TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
TLRR skrev:
DaGaz: Du har inte några planer på att bygga en justerbar varvtalsregulator. Eller har ni nåt tipps på vart man hittar en sån som passar våra bågar?

Mm, Inte just nu men det låter Intressant. Vad är målet? Syftar du på typ shiftlights? :D
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
TLRR skrev:
DaGaz: Du har inte några planer på att bygga en justerbar varvtalsregulator. Eller har ni nåt tipps på vart man hittar en sån som passar våra bågar?

Ahh nu är jag med.. läste fel, "REGULATOR".. Mm, finns det någon marknad? Annars kan jag ju hjälpa till att ordna något som funkar.. Hur vill du bryta tändningen? vad är bäst? Hur vill du kunna programmera den?

Kan du snickra själv på verokort om du får ritning?

- & andra sidan borde det finns färdigt tycker man..

:D
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
TLRR skrev:
Kan nog följa en ritning men har inte tålamod med sånt där smått göra.Har letat lite,men hittar inget som är bra.Det är antingen bara regulator eller bara shiftligt.Skulle vilja ha bara en enhet med båda funktionerna

Jo planer finns på en "box" för en mängd funktioner såsom hastighetsmätar kalibrator (så man kan dereva om tills man spyr utan att ha problem med felaktig mätarvisning) dvs yellow box. Möjligen då också regulatorutgång på din anmodan ;)

Tänkte koppla hela härligheten upp vid instrumenteringen så regulatorkabeln får då löpa ner till en "cut-box" vid ECU'n eller annat lämpligt ställe. Vet du hur styrningen till tändsignalerna ser ut? Antar att man jordar tändspole/trafo som laddar ur från en konding. :p

En given funktion är vid tillslag-tändning-mätare-i-botten demo som på alla andra nya hojjar :D

Busenkelt att ordna med en sån box.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
DaGaz skrev:
Jo planer finns på en "box" för en mängd funktioner såsom hastighetsmätar kalibrator (så man kan dereva om tills man spyr utan att ha problem med felaktig mätarvisning) dvs yellow box. Möjligen då också regulatorutgång på din anmodan ;)

Tänkte koppla hela härligheten upp vid instrumenteringen så regulatorkabeln får då löpa ner till en "cut-box" vid ECU'n eller annat lämpligt ställe. Vet du hur styrningen till tändsignalerna ser ut? Antar att man jordar tändspole/trafo som laddar ur från en konding. :p

En given funktion är vid tillslag-tändning-mätare-i-botten demo som på alla andra nya hojjar :D

Busenkelt att ordna med en sån box.

Jaha, och när kommer den då? :p
Man kanske ska vänta tills växelindikatorn och yellowboxen och alla andra prylar sitter i en och samma låda ;)
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
J-Bone skrev:
Jaha, och när kommer den då? :p
Man kanske ska vänta tills växelindikatorn och yellowboxen och alla andra prylar sitter i en och samma låda ;)

Man måste ju ha planer för framtida projekt ;) .. Växelindikatorn först och främst - det tar ett tag då det är hobbyprojekt och CE (EMC) tester, miljö tester och fälttester skall göras innan jag släper något. För att inte tala om att den skall snickras klar först.

Puhhh.. men det är ju roligt - tycker jag ångat på rätt långt på en dryg vecka med indikatorn :D

Jag kommer inte bygga ihop några lådor.. och om det blir fler projekt får växelindikatorns framgång eller fall avgöra. Tror inte jag har råd att misslyckas med två projekt just nu iallfall ;)
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
TLRR skrev:
Jag vet inte exakt hur signalen är eller späningar o contencatorer är kopplade :D Jag har verkstadshandboken som kanske förklarar en del,men jag antar den bryter lågspänningsdelen på tändspolarna.Fick du till en sån låda med dessa funktioner jag nämner och dina som du nämner med dippomkopplare så är jag klart intresserad :tummenupp

Som sagt förvänta dig inget förrän mitt nuvarande projekt är sjösatt.. Men blir det bra så kommer jag att fortsätta med fler prylar. Jag återkommer på diverse punkter när saker kristalliserar sig :)

DU! Elschemat i bra upplösning (så man kan läsa) från v-boken vore mycket intressant.. Något som går att scanna? Tänkte köpa v-boken men det känndes inte som panikbehov just nu då jag har koll på de signaler jag fipplar med för tillfället;)

Mmm.. Dip-omkopplare - så bökigt med mekaniken till lådan och dessutom ställer de bara till problem med fukt etc dessutom är de dyra som s*tan när man vill ha lite kvalite. :rolleyes:

Kan du inte nöjja dig med ett PC-interface? Dvs koppla låddan till PC'n och ställ in parametrarna.. Billigare & enklare och ger mer möjligheter att lägga till extra funktioner / omprogrammera senare :D
 

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki TL1000S
svagströmmare

Här verkar det finnas kunnskap inom elektronik.
Är det svårt att få till en manick som loggar rörelsen på gaffel å svingen ??
En sån sak skulle jag vara fruktansvärt intresserad av.
Kan tänka mig att givarna är lite dyra eller så ????
I övrigt så lär det kanske inte vara så svårt för en lekmann ???
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
TLRR skrev:
Skall scanna av schemat till dig sen. Går det bra om jag skickar den på din mail?

Lysande! Jag är mycket tacksam - det är ingen brådska.. Maila till dan_nil@bredband.net, det är min stora låda med bra fläsk in på. :p

Japp vi får se en sak i taget - ihärdigt flit och rimliga mål så ska det lyckas.. Kommer att försöka uppdatera sidan i helgen lite mer lättläst samt bilder på en riktig prototyp.. Blir väldigt piffigt (ligger halvmonterat på bordet här nu..)..
:D
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Re: svagströmmare

TroLiS skrev:
Här verkar det finnas kunnskap inom elektronik.
Är det svårt att få till en manick som loggar rörelsen på gaffel å svingen ??
En sån sak skulle jag vara fruktansvärt intresserad av.
Kan tänka mig att givarna är lite dyra eller så ????
I övrigt så lär det kanske inte vara så svårt för en lekmann ???

Det du skall ha är en linjärgivare av någon sort. Det finns en hel uppsjö. Du kan också köpa olika typer av loggers för 12V system, har dock inte internetadresser men sök lite så hittar du säkert allehanda utrustning. Det brukar kosta en hel del dock om du ska färdiga industriprylar.. :rolleyes:

Här är ett exempel på linjärgivare;
http://www.regal.se/produkter/rcl40.htm

Skulle hag själv knåpat ihop något skulle jag gjort en kapacitiv eller induktiv hemmagjord givare.

Induktiv variant lindar du en spolstomme på plaströr med lämplig koppartråd. Sen tar du en ferritstav eller metallstav som får löpa i röret. Mätningen sker sedan genom att köra på en frekvens och mäta reaktansen. En microprocessor med lite tabeller och algoritmer i och en vettig kalibrering och sim salabim så har du logger och krets för att känna av linjärsensorn.. :D

Nåväl nu är det ju inte *så* enkelt. :rolleyes:

Ett dyrt men _väldigt_ snyggt alternativ är avståndsmätare som bygger på faslägesmätning av en laser. Dessa finns i moduler då sätter du den bara på ett fast ställe på hojjen och mäter avstånd till svingen - dessa brukar vara rätt snabba så samplingsintervallet kan vara högt. Dessa kan man ju också bygga själv men avstå om du inte är helt säker på vad du gör då lasrar kan vara ohälsosamma :tummenupp
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Eller varför inte köra med en linjelaser och en PSD?
Linjelasern sprider ju sin effekt ganska linjärt med avståndet.
Sen kopplar du PSDn till en MCU (efter att du har förstärkt den) och samplar den.
Sen ska det inte vara så svårt att plotta loggar.

//Anders.
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
UnderDOG skrev:
Eller varför inte köra med en linjelaser och en PSD?
Linjelasern sprider ju sin effekt ganska linjärt med avståndet.
Sen kopplar du PSDn till en MCU (efter att du har förstärkt den) och samplar den.
Sen ska det inte vara så svårt att plotta loggar.

//Anders.

:tummenupp Japp.. varför krångla till saker. Har du erfarenhet av att använda PSD'er?

Intresserad fundering; hur är temperaturberoendet på en PSD detektor? Om jag inte fått det om bakfoten mäter den återstrålad ljuseffekt effekt (? eller blandar jag ihop med en annan typ), hur åldras eländet och hur klarar den olika ytor?

Nyfiken oventande :D
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
HJÄLP !

Nu beter sig tillern skumt, jag kör på 2:an ska vrida på och ta upp henne på slangen vid ca 4,5 rpm vrider jag fullt på rullen och hon svarar "blödderdsfassdreds" alltså hon bara blöddrar lite som om jag haft 4:an i eller dyligt har hänt flera ggr nu och börjar bli orolig, hon sticker inte ens iväg som hon ska då.
Sen alla dessa powewheeles på alla växlar ni pratar om vilka växlar tar ni upp dom på 1:an är jag med på att hon bara reser sig men ska jag ha upp hon på höjd på 2:an krävs det ryck och 3:an ICKE. jag har drevat ner till 16 kugg fram och har originaldrevning bak det ska ju inte vara någe problem eller ?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Re: HJÄLP !

Twosaint skrev:
Nu beter sig tillern skumt, jag kör på 2:an ska vrida på och ta upp henne på slangen vid ca 4,5 rpm vrider jag fullt på rullen och hon svarar "blödderdsfassdreds" alltså hon bara blöddrar lite som om jag haft 4:an i eller dyligt har hänt flera ggr nu och börjar bli orolig, hon sticker inte ens iväg som hon ska då.
Sen alla dessa powewheeles på alla växlar ni pratar om vilka växlar tar ni upp dom på 1:an är jag med på att hon bara reser sig men ska jag ha upp hon på höjd på 2:an krävs det ryck och 3:an ICKE. jag har drevat ner till 16 kugg fram och har originaldrevning bak det ska ju inte vara någe problem eller ?

Jag är helt värdelös på bakhjul men det reser sig ofrivilligt på 1an och 2an med originaldrevning iallafall. så med 16 fram och lite skills borde du kunna wheela hejvilt tycker jag. Skitigt luftfilter eller nåt kanske? :confused:
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
men hur menar du reser sig på 2:an asså går den upp högt eller ?
visst känner man att hon tappar mark på 2:an men det är inte många centi, men blöddret oroar mig mer, och luftfiltret är bytt för ca 100 mil sedan, om man pluggar vakumslangarna fel kan det ha betydelse ?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Twosaint skrev:
men hur menar du reser sig på 2:an asså går den upp högt eller ?
visst känner man att hon tappar mark på 2:an men det är inte många centi, men blöddret oroar mig mer, och luftfiltret är bytt för ca 100 mil sedan, om man pluggar vakumslangarna fel kan det ha betydelse ?

Nä inte högt kanske men hjulet lämnar backen vid fullt pådrag ju. Hur har du gjort med slangarna? Har du moddat luftburken eller?
Jag har loopat slangarna vid T-kopplingen.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
det är inte jag som gjort det, det var förra ägaren, han har satt silvertejp istället för vacumklockorna och kanske loopat var och en men inte bägge tesammans om du förstår.
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Re: Re: HJÄLP !

J-Bone skrev:
Jag är helt värdelös på bakhjul men det reser sig ofrivilligt på 1an och 2an med originaldrevning iallafall. så med 16 fram och lite skills borde du kunna wheela hejvilt tycker jag. Skitigt luftfilter eller nåt kanske? :confused:

Har iofs börjat wheela denna sesong ja me (tog ju kortet i höstas). Jag har 40 kugg bak och 17 fram, dvs nästan ingen drevning (uppskattar att jag kan ligga i tempo på lågt varv då vi åker en del lång-sträckor). :fakta

Flyttar jag bak arslet lite låter accelerera försiktigt upp till där det goaste vridet kommer (5-7k rpm) (tittar sällan på varvräknarn när jag fläskar upp framhjulet men det känns liksom rätt).. Och snabbt skickar till gasen snabbt (behöver ej ge fullt spjäll om timingen är korrekt men dock mer på 2'an än 1'an) så kommer framslangen upp fint. :tummenupp

Samma teknik på 1'an men jag är ingen hejjar på att växla ännu, jag fegar nämligen med vinkeln lite så det är bara välja 1'an eller 2'an.. :rolleyes:

Men de är bra gutt att segla iväg på bakslangen - underskattat nöjje inte bara för att impa på någon. :D
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top