TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
J-bone hade du inte en försvagad länk i länkaget för bakfjädringen som var gängpaj på som du löste med en genomgående bult med mutter på ?

Ett tips om du vill ha (återställa) en starkare och snyggare länk är att kolla under "gruppköp" "TLR Billet Suspension Link" på TLz. :D

Njaäe... det blev gängpaj i fästet på själva dämparen, löste det med helicoil.... vill jag minnas :va :rolleyes:
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Var det inte någon här på tråden som sökte efter ett sånt däringa skydd till framlampan på sin TLS!? Finns ett på eBay i GB: http://cgi.ebay.co.uk/suzuki-tl-100...9QQihZ018QQcategoryZ10534QQrdZ1QQcmdZViewItem

3179_1.JPG
 

#Åke

Guest
Njaäe... det blev gängpaj i fästet på själva dämparen, löste det med helicoil.... vill jag minnas :va :rolleyes:

Aha så var det ja,ville ju suktas lite så listan fylls på och tillverkningen kan ta sin början :)

Har du fått på fälgarna ?
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2975359 stor chans :D



klirr klirr klirr klirr

(ljudet av att kasta sten i glashus)


:tungan
Du junior, hur vore det om dy tog ditt feta arsle o förflyttade det till en position där du gjorde nån nytta!

Fucking jävla bratz.

Skaffa en par hektar skog o en björn eller två!!
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
Original enkelsits

Någon som har en original enkelsits (svart) över till en 1000s?
Tycker att den är grymmast men på några hojar som jag kikar på så finns den inte med.
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
ok tack. Får iofs lacka om men jag hade ändå planer på att lacka dom guld/champagne fälgarna svarta också.
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
Är det någon som vet vart man kan hitta bänkningskurvor till tl 1000s -97 och för senare modeller. Har hört att motorkaraktären skall ha ändrats från -98 och framåt, kunde vara skoj att se hur det ser ut på pappret eftersom jag väljer mellan en -97 och -99
 

newton83

Medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
TL1000s -97
Jag har lite problem med en slirande koppling på min 1000s -97. När jag drar på i trean och fyran så börjar den slira vid 8000 varv vid full gas.. Jävligt jobbigt! Någon som har samma problem och som har nått tips på åtgärd? Kopplingen är bytt för en månad sen..
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2977729 Jag har lite problem med en slirande koppling på min 1000s -97. När jag drar på i trean och fyran så börjar den slira vid 8000 varv vid full gas.. Jävligt jobbigt! Någon som har samma problem och som har nått tips på åtgärd? Kopplingen är bytt för en månad sen..
Oh, ja. Det har jag haft! Vad bytte du till för koppling? En helt ny 5-fjädrad eller en 6-fjädrad?

Orginal har TLS (från 97-98) en femfjädrad koppling som har lite tendenser att slira och om jag får "gissa" lite så finns det tre saker att göra åt det. Vet inte om varje sak är nödvändig på nåt sätt, men det har hjälpt mig:
1. Skaffa hårdare /längre fjädrar till kopplingen. Barnett tillverkar fjädrar som brukar lösa problemet med kopplingsslir. Se bara till att skaffa dem för den femfjädrade kopplingen då de är kortare på den sexfjädrade. Ronny, förlåt - Åke# - brukar tjoa om nån mc-firma som har dem. :)
2. Se till att ha en bra olja. Semisyntet ska (vad jag hört :rolleyes:) vara bättre än helsyntet mot kopplingsslir...
3. Fixa till kylsystemet på hojen. 97'an har flera fel i sitt kylsystem som gör att hojen dels går för kall, dels att mätaren visar en ännu lägre temp än motorn egentligen har. Det får till följd att hojen kör kallmappad insprutning mest hela tiden (<80°C) och då får den för mycket bensin. Det gör att oförbränd bensin pressas ner i oljan... Testa öppna oljelocket och lukta, jag lovar att det luktar bensin, och jag misstänker att det också är en faktor som orsakar slir.

Vill du ha lite tips om modden av kylsystemet så hör bara av dig. :)

Välkommen till TL-tråden förresten! :rockon
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Jag har lite problem med en slirande koppling på min 1000s -97. När jag drar på i trean och fyran så börjar den slira vid 8000 varv vid full gas.. Jävligt jobbigt! Någon som har samma problem och som har nått tips på åtgärd? Kopplingen är bytt för en månad sen..

Välkommen!

Min slirade också lite för ett tag sedan o jag började också fundera
på ett kopplingsbyte.....:va

Men efter att ha justerat wormdriven några mm och resterande kopplingsjusteringpunkter
i rätt ordning ( 3st med wormdriven ) så
slutade kopplingen slira! :D

Så eftersom du har en ny koppling så är det min gissning att du
skall göra en RÄTT justering av kopplingen eftersom den ändrar sig
med tiden!

Kolla servicemanualen...o gör om o gör rätt!! :tummenupp

Om det inte funkar så är det oljan........

R
 

masw1

The blue one
Gick med
11 Sep 2006
Ort
20minuter från Uppsala
Hoj
Honda hornet 900 -02
Välkommen!

Min slirade också lite för ett tag sedan o jag började också fundera
på ett kopplingsbyte.....:va

Men efter att ha justerat wormdriven några mm och resterande kopplingsjusteringpunkter
i rätt ordning ( 3st med wormdriven ) så
slutade kopplingen slira! :D

Så eftersom du har en ny koppling så är det min gissning att du
skall göra en RÄTT justering av kopplingen eftersom den ändrar sig
med tiden!

Kolla servicemanualen...o gör om o gör rätt!! :tummenupp

Om det inte funkar så är det oljan........

R
Ok..Är det någon som har tips på olja för oss med slirande koppling??
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2978261 Ok..Är det någon som har tips på olja för oss med slirande koppling??
Hade inte metkallica nåt tips på en olja som var bra?

Jag kör på Castrol GPS och den verkar funka bra för kopplingen, men den gör lådan lite trögväxlad... Ska byta olja när jag sätter in nya kopplingen.

En liten varning som jag fick höra när jag var å bänkade (kan inte verifiera sanningshalten i detta) är att byte av olja ofta kan leda till slir då kopplingen är inkörd/impregnerad med den gamla oljan och man då får ett lågfriktionslager mellan gammal och ny olja. Kan säkert ligga nåt i det, men jag har inte fått det verifierat på nåt sätt annat än att jag har en liknande erfarenhet att en ny olja slirade som f*n. Men det kan ju lika gärna ha berott på att den oljan var kass...

Men efter att ha justerat wormdriven några mm och resterande kopplingsjusteringpunkter
i rätt ordning ( 3st med wormdriven ) så
slutade kopplingen slira! :D

Så eftersom du har en ny koppling så är det min gissning att du
skall göra en RÄTT justering av kopplingen eftersom den ändrar sig
med tiden!

Kolla servicemanualen...o gör om o gör rätt!! :tummenupp

Manualen är verkligen INTE bra på den delen. Inte alls lätt att förstå hur kopplingsarm och sådant egentligen ska sitta för att vara rätt justerat... Jag tror att jag lyckades när jag hade isär det för nåt år sen då det funkar idag, men det var med stor förvirring jag försökte fatta vad de menade i manualen. :va
 
Last edited:

Gullefjun

En kyckling
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Svart Z1000
hojen död!

Hejsan hojbröder och teknikwizzards :)

Råkade ut för något konstigt i går med lilla älsklingen.:confused:
Körde till macken för att tanka, dock ville inte mitt kort funka i automaten så jag skulle köra till nästa mack. När jag slår till tändningen för att köra är hojen HELT DÖD!!!
Händer absolut ingenting när jag vrider på nyckeln :va

Har aldrig haft svårt o starta tidigare eller märkt av nått glapp i elsystemet.
Är själv inget mekarsnille men jag har iaf kollat säkringarna, både huvud och dom mindre. Dom ser hela ut, har även provat o sätta i reserverna men det hjälpte inte. Har tvärr inget elmätarinstrument så jag kan inte kolla hur det e med strömmen.
Kan det vara nått som pajat i själva tändningslåset?
Någon som har någon idé eller råkat ut för något liknande?

Tackar på förhand och va rädda om er i trafiken :pannkyss
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Svårt att veta om man inte kan mäta upp var det jävlas...

Hojen är HELT död säger du? Inget lyse, ingenting?
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top