TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Fan, jag måste ju bo i skogen där bovarna inte törs röra sig, så där mycket betalr INTE jag :hihi

Har du nåt bättre förslag än bolagen jag pratade med ? SMC -försäkringen hos folksam ser ju ok ut månadsmässig, men självrisken... Och sedan kan du inte ställa av den, du måste sälja hojen om du skall avsluta försäkringen hos dem... :confused:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2990240 Har du nåt bättre förslag än bolagen jag pratade med ? SMC -försäkringen hos folksam ser ju ok ut månadsmässig, men självrisken... Och sedan kan du inte ställa av den, du måste sälja hojen om du skall avsluta försäkringen hos dem... :confused:
Jag kör Folksam, betalar runt 3500 halv helår, 26 bor i jämtland, så, du får flytta :hihi

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Hur långt har hojen gått då?

Mellan 170-180 mil

Ett visst ljud får man väl räkna med men frågan är ju hur mycket det är?

Det är ju ganska lätt att bara dra ut spännarna och lysna hur många "klick" den gör medans du drar ut.

Jo, det är lite svårt att avgöra. Jag är ganska ny i gemet och kan inte avgöra om det är normalt eller lite eller mycket.

Jag tror att det är sk. automatiska spännare på den där, men jag försöker få tag på en servicemanual så jag kan slå ett öga i den.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TL står ju för Ticks Loudly. Vet inte hur det är med DL motorn, men det är ju samma grund konstruktion, med viss produkt utvekling (antar jag, japp utan c framför k... :hihi :tungan )

Enklaste sättet att höra om det är rätt ljud är ju att lyssna på andra så man för känsla för vad som är rätt lsammer och fel slammer. Kan vara lite svårt om man inte vet skillnaden.

:hej

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag tycker inte om stockholmare....

Hmm... :rolleyes: inte jag heller alla gånger, brukar rymma till dina delar ett par gånger om året för att få "vara sig själv". Men det finns mycket roliga hojåkare runtomring!

Men vill man bo mitt i smeten så får man nog vackert betala försäkring därefter...

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
TL1000S
Mellan 170-180 mil
Jo, det är lite svårt att avgöra. Jag är ganska ny i gemet ..blalbalbla
etc etc etcQUOTE]

TRÖTT... o med en öl i kroppen... men ok....

DL:en har en TL motor.... basta!!! SV-killarna har inte en aning
om vad dom pratar om!! :mad:

Om du köper Haynes boken ( Som jag också har... ) så är den både för
TLS, TLR... och... TA DA.... DL .... :arsele

Så du kan be SV killarna... att...ss...g.... ja du förstår!

Så.... eftersom du har en TL så kan du numera strunta i ALLA oljud
som kommer ifrån motorn förutom hårda knackningar ( Ricken! ) för en
TL motor låter hela tiden som den skall dö!

Den småknackar o rasslar... som Putte skrev... TL= Ticks loudly!

Så........

Angående strypta hojar så skall ni kolla insugen ordentligt......
( Tack för den Ricken! )

Dom skall inte se ut så här......

82.jpg

Vilket är svårt att se ovanifrån om man inte veeet hur det
skall se ut... så kolla noga! Man skall se rätt ner till ventilerna!

Såååå----- FREDAG.... O HELG!

Puss på er!

R

Ps--- Glömde... jag har billigast försäkring!!

6000:- Hel/Hel med 3000:- i självrisk!!! :yoparty

Ps2... fan glömde att dom hade sänkt den till 4000:- till detta året ju! :D

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Härligt att du sätter ut tårna o erkänner Robban, det tycker vi om :hihi

Hur går det nya jobbet då, eller har du semester nu?

2990208 Hej allesammans,

Jag håller precis på att köpa en TLR, skall hämtas om en vecka...Jag skulle behöva få tag på en verkstadshandbok, gärna i PDF-format.

Är det nån som sitter inne på en sådan?
Jag har en sån.

Ska se om jag kan lägga upp den någerst åt dig.

www.sko.miun.se/byggare/98-02TL1000R.zip

Den kommer bara att finnas där över helgen sen behöver jag utrymmet igen, så skynda fynda... :)

Last edited:

mr.j

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
gsx-r 750
hej alla hoj åkare!ni som inte e ute och åker i det fina vädret!nån som kan svara på vad en gixxer 750 99ans modell har för fram o bak drev även tacksam om nån vet kedje längd? tack på förhand /johan

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
2990392 hej alla hoj åkare!ni som inte e ute och åker i det fina vädret!nån som kan svara på vad en gixxer 750 99ans modell har för fram o bak drev även tacksam om nån vet kedje längd? tack på förhand /johan
Ring en handlare eller kliv in i en gixxer tråd.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
hej alla hoj åkare!ni som inte e ute och åker i det fina vädret!nån som kan svara på vad en gixxer 750 99ans modell har för fram o bak drev även tacksam om nån vet kedje längd? tack på förhand /johan
#Åke kanske vet?

:hihi

Näe, sorry. Som Ricken sa, kolla nån annanstans. TL-tråden är inte bästa stället å leta gixxerinfo.

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj

borde vara 16 fram och 44 bak men vet ej kedjelängd men tror det är 120 länkar:)

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag gissar 12 fram, 27 bak och 35 länkar.

#Åke

Guest

Öhlins suger phett :mad:

Beställde (framgaffel)fjädrar från Öhlind i november... efter 4 månaders väntan fick JAG berätta för dem att det är samma artikelnummer som till Hayabusa. "Jaha???" sade de på Öhlins... Ytterligare 4 månader senare har jag ännu inte fått mina fjädrar.

Nu skall jag beställa Bitubo, både fjädrar och bakstöt.

/ Rickar

Varför inte Wilbers :va Samma klass om inte bättre än Öhlins (vad vet jag ) men de är billigare , Bitubon är för klen. :tummenupp

#Åke kanske vet?

:hihi

Näe, sorry. Som Ricken sa, kolla nån annanstans. TL-tråden är inte bästa stället å leta gixxerinfo.

ÅKE ja han fick en ordentlig åktur ikväll med skarpa fina kurvor.:D
/Ronny

Last edited:

#Åke

Guest
Lånar tråden en sväng

Tjena,
I ett tidigare inlägg i sv-tråden frågade jag om det är samma motor i SV, TL och DL1000 och fick svaret att det är samma i SV och DL, men inte samma effekt. Jag gissar, men det är en ogrundad gissning, att motorn i TL dock borde vara ungefär besläktad.

Nu till min fråga: Jag har en DL1000 som jag är mycket nöjd med. Den har gått ca 170 mil (jag köpte den ny).

Det jag dock är fundersam på är om det är kamkedjan som rasslar när jag kör? Vet ni om det är vanligt i suzukis twinnar?

Jag upplever det mer tydligt när motorn går varm, men är aningen osäker på om det stämmer.

Vid vissa varvtal är det mer framträdande.

Kom med input om ni kan och har lust

Som Robert sa.Grunden är samma förutom att SV DL har större radie/diameter på kopplingen,samt att trottelhusen har två "fjärillar" och 16 eller 24 bits computer kommer inte ihåg vilket men är uppgraderad med samma system som nyare GSX R har. SV o DL motorena är nedstrypta med mindre ventiler och portar i toppen och därmed andra kamprofiler och tider på kammarna för ett nedflyttat register med mera vrid på de låga varvtalen. Det du troligen hör är "sissogear" mekanismen ,fjädrarna sätter sig efter ett par hundra mil.Med andra ord slacket i kuggdrivningen till kammarna (det kan du läsa mera om i bibeln du ska få av Ricken ) insprutarna tickar lite dom med föresten. Tja så det är lite skillnad på dessa modellers motor men ändå samma. TL-motorn är grunden.

Last edited:

#Åke

Guest

Kan man säga att det gäller TLS också?

Om du menar samma klass på dem till TLS så ja.

Men om du menar för klen till TLS ? Är den i en enhet (stötdämpare och fjädern) som ersätter allt ? Kommer fna inte ihåg. Men titta närmare på diametern på kolvstången och jämför med exempelvis Öhlins så är det en stor skilland.Har läst flera tillbud om att den böjer sig och livsländen är hälften så lång.Dock vet jag inte om det är någon här i detta skitland som kan renovera Bitubo ? om det nu går (vad vet jag) Enkel summa man får vad man betalar för när det gäller fjädring. :näsblod

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag kollade in Öhlins alternativ härmomdagen, och det är endast själva dämparen som byts, medans orginalfjädern får sitta kvar. Vet inte hur det är på Bitubo eller Wilber, bör man byta ut fjädern också? :va

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM