag tänkte sätta på ett elektronisktblinkersrelä i helgen för att förbereda för mina diod blinkare som är på väg. Problemet är att jag inte hitta något relä... är jag blind och retarderad eller finns det inget, dvs är det inbyggt i boxen eller något liknande?

Om så är fallet, är det någon som vet hur mycket motstånd man kommer behöva sätta dit på ett ungefär för att få det att blinka normalt om man satt diodblinkare både fram o bak.

:va
En vanlig blinkers är väl på 21w så den motsvarar ca 7ohm. Du behöver alltså ett motstånd på ca 6-8ohm i serie med respektive blinkers...

Tänk på att använda effektmotstånd då motståndet kommer att käka all ström som en normal blinkerslampa annars hade använt, vilket egentligen gör diodlampor så oerhört meningslöst såvida man inte använder elektroniska relän anpassade för låga impedanser i lamporna...
 
Last edited:

Evil Schrimp

Tillbaks i sporthoj träsket
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600rr -07.
Octo..... :gnissla TLS..... HA !

Välkommen till TL-tråden!
Jag gissade att du snart skulle hitta hit för lite hjälp!

Elen blir en tuff nöt att reda ut på hojen men med hjälp här
och kanske någon som kan komma förbi så kommer det lösa sig! :tummenupp

Jag har bara extra ECU till TLR och inte TLS... tyvärr!

Men som sagt.... VÄLKOMMEN!

R[/QUOTE]

Det damp ner ett brev igår, tackar så mycket.:tummenupp
Kan vara bra att ha när jag skall få rätt på kåpor, el och instrument igen.
Antar att alla småskruvar och fästen inte kommer att bli exakt som på originalet.:D

Ses på vägarna i sommar!
/R
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
:pangihuve :Bugar

Ja, jäklar! Hoppas man får se/höra det där bygget live nån dag!


En vanlig blinkers är väl på 21w så den motsvarar ca 7ohm. Du behöver alltså ett motstånd på ca 6-8ohm i serie med respektive blinkers...

Tänk på att använda effektmotstånd då motståndet kommer att käka all ström som en normal blinkerslampa annars hade använt, vilket egentligen gör diodlampor så oerhört meningslöst såvida man inte använder elektroniska relän anpassade för låga impedanser i lamporna...

Det är alltså så att blinkersreläet är inbyggt i boxen?

Vet du var man enklast och billigast får tag i sådana motstånd som du pratar om?
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Det är alltså så att blinkersreläet är inbyggt i boxen?

Vet du var man enklast och billigast får tag i sådana motstånd som du pratar om?


Rickard... varsegod! :pannkyss

Nej, blinkersrelät sitter inte inbyggt i boxen!

Det är ett av reläna som sitter på bakramen, tror det är
på höger sida men har inte i huvudet vilket av dom det är.

( Sitter en massa svarta små lådor där bak..som är relä! ) :D

R
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Nej, blinkersrelät sitter inte inbyggt i boxen!

Det är ett av reläna som sitter på bakramen, tror det är
på höger sida men har inte i huvudet vilket av dom det är.

( Sitter en massa svarta små lådor där bak..som är relä! ) :D

R

Tackar, då får jag leta noggrannare nästa helg. Det var nämligen så att jag försökte lyssna fram var det satt, men det lät typ ingenting... men då vet jag att det ska finnas där bak någonstans.

:tummenupp
 

Icecold

Medlem
Gick med
29 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
TL1000Ssstreetfighter-99, Yamaha XS650 -81 soon to become a flattracker, DRZ400SM -06, R6-08
Är det någon här som har eller vet hur man tar isär bakre frädringen så att man får fjädern lös i handen? Det ser ut som fjädringen är nitad från fabrik?! :va
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2877528 Tackar, då får jag leta noggrannare nästa helg. Det var nämligen så att jag försökte lyssna fram var det satt, men det lät typ ingenting... men då vet jag att det ska finnas där bak någonstans.

:tummenupp
Jag tror relät är elektroniskt så det hörs inget. Här sitter det iaf:

turn_signal_relay_1.jpg


turn_signal_relay_4.jpg


Motstånd bör du hitta på en välsorterad elektronikaffär eller på nästan vilken hojbutik som helst som säljer diodblinkersar...

EDIT:
En liten tanke dock, nån som är lite elektrisk av sig kanske kan kommentera... Då TL'en använder ett blinkersrelä för samtliga blinkersar så borde man kunna montera ett motstånd i serie med relät istället för att montera fyra stycken (ett per blinkers). Relät funkar så att det är kopplat till plus och till blinkersreglaget. Blinkersreglaget kopplar sen bara in relät till den sida av blinkersar som ska blinka. Genom att sätta in ett enda motstånd på den ljusblå sladd som går från relät till blinkersreglaget borde man kunna lura relät att det sitter vanliga lampor inkopplade. Då lamporna är parallellkopplade borde ett motstånd på ca 3-4ohm funka...
 
Last edited:

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
När du slår på tändningen, startar bränslepumpen i ett par sekunder?
Har du ström till tändspolarna/gnista?

Det finns ju typ en miljon saker att kolla... Vore bra om du kunde sammanfatta lite vad du testat hittills. :tummenupp

Vad är det för ram du stoppat in den i? Eller är det en tls du bygger?

hej. pumpen går inte igång när jag sätter på tändningen. har kopplat förbi kopplingsbrytaren, stödet, dödarknappen vid styret. har tippreläet uppåt. har kopplat alla kablar som går till säkringar osv. så att dom får ström. får starmotorn och gå men annars är det död. tändspolarna får ström men ingen gnista. har kollat så pumpen är hel. vad jag har läst så ska motorn starta och gå på nödprogram även om det skulle fattas nån givare. men man måste ha . kamaxelgivaren, vevaxelgivaren och ström till allt som behövs. så därför börjar jag på och fundera om inte ecm är död.
det är en ram som från början är byggd för en harley motor men som nu är kraftigt modifierad. :D

















Välkommen till TL-tråden!
Jag gissade att du snart skulle hitta hit för lite hjälp!

Elen blir en tuff nöt att reda ut på hojen men med hjälp här
och kanske någon som kan komma förbi så kommer det lösa sig! :tummenupp

Jag har bara extra ECU till TLR och inte TLS... tyvärr!

Men som sagt.... VÄLKOMMEN!

tackar.. :tummenupp
 
Last edited:

Finnström

Finnström
Gick med
3 Aug 2006
Ort
i skogen
Hoj
CBR 1000RR
Tja alla.

Jag tänkte sätta på ett elektronisktblinkersrelä i helgen för att förbereda för mina diod blinkare som är på väg. Problemet är att jag inte hitta något relä... är jag blind och retarderad eller finns det inget, dvs är det inbyggt i boxen eller något liknande?

Om så är fallet, är det någon som vet hur mycket motstånd man kommer behöva sätta dit på ett ungefär för att få det att blinka normalt om man satt diodblinkare både fram o bak.

:va

Motsånden ska parallell kopplas med lampan. Inte i serie!
Jag gjorde det lätt för mig. Klippte helt enkelt av kablarna och satte dit ett motsånden med en komplingsplint:tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Motsånden ska parallell kopplas med lampan. Inte i serie!
Jag gjorde det lätt för mig. Klippte helt enkelt av kablarna och satte dit ett motsånden med en komplingsplint:tummenupp

kopplingsplint a la sockerbit eller har du tips på någon bättre??

Vilken storlek på motstånden använde du?

:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
En vanlig blinkers är väl på 21w så den motsvarar ca 7ohm. Du behöver alltså ett motstånd på ca 6-8ohm i serie med respektive blinkers...

Tänk på att använda effektmotstånd då motståndet kommer att käka all ström som en normal blinkerslampa annars hade använt, vilket egentligen gör diodlampor så oerhört meningslöst såvida man inte använder elektroniska relän anpassade för låga impedanser i lamporna...

Hur många Watt ska effektmotståndet vara på?
6-8 Ohm, och xx w??
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2877940 Hur många Watt ska effektmotståndet vara på?
6-8 Ohm, och xx w??
Tjaa... 12V 6ohm blir ju 24W... 12V 8ohm blir 18W.
Formeln är P=U²/R.

Tanken är ju att motståndet ska käka ström motsvarande en lampa så att relät känner att det går ström igenom kretsen. En diod drar nästan ingen ström så att då tror relät att en lampa gått och blinkar snabbare. Motståndet ska alltså dra lampans ström/effekt och det är väl 1.75A/21W orginal på TL'n.

Jag ser ju att jag helt supit till i mina tidigare resonemang... :huvet
Dioder har HÖG impedans och LÅG strömförbrukning... Det var ju självaste fan... :näsblod Ska nog gå ut och tvätta motorcykeln istället för att sitta här å jiddra... :gnissla
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
hej. pumpen går inte igång när jag sätter på tändningen. har kopplat förbi kopplingsbrytaren, stödet, dödarknappen vid styret. har tippreläet uppåt. har kopplat alla kablar som går till säkringar osv. så att dom får ström. får starmotorn och gå men annars är det död. tändspolarna får ström men ingen gnista. har kollat så pumpen är hel. vad jag har läst så ska motorn starta och gå på nödprogram även om det skulle fattas nån givare. men man måste ha . kamaxelgivaren, vevaxelgivaren och ström till allt som behövs. så därför börjar jag på och fundera om inte ecm är död.
det är en ram som från början är byggd för en harley motor men som nu är kraftigt modifierad. :D

Måste slänga in en riktigt otäck fråga eftersom du har koll på det
mest med elen......

Har du motorn i neutral? :gnissla

Om du inte har det så går inte pumpen!

Ganska självklart men antagligen lätt att glömma med ett
halvfärdigt bygge utan drivlina.....

R
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
2878107 Måste slänga in en riktigt otäck fråga eftersom du har koll på det
mest med elen......

Har du motorn i neutral? :gnissla

Om du inte har det så går inte pumpen!

Ganska självklart men antagligen lätt att glömma med ett
halvfärdigt bygge utan drivlina.....

R
Den tanken hade ju jag oxå, men han har ju kopplings brytaren under kontroll, men frågan är ju, jag ska ut i garaget bara jag har duschat, om stödet är nere o det är växel i, då går det inte även om kopplingen är intryckt, eller hur är det?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tjaa... 12V 6ohm blir ju 24W... 12V 8ohm blir 18W.
Formeln är P=U²/R.

Tanken är ju att motståndet ska käka ström motsvarande en lampa så att relät känner att det går ström igenom kretsen. En diod drar nästan ingen ström så att då tror relät att en lampa gått och blinkar snabbare. Motståndet ska alltså dra lampans ström/effekt och det är väl 1.75A/21W orginal på TL'n.

Jag ser ju att jag helt supit till i mina tidigare resonemang... :huvet
Dioder har HÖG impedans och LÅG strömförbrukning... Det var ju självaste fan... :näsblod Ska nog gå ut och tvätta motorcykeln istället för att sitta här å jiddra... :gnissla


err, satan, har ju glömt vad man lärde sig i grundskolan... :lol
Orginal blinkersen är ju 21w, så en 7ohms borde funka.
Annars funkar säker de andra lika bra, man har rätt stort spel att gå på hur mkt den får blinka extra.

Tackar, nu ska jag till kjell o kompany och köpa effektmotstånd :)
:hej
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top