TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Jag kollade in Öhlins alternativ härmomdagen, och det är endast själva dämparen som byts, medans orginalfjädern får sitta kvar. Vet inte hur det är på Bitubo eller Wilber, bör man byta ut fjädern också? :va

Jag kör själv med Wilbers både bak o fram o är jättenöjd! :tummenupp

Wilbersdämparen på TLS:en byter inte ut fjädern som en Bitubo gör.
Där sitter en fjäder på dämparen så man kan få intrycket att den gör det, men
det är bara en hjälpfjäder som bla minskar risken för sprickbildningar i ramen!

Mitt fjädringsupplägg är:

Bak, Wilbers dämpare och stötdämparefjäder ifrån Maxton

Wilbers



Maxton



Fram, Wilbers fjädrar, Goldvalves, Alla bussningar och packboxar ifrån Racetech för mindre friktion.

Race tech godis..... :yoparty


Gold valves shimsade för min vikt och körstil.
70.jpg



Har fått mycket bra kritik på hur fjädringen fungerar ifrån kompetenta
testförare som kan fjädring, själv är man ju lite partisk men blev jämförd en gång med en Mille R som
hade full Öhlinsuppsättning och han önskade
att hans Öhlins var lika bra som mina komponenter.! :tungan

Allt handlar om att välja bra komponenter, montera dom rätt och ställa
in dom efter DIG och din KÖRSTIL!

Den ända negativa med Wilbers till TLS:en ( Samma med Öhlins ) är
att där är minimal negativ fjädringsväg så den fungerar inte med en
Ride Height! :mad:

Mina två cent.....

R

PS: Åke, tack för tillägget till mitt hacka på SV-ägare i mitt
något trötta tillstånd! :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tack för svaret! Imponerande ordning du har, och vältagna bilder! :tummenupp

Fram har jag redan bytt till fjädrar från öhhlins, men bak har jag fortfarande valet kvar. Du säger det inte rakt ut, men du rekomenderar alltså att jag byter ut även fjädern bak, inte bara dämpen om jag kör Wilber eller Öhlin? Är det "ditt" val som gäller på fjäder eller finns det fler? (antar att Öhlins har också...)

Peter
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2991324 Tack för svaret! Imponerande ordning du har, och vältagna bilder! :tummenupp

Fram har jag redan bytt till fjädrar från öhhlins, men bak har jag fortfarande valet kvar. Du säger det inte rakt ut, men du rekomenderar alltså att jag byter ut även fjädern bak, inte bara dämpen om jag kör Wilber eller Öhlin? Är det "ditt" val som gäller på fjäder eller finns det fler? (antar att Öhlins har också...)

Peter
Ja, den där jäveln är ju manisk, skulle inte förvåna mig om han är en massmördare egentligen som har 8st höger fötter i skafferiet som han sparar till "en regnig dag" och han inte har nån mat hemma.

:hihi
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Det är bara Bitubo som ersätter fjädern på TLS.

Just att den ersätter både fjäder och dämpare gör att den är lite svår att jämföra med Öhlins och Wilbers som bara ersätter dämparn... Jag har ännu inte hört om nån Bitubo som vikt ihop sig på en TLS, däremot har orginalfjädern gjort det på några cyklar, fast det är nog ganska direkt relaterat till dåligt underhåll.

För pengarna anser jag dock att Bitubon gjorde underverk för min TLS. :tummenupp
 

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Ort
Sverige
Hoj
2Hjul
Sitter här och funderar på hur jag skall göra med kraschpuckar.

Kan inte bestämma mig, även om jag nu hittat ett företag i england som säljer puckar med montering som passar (no-cut) på en tlr, http://www.rhencullen.net/acatalog/Online_Catalogue_Crash_protection_238.html

I mitt fall, en graciös lowsider, fick bl.a. övre kylaren ett slag och började läcka, så nog finns det behov av puckar alltid... men å andra sidan finns det en risk att man skadar ram/motorfäste som pucken är monterad i.

Om ni bara visste hur jag argumenterar fram och tillbaka utan att komma nån vart :gnissla

Edit: de monteras så här,
Vänster http://www.gwfweb.com/cycles/rhencull/rhen-04.jpg
Höger http://www.gwfweb.com/cycles/rhencull/rhen-07.jpg
 
Last edited:

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
Sitter här och funderar på hur jag skall göra med kraschpuckar.

Kan inte bestämma mig, även om jag nu hittat ett företag i england som säljer puckar med montering som passar (no-cut) på en tlr, http://www.rhencullen.net/acatalog/Online_Catalogue_Crash_protection_238.html

I mitt fall, en graciös lowsider, fick bl.a. övre kylaren ett slag och började läcka, så nog finns det behov av puckar alltid... men å andra sidan finns det en risk att man skadar ram/motorfäste som pucken är monterad i.

Om ni bara visste hur jag argumenterar fram och tillbaka utan att komma nån vart :gnissla

Edit: de monteras så här,
Vänster http://www.gwfweb.com/cycles/rhencull/rhen-04.jpg
Höger http://www.gwfweb.com/cycles/rhencull/rhen-07.jpg

Ska nog beställa ett par till mig själv,,,,,,
 

cctwin

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
nyköping
Hoj
2000, Suzuki, tl1000s
Hej nya här...... är det någon som vet något om oljeförbrukning på tl1000?
Kan man ha biloja?? i med rätt viskositet osv i?
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
Hej undrar om det är säkert att åka på bakhjulet med en tl,,,, Alltså undrar om han får i sig olja eller måste man bygga om pickupen
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Två frågor:
1. Hur uppför sig TLS på bana, någon som har erfarenhet?

2. Sedan undrar jag lite om dämparen fram och bak, det snackas mycket om att hojen blir mycket "bättre" med ny dämpning bak, men vilken förändring är att vänta om man byter?

Själv kör jag med orginalgrejer (utöver yoshi), har inte ens TRE på hojen och förutom att jag tycker den är lite för ryckig i de lägre halvgasväxlarna så känns den bra. Möjligen "kvittrar" det om fjädringen lite väl mycket.
 

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Ort
Sverige
Hoj
2Hjul
Möjligen "kvittrar" det om fjädringen lite väl mycket.

"Kvittrar"? det är möjligvis inte så att den behöver ses över och smörjas? :)

Körning på bana bör funka lika bra som körning på vanlig väg, om inte bättre . Skall du iväg på någon bankörning? Kan tänkas att du ev. får ställa in fjädringen lite hårdare jämfört med gatkörning, så att den inte packar ihop helt vid inbromsning/acceleration.
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2997668 Hej nya här...... är det någon som vet något om oljeförbrukning på tl1000?
Kan man ha biloja?? i med rätt viskositet osv i?
Inte helt säkert. Bilolja kan innehålla antifriktionstillsatser som gör att din koppling kommer att slira. MC-olja är helt klart säkrast på en hoj med våtkoppling.

2997933 Hej undrar om det är säkert att åka på bakhjulet med en tl,,,, Alltså undrar om han får i sig olja eller måste man bygga om pickupen
Nopes. TL'en är inte nån hoj för slangåka. Det är inte helt tvärenkelt att bygga om sumpen heller, men det är nog enda möjligheten om du absolut måste åka på bakhjulet men inte vill rasa motorn.

Två frågor:
1. Hur uppför sig TLS på bana, någon som har erfarenhet?

2. Sedan undrar jag lite om dämparen fram och bak, det snackas mycket om att hojen blir mycket "bättre" med ny dämpning bak, men vilken förändring är att vänta om man byter?

Själv kör jag med orginalgrejer (utöver yoshi), har inte ens TRE på hojen och förutom att jag tycker den är lite för ryckig i de lägre halvgasväxlarna så känns den bra. Möjligen "kvittrar" det om fjädringen lite väl mycket.

1. Nopes. :p
2. Jag upplevde att den blev bättre med annan bakdämpare. Det ska betyda mer för lättare förare och jag väger ca 70kg. Som en ny hoj faktiskt.

Kvitter är INTE bra. Ta genast och försök plocka isär länkaget och smörj upp det. Se även till att smörja upp din fjäder... Det är flera som råkat ut för att fjädern nypt och krökts/gått av för att den inte underhållts ordentligt. Farligt farligt... :kryckor
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top