TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag tänkte på det först, men insåg sen hur h*vetes hårt det här röret var när jag skulle bocka det. Det flexar typ ingenting, det som däremot säkert kommer rasa i småbitar är hjulen. De känns nästan lite väl veka och spröda...

:)
Jag såg nu dessutom att något prof-depåstöd inte hade någgra stag, såg prexis ut som ditt, fast Duccerött.
Så, jag tar tillbaka min kommentar :)

:hej
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Monterade ihop mitt motorblock idag. När jag kom till impellern så blev jag tveksam. Jag har inte någon (fungerande) momentnyckel. Momentet ska vara 8 nm eller 0,8kg.
Nu drog jag inte åt så hårt att det inte gick att rubba impellern för jag förmodar att den ska kunna röra sig. Om man nu skulle försöka beskriva hur hårt jag dragit så är det tills det tar emot och liiiite till så att jag fortfarande kan vicka på impellern.
Är detta rätt eller ska jag dra åt mer? Det känns inte som att 8nm ska vara speciellt hårt!? :confused:
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Moment?! :D

Jag har dragit min så den sitter fast. Och sen när man ska ha loss den sitter den ÄNNU hårdare. :)
Den går dock att få loss efteråt mha lite vaselin, en stor kuk och värmepistolen. Man kan också bryta lite försiktigt med en skruvmejsel under den, eller vicka/dra med en polygrip.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Meka

Min koppling har börjat slira så jag har beställt en Barnet-koppling.

Fick dessutom ett infall och fick för mig att NU!!! skall denne svensken meka själv :tummenupp

... tog fram den inköpta Hanes-manualen och började läsa... och läsa... och läsa...:confused: och insåg ganska snart att DENNE svenske skall nog inte meka iallafall...

... ringde till chefen och satte upp mig på två övertidspass istället... :näsblod

.. ringde därefter och bokade tid på MP-racing...

... Jag kände mig inspirerad en liten stund iallafall...

:rolleyes:
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
2911497 Ok, med risk för att göra bort mig lite mer än vanligt så måste jag fråga, vad sjutton är "hanes-manualen"? :confused:

Har verkstadshandboken själv... tycker den är hyggligt detaljerad.
Jag har verkstadsmanualen till TLn, o haynes till ZX9Ren, och fan vad jag börjar hata Haynes, det är ju ingen vettig struktur i den, dom har zx6r zx7r zx7rr zx9r i samma bok, och blandar runt alltihop så man får leta arslet av sig efter nästa steg.

Suger ollonboll.

2911235 Moment?! :D

Jag har dragit min så den sitter fast. Och sen när man ska ha loss den sitter den ÄNNU hårdare. :)
Den går dock att få loss efteråt mha lite vaselin, en stor kuk och värmepistolen. Man kan också bryta lite försiktigt med en skruvmejsel under den, eller vicka/dra med en polygrip.
Glöm inte mutterknackaren :hihi
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Octo, eller någon annan el-nisse.

Jag köpte effekt motstånd till mina blinkers.
Vart så dj'lva stressad igår, inbrott i garaget, viktigt möte med amerikanare på jobbet, phett med arbete, sätt i nden nya killen i vaad han ska göra (dvs göra det mesta själv medans han tittar på...), yada yada,
så, tror ni inte jag gick och köpte fel motstånd...
Blev, 10w - tänkte, va fa, funkar nog, de blinkar inte så mkt för snabbt.
men sedan när jag kom hem, varvat ner och allt sådant så såg jag... 100 Ohm... :huvet
Det funkar väll inte alls, eller??

Och kan någon förklara på "Blinkersmotstånd för dummies" varför man ska ha effekt motstånd (som är omöjliga att köpa någonstans i de småtte effekterna) och varför inte vanliga motstånd funkar?

Help.. :va
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2912678 Octo, eller någon annan el-nisse.

Jag köpte effekt motstånd till mina blinkers.
Vart så dj'lva stressad igår, inbrott i garaget, viktigt möte med amerikanare på jobbet, phett med arbete, sätt i nden nya killen i vaad han ska göra (dvs göra det mesta själv medans han tittar på...), yada yada,
så, tror ni inte jag gick och köpte fel motstånd...
Blev, 10w - tänkte, va fa, funkar nog, de blinkar inte så mkt för snabbt.
men sedan när jag kom hem, varvat ner och allt sådant så såg jag... 100 Ohm... :huvet
Det funkar väll inte alls, eller??

Och kan någon förklara på "Blinkersmotstånd för dummies" varför man ska ha effekt motstånd (som är omöjliga att köpa någonstans i de småtte effekterna) och varför inte vanliga motstånd funkar?

Help.. :va
Såhär funkar det:
Normalt har du två blinkersar kopplade parallellt via blinkersrelät. Då ser det ut som nedan med strömriktningarna som pilar:
blinkersschema_lampor.gif


Spänningen är 12V, lamporna är på 21W vardera. Om man räknar på det så innebär det att om man har spänningen 12V och effekten 21W så går det en ström på 1,75A genom varje lampa. Relät känner av hur stor ström som går genom varje lampa för att om strömmen blir för låg antar relät att en lampa är trasig och låter den andra blinka snabbare. Om lampan är trasig har glödtråden i den brunnit av så ingen ström alls går genom lampan.

OM du nu installerar diodlampor istället för vanliga lampor och kopplar dem som i schemat ovan så får du en lite underlig effekt. En diod förbrukar inte alls samma effekt som en vanlig lampa. Den lyser nästan lika mycket men då den inte blir varm blir effektförbrukningen MYCKET lägre. Låt säga (jag har ingen aning egenligen, men...) att en diodblinkers är på 1W (istället för lampans 21W). Då kommer strömmen 0,0833A att gå genom blinkerslampan och det är så lite att relät tror att där sitter en trasig lampa! Då ger den sitt "felmeddelande" genom att blinka fortare.

Hur löser man detta då? Jo - man låter nånting annat förbruka den ström som lampan annars skulle ha gjort. Man kopplar som i bilden nedan:
blinkersschema_dioder.gif


Då kommer det nästan inte att gå nån ström genom dioderna, men strömmen går genom motstånden istället. För att relät ska tycka att det ser ut som när lamporna satt där så ska det gå ca 1,75A genom varje diod/motstånd. Genom dioden går nästan ingen ström så då måste ca 1,75A gå genom motståndet istället och effektutvecklingen i motståndet blir då exakt samma som lamporna förut hade, dvs ca 20W.

Man låter mao motstånden dra den ström som lamporna förut gjorde så att relät inte ska tro att nån lampa har gått sönder. Så det finns inte så mycket anledningar att byta till dioder...

EDIT: En sak till... Formlerna jag använt är bla
I=P/U (ström = effekt delat med spänning)
R=U²/P (resistansen = spänningen i kvadrat delat med effekten)
P=U*I (effekt = spänning gånger ström)
Ur det får man också att en lampa på 12V 21W har ett motstånd på ca 6,86 Ohm. Vill man då ha ett motstånd som blir väldigt likt en lampa så ska det då vara på 6,86 Ohm. Nu kan man småchansa lite och tänka sig att relät inte är så jättekänsligt. Säg att man monterar 10 Ohm. Då får man strömmen 1,2A och det är möjligt att relät anser att det är ok och inte blinkar för fort. Då blir också effektförlusten över relät 14,4W istället.

EDIT2: Varför inte vanliga motstånd funkar - de tål inte alls de effekter som det är fråga om. Koppla in ett litet 8 ohm elektronikmotstånd och du kommer se en charmig vit rökpuff. :gnissla
Du hittar lämpliga motstånd antingen i en vettig elektronikaffär (tv-reparatörer etc...) eller hos en hojbutik. Alla som säljer diodblinkersar bör ha motstånd hemma.

En sak till för oss med TL (och förmodligen alla andra cyklar med samma primitiva form av spänningsregulatorer) så är det ingen som helst anledning nån gång att försöka spara på strömförbrukningen. Den ström som generatorn genererar kommer att förbukas, och den strömmen är helt beroende av varvtalet. Den energi som inte förbrukas av lampor och sådant kommer att förbrukas i regulatorn - det är därför den blir så förb** varm! Montera diodlampor, slå av framlyktan etc och du kommer bara få en varmare regulator...


Däääm va långt. Ska nog ut å göra en Fredde. Mina fälgar är lite skitiga... :hihi
 
Last edited:

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Tja. Då hade man fått sin PCIIIa och tänkte försöka sig på att ladda upp en lämplig map till den.

För er som har en PCIII usb kanske ni förstår vad jag menar när jag försöker importera och sedan konvertera en äldre .map fil till en .djm fil. Problemet är att när jag försöker importera .map filen i programmet så dyker inga siffror upp på "the table", vilket gör att jag inte kan spara det som en .djm fil och i sin hand ladda upp den i PCIII enheten. :va :va :va

Frågan är då om någon mer än jag har haft samma problem? Eller om någon kanske har en .djm fil som är mappad till en hoj med K&N filter och Slipon, jag har BOS pipor på min.

Extremt tacksam för svar!

mvh

Kalle
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2913220 Tja. Då hade man fått sin PCIIIa och tänkte försöka sig på att ladda upp en lämplig map till den.

För er som har en PCIII usb kanske ni förstår vad jag menar när jag försöker importera och sedan konvertera en äldre .map fil till en .djm fil. Problemet är att när jag försöker importera .map filen i programmet så dyker inga siffror upp på "the table", vilket gör att jag inte kan spara det som en .djm fil och i sin hand ladda upp den i PCIII enheten. :va :va :va

Frågan är då om någon mer än jag har haft samma problem? Eller om någon kanske har en .djm fil som är mappad till en hoj med K&N filter och Slipon, jag har BOS pipor på min.

Extremt tacksam för svar!

mvh

Kalle
Du får ju liks en ny map om en vecka?
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Fast med en blank map blir det iaf inte värre än innan.

Också sant, men vafan, man vill ju få fart på grejerna NUUUU! Jaja, jag laddade in en map som var för öppet filter och orginal blås.. den hade några små justeringar jämfört med den blanka mapen, så det kanske gör lite skillnad, ialla fall psykologiskt... skönt föresten att det inte bara är jag som är så patetisk och sitter framför sporthoj på en fredagskväll :näsblod
 
Last edited:

#Åke

Guest
Min koppling har börjat slira så jag har beställt en Barnet-koppling.

Fick dessutom ett infall och fick för mig att NU!!! skall denne svensken meka själv :tummenupp

... tog fram den inköpta Hanes-manualen och började läsa... och läsa... och läsa...:confused: och insåg ganska snart att DENNE svenske skall nog inte meka iallafall...

... ringde till chefen och satte upp mig på två övertidspass istället... :näsblod

.. ringde därefter och bokade tid på MP-racing...

... Jag kände mig inspirerad en liten stund iallafall...

:rolleyes:

:tummenupp nästa gång du blir inspirerad kanske den håller i sig så du hinner greppa tag om verktygen.Det blir nog en mek av dig snart.

Jag tänkte på om du verkligen behöver byta "hela" kopplingen,när du säger Barnett koppling menar du fjädrarna då. OM inte så är rekomendationen mycket stark att använda originallameller och stålskivor som överträffar alla andra eftermarknadsfabrikat med hästlängder. Du kanske inte alls behöver byta lameller och skivor,utan bara behöver byta till Barnett`s hårdare kopplingsfjädrar men det kanske var så du menade.:)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
2913774 :tummenupp nästa gång du blir inspirerad kanske den håller i sig så du hinner greppa tag om verktygen.Det blir nog en mek av dig snart.

Jag tänkte på om du verkligen behöver byta "hela" kopplingen,när du säger Barnett koppling menar du fjädrarna då. OM inte så är rekomendationen mycket stark att använda originallameller och stålskivor som överträffar alla andra eftermarknadsfabrikat med hästlängder. Du kanske inte alls behöver byta lameller och skivor,utan bara behöver byta till Barnett`s hårdare kopplingsfjädrar men det kanske var så du menade.:)
När får du nån inspiration då?

Verkar vara mycket snack o liten verkstad :hihi

Vad är tjockleken på lamellerna nya?

Jag var ut nu o satte i barnett fjädrar, tryckplatta o retainers från van, mina plattor var 2.33 tror jag de var, eller om det var 3.33 ?
Vikke fall så var det strax över specen på TLS, så enligt dom värdena så måste jag nog byta innan sommaern är över, om den inte skär först.

Vad ligger specen på hos R:en?
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Barnett:s fjädrar

:tummenupp nästa gång du blir inspirerad kanske den håller i sig så du hinner greppa tag om verktygen.Det blir nog en mek av dig snart.

Jag tänkte på om du verkligen behöver byta "hela" kopplingen,när du säger Barnett koppling menar du fjädrarna då. OM inte så är rekomendationen mycket stark att använda originallameller och stålskivor som överträffar alla andra eftermarknadsfabrikat med hästlängder. Du kanske inte alls behöver byta lameller och skivor,utan bara behöver byta till Barnett`s hårdare kopplingsfjädrar men det kanske var så du menade.:)

Njaee...

Min tanke, efter att ha läst här var nog att byta fjädrarna och inte hela kopplingen... sen visade det sig att, som Anders på Roffes sade i telefon "det verkar som varenda j-a TL i hela sverige har rasat kopplingen senaste veckan... ALLA vill ha kopplingsfjädrar till TL" :D

... p.g.a. jag var lite långsam i att beställa så var det enda som fanns kvar hemma, hela kopplingspaketet (lameller, plattor och fjädrar).

Eftersom jag måste ha fixat det till tisdag så beställde jag hela paketet... annars hade jag fått vänta en vecka.

... dessutom är jag gjord av pengar :näsblod

... nåväl, nu blir det hela kopplingen... eller är det bättre med orginallameller och skivor och bara byta ut fjädrarna :va

:rolleyes:

Ok, med risk för att göra bort mig lite mer än vanligt så måste jag fråga, vad sjutton är "hanes-manualen"? :confused:

Har verkstadshandboken själv... tycker den är hyggligt detaljerad.

Hanes workshop-manual...

... same, same but different. Verkstadhandbok för idioter med MYCKET bilder och STOR text...

... hjälper ju inte i detta fallet dock :huvet

:)
 
Last edited:

#Åke

Guest
När får du nån inspiration då?

Verkar vara mycket snack o liten verkstad :hihi

Vad är tjockleken på lamellerna nya?

Jag var ut nu o satte i barnett fjädrar, tryckplatta o retainers från van, mina plattor var 2.33 tror jag de var, eller om det var 3.33 ?
Vikke fall så var det strax över specen på TLS, så enligt dom värdena så måste jag nog byta innan sommaern är över, om den inte skär först.

Vad ligger specen på hos R:en?

Jag tror björndräpparn är groggy/drogad på granbarrslukten i luften uppe i lapphelvetet eller så tog han ett nytt andetag :D

Min inspiration kom idag och har mekat hela dagen idag.:tuttar

Jag kan inte specen på tjockleken till lamellerna och stålskivorna utantill,och har inte boken tillgänglig just nu.:pannkyss
 

#Åke

Guest
Njaee...

Min tanke, efter att ha läst här var nog att byta fjädrarna och inte hela kopplingen... sen visade det sig att, som Anders på Roffes sade i telefon "det verkar som varenda j-a TL i hela sverige har rasat kopplingen senaste veckan... ALLA vill ha kopplingsfjädrar till TL" :D

... p.g.a. jag var lite långsam i att beställa så var det enda som fanns kvar hemma, hela kopplingspaketet (lameller, plattor och fjädrar).

Eftersom jag måste ha fixat det till tisdag så beställde jag hela paketet... annars hade jag fått vänta en vecka.

... dessutom är jag gjord av pengar :näsblod

... nåväl, nu blir det hela kopplingen... eller är det bättre med orginallameller och skivor och bara byta ut fjädrarna :va

:rolleyes:



Hanes workshop-manual...

... same, same but different. Verkstadhandbok för idioter med MYCKET bilder och STOR text...

... hjälper ju inte i detta fallet dock :huvet

:)

ROFFES ROCKAR,tror fan jag var först med att beställa mina fjädrar där efter att hört på TLP att de ska vara bra och hårdare,letade som fan efter en barnett-återförsäjare i Sverige för ca 3 år sen och hittade dom där på "ROFFES" :D Vissa av er kommer säkert ihåg,trodde dom skulle bli glada av att få lite omsättning på kopplingsprylar efter att vi basunerat ut här att "ROFFES" har grejorna :va

Rickar: byt du hela kopplingen du kan vara lugn,funkar det bra så är det ju kanon och Barnett är inga skitgrejor men originalet håller bättre.MEN du behöver ju inte slänga originalgrejorna om de inte är utslitna.:)
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top