tog kortet idag, dax för en hoj, men vilken?

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
ingen
Tjo här är en nybliven Mc förare, fixa kortet idag, (tomten kom tidigt i år) :)

Som sagt är ny här, men har suttit nån vecka och kollat runt lite och fått massa bra tips samt information om allt möjligt i mc väg. har nu lite frågor om 2 hojar.

Kan börja med att hojarna i frågan är en cbr 600 -97a 2000mil 25kw 40000:- samt en cbr 600 -93a 4300mil 27000:-

Ska man börja med en lite äldre hoj först eller man så gå på en ny fin direkt?
med en äldre hoj så slipper man börja gråta om man råkar trilla med den, men sen kanske den behöver mer vård än en ny?
Sår det att förlita sig på en äldre hoj?

Sen hur är det med serviceintervallerna på cbr'orna? inte skoj o köpa en hoj för 40k och sen kommer en stor service direkt för 5k

skiljer ju nästan 13000:- i pris

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Leta en hoj där den stora servicen redan är gjord.. inte med för mycket mil, bra allmänskick så är det nog lugnt. :tummenupp

Det är nog bra att ha en gammal hoj att göra alla nybörjarmisstag på.. men personligen skulle jag ha valt en nyare hoj och petat dit kraschpuckar och kraschkåpor direkt.. men det är ju bara min åsikt. :D (Detta efter 2!! ras inom loppet av 47 mil) :näsblod

Last edited:

Backen

Den som inte gasar tar bara upp plats
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Såld
Grattis till kortet!

Jag har haft min cbr600f i snart 2 år. Inga problem med den alls, ska bara byta drivpaket nu men det är sånt som man får göra på alla hojar så...

Stor service vid 2400mil, ventiljust. och en massa annat.
Är den gjord så är det ju ett plus.

Så här i efterhand skulle jag nog köpt något effektstarkare.

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Red skrev:
2289316 Leta en hoj där den stora servicen redan är gjord.. inte med för mycket mil, bra allmänskick så är det nog lugnt. :tummenupp

Det är nog bra att ha en gammal hoj att göra alla nybörjarmisstag på.. men personligen skulle jag ha valt en nyare hoj och petat dit kraschpuckar och kraschkåpor direkt.. men det är ju bara min åsikt. :D (Detta efter 2!! ras inom loppet av 47 mil) :näsblod

Två ras efter 47 mil :va
Då är det nog en rejaält misshandlad hoj du har

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Krisse_ skrev:
2289313 Tjo här är en nybliven Mc förare, fixa kortet idag, (tomten kom tidigt i år) :)

Som sagt är ny här, men har suttit nån vecka och kollat runt lite och fått massa bra tips samt information om allt möjligt i mc väg. har nu lite frågor om 2 hojar.

Kan börja med att hojarna i frågan är en cbr 600 -97a 2000mil 25kw 40000:- samt en cbr 600 -93a 4300mil 27000:-

med en äldre hoj så slipper man börja gråta om man råkar trilla med den, men sen kanske den behöver mer vård än en ny?

Sen hur är det med serviceintervallerna på cbr'orna? inte skoj o köpa en hoj för 40k och sen kommer en stor service direkt för 5k

Sitter för närvarande i samma sits som dig och har kollat närmare på följande hojar, är nog mest försäkringen som bestämmer.

Yamaha FZ6-N
Suzuki SV650
Suzuki GSR600
Honda CB600F Hornet
Ducati Monster 620

Funderar på att importera från tyskland men eftersom jag bara har A begränsat samt att bara kolla på 25kw-registerade drar ner något otroligt på urvalet så funderar på jag på att köra olovligt från tyskland till hem, undrar bara om/hur tullen reagerar, någon som har några teorier? :)

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
93an 13 år gammal
97an 9 år gammal

så båda är ju i mitt tycke ganska gammla

men jag skulle själv tagit 97 an av dom
tror nog det är minst risk för att du ångra dej då

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
The blade skrev:
2289330 Två ras efter 47 mil :va
Då är det nog en rejaält misshandlad hoj du har

Nja..vevlagerras efter 5000 mil och sen efter 47 mil så gick en kolv tydligen.
Sålde skiten och köpte nytt.. MED motorgaranti! :D

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Misstänker att det är sporthoj du är ute efter, och som en listade upp här som hade en hornet 600 med i sin lista så vill jag bara säga att det är en toppen hoj att köra och inte så dyr i försäkring heller. Hade en sådan tidigare innan jag bytte till offroad stuket istället. Men som sagt det är en väldigt trevlig hoj att köra.

Är du intresserad av offroadstuket så kan jag varmt rekomendera Yamahas XT660 R eller X spelar ingen roll, bara kosmetiskt som det skiljer. Är en helt otroligt rolig hoj att leka med, dock inte dom fartresurserna som där är i horneten, men mycket mer busvillig vad gäller gå upp på bakhjulet och bottendrag :)

/Kim

lightgate

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Honda CBR 600
Köpte mig en CBR 600 -94, 1500 mil för ett par månader sedan.
Min andra båge. Kan bara säga att jag är skitnöjd. Jag hade lagt pengarna på 97:an.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Kolla försäkringar på twinnar också :) Brukar vara billigare än rad-diton.
Min VTR har helt ok med effekt för en nybörjare, 110hk, och är rätt så billig att försäkra. 12000kr/år genom Folksam. Helt ok för en 22åring i Mölndal som inte ens har a-kort ännu..

Finns många trevliga twinnar, inte nog med att de är billigare att försäkra, de låter dessutom manligare också :yoparty

Där snackar vi om bra vibrationer;)

Grattis och lycka till!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
FLAGEL skrev:
2289333 Sitter för närvarande i samma sits som dig och har kollat närmare på följande hojar, är nog mest försäkringen som bestämmer.

Yamaha FZ6-N
Suzuki SV650
Suzuki GSR600
Honda CB600F Hornet
Ducati Monster 620

Funderar på att importera från tyskland men eftersom jag bara har A begränsat samt att bara kolla på 25kw-registerade drar ner något otroligt på urvalet så funderar på jag på att köra olovligt från tyskland till hem, undrar bara om/hur tullen reagerar, någon som har några teorier? :)

Kolla in Yamaha MT-03 om det är billig försäkring du är ute efter. ;) Jag betalar 2074:-/år för min. Mindre pulver än alla ovanstående men sjukt smidig och en grymt bra nybörjarhoj.

Köp min. :rolleyes:

xeax

xeax
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
R6
Krisse_ skrev:
2289313 Tjo här är en nybliven Mc förare, fixa kortet idag, (tomten kom tidigt i år) :)

Jag skulle satsat på 600an -97, lika bra att köpa en hoj direkt som du kan vänja dig vid. Så slipper du tänka på att byta upp dig senare. Håller själv på att leta efter en R6:a 25kw reggad som ska bli min första hoj.

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Kanske inte bör köpa sporthoj som förstahoj överhuvudtaget!?!

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Grattis till kortet!

Sattsa på nått nyare som gärna har garanti kvar, du slipper säket mkt skruva som du troligtvis får gåra med nått som har många tusen mil bakom sig.
Så mitt tips. Köp nått nyare och på med kraschkåpor och kraschpuckar.

Jag köpte min första förra säsongen det var en cbr 954 02:a med ca 200 mil. Ångrar mig inte att jag köpte en så pass "stor" och ny hoj :)

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
ingen
tack

tack för alla snabba svar och så, verkligen uppskattat :tummenupp

farsan min kom med ett förslag, köp 93an köra med den till hösten/vinter, få in lite rutin mm, sälja o hoppas på att priset på mc har sjunkigt lite? kanske en bra grej eller? Min körskolelärare sa det samma när han fråga mig om jag hade en hoj.

Solid snake skrev:
2289543 Var körde du upp? :)
körde upp i Malmö 0830 hade en uppkörare som hette carl-martin något, toppen kille så tummen upp för han!

Perskan skrev:
2289543 Kanske inte bör köpa sporthoj som förstahoj överhuvudtaget!?!
varför inte? kommer väl bara ångra sig direkt efter om man köper annat? likabra och börja direkt

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Äsch, du kommer vilja ha 97:an efter 1½ dag...du kommer ångra dig, man vänjer sig fort, hojarna du snackar om är inga fartvidunder så gör inte samma misstag som jag gjorde, åkte R1 för 3 år sen, lägger av med hoj, köpte en 600 Thundercat, tänkte att man kan smååka och vara nöjd med den...men men, efter 1 vecka satt man där och ville ha något snabbare...och med bättre bromsar, mera pulver, något ballt...

Tipset om V-twin är bra, kanske inte en TL då de är lite stingsliga, men en Firestorm, grymt lättkörd hoj, eller ev SV650, får du en twin, lite vrid, rätt nya hojar för bra pengar...kolla blocket...

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...