Tokkörning bland folk? Är det cool?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Silwer skrev:
isf inga mer strypta hojar, alla vet vi hur bra det fungerar.
Trist nog finns ju inte kul hojar att köpa till alla klasser.

Detta är säkert inte bara ett problem i Sverige så på nåt sätt måste tillverkarna/importörerna påverkas så alla typer av hojar också finns att köpa i fler klasser.
Det måste nog fram med mer sport 400or och liknade.

Tror mest det handlar om importörerna eftersom det i Japan finnsa massor med mindre fräcka hojar (250-400cc). Tyvärr har vi kubikhets i Sverige så i nuläget lönar det sej knappast för en importör att plocka in mindre grejer eftersom de säljer för dåligt.

JONQAS

The one and only...
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
Silver R1-04 & Svart-lila R6 -04
Folk lär ju trötna snart på att folk dör typ hela tiden...
Även farbror blå lär ju trötna på att bli ifrånåkta hela tiden så det lär ju bli en drastisk förändring snart... :arsele

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
ktm
I tv inslaget säger polisen att sporthojjarna borde köras på bana och inte på allmän väg. Kan det inte vara läge att lobba för fler motorplatser nu när även polisen står bakom och media är på hugget.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
korvgubbe skrev:
6 av de 13 som dött i sthlm körde sporthoj... Förra året dog totalt 7 alltså en fördubbling. Vi är inte dubbelt så många hojåkare i år jämfört med förra året och framförallt utgör sporthojar bara 10-15% av hojarna medan vi är inblandade i 50% av olyckorna.. räkna ut resten själva.

Visst men det där är statistik och det kan man vända och vrida på,sen för att dö på motorcykel i stockholm behöver man inte köra som ett svin.

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Alabama skrev:
Enligt statestiken så är det folk mellen 25 och 35år som är mest inblandade i dödsolyckor med sporthojjar i klass7. Det hjälper inte att höja åldern för klass 7. Det är alla puckon som tror att dom är världsmästare på att köra hoj bara för att dom har en hoj med extrem prestandard.
Jo, höj åldern till 35!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
P@trik skrev:
Visst men det där är statistik och det kan man vända och vrida på,sen för att dö på motorcykel i stockholm behöver man inte köra som ett svin.

Klart man kan vrida och vända på statistik men det talar ändå sitt tydliga språk:
Sthlm
2002 : 6 döda
2003 : 7 döda
2004 : 13 döda varav 6 på sporthoj...
...för att vi skulle haft en "normalrepresentation" borde 1-3 av dessa olyckor skett på sporthoj... Och absolut inte 6 med tanke på att sporthojsförare dessutom oftast har grymt mycket bättre skyddsutrustning än kromhojarna...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sandstream skrev:
Nej, strypta hojar ger ju ingenting. Å andra sidan så kommer det säkert att åka runt 19 åringar olagligt på klass 7 hojar men det kan man ju aldrig stoppa.

Förslaget om hojkort i minst 5 år för att få köra klass 7 oavsett ålder i kombination med en ålder på minst 25 år vore nog inte helt fel.
En obligatorisk årlig avrostning för alla som kör mc vore bra.

cagivaraptor

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Cagiva Raptor
Jay-Jay skrev:
I tv inslaget säger polisen att sporthojjarna borde köras på bana och inte på allmän väg. Kan det inte vara läge att lobba för fler motorplatser nu när även polisen står bakom och media är på hugget.

Absolut! Ställen som F18 i Tullinge är klockrena för tokkörning utan att riskera andras liv. Dessvärre är det bara idioter på kommunen i botkyrka som skall bygga ytterligare radhusområden (hur många behövs det igentligen??) på den gamla flygplatsen. Vad jag ska skratta när dom försöker bila upp asfalten på landningsbana och upptäcket fem meter betong som ligger under som skall klara bombanfall. ... jag slår vad om att ingen på kommunen har tänkt på det. Nåväl... jag bor ju i borkyrka så jag får ju stå för kalaset ändå i slutändan :huvet

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
korvgubbe skrev:
Klart man kan vrida och vända på statistik men det talar ändå sitt tydliga språk:

Jag håller med dig,varje olycka är en för mycket.

Men hur många olycker sker på grund av bilister,diselspill osv.

Nu sa dom att vi kör som svin och la fram den här statistiken,det ger en skev bild tror jag.

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
sandstream skrev:
Jag håller med om det mesta!

Min erfarenhet säger mig att de som tar störst risker och beter sig värst i trafiken är de som har minst att förlora. De har inte småbarn, villa, Volvo mm.

Det kanske är dags att höja körkortsåldern för klass 7 hojarna till 25 år?

Jag har funderat på om man skulle begära typ ban-licens eller nå´t som ett tillägg i körkortet för att få framföra moderna sporthojar. Körkortsutb räcker ju bevisligen inte, men har man fått lite mera KÖRutbildning på bana kanske poletten trillar ner nånstans och man framför hojen mera proffesionellt (läs kör aktivt där det är lämpligt). Det skulle kanske avskräcka en del från att köpa sporthojar..

Fast egentligen...om ett pucko wheelar med en KTM eller en sporthoj bland folk...spelar kanske inte så stor roll :rolleyes:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
P@trik skrev:

Nu sa dom att vi kör som svin och la fram den här statistiken,det ger en skev bild tror jag.
Hur kör vi då?
Du kanske kan hålla dig till milda överträdelser av lagar och regler, men du kan ju inte ha missat att många kör som om de ägde vägen?
Bra många fler än kanske nån annan fordonskategori på vägarna tror jag.

Andra ställer till svar JA, men nu är det oss vi diskuterar.

thunderace_026

bolomannen
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
SÅLD.. siktar på ktm 660
korvgubbe skrev:
6 av de 13 som dött i sthlm körde sporthoj... Förra året dog totalt 7 alltså en fördubbling. Vi är inte dubbelt så många hojåkare i år jämfört med förra året och framförallt utgör sporthojar bara 10-15% av hojarna medan vi är inblandade i 50% av olyckorna.. räkna ut resten själva.

om kommunerna tillhandahöll fler avlysta områden/nerstängda flygrakor så skulle statistiken nog ändras bra mycket. låt folk köra av sig utan att riskera att möta nån trött söndagsbilist eller syna dom trevliga vajerräckerna.

vet själv att det kan gasas lite väl mycket då man kommer ut på riksan och motorväg men brukar iaf försöka hålla mig lugn då jag är i stan.

(måste vara bra dum jag för jag fattar inte hur alla får in animerade smiles??)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Silwer skrev:
Hur kör vi då?
Du kanske kan hålla dig till milda överträdelser av lagar och regler, men du kan ju inte ha missat att många kör som om de ägde vägen?
Bra många fler än kanske nån annan fordonskategori på vägarna tror jag.

Andra ställer till svar JA, men nu är det oss vi diskuterar.

Har väl aldrig sagt att vi inte kör som svin titt som tätt,men beror alla olyckor på det.

Det repotage jag såg på tv var 30sec och allt dom sa var "rejsingmaskiner" kör som svin och slängde upp dödsstatistik.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hrm.. så det är föräldrarna som är dumma när de inte ger sina barn tillräckligt mycket godis och leksaker när barnen bråkar, skriker och stökar ner?

Kan hålla med om att det finns ett stort behov av en bana eller områden där man får gasa på och stunta... Men det är ju inte direkt statens/kommunens uppgift att ge olika intressegrupper saker för att hålla dem från att härja i samhället!? OCh dessutom tror jag vi biter oss själva i svansen om vi tror att vi komemr mötas med mer respekt och förståelse om vi fortsätter att tokköra och utsätta andra för fara..

(klicka bara på figurerna till höger om meddelanderutan när du skriver så kommer det in en textsnutt som sen översätts till motsvarande smiley när den visas!)

thunderace_026 skrev:
om kommunerna tillhandahöll fler avlysta områden/nerstängda flygrakor så skulle statistiken nog ändras bra mycket. låt folk köra av sig utan att riskera att möta nån trött söndagsbilist eller syna dom trevliga vajerräckerna.

vet själv att det kan gasas lite väl mycket då man kommer ut på riksan och motorväg men brukar iaf försöka hålla mig lugn då jag är i stan.

(måste vara bra dum jag för jag fattar inte hur alla får in animerade smiles??)

thunderace_026

bolomannen
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
SÅLD.. siktar på ktm 660
korvgubbe skrev:
Hrm.. så det är föräldrarna som är dumma när de inte ger sina barn tillräckligt mycket godis och leksaker när barnen bråkar, skriker och stökar ner?

Kan hålla med om att det finns ett stort behov av en bana eller områden där man får gasa på och stunta... Men det är ju inte direkt statens/kommunens uppgift att ge olika intressegrupper saker för att hålla dem från att härja i samhället!? OCh dessutom tror jag vi biter oss själva i svansen om vi tror att vi komemr mötas med mer respekt och förståelse om vi fortsätter att tokköra och utsätta andra för fara..

(klicka bara på figurerna till höger om meddelanderutan när du skriver så kommer det in en textsnutt som sen översätts till motsvarande smiley när den visas!)

ne men om det vart "lagligt" att nyttja dom stängda rakorna eller slalombackarna så skulle säkert folk nyttja dom mer och kanske ta det lite lugnare i trafiken.

Jimbo

JA HEJ DU
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
R1 -98
korvgubbe skrev:
Sthlm
2002 : 6 döda
2003 : 7 döda
2004 : 13 döda varav 6 på sporthoj...
...för att vi skulle haft en "normalrepresentation" borde 1-3 av dessa olyckor skett på sporthoj... Och absolut inte 6 med tanke på att sporthojsförare dessutom oftast har grymt mycket bättre skyddsutrustning än kromhojarna...

Det finns lögn, förbannad lögn, och så finns det statistik

--Mark Twain--

Gabor

Guest
P@trik skrev:

Rätt så...men det spelar ingen roll vad eller vem som orsakade en mc olycka..
Vi är och förblir en relativt oskyddad grupp jämfört med Persson osv i sina stadsjeepar.

Attityden hos oss som kör SH är den bidragande orsaken till olyckorna och sedan finns det alltid de som kör i påverkat tillstånd av kemiska eller organiska metrial, samt de som..."kan jag inte få testa å så får dom det ...mot ett träd eller ner i ett dike"....det kommer vi inte åt...

thunderace_026

bolomannen
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
SÅLD.. siktar på ktm 660
funkar ju inte med animerade smileys
har bara en ruta med inläggsikoner och inga rörliga i den inte.
finns det någon bra guide för handhavandet utav SP.com :)

thunderace_026

bolomannen
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
SÅLD.. siktar på ktm 660
tassen skrev:
Rätt så...men det spelar ingen roll vad eller vem som orsakade en mc olycka..
Vi är och förblir en relativt oskyddad grupp jämfört med Persson osv i sina stadsjeepar.

Attityden hos oss som kör SH är den bidragande orsaken till olyckorna och sedan finns det alltid de som kör i påverkat tillstånd av kemiska eller organiska metrial, samt de som..."kan jag inte få testa å så får dom det ...mot ett träd eller ner i ett dike"....det kommer vi inte åt...

Sen att staten väljer att dra in på riktigt vägunderhåll och istället sprutar ut tjära som dom täcker med singel gör ju itne saken bättre, och dessa vajerräcken, otäkt värre.

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
korvgubbe skrev:
Kan hålla med om att det finns ett stort behov av en bana eller områden där man får gasa på och stunta... Men det är ju inte direkt statens/kommunens uppgift att ge olika intressegrupper saker för att hålla dem från att härja i samhället!?
Det har ju hänt att de skickat busar på lyxkryssningar. Då kan man väl låsa in grava buskörare på Gelleråsen med en värstinghoj! :lol
korvgubbe skrev:
OCh dessutom tror jag vi biter oss själva i svansen om vi tror att vi komemr mötas med mer respekt och förståelse om vi fortsätter att tokköra och utsätta andra för fara..
WORD! För några år sedan var det Tone Tingsgård (som plockades ner rätt snabbt). Att en trafikpolischef nu börjar spinna på samma sak är *betydligt* allvarligare! Jag fattar inte att folk sak behöva wheela etc bland folk inne i stan?? För att få beundran eller? :va 90% av de som ser det beundrar det inte utan blir bara förbannade och den ilskan går ut över mig och alla andra som kör någorlunda vettigt och kan på sikt leda till att vi inte kan fortsätta köra sporthoj! Wheela på bara men gör det där inte folk irriteras av det! :7peta

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln