TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Ort
Sverige
Hoj
2Hjul
Nylackerade kåpor monterade, nu börjar den se ut som en motorcykel igen! :)

Fattas bara ett par snygga miniblinkers, alternativt får jag leta rätt på en orginal vänster-blinkers... den som sitter där funkar dock för tillfället.

Passade på att ta ett par foto av "mek-stödet", ifall någon skulle vara intresserad.
 

Bifogat

  • IMG_3751_small.JPG
    IMG_3751_small.JPG
    108.7 KB · Visningar: 59
  • IMG_3754_small.JPG
    IMG_3754_small.JPG
    55.1 KB · Visningar: 57
  • IMG_3755_small.JPG
    IMG_3755_small.JPG
    60.7 KB · Visningar: 53
Last edited:

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Jaha, då hade man problem igen då. Stoppa på min nya PCIIIusb samt en GIPro med ATRE igår. Allt verkade funka som det skulle, tills jag skulle provköra idag.

Probemet är att GIPro vägrar visa rätt växel i displayen. Har försökt att både tvång lära den växlarna, samt lära den själv som man ska. Har följt instruktionerna till punkt o pricka.

När jag kör så om jag tex lägger i 3an, så kan den visa att 4an ligger i sedan hoppa till att visa en 3a osv.

Det jag tror är orsaken är den sensor som sitter nere vid växellådan som ska skicka impulser som berättar vilken växel som ligger i till sprutet. Dvs där man kopplar på GIpro:n eller en tre mod.

Frågan är nu om någon har upplevt något likanande eller känner till om man kan justera denna gear position indicator på något sätt, eller om det bara är till att byta ut???

EXXXXXTREMT tacksam för svar. Jag hade tänkt att bänka hojen på fredag, men får jag inte rätt på det innan tisdag så kan jag glömma det:död

Snälla hjälp om ni har någon koll på vad som kan hjälpa situationen.

MVH

kalle
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2916340 Jaha, då hade man problem igen då. Stoppa på min nya PCIIIusb samt en GIPro med ATRE igår. Allt verkade funka som det skulle, tills jag skulle provköra idag.

Probemet är att GIPro vägrar visa rätt växel i displayen. Har försökt att både tvång lära den växlarna, samt lära den själv som man ska. Har följt instruktionerna till punkt o pricka.

När jag kör så om jag tex lägger i 3an, så kan den visa att 4an ligger i sedan hoppa till att visa en 3a osv.

Det jag tror är orsaken är den sensor som sitter nere vid växellådan som ska skicka impulser som berättar vilken växel som ligger i till sprutet. Dvs där man kopplar på GIpro:n eller en tre mod.

Frågan är nu om någon har upplevt något likanande eller känner till om man kan justera denna gear position indicator på något sätt, eller om det bara är till att byta ut???

EXXXXXTREMT tacksam för svar. Jag hade tänkt att bänka hojen på fredag, men får jag inte rätt på det innan tisdag så kan jag glömma det:död

Snälla hjälp om ni har någon koll på vad som kan hjälpa situationen.

MVH

kalle
Den sensorn som sitter där nere är en "bricka" med olika motstånd ingjutna i, om ett sånt motstånd skulle fela, ja det får nog en elektriker eller octo svara på vad som händer då.

Men jag tror inte felet ligger där, är den "plug and Play"?
 

ChrilleO

V-Twin power!
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
TL1000S-97
Läcker olja från kopplingskåpan

Har ett litet prolem. Min TL1000S läcker olja från kopplinskåpan, det kommer från ovankant o jag börjar bli lite orolig. Har hämtat en ny packning o tänkte ge mig på att byta den imorrn. Nån som har några bra tips förutom att luta hojen o tömma den på vatten? Trodde inte att packningen var så stor! Får ju plocka isär halva motorn....:va

Otroligt tacksam för svar!:tummenupp Annars får man väl prova sig fram?:huvet
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2916565 Har ett litet prolem. Min TL1000S läcker olja från kopplinskåpan, det kommer från ovankant o jag börjar bli lite orolig. Har hämtat en ny packning o tänkte ge mig på att byta den imorrn. Nån som har några bra tips förutom att luta hojen o tömma den på vatten? Trodde inte att packningen var så stor! Får ju plocka isär halva motorn....:va

Otroligt tacksam för svar!:tummenupp Annars får man väl prova sig fram?:huvet
Det där är ju ett vanligt fel, nån drar åt kåpan för hårt, värme o tid gör att plasten mjuknar o slår sig, det är inte säkert att det blir tätt med en ny o ring, ta lite packningsmassa oxå.

Eller, menar du hela stora papperspackningen?

Då är det en annan grej, bara o tömma vatten, o jag troro du måste tömma ur oljan oxå, kan hända att du kan ställa den på en planka o klara dig på så vis, men jag gissar att du måste tömma ur oljan iallafall.
 

ChrilleO

V-Twin power!
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
TL1000S-97
Det där är ju ett vanligt fel, nån drar åt kåpan för hårt, värme o tid gör att plasten mjuknar o slår sig, det är inte säkert att det blir tätt med en ny o ring, ta lite packningsmassa oxå.

Eller, menar du hela stora papperspackningen?

Då är det en annan grej, bara o tömma vatten, o jag troro du måste tömma ur oljan oxå, kan hända att du kan ställa den på en planka o klara dig på så vis, men jag gissar att du måste tömma ur oljan iallafall.

Nä ingen papperspackning? Aluminium tror jag bestämt, ja ja what ever vilket kvalisort det é på packningen.... Jag tror att jag får följa ditt råd o smeta dit lite packningsmassa åsså. Kanske är lättare o både tömma olja o vatten om den står på sidostödet.... Kommer nog åt lättare då samt man eliminerar risken att hojjen trillar.

Tack för tipset by the way!:yoparty
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2916597 Nä ingen papperspackning? Aluminium tror jag bestämt, ja ja what ever vilket kvalisort det é på packningen.... Jag tror att jag får följa ditt råd o smeta dit lite packningsmassa åsså. Kanske är lättare o både tömma olja o vatten om den står på sidostödet.... Kommer nog åt lättare då samt man eliminerar risken att hojjen trillar.

Tack för tipset by the way!:yoparty
Ok, den packningen ska hålla tätt, jag vet bara en som den läckt för, vatten ifrån kanal kring vattenpumpen ner i oljan, men bara en.
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Den sensorn som sitter där nere är en "bricka" med olika motstånd ingjutna i, om ett sånt motstånd skulle fela, ja det får nog en elektriker eller octo svara på vad som händer då.

Men jag tror inte felet ligger där, är den "plug and Play"?

Ja det är en såkallad plu and play. Det sjuka är att den hoppar runt bland växlarna på displayen, precis som om den får helt tokiga signaler. Ibland stannar han på rät växel en längre stund, men växlar man sedan så börjar den fippla igen. Fundrar på om det kan ha hänt något med antingen huvudboxen eller gpsen när de gjort en fattigmans tre mod innan och bara klippt sladden.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2916597 Nä ingen papperspackning? Aluminium tror jag bestämt, ja ja what ever vilket kvalisort det é på packningen.... Jag tror att jag får följa ditt råd o smeta dit lite packningsmassa åsså. Kanske är lättare o både tömma olja o vatten om den står på sidostödet.... Kommer nog åt lättare då samt man eliminerar risken att hojjen trillar.

Tack för tipset by the way!:yoparty
Den packningen måste du tömma vattnet och oljan för att byta. Plus att du måste plocka bort vattenpumpen. Var FÖRSIKTIG med pump-impellern för den är gjord av mjuk aluminium och sitter ofta hårt som fan på den koniska änden av pumpaxeln. Värm den med varmluftspistol eller gassvets och bryt försiktigt med en skruvmejsel under och vicka loss den. Om jag var du skulle jag inte använda nåt packningsklet. Se bara till att skrapa bort all gammal packning som sitter kvar på kåpan och motorblocket, tvätta ordentligt och sen sätter du bara dit nya packningen. Den håller tätt.

2916789 Ja det är en såkallad plu and play. Det sjuka är att den hoppar runt bland växlarna på displayen, precis som om den får helt tokiga signaler. Ibland stannar han på rät växel en längre stund, men växlar man sedan så börjar den fippla igen. Fundrar på om det kan ha hänt något med antingen huvudboxen eller gpsen när de gjort en fattigmans tre mod innan och bara klippt sladden.
Testa mät upp den då? Sätt en multimeter mellan rosa kabel från gps'en och mot jord och mät impedanserna när du har olika växlar i. Impedanserna ska vara (i ohm)
1: 560
2: 830
3: 1,5k
4: 2,7k
5: 6,8k
6: 15k
Neutral: oändligt (öppen krets)

Du ska kunna bänka ändå. TRE'n har ändå inget med resultatet av bänkningen att göra... Alternativet är att bänka på 5'an så får du exakt samma resultat.
 
Last edited:

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös


Testa mät upp den då? Sätt en multimeter mellan rosa kabel från gps'en och mot jord och mät impedanserna när du har olika växlar i. Impedanserna ska vara (i ohm)
1: 560
2: 830
3: 1,5k
4: 2,7k
5: 6,8k
6: 15k
Neutral: oändligt (öppen krets)

Du ska kunna bänka ändå. TRE'n har ändå inget med resultatet av bänkningen att göra... Alternativet är att bänka på 5'an så får du exakt samma resultat.


Ok. Jag ska iväg till en elektriker kompis imorgon och låta han gå lös på den. Ska be han mäta de angivna värdena. Tack för hjälpen:tummenupp

Ja men det känns som att när jag ska bänka hojen vill jag att allt ska funka klockrent så det inte finns någon chans att det inte blir optimalt. Det kosstar trots allt en liten slant. Men som sagt, ska ge mig fan att få rätt på skiten! Bara att hoppas o be på det bästa. Jag hör av mig
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Men eftersom en TRE bara gör så att hojen tror att den alltid går på 5'ans växel så kan du helt enkelt koppla ur den och bänka på 5'an så får du EXAKT samma resultat.

Det TRE'n motverkar är en tändningsförskjutning på de första fyra växlarna, men bara på upp till halv gas. Om du bänkar och matar på fullgas så spelar det ingen roll med eller utan TRE.

Så du behöver inte vara orolig - antingen lyckas du fixa GPI'n eller så kopplar du ur den å bänkar i alla fall med fullt korrekt resultat. :tummenupp
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Men eftersom en TRE bara gör så att hojen tror att den alltid går på 5'ans växel så kan du helt enkelt koppla ur den och bänka på 5'an så får du EXAKT samma resultat.

Det TRE'n motverkar är en tändningsförskjutning på de första fyra växlarna, men bara på upp till halv gas. Om du bänkar och matar på fullgas så spelar det ingen roll med eller utan TRE.

Så du behöver inte vara orolig - antingen lyckas du fixa GPI'n eller så kopplar du ur den å bänkar i alla fall med fullt korrekt resultat. :tummenupp

Ok. Ja när du säger på det sättet så förstår till och med jag vad du menar:tungan Hoppas iallafall att få rätt på skiten då min resa i veckan kommer bli rätt lång då jag först måste ta hojen ner till Skara och jobba för att sedan ta hojen till Uppsala på fredag för o bänka. Man vill ju liksom att skiten ska funka när man lagt ut pengar på den och tappar lite sugen när det inte går riktigt som man vill. Men som sagt hoppas på det blir bra imorgon :tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Det där fixar sig. I värsta fall får du köpa en ny gps och montera sen.

Nu får vi bara hoppas på sjysst väder. Vore najst å slippa ösregn där på fredan... Enligt smhi.se ser det ut att bli toppenväder! Jag har ledigt en halvdag å sticker från Kista vid 12-tiden så hinner jag luncha på vägen upp mot Storvreta.
 

Finnström

Finnström
Gick med
3 Aug 2006
Ort
i skogen
Hoj
CBR 1000RR
Jaha, då hade man problem igen då. Stoppa på min nya PCIIIusb samt en GIPro med ATRE igår. Allt verkade funka som det skulle, tills jag skulle provköra idag.

Probemet är att GIPro vägrar visa rätt växel i displayen. Har försökt att både tvång lära den växlarna, samt lära den själv som man ska. Har följt instruktionerna till punkt o pricka.

När jag kör så om jag tex lägger i 3an, så kan den visa att 4an ligger i sedan hoppa till att visa en 3a osv.

Det jag tror är orsaken är den sensor som sitter nere vid växellådan som ska skicka impulser som berättar vilken växel som ligger i till sprutet. Dvs där man kopplar på GIpro:n eller en tre mod.

Frågan är nu om någon har upplevt något likanande eller känner till om man kan justera denna gear position indicator på något sätt, eller om det bara är till att byta ut???

EXXXXXTREMT tacksam för svar. Jag hade tänkt att bänka hojen på fredag, men får jag inte rätt på det innan tisdag så kan jag glömma det:död

Snälla hjälp om ni har någon koll på vad som kan hjälpa situationen.

MVH

kalle

Jag satte också dit en GIPro med ATRE för ett par veckor sen som har börjat krångla. Till att börja med funkade den som den skulle. Men nu visar den alltid 6an i neutralt läge och alltid 5an när jag har i 6an. Jävligt störande:va
Får också försöka mäta upp den då:tummenupp
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös


Testa mät upp den då? Sätt en multimeter mellan rosa kabel från gps'en och mot jord och mät impedanserna när du har olika växlar i. Impedanserna ska vara (i ohm)
1: 560
2: 830
3: 1,5k
4: 2,7k
5: 6,8k
6: 15k
Neutral: oändligt (öppen krets)

Nu har jag varit hos min polare och mätt. Vi har mätt precis som skrivet ovan, och får bara att värdena hoppar upp och ner i alla växlar. Testade med två olika multimetrar så det är definitivt något som är fel där. Kan jag med all säkerhet konstatera att det är GPSen som är trasig med detta testutfall? En ny GPS kostar 1020:- :huvet :huvet :huvet Ingen här som har en beggad som tros fungera billigt?

Skulle vara intressant och få veta om någon annan har testat mäta på den rosa kabeln ifrån GPSen och värdena legat stadigt. För på min är det helt kajko.

MVH

Kalle
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2917827 Nu har jag varit hos min polare och mätt. Vi har mätt precis som skrivet ovan, och får bara att värdena hoppar upp och ner i alla växlar. Testade med två olika multimetrar så det är definitivt något som är fel där. Kan jag med all säkerhet konstatera att det är GPSen som är trasig med detta testutfall? En ny GPS kostar 1020:- :huvet :huvet :huvet Ingen här som har en beggad som tros fungera billigt?

Skulle vara intressant och få veta om någon annan har testat mäta på den rosa kabeln ifrån GPSen och värdena legat stadigt. För på min är det helt kajko.

MVH

Kalle
Det ska vara stadigt, men om du skulle riva där nere så kanske du skulle hitta nå mysko mellan plattan och den axel ifrån växellådan som givaren sitter på.

Det sitter en kula där som ska trycka på plattan, kolla upp hur den mår.

har du tur behöver du inte byta, bara rengöra.

Men, du måste bort med kopplingskorgen för att komma åt.

Spännande va?
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Det ska vara stadigt, men om du skulle riva där nere så kanske du skulle hitta nå mysko mellan plattan och den axel ifrån växellådan som givaren sitter på.

Det sitter en kula där som ska trycka på plattan, kolla upp hur den mår.

har du tur behöver du inte byta, bara rengöra.

Men, du måste bort med kopplingskorgen för att komma åt.

Spännande va?

Låter ju kul det:tummenupp :näsblod :tummenupp

Får väl hoppas på att en rengörning kan avhjälpa det hela då. 1000 kulor kan man ha roligare för känns det som. :mad:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X


-- Massa bra text --

Däääm va långt. Ska nog ut å göra en Fredde. Mina fälgar är lite skitiga... :hihi

Tackar för utlägget Octo :tummenupp :)

Blir till att lämna tillbaka det skräpet jag köpte.
Och se om jag kan får de som sålde blinkersarna till mig att fixa motstånd oxå. :)

:hej


PS.
Tillern gick fint att köra idag, bara jag håller varvet över 3000, och det fixade jag genom att vrida på "choken" till 4/5 av max... heh... heh.. Rödljus... heh..
Och så fick jag motorbroms ala Rad4a på köpet... :hihi
DS.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Rickar: byt du hela kopplingen du kan vara lugn,funkar det bra så är det ju kanon och Barnett är inga skitgrejor men originalet håller bättre.MEN du behöver ju inte slänga originalgrejorna om de inte är utslitna.:)

:hoppa Jag har mekat!!!

:rolleyes: eller... hjälpt till när Mats på MP-Racing mekade iallafall...

Gjorde som du tipsade Åke... eller nästan. Mätte upp orginallammeller och skivor... knappt mätbart slitage. Mats tyckte oxå att jag skulle behålla orginal-lamellerna och bara byta ut fjädrarna till Barnett:s... så det gjorde vi (han).

Jag stod brevid och langade verktyg och kom med tusen dumma frågor...

... med lite pedagogik och lite strul med kåporna så tog det 1,5 timmar. Mats tog 450:- för jobbet :tummenupp

Så nu e kopplingen tiptop till Knutstorp-raceway imorgon :)

PS Någon som vill köpa Barnett:s lameller och stålskivor? DS
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top