Tokböter

bobo08

PMC Member
Gick med
20 Feb 2005
Ort
Nu i Bästa Svängen!
Hoj
BMW s1000rr GRÖN inte gul!! Gixxer 1000 K6a litehängigedition
NU är det väl så här, att 99% av alla som är här inne kör för fort, för åker man Sporthoj så går det inte att hålla fartbegränsningarna, dom är inte skapta för att ligga å hålla 70-90-110 det är jobbigt och tröttsamt. Den som säger nåt annat ljuger,eller borde skaffa sig en glidare.
Sen är det väl från Polisens sida enkla pengar att ta fartsyndare, och mycket billigare oxå..inga dyra utredningar som tar en massa tid.
Och om man ska ha inkomst baserade böter finns ju två sidor av oxå,om man pluggar ,arbetslös eller bara har j-ä taskig lön,så kan man ju resonera så att -jag har ju endå inga pengar så min bot blir så låg endå. å då är det åt andra hållet istället.

Jag kan inte hålla hastigheten,kommer aldrig att göra det heller (förutom på 30 sträckor utanför skolor å daghemm) för jag tycker det är så j-ä kul att åka fort,sen om det kostar 400 eller 4000 är inget jag ligger vaken för på natten.
 

Gabor

Guest
bobo08 skrev:
2244183 NU är det väl så här, att 99% av alla som är här inne kör för fort, för åker man Sporthoj så går det inte att hålla fartbegränsningarna, dom är inte skapta för att ligga å hålla 70-90-110 det är jobbigt och tröttsamt. Den som säger nåt annat ljuger,eller borde skaffa sig en glidare.
.

Vad fan är det för fel på dig...nu blir jag pissed off, menar du på fullt allvar att en glidare bara kan köras enligt gällande hastighetsbegränsning ??

Fan , jag är lurad så in i hel---jäv--mycket... min går inte att köra alls som du påstår.


:lol :gnissla :) :rolleyes: ....jag köpte en liknande för att jag körde som fn- å borde inte ha hoj.

ja tjena, vilken skillnad det blev :rolleyes: ....lika bra att köpa tillbaks zx12 an, då lurar man sig i alla fall inte. :yoparty
 

bobo08

PMC Member
Gick med
20 Feb 2005
Ort
Nu i Bästa Svängen!
Hoj
BMW s1000rr GRÖN inte gul!! Gixxer 1000 K6a litehängigedition
Gabor skrev:
2244302 Vad fan är det för fel på dig...nu blir jag pissed off, menar du på fullt allvar att en glidare bara kan köras enligt gällande hastighetsbegränsning ??

Fan , jag är lurad så in i hel---jäv--mycket... min går inte att köra alls som du påstår.


:lol :gnissla :) :rolleyes: ....jag köpte en liknande för att jag körde som fn- å borde inte ha hoj.

ja tjena, vilken skillnad det blev :rolleyes: ....lika bra att köpa tillbaks zx12 an, då lurar man sig i alla fall inte. :yoparty

:rofl :lol :tummenupp
 

DonDiego

Muttern
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Trajja Daytona
korvgubbe skrev:
2240644 http://expressen.se/?a=612090
Det var fan vad de ska ta i nu då... Antar att polisen hädanefter enbart lär fokusera på inkomstbringande skurkjakt i form av häxjakt på fildelare och fortkörare.

Edit1:
Så länge man tillåter rökning som dödar ca 6000 pers om året varav 500 passiva rökare är det fjanterier att våldsstraffa fortkörare för att rädda något enstaka liv.

Kom igen när rökning är totalförbjudet. Då kan man jaga enstaka liv genom att häxjaga fortkörare.

Självklart skall GR-wannabes och getaway-wannabes plockas från vägarna men hellre fler nykterhetskontrollen än fler lasermän.

Har alltid känt mig som en patriot men senaste åren så har den patriotiska läggningen ändrats...vill INTE vara en patriot i ett kommunistland som Sverige har blivit

Staten gör precis som de vill, skendemokratins land Sverige e inte va det en gång va' :zpy
 

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Svart 600 Hornet
Rösta borligt? :tomten

Varför bry sig? De kommer skapa lag efter lag, förordning efter förordning...
Jag kommer inte ändra på mitt beteende. Kommer fortsätta med mitt beteende för det har jag valt!

Även om någon annan kommer på att "det kanske vore smart att låta alla andvända cyckelhjälm...." och skapar en förordning om detta så skulle jag aldrig ändra på mitt redan inlärda beteende jag tycker funkar. Hade jag kännt det var farligt att åka utan cyckelhjälm hade jag satt på mig en...


Luta er tillbaka och skit i det. Snart sjunker båten... Jag kommer stå vid kajen och se på
:corn
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
:tummenupp

korvgubbe skrev:
2240644 http://expressen.se/?a=612090
Det var fan vad de ska ta i nu då... Antar att polisen hädanefter enbart lär fokusera på inkomstbringande skurkjakt i form av häxjakt på fildelare och fortkörare.

Edit1:
Så länge man tillåter rökning som dödar ca 6000 pers om året varav 500 passiva rökare är det fjanterier att våldsstraffa fortkörare för att rädda något enstaka liv.

Kom igen när rökning är totalförbjudet. Då kan man jaga enstaka liv genom att häxjaga fortkörare.

Självklart skall GR-wannabes och getaway-wannabes plockas från vägarna men hellre fler nykterhetskontrollen än fler lasermän.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Martin_Ch skrev:
2242472 Sverige är ju "det skall vara lika dåligt för alla"-landet så varför inte. Snart får man väl inte köra hoj eftersom inte alla har en mc... Det skall ju vara rättvist ;)

En smått absurd effekt av dagsböter... Om man nu har åkt på böter och jobbar extra för att tjäna in samma summa så behöver höginkomsttagaren lägga ner mer arbetstid. Skillnaden mellan att få behålla runt 70% av inkomsten och att bara få behålla runt 45%, samtidigt som böterna är direkt proportienella till lönen, gör att höginkomsttagaren får spendera 1½ ggr så lång tid med att jobba igen pengarna som gått till böterna.

VM i misstolka med flit? Jag antar att du tycker att personer med mer pengar ska få kortare fänelsestraff också?

Ett straff ska givetvis kännas lika för alla. Ett straffs påverkan på personen ska vara anpassat efter förséelsen och om en person har så mycket pengar att han kan skita i böter utan att blinka så fyller inte straffet sitt syfte, dvs att få folk att följa lagen. Alltså borde alla pengastraff vara anpassade efter brottslingens materiella status, på något sätt.

Sen så ursäkta, men vad svamlar du om? Storleken på dagsbötern fastställs väl vid domen? Så om man jobbar extra för att betala igen böterna så förlorar man inget på det. Om böterna är direkt proportionella mot inkomsten så får båda jobba lika länge. Om de måste jobba olika länge (för att man får behålla olika mycket av lönen, som du påstår) så är de inte direkt proportionella mot lönen. Bestäm dig?
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
8 av 10 av dödsolyckorna körde mcföraren för fort. Alltså är det farligt att köra för fort och man borde sänka hastigheten.

8 av 10 av dödsolyckorna körde mcföraren med hjälm. Alltså är det farligt att köra med hjälm och man borde köra utan hjälm.

Samma typfel vid tolkning av statistik :tomten

Det är tragikomik över hetsjakten på fortkörare kontra rökare och t.ex onyttig mat. Nog gillar politiker å tjänstemän att sila mygg och svälja kameler.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
korvgubbe skrev:
2240644 http://expressen.se/?a=612090
Det var fan vad de ska ta i nu då... Antar att polisen hädanefter enbart lär fokusera på inkomstbringande skurkjakt i form av häxjakt på fildelare och fortkörare.

Edit1:
Så länge man tillåter rökning som dödar ca 6000 pers om året varav 500 passiva rökare är det fjanterier att våldsstraffa fortkörare för att rädda något enstaka liv.

Kom igen när rökning är totalförbjudet. Då kan man jaga enstaka liv genom att häxjaga fortkörare.

Självklart skall GR-wannabes och getaway-wannabes plockas från vägarna men hellre fler nykterhetskontrollen än fler lasermän.

Nu vet jag att jag kommer att trampa på en del ömma tår men:

Alkoholen är i särklass den största orsaken till all skit som människor får för sig att göra. Det kanske är dags att fundera över om vi vill ha den alkoholpolitik som vi har nu. Nu säger jag inte jag förespråkar totalt alkoholförbud men lek med tanken att alkohol var olagligt. Vad skulle hända med statistiken för:

- trafikolyckor
- våldsbrott såsom misshandel etc
- våldtäkter
- skadegörelse
etc etc etc

Kom nu inte dragandes med att alkoholskatten bär upp hela det svenska samhället, för om det vore så så är vi RIKTIGT illa ute.

Fundera lite på den här liknelsen:
- Jag dricker alkohol för att ha roligare när jag festar.
- Jag tar anabola steroider för att springa 100 meter snabbare.

Vi människor är uppenbarligen inte nöjda med hur vi fungerar vare sig mentalt eller fysiskt.

Ja ja, jag vet att jag stuckit ut hakan nu. Men se det som ett inlägg i debatten. I detta sammanhanget säger väl det här att fortkörning är ett mkt ringa brott som orsakar väldigt få människor skada i förhållande till hur många männsikor som råkar illa ut pga alkoholen.
 

BlueBull

Guest
El Garto skrev:
2249911 Nu vet jag att jag kommer att trampa på en del ömma tår men:

Alkoholen är i särklass den största orsaken till all skit som människor får för sig att göra. Det kanske är dags att fundera över om vi vill ha den alkoholpolitik som vi har nu. Nu säger jag inte jag förespråkar totalt alkoholförbud men lek med tanken att alkohol var olagligt. Vad skulle hända med statistiken för:

- trafikolyckor
- våldsbrott såsom misshandel etc
- våldtäkter
- skadegörelse
etc etc etc

Kom nu inte dragandes med att alkoholskatten bär upp hela det svenska samhället, för om det vore så så är vi RIKTIGT illa ute.

Fundera lite på den här liknelsen:
- Jag dricker alkohol för att ha roligare när jag festar.
- Jag tar anabola steroider för att springa 100 meter snabbare.

Vi människor är uppenbarligen inte nöjda med hur vi fungerar vare sig mentalt eller fysiskt.

Ja ja, jag vet att jag stuckit ut hakan nu. Men se det som ett inlägg i debatten. I detta sammanhanget säger väl det här att fortkörning är ett mkt ringa brott som orsakar väldigt få människor skada i förhållande till hur många männsikor som råkar illa ut pga alkoholen.
Anabola-användare som blir ertappade riskerar livstids avstängning från sina respektive idrotter.... kanske nåt att ta efter? Nu menar jag inte "Hagamannen" (som under fylla gjorde hemska grejer) utan vanliga fartsyndaresom vi flesta e...Då menar jag inte att jag kör på fyllan, men vart drar du gränsen, du som inte förespråkar totalt alko-förbud?? :7peta
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
BlueBull skrev:
2249998 Anabola-användare som blir ertappade riskerar livstids avstängning från sina respektive idrotter.... kanske nåt att ta efter? Nu menar jag inte "Hagamannen" (som under fylla gjorde hemska grejer) utan vanliga fartsyndaresom vi flesta e...Då menar jag inte att jag kör på fyllan, men vart drar du gränsen, du som inte förespråkar totalt alko-förbud?? :7peta

Väääldigt svår fråga. Alkoholen är djupt rotad i vår kultur så den blir vi väl inte av med i en handvändning. Men gränsen för mig går väl någonstans mellan totalt alkoholförbud och RIKTIGA straff för alkoholrelaterade brott. Att komma undan med ett par månader i buren (som högst) för att ha haft ihjäl medmänniskor i trafiken när man kört alkoholpåverkad är INTE straff som avskräcker folk från att köra på fyllan. Om ett sådant straff ska ligga på 5,10,20 eller 30 år kan man ju fundera över. Man kan ju börja med att fråga en förälder vars barn dödats av en rattfull.
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
Zartax skrev:
2249807
Sen så ursäkta, men vad svamlar du om? Storleken på dagsbötern fastställs väl vid domen? Så om man jobbar extra för att betala igen böterna så förlorar man inget på det. Om böterna är direkt proportionella mot inkomsten så får båda jobba lika länge.

Vi kan börja med att reda ut detta... Du kan väl inte ha missat att vi har progressiv inkomstskatt i detta land? Om du har proportionella böter och progressiv skatt så får du just den effekten. Jämför du en lågavlönad med en högavlönad som har dubbla timlönen så kan du räkna om dagsböterna i motsvarande antal timlöner. För varje arbetat timma så får den ena behålla 70% av timlönen och den andre endast 45%. Effekten blir att den som på pappret har dubbla lönen i praktiken bara tjänar 33% mer. Böterna är fortfarande dubbla eftersom de räknas fram före skatten... Efter 10 arbetade timmar så har den lågavlönade tjänat in motsvarande 7 timlöner efter skatt. Den högavlönade har efter samma tid tjänat in 4.5 timlöner. Därav tar det olika lång tid.

Jag håller med om att straff skall kännas lika. Det kanske fungerar i en ideal värld men verkligheten ser lite annorlunda ut. Din idé om att det är genomförbart med dagsböter är bara för naiv...

Vem tror du det känns mest för? 20-åringen som tjänar 150tkr om året och bor kvar hos föräldrarna utan att ha en enda fast utgift eller den som tjänar tre gånger så mycket och ensam försörjer hel familj, med alla utgifter som hör till, och bara har någon enstaka tusenlapps marginal i månadsekonomin? Skall den senare åka på tre ggr så höga böter? I första fallet tas det med en klackspark och i andra fallet så kan hela familjens ekonomi raseras.

Skall familjer alltid låta den med minst inkomst köra bilen för att ha minsta effekt på den gemensamma ekonomin utifall de fastnar i en kontroll? Alltid låta sonen/dottern med nytaget kort köra bilen de gånger man har lite extra bråttom?

När skall folk lära sig att det saknas direkt samband mellan inkomstnivå och gott om pengar... I detta land gäller det att ha turen på sin sida om man vill förändra sin situation. Sitta på hyresrätter som ombildas är tydligen en bra metod. Arbete skattas högre än kapital- och fastighetsvinster... Säger väl ungefär allt.

/Martin
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Det står på aftonbladet att den nya lagen kommer spara många liv. Jag tror däremot att många med mc eller snabba bilar kommmer dra på som F*N istället för att slippa de 4000 kr och då är det ju ännu farligare :kocko
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Martin_Ch skrev:
2250225 Vi kan börja med att reda ut detta...
/Martin

Det låter som en bra idé.

2 § /Träder i kraft I:2006-10-01/ Dagsböter skall bestämmas till ett antal av minst trettio och högst etthundrafemtio.
Varje dagsbot fastställs till ett visst belopp från och med femtio till och med ettusen kronor, efter vad som bedöms som skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. Om det finns särskilda skäl, får dagsbotens belopp jämkas.
Minsta bötesbelopp är sjuhundrafemtio kronor. Lag (2006:574).


Så att böterna skulle vara proportionella mot bruttoinkomsten stämmer inte riktigt. Oavsett så är en fast bötessumma inte ett bra alternativ.

Källa:
http://www.notisum.se
 

BlueBull

Guest
El Garto skrev:
2250039 Väääldigt svår fråga. Alkoholen är djupt rotad i vår kultur så den blir vi väl inte av med i en handvändning. Men gränsen för mig går väl någonstans mellan totalt alkoholförbud och RIKTIGA straff för alkoholrelaterade brott. Att komma undan med ett par månader i buren (som högst) för att ha haft ihjäl medmänniskor i trafiken när man kört alkoholpåverkad är INTE straff som avskräcker folk från att köra på fyllan. Om ett sådant straff ska ligga på 5,10,20 eller 30 år kan man ju fundera över. Man kan ju börja med att fråga en förälder vars barn dödats av en rattfull.
Håller stenhårt med om att det är svårt... Alkoholen vill jag inte bli av med, som många andra som har en sund eller bitvis osund relation med den... men se på rökandet. Det går att styra upp utan alltför stor folkstorm.
Det du säger om alko-relaterade brott är ju en svårhet i sig... Den som är alkis (läs snäll fyllgubbe som bara försummar sin familj, men sköter det han ska...) är sjuk. Alltså alkoholism är klassad som sjukdom, å killen ska ha hjälp. Men våldverkaren som behöver alkohol för att axla sin stålmannen-mantel å sen lever ut.. är det en mördare?
Kan det anses va överlagt mord om man som berusad bestämmer sig för att köra hem från festen? Man har ju inte tänkt nyktert med 2 pomme.. :gnissla

Å att då få 30 år..? (givetvis ska det va mer än 2 mån, å det blir de)

Fråga en förälder till ett ihjälkört barn om dom aldrig vart på gränsen själva.. Tror inte alla har rätt att kasta första stenen där...
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Den dagen där är 4k för att köra tex 10 km/h för snabbt på en väg finns det inte en chans att jag stannar.
Inte med mc iaf.

Tror bara detta kmr leda till mera mc jakter.
 

Herman Hedning

skit så länge hängslena håller....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
i skogen vid en sjö...
Hoj
Kryper runt på alla fyra, Kawa brute force 750....
Freddola skrev:
2254950 Den dagen där är 4k för att köra tex 10 km/h för snabbt på en väg finns det inte en chans att jag stannar.
Inte med mc iaf.

Tror bara detta kmr leda till mera mc jakter.




Håller med föregående talare...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top