Tokkörning bland folk? Är det cool?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
thunderace_026 skrev:
ne men om det vart "lagligt" att nyttja dom stängda rakorna eller slalombackarna så skulle säkert folk nyttja dom mer och kanske ta det lite lugnare i trafiken.

Absolut, jag är för att tillåta använding av fler områden så folk får körra av sig på ett tryggare sätt...

..min poäng är att man hellre ger saker till de som förtjänar det än till de som försöker få sin vilja igenom genom att bete sig som småbarn.

Gabor

Guest
thunderace_026 skrev:
Sen att staten väljer att dra in på riktigt vägunderhåll och istället sprutar ut tjära som dom täcker med singel gör ju itne saken bättre, och dessa vajerräcken, otäkt värre.

Visserligen sant...men man sk aockså anpassa farten till rådande vägbeskaffenhet....tyvärr är vi nog för många som ibland inte riktigt hinner med att förutse de eventuella risker som dyker upp framför oss...... :tuttar

thunderace_026

bolomannen
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
SÅLD.. siktar på ktm 660
tassen skrev:
Visserligen sant...men man sk aockså anpassa farten till rådande vägbeskaffenhet....tyvärr är vi nog för många som ibland inte riktigt hinner med att förutse de eventuella risker som dyker upp framför oss...... :tuttar

ne sant och tyvärr så straffar det sig ibland också, både den som kör och andra i omgivningen
:huvet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Råa sanningen är väl så att anledningen till att folk wheelar/kör fort/posar är för att de gillar uppmärksamheten man. Mestadels är det alla skolungdomar som blir så grymt imponerade och bara står och råstirrar. Tjejer vänder ofta huvet oxå och tittar extra. Iaf för mig.. (beror såklart på hojen)

Om man INTE gillar uppmärksamheten man på så sätt får, är det nått fel på en. ;)

fader, jag har syndat

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Swedie skrev:
Råa sanningen är väl så att anledningen till att folk wheelar/kör fort/posar är för att de gillar uppmärksamheten man. Mestadels är det alla skolungdomar som blir så grymt imponerade och bara står och råstirrar. Tjejer vänder ofta huvet oxå och tittar extra. Iaf för mig.. (beror såklart på hojen)

Om man INTE gillar uppmärksamheten man på så sätt får, är det nått fel på en. ;)

fader, jag har syndat

Tjejerna brukar vilja fota min hoj :7peta
Fast det ju klart... Jag kör ju suzuki o inte yamaha :hihi

O den uppmärksamheten e det inget fel på :rofl

.../Yoshi

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Blundar du för den negativa uppmärksamhet du kanske också får? Av kanske en mamma med sina små barn som också står där. Visst, det är härligt med uppmärksamhet, positiv uppmärksamhet, det tycker vi nog alla. Jag vill kunna få det också när jag kör i stan. Att folk tycker att jag har en snygg hoj kanske. Jag vill inte att folk tittar argt på mig och tänker "Undrar om det var den där idioten som wheelade utanför dagiset...".

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
n'Lasse skrev:
Blundar du för den negativa uppmärksamhet du kanske också får? Av kanske en mamma med sina små barn som också står där. Visst, det är härligt med uppmärksamhet, positiv uppmärksamhet, det tycker vi nog alla. Jag vill kunna få det också när jag kör i stan. Att folk tycker att jag har en snygg hoj kanske. Jag vill inte att folk tittar argt på mig och tänker "Undrar om det var den där idioten som wheelade utanför dagiset...".
Jag wheelar inte när folk står och viftar om att jag ska wheela. iaf inte om det är på nått sätt i ett område där småbarn kan finnas eller det är för mycket trafik osv. Jag har faktiskt en hel del vett i skallen. Jag brukar tänka på vad för konsekvenser det kan få, innan jag gör det...

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Swedie skrev:

fader, jag har syndat

Då måste jag erkänna att det inte står helt rätt till i skallen på mig. Jag smyger, rodnande, förbi folksamlingar etc för att så många kollar/stirrar. Först när jag kommer ut i skogen så oouuwwiilar jag i min ensamhet och skriker o garvar högt i hjälmen av lycka. :lol

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
#Olsson# skrev:
Då måste jag erkänna att det inte står helt rätt till i skallen på mig. Jag smyger, rodnande, förbi folksamlingar etc för att så många kollar/stirrar. Först när jag kommer ut i skogen så oouuwwiilar jag i min ensamhet och skriker o garvar högt i hjälmen av lycka. :lol

Du e bara blyg... Sånt e okej faktiskt!!!

.../Yoshi

(BC) storebror

Högljudd!
Gick med
4 May 2004
Hoj
Ducati Monster 1000ie
CagivaRaptor låter som en smart kille. Själv har jag en dotter på 2,5 år och åker "förnuftigt". Inte bara pga att jag inte vill skada andra människor utan att jag vill att min dotter ska ha sin pappa kvar även efter han varit ute och åkt på hojen. Jag lutar mer och mer till att byta till en glidare. "Loud pipes saves lives"

Gabor

Guest
#Olsson# skrev:

Skööönt...en till, trodde ett tag att jag var en unik relik från forntiden.

Inte min grej att wheeiila i stan bland medelsvennson när han skriker och förfasar att han minsann ska se till att förbjuda alla mc....har en sådan politiker till granne där jag bor.
Nä, det är inte Liv Hanhe eller Uma thurman eller vad nu Lena Hartvig heter..

Vill jag ha uppmärksamhet löser jag det med att bara vara närvarande..andra kanske skullle göra mer , ett tips till somliga, häng bara ut den "lille", funkar säker lika bra som att göra saker med hojen i folksamlingar.....impar enormt på fjuniga fjortisar...fan dom gör i brallerna bara någon burnar med moppe...

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Gammal eller klok! Det hänger ofta ihop med livserfarenhet! Nä, du är nog inte så gammal bara förståndigare!

Håller med dig i allt för utom bullriga avgassystem! Inget som intresserar mig för jag vill kunna gasa UTAN att störa "tant Agda 87 år som sitter och luktar på blommorna under eken.

Men visst låter en ducce goare/råare/häftigare en min VFR som fiser fram i trafiken. Men inget, i ljudväg, som jag har hört slår MV Agustas racermaskiner från 50- och 60-talet. Och visst sjutton låter Hondas 6-cylindriga 2-taktare som man tävlade med under en säsong (om jag inte minns fel) helt enormt fräckt!

Allt detta vill jag skall finnas men inte nödvändigtvis ute på gatan hemma i bostadsområdet!

Gasa försöker jag göra där det är minimal risk för andra trafikanter och där jag tycker vägen är rolig. Alla vägsträckor passar inte mig!

I stan gasar jag aldrig. Finner för det första det fullständigt oansvarslöst men också minst lika ointressant eftersom det i regel är rakt fram.

// Niklas

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Blir bara lätt pissed när jag ser nån som drar upp den där det finns folk, och det ser ut som om det är första gången människan haft upp den på bakan...
Ser körningen kontrollerad ut så tycker jag att det är snyggt, även om det är ett lite illa valt ställa. But hey! Thats just me!! :fyllisar

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Detta är inte sporthojarnas fel!! En idiot är lika farlig för sig själv och andra på en hoj som väger 150kg och har 80hk än på senaste 1000cc supersporthojen. Anledningen till att sporthojarna orsakar många olyckor och syns ofta vid idiotkörningar inne i städer osv är att det är att dom personer som är benägna att utföra dessa vansinnesdåd köper just sporthojar.
Hade inte sporthojarna funnits tillgängliga för dessa personer så hade vi fått se andra fordon göra precis samma sak som sporthojar gör nu.

Ett sätt att minska detta skulle kunna vara att lagstadga tuffare straff för idiotkörning i städer, stunt på allmän väg osv. Tex fängelsestraff och att man beslagtar hojar för personer som bevisligen inte klarar att hantera dem på ett ansvarsfullt sätt(för alltid alltså, sälj hojarna på auktion där ägaren har tillfälle att köpa tillbaka hojen för marknadsmässigt pris). Detta skulle dock öka smitningsförsök osv tyvärr..

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
cagivaraptor skrev:
Crazykörning bland vanligt folk verkar vara poppis i dagsläget. Vad är den allmänna uppfattningen?

Gårdagens inslag på TV är förmodligen bara början så länge som ett antal av oss sporthojsåkare (eh... min raptor kanske betraktas som en glidare i detta forum) envisas med att reta polisen.

Själv så är jag oerhört klyven i frågan. Jag gillar att gasa men tycker att det är att betrakta som mordförsök när man kör i trehundra i rusningstrafik....

Jag tycker att stoppies och bakhjulskörning är svinballt men inte när man riskerar andras liv...

Jag gillar bullriga avgasystem och fett med hästar men inte fullgasskörning i bostadsområden mitt i natten...

...har jag blivit gammal eftersom jag bryr mig om meddtrafikanter? Är jag galen som även i framtiden vill kunna köpa hojar med onödigt mycket effekt?

Min uppfattning är att om vi fortsätter och kör som svin där svensson sköter sina transporter till och från dagis så är hela sporthojs genren på vanlig gata dödsdömd...försäkringsbolagen har ju som bekant redan gett upp och polisen börjar ruttna helt.

...comments?
jag tror du börjar på o bli gammal

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Ang. TV inslaget...

Varför inte förbjuda sport-bilar oxå när man ändå är igång...
Ta bort alla porche, ferrari & trimmade tyskar/japaner m.m och sätt alla bilister i en Fiat punto...

Det skulle östermalms-svensson gilla... och dennes farsa är politiker o glider omkring i en BMW X5 = mycket kraft + mycket vikt =livsfarlig...

:brinnerup

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
DaLorD skrev:
Ang. TV inslaget...

Ta bort alla porche, ferrari & trimmade tyskar/japaner m.m och sätt alla bilister i en Fiat punto...

Det skulle östermalms-svensson gilla... och dennes farsa är politiker o glider omkring i en BMW X5 = mycket kraft + mycket vikt =livsfarlig...

Deras sportbilar är dom ju så rädda om så dom kör sällan över 45km/h med dom.
Dom farliga bilarna är isåfall stadsjeeparna.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
DaLorD skrev:
Ang. TV inslaget...

Det hade man säkert gjort om den typen av bilar var inblandade i hälften av alla dödolyckor trots att de bara utgör en liten del av den samlade bilparken...

Ta och kamma dig och kom in i matchen! Varför inte försöka ha en mogen dialog istället sitta och kasta sten på andra som ett barn i sandlådan istället för att inse det verkliga problemet...

sandstream

Guest
Många ropar om att det krävs en attitydförändring och det är väl precis vad vi på ett sånt här forum kan skapa?

När folk berättar om hur det gjort ditten och datten på något olämpligt ställe kan vi lugnt förklara för dem att det är bättre att göra sånt på en plats där man får vara ifred och inte riskerar någon annas liv? :7peta

Har sett massor av filmer som folk här på SH gjort där de leker på industriområden eller stora parkeringar och sånt tycker jag personligen är helt okej. Då har man nämligen insett vad man håller på med och att det bäst görs där ingen annan är i vägen. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln