Re: svagströmmare
TroLiS skrev:
Här verkar det finnas kunnskap inom elektronik.
Är det svårt att få till en manick som loggar rörelsen på gaffel å svingen ??
En sån sak skulle jag vara fruktansvärt intresserad av.
Kan tänka mig att givarna är lite dyra eller så ????
I övrigt så lär det kanske inte vara så svårt för en lekmann ???
Det du skall ha är en linjärgivare av någon sort. Det finns en hel uppsjö. Du kan också köpa olika typer av loggers för 12V system, har dock inte internetadresser men sök lite så hittar du säkert allehanda utrustning. Det brukar kosta en hel del dock om du ska färdiga industriprylar..
Här är ett exempel på linjärgivare;
http://www.regal.se/produkter/rcl40.htm
Skulle hag själv knåpat ihop något skulle jag gjort en kapacitiv eller induktiv hemmagjord givare.
Induktiv variant lindar du en spolstomme på plaströr med lämplig koppartråd. Sen tar du en ferritstav eller metallstav som får löpa i röret. Mätningen sker sedan genom att köra på en frekvens och mäta reaktansen. En microprocessor med lite tabeller och algoritmer i och en vettig kalibrering och sim salabim så har du logger och krets för att känna av linjärsensorn..
Nåväl nu är det ju inte *så* enkelt.
Ett dyrt men _väldigt_ snyggt alternativ är avståndsmätare som bygger på faslägesmätning av en laser. Dessa finns i moduler då sätter du den bara på ett fast ställe på hojjen och mäter avstånd till svingen - dessa brukar vara rätt snabba så samplingsintervallet kan vara högt. Dessa kan man ju också bygga själv men avstå om du inte är helt säker på vad du gör då lasrar kan vara ohälsosamma