TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
OJOJOJ skrev:
OK! Det sitter en"flärp i insuget som påverkas av en stång som kommer från botten på luft burken. På min verkar den fått besluts ångest för den slår som en full gråsparv fram och tillbaka! nån som vet vad det är för en lucka. mycket dumma frågor men den som inte vet han frågar!!
Full gråsparv, *Garvar* :D

Jaja, hursomhelst, jag har inte full koll på TLS men kan det vara något liknande spjällena som sitter på TLR? I så fall kan du alltid testa att häkta upp spjället mekaniskt så det står vidöppet.
Bilder? (om nu inte nån annan har bättre koll på TLS).

ESKILSTUNA? Har vi träffats?

Edit: Spjällen på TLR har, såvitt jag förstått, till uppgift att kompensera för en lucka i momentkurvan nånstans i mellanregistret. Oftast brukar man visst ta bort spjällen helt och fixa luckan i samband med ommappning av insprutet. Men detta gäller altså TLR.
Om jag har fattat det hela rätt.
Och fråga ska man!

Last edited:

OJOJOJ

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
TL1000S
träffats,Nej tror inte det men risken finns nu när man skaffat riktig hoj. vet nån hur original strypningen funkar är det brickor i insuget skit i avgasrören eller nåt elektriskt svårt mojs? vilka pipor för bättre sång är bäst för rätt peng?

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
J-Bone skrev:
tjo! några tokholmare som är intresserade av att åka på SMCs kurv&broms 19-20e ? De jag skulle åkt med bangar så om det är nån som e sugen så säg till... jag KANSKE kan fixa en stor pickis som tar 2 moppar på flaket.

E det bägge dagarna och vart är det för det låter ju skoj :)

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2005 KTM 625
Jag ska dit...Har iofs redan skjuts dit, tror jag iaf. Annars låter det ju intressant med pickis.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Sasse skrev:
Någon som har bytt på sin?
Jag har, den blev inte tät :( .
Undrar lite om man kan trycka in två packningar eller om någon annan vet vad man ska gör?
Jag gissar att dubbla packboxar inte får plats.
Och normalt sett blir det tätt om man byter en packbox.

Är axeln skadad?
Eller skadade du nya packboxen vid montering? Lätt gjort att skära sönder läpparna mot kanter med mer.
Sitter packboxen åt rätt håll? Plana sidan utåt, konkava sidan inåt.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
kolla att pinnen inte har några grader eller repor för då sabbar den packningen... polera upp den isåfall

Sasse

Skulle vara kul med hoj
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Nada
Robban_C skrev:
Jag gissar att dubbla packboxar inte får plats.
Och normalt sett blir det tätt om man byter en packbox.

Är axeln skadad?
Eller skadade du nya packboxen vid montering? Lätt gjort att skära sönder läpparna mot kanter med mer.
Sitter packboxen åt rätt håll? Plana sidan utåt, konkava sidan inåt.

Jo den sitter rätt och pinnen är rak. kanske att packningen fick sig en törn när man satt in den fast det läcker ut runt pinnen och jag testade att sätta dubbla fjädrar utan lycka.
Blir väl att köpa en ny och testa igen.
Har du bytt och det blev tätt?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
OJOJOJ skrev:
träffats,Nej tror inte det men risken finns nu när man skaffat riktig hoj. vet nån hur original strypningen funkar är det brickor i insuget skit i avgasrören eller nåt elektriskt svårt mojs? vilka pipor för bättre sång är bäst för rätt peng?

Ett direkt utdrag ur verkstads handboken:
"The intake air control valve is installed on the bottom part of the air cleaner box. This system is designed to control the volume of intake air so as to improve engine output. This is performed by opening or closing the air cleaner intake port...."

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
Jag har bytt nu packboxar till drev + pushrod.. vet ej om det blev tätt då hojjen är nerplockad men pushrodden är sliten just där den har roterat i packboxen. Inga direkta grader men den är påtagligt ojämn. Fundrerar på om det kan vara någon fara att vända den om, då hamnar det "slitna" inte i packboxens läppar. :va

Om man tittar på sidan som skulle sitta in i motorn är det som ett stift i staven.. eller är den bara mer sliten här..

Några ideer? Eller man kanske ska beställa en ny för säkerhets skull..

:brinnerup

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Ricken skrev:
... "The intake air control valve is installed on the bottom part of the air cleaner box. This system is designed to control the volume of intake air so as to improve engine output. This is performed by opening or closing the air cleaner intake port...."
Tack! Det var vad jag menade med "Spjällen på TLR har, såvitt jag förstått, till uppgift att kompensera för en lucka i momentkurvan nånstans i mellanregistret"
Men jag hade inte originaltexten tillgänglig.

sandstream

Guest
Har precis fått upp ögonen för TL 1000 R och då den här tråden är på några 100-sidor och träffarna på sökningar blir lite väl många kanske någon av er som äger en TL 1000 R kan berätta under vilka år den tillverkades, varför den försvann och hur den är att köra?

lille rille

HJÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
HAR BÖRJAT SÖKA EFTER NY TILLER
J-Bone skrev:
tjo! några tokholmare som är intresserade av att åka på SMCs kurv&broms 19-20e ? De jag skulle åkt med bangar så om det är nån som e sugen så säg till... jag KANSKE kan fixa en stor pickis som tar 2 moppar på flaket.
Jag e me om !!
vad det kostar

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
sandstream71 skrev:
Har precis fått upp ögonen för TL 1000 R och då den här tråden är på några 100-sidor och träffarna på sökningar blir lite väl många kanske någon av er som äger en TL 1000 R kan berätta under vilka år den tillverkades, varför den försvann och hur den är att köra?

Den tillverkades 98 till 00 och den var tänkt som en superbike. Dvs den tillverkades för tävling/bana. Orsaken till varför den försvann var att suka bestämde att de enbart skulle satsa pengar i en hojj för detta ändamål. Då då stod valet mellan GSXR och TLR. Gsxen vann då det alltid varit sukas "stora hojj"!!!

Hojjen är i mitt tycke helt underbar att köra. Mosar på fint i botten. Kanon att leka med.
Trivs ruggit bra med den. Har dock en tendens till understyrning vilket är rätt lätt att råda bot på. Man skimmsar upp bakre dämparen alt sänker styrkronan så att man får en lite brantare gaffelvinkel samt lägger om från 190 däcket bak till ett 180. Då blir den kanon!!!

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Den tillverkades faktiskt fram till 2003 men 00 är sista årsmodellen som KGK tog in i Sverige.

Jag har skrivit spaltmeter om just de frågorna tidigare men jag förstår dig, den här tråden är omöjlig att göra en vettig sökning i.... men istället för att upprepa mig så ska jag låta de andra svara den här gången, har en känsla av att Putte och TLRR kommer att reda ut lite åt dig. Eller om du orkar så skumma igenom tråden så kommer du att hitta mina/våra tidigare svar på just såna frågor.

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
J-Bone skrev:

Låter ball,ska kolla kalendern om det är fritt :yoparty

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...