TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ok, du menar den "strypningen". Jag skulle inte kalla det en strypning, det är så att den fördröjer tändningen något på de fyra första växlarna...

Kanon, då blev jag lite klokare igen! En annan sak som jag håller på med medans hojen fortfarande är i delar är att byta ut bakstötdämparen.

Fick tips tidigare på tråden att kolla med Sracing om Bitubo, men nu säger andra att Öhlins är bäst. Om den är det så är den även dubbelt så dyr... Är det någon som vet hur mycket bättre en Öhlinare är ? Om den nu är bättre...

PP
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Har bara kört med orginal och Bitubo och jag tycker att Bitubon är bra, framförallt med tanke på hur billig den är. Det ger en grym viktbesparing också. :)
Vet inte hur mycket bättre en Öhlinare är...
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Ok, du menar den "strypningen". Jag skulle inte kalla det en strypning, det är så att den fördröjer tändningen något på de fyra första växlarna...

Kanon, då blev jag lite klokare igen! En annan sak som jag håller på med medans hojen fortfarande är i delar är att byta ut bakstötdämparen.

Fick tips tidigare på tråden att kolla med Sracing om Bitubo, men nu säger andra att Öhlins är bäst. Om den är det så är den även dubbelt så dyr... Är det någon som vet hur mycket bättre en Öhlinare är ? Om den nu är bättre...

PP

Öhlins suger phett :mad:

Beställde (framgaffel)fjädrar från Öhlind i november... efter 4 månaders väntan fick JAG berätta för dem att det är samma artikelnummer som till Hayabusa. "Jaha???" sade de på Öhlins... Ytterligare 4 månader senare har jag ännu inte fått mina fjädrar.

Nu skall jag beställa Bitubo, både fjädrar och bakstöt.

/ Rickar
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR


Öhlins suger phett :mad:

Beställde (framgaffel)fjädrar från Öhlind i november... efter 4 månaders väntan fick JAG berätta för dem att det är samma artikelnummer som till Hayabusa. "Jaha???" sade de på Öhlins... Ytterligare 4 månader senare har jag ännu inte fått mina fjädrar.

Nu skall jag beställa Bitubo, både fjädrar och bakstöt.

/ Rickar


Trist. Har själv bytt till Öhlinsfjädrar först på min förra hoj, en zx10r, och nu köpt till TLS:en, och det har gått bra att få grejorna, men bakdämpare har jag aldrig köpt förut, bland annat för de ligger högt i pris....

Någon annan som har Öhlinare på sin TL ?

PP
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
TL1000r

Hej Kom hem igår natt var o köpte en tl1000r från 00 Fan vad fin den är,,, Hel nöjd över den cykeln men ni snackar om tre modd ska man göra det så att den går bättre eller är det inte värt det Ja ja är nöjd som fan iallafall ska ut ö köra nu vi hörs
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös



Trist. Har själv bytt till Öhlinsfjädrar först på min förra hoj, en zx10r, och nu köpt till TLS:en, och det har gått bra att få grejorna, men bakdämpare har jag aldrig köpt förut, bland annat för de ligger högt i pris....

Någon annan som har Öhlinare på sin TL ?

PP

Tja, jag har Öhlin fjädrar o dämpare på min. Känns som att det fungerar utmärkt, har dock inte kört den med orgibal då det var moddat när jag köpte den. Har inte hunnit banköra den ännu, så det visar sig nog då hur kul man kan ha med de många justeringar man kan göra på Öhlinaren...:tummenupp
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
köpte en tl1000r 00 igår undrar om den är bromsad har för mig att jag läst det någonstans,, Tycker sjölv att hojjen känns lite seg på dom första växlarna nån som vet och kan hjälpa mig?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hej Kom hem igår natt var o köpte en tl1000r från 00 Fan vad fin den är,,, Hel nöjd över den cykeln men ni snackar om tre modd ska man göra det så att den går bättre eller är det inte värt det Ja ja är nöjd som fan iallafall ska ut ö köra nu vi hörs
köpte en tl1000r 00 igår undrar om den är bromsad har för mig att jag läst det någonstans,, Tycker sjölv att hojjen känns lite seg på dom första växlarna nån som vet och kan hjälpa mig?

Den bör inte vara strypt. Mig veterligen så importerades inte de här hojarna som strypta till några 72kW som jag tror det står i vissa regbevis. Nån som har en strypt hoj får gärna överbevisa mig, vore kul att känna till.

Om du tänker på diskussionerna om TRE så ger den en förändring om SAMTLIGA nedstånde punkter är uppfyllda:
1. Du kör på växel 1-4
2. Du har max halvt gaspådrag

Tändningsfördröjningen som TL'en har är bara på växel 1-4 och under halv gas, så där kan en TRE ge lite mjukare gång och bättre gasrespons. Man har INGEN effektökning, det som folk upplever som lättare att komma upp på bakhjulet med TRE är för att gasen svarar lite snabbare redan från början. På en bromsbänk finns ingen mätbar förändring.

I mitt fall upplevde jag hojen som lite mer följsam i trafiken efter att ha monterat en TRE, men det var inte nån stor förändring...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Den bör inte vara strypt. Mig veterligen så importerades inte de här hojarna som strypta till några 72kW som jag tror det står i vissa regbevis. Nån som har en strypt hoj får gärna överbevisa mig, vore kul att känna till.



HOST HOST HOST***

ROBBAN :D :arsele :D :yoparty
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Sänkt effekt...

[QUOTE=Octofinger;2989551] Den bör inte vara strypt. Mig veterligen så importerades inte de här hojarna som strypta till några 72kW som jag tror det står i vissa regbevis. Nån som har en strypt hoj får gärna överbevisa mig, vore kul att känna till.



Samma här - 72EG

Sedan står det:
" Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt. Ursprungling effekt 92 kw sänkt genom begränsning i insugningsrör." :confused:

så det är väl bara att ta fram huggmejseln...
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Står 72kW på min med... Stämde inte precis med resultatet av bänkningen. Å andra sidan är den inte precis på några 92kW heller.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Lånar tråden en sväng

Tjena,
I ett tidigare inlägg i sv-tråden frågade jag om det är samma motor i SV, TL och DL1000 och fick svaret att det är samma i SV och DL, men inte samma effekt. Jag gissar, men det är en ogrundad gissning, att motorn i TL dock borde vara ungefär besläktad.

Nu till min fråga: Jag har en DL1000 som jag är mycket nöjd med. Den har gått ca 170 mil (jag köpte den ny).

Det jag dock är fundersam på är om det är kamkedjan som rasslar när jag kör? Vet ni om det är vanligt i suzukis twinnar?

Jag upplever det mer tydligt när motorn går varm, men är aningen osäker på om det stämmer.

Vid vissa varvtal är det mer framträdande.

Kom med input om ni kan och har lust
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hur långt har hojen gått då?
Ett visst ljud får man väl räkna med men frågan är ju hur mycket det är?

Det är ju ganska lätt att bara dra ut spännarna och lysna hur många "klick" den gör medans du drar ut.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Citat och försäkringar...

OK, nu har jag tryckt på "SVARA"... få se om det funkar.

Och nu till nåt viktigare:

Ringer runt o kollar försäkringar o och det är minst sagt olika.

Hade tidigare en smc-försäkring på kawan med skyhög självrisk, och kollar runt lite nu för att se om det gär att få till nåt bättre till TLS:en som är äldre och svagare...

E 40+ o bor på Värmdö utanför stora staden.

Hitills vill de ha per år;

Folksam: Hel 13357:- , halv 6372:- (Normala självrisker 1-3000 o vagnskada 6 eller 12 000)

TryggH: Hel 8506:-, halv 4749:- men de debiterar högre månadsdel under högsäsong.

SMC: Hel: 4686 o halv 2746, men de vill de ha 25% i självrisk om den stjäls eller jag pajar den själv...

Det finns ju massor av bolag, någon som vet nåt som passar TLS:en?

Sen blir det ju 32% tillägg efter 1 juli på trafikdelen också...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Prova IF oxå, och om du flyttar över flera fösäkringar så får man lite rabbat på allt utom trafikdelen... :gnissla
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2990154 OK, nu har jag tryckt på "SVARA"... få se om det funkar.

Och nu till nåt viktigare:

Ringer runt o kollar försäkringar o och det är minst sagt olika.

Hade tidigare en smc-försäkring på kawan med skyhög självrisk, och kollar runt lite nu för att se om det gär att få till nåt bättre till TLS:en som är äldre och svagare...

E 40+ o bor på Värmdö utanför stora staden.

Hitills vill de ha per år;

Folksam: Hel 13357:- , halv 6372:- (Normala självrisker 1-3000 o vagnskada 6 eller 12 000)

TryggH: Hel 8506:-, halv 4749:- men de debiterar högre månadsdel under högsäsong.

SMC: Hel: 4686 o halv 2746, men de vill de ha 25% i självrisk om den stjäls eller jag pajar den själv...

Det finns ju massor av bolag, någon som vet nåt som passar TLS:en?

Sen blir det ju 32% tillägg efter 1 juli på trafikdelen också...
Fan, jag måste ju bo i skogen där bovarna inte törs röra sig, så där mycket betalr INTE jag :hihi
 

The Riddler

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Jönköping
Hoj
TZR 250 Production
Hej allesammans,

Jag håller precis på att köpa en TLR, skall hämtas om en vecka...Jag skulle behöva få tag på en verkstadshandbok, gärna i PDF-format.

Är det nån som sitter inne på en sådan?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top