Tokkörning bland folk? Är det cool?

sandstream

Guest
korvgubbe skrev:
Varför inte försöka ha en mogen dialog istället sitta och kasta sten på andra som ett barn i sandlådan istället för att inse det verkliga problemet...
:tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har kört SH i mer än 20 år, trots detta kan jag inte wheela, jag vågar inte ens prova, knäskrap på bana går bra men wheelies & stoppies verkar ju livsfarligt.
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
korvgubbe skrev:
Det hade man säkert gjort om den typen av bilar var inblandade i hälften av alla dödolyckor trots att de bara utgör en liten del av den samlade bilparken...

Ta och kamma dig och kom in i matchen! Varför inte försöka ha en mogen dialog istället sitta och kasta sten på andra som ett barn i sandlådan istället för att inse det verkliga problemet...


Nej men oj då...

Jag håller självklart med om att det är tråkigt att sporthojar ligger i förbjudnings-diket och förstår väl att det beror på att en del som sitter på en maskin med mer häst en kilo inte riktigt kan ta o behärska sig o kör då som "galningar" med arga poliser som följd...

Vad jag tänkte på i denna dystra stund var väl att kanske skoja till det lite.. förlåt.. :Bugar

Allt behöver ju inte va på fullaste allvar... men det är klart... alla människor fattar inte/kan inte/lär sig aldrig det där med ironi... :arsele
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Jag har kört SH i 6år.
Wheelia går bra men knäskrapa verkar livsfarligt :fakta
(att man frivilligt sätter kroppsdelar mot marken :va GALNINGAR!!!!)


.../Yoshi
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
DaLorD skrev:
Allt behöver ju inte va på fullaste allvar... men det är klart... alla människor fattar inte/kan inte/lär sig aldrig det där med ironi... :arsele

På nätet är man tyvär hänvisad till att uttrycka sig med text. Oftast svarta bokstäver på vit bakgrund. Det gör att, om ironin inte är helt uppenbar så går den förlorad.. vi har inga minspel, tonlägen, kroppspråk eller grimager som kan ge motparten en vink om vad man menar annat än det som står skrivet. i vissa fall kan en smiley vara räddningen men inte ens det hjälper alla gånger..

Även om du skämtar så uttrycker du en infantil åsikt som många här delar:
"Var inte så dumma mot oss sporthojsåkare... Det finns ju dumma billister och snabba bilar med"

Ja, förvisso... men just nu gäller dikussionen OSS, inte dem. Det är bland OSS man för tillfället ser en klar överrepresentation i olycksstatistiken. Då är det väl VI tillsammans med myndigheterna som bör hitta en lösning...

Att disskutera olycksdrabbade hojar och säga:
"- men titta på de där snabba bilarna då!"
...är lika korkat som om en inbrottstjuv börjar gorma om att det finns ekonomiska brottslingar då polisen tar honom med en TV i famnen....
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
GSXR1100R skrev:
Jag har kört SH i mer än 20 år, trots detta kan jag inte wheela, jag vågar inte ens prova, knäskrap på bana går bra men wheelies & stoppies verkar ju livsfarligt.

Jag har också åkt hoj mer än 20år och haft en hel del olika hojar men jag har aldrig haft eller kört nån hoj som inte GÅR att köra lagligt eller till och med försiktigt på.
Däremot har ALLA hojar jag testat varit möjliga att vara olaglig med bara man vill.
Jag har till och med brutit mot massor av trafikregler själv.
Trots detta har Polisen hittils aldrig haft nån åsikt om mitt sätt att köra.
Är det bara tur? Nä, jag tror inte det själv heller....
Som så många sagt innan så är det förarens attityd det hänger på.
 

cagivaraptor

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
SWE
Hoj
Cagiva Raptor
härligt oljud!

Avarage skrev:
Gammal eller klok! Det hänger ofta ihop med livserfarenhet! Nä, du är nog inte så gammal bara förståndigare!

Håller med dig i allt för utom bullriga avgassystem! Inget som intresserar mig för jag vill kunna gasa UTAN att störa "tant Agda 87 år som sitter och luktar på blommorna under eken.

Men visst låter en ducce goare/råare/häftigare en min VFR som fiser fram i trafiken. Men inget, i ljudväg, som jag har hört slår MV Agustas racermaskiner från 50- och 60-talet. Och visst sjutton låter Hondas 6-cylindriga 2-taktare som man tävlade med under en säsong (om jag inte minns fel) helt enormt fräckt!

Allt detta vill jag skall finnas men inte nödvändigtvis ute på gatan hemma i bostadsområdet!

Gasa försöker jag göra där det är minimal risk för andra trafikanter och där jag tycker vägen är rolig. Alla vägsträckor passar inte mig!

I stan gasar jag aldrig. Finner för det första det fullständigt oansvarslöst men också minst lika ointressant eftersom det i regel är rakt fram.

// Niklas

...hmm, jag ÄLSKAR sången ur TL1000 motorn på min Raptor.... LeoVince Carbon rakt ut :yoparty
Vet inte vad sjukdomen heter och jag kan bara hålla med om att det är knäppt. Jag försöker låta bli att bullra när folk stirrar alltför mycket...
 

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
korvgubbe skrev:
Jag tror att man skulle kunna genomföra ganska stora förändringar gällande körkort.. klass 7 efter 25 så det blir fyra stadier:
16-18 : lätt Mc
18-22 : mellanklass
22-25 : tung, ej klass 7
25- : klass 7

...eller hellre i mina ögon: minst hojkort fem år för klass 7 oavsett ålder!? Många gånger är åren med akort viktigare än åldern..

Inte riktigt...

Jag har haft A-kort i 1 år och B-kort i 23. För er som är sub-25 bast, 23 års trafikerfarenhet är något att räkna med, tro mig. Det som är intressant är att jag har blivit en säkrare bilförare sedan jag började köra hoj. Annars tycker jag att du har en poäng. Men B (och A)-kortserfarenhet är inte att förakta för det är den som övar upp trafikuppfattningen och det är den som behövs för att man ska kunna köra säkrare. 5 år på hoj gör egentligen bara att du lär dig att hantera den bättre rent tekniskt.
 

cagivaraptor

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
SWE
Hoj
Cagiva Raptor
Tack!

När jag startade denna tråd i morse som helt färsk medlem i forumet så trodde jag att jag skulle bli totalt dissad av i stort sett alla. Till min stora glädje så verkar det vara många som tycker som mig.
Jag kan villigt erkänna att jag gillar att kolla på filmer med allehanda hoj-galenskaper så länge som dom befinner sig i ett industriområde eller på annan plats där det inte finns Renault Scenic'er fulla med kids.

Väldigt skoj med ett forum med så mycket vakna läsare också.... vaffan, Jag hann ju knappt hänga med i svarsfrekvensen! Har ni inget att göra på jobbet? :)


Seeya all out there!

(Jag är lätt att känna igen, förmodligen den enda i världen som åker runt på en fet Raptor med ett gammalt enduroställ på sig, vaffan! Alla pengar gick ju till hojen! :( )
 

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
DaLorD skrev:
Ang. TV inslaget...


Varför inte förbjuda sport-bilar oxå när man ändå är igång...
Ta bort alla porche, ferrari & trimmade tyskar/japaner m.m och sätt alla bilister i en Fiat punto...

Det skulle östermalms-svensson gilla... och dennes farsa är politiker o glider omkring i en BMW X5 = mycket kraft + mycket vikt =livsfarlig...

:brinnerup

Håller med. Och rökning, fet mat, snowboard, cykla utan hjälm, vara på fyllan i innerstan, korpfotboll etc
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
cagivaraptor skrev:
Crazykörning bland vanligt folk verkar vara poppis i dagsläget.
...comments?

Bitvis en definitionsfråga.. vad är crazykörning och vad är "bland folk"..

Min åsikt är att det är lika bra ta det hyfsat lugnt där det finns bebyggelse, när man passerar genom ett samhälle eller by, kör inne i stan osv. Dels för sin egen skull, har ingen lust sluta dagarna i baksätet på en Volvo som backar ut från gårdsinfarten, köra över en liten unge, eller in i sidan på en taxi som gör en u-sväng på Götgatan, dels för att det knappast är speciellt många som blir impade av tex fullt pådrag eller en wheelie mitt inne i stan, annat än någon fjårtis eller annan sporthojsåkare, resten blir bara irriterande. Mullrar hellre fram i lite lagom tempo i stan, men kanske lite pådrag vid rödljuset och upp för Götgatsbacken... :rolleyes: Är även svårt säga vad som är lagom tempo, jag tycker kanske att en del kör fort på en del platser, och andra att jag kör för fort på vissa ställen, svårt det här...

Posörfaktor, tyvärr så tycks en fet HD ofta dra till sig fler blickar än en sporthoj... jag och polarn konstaterade det när vi satt vid Medis en dag, många brudar som vände sig om efter glidare, men inte en blick mot några sporthojar som drog förbi. Men ibland låter glidarna fan så mycket mer illa än vilken sporthoj som helst, och drar på ruggigt mycket inne i stan. Muller, ja, gärna, men lagom... som tex från min VTR på låga varv... :D

Och så ute på småvägarna, ska inte sticka under stol att det kan gå undan riktigt hyfsat när det inte finns någon bebyggelse eller bara enstaka hus, och i mina ögon är det OK gasa på där, så länge man håller sig på sin sida av vägen och utifrån sin egen erfarenhet och hoj har en smula marginal för det oväntade. (och så kan man ju alltid diskutera hur mycket marginaler man ska ha...) Finns givetvis folk som tycker att även det är fel, att det är fel att överhuvudtaget köra för fort, men brukar trösta mig med att det inte blir så många upprörda poliser, boende, andra trafikanter som ser en när man gasar "ute i skogen", (men givetvis blir en å annan irriterad, men har man typ sporthoj så har man...) och när man passerar byarna i lågt tempo vinkar dom boende gladt och småungarna blir hojåkare om några år... :tungan Bara skönt få slå av på temot en stund, och så gasa på igen när man passerat byn.

Till sist, bara att konstatera, ju modernare och "värre" hoj man har, dessto större hastighet i km/h krävs det för att få fartkänsla. En polare körde ZZR600 ett år och tyckte jag körde lite väl fort, säsongen efter, då han skaffat en CBR900 tyckte han mitt tempo var i fesigaste laget...

/B
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
benkar skrev:
Till sist, bara att konstatera, ju modernare och "värre" hoj man har, dessto större hastighet i km/h krävs det för att få fartkänsla. En polare körde ZZR600 ett år och tyckte jag körde lite väl fort, säsongen efter, då han skaffat en CBR900 tyckte han mitt tempo var i fesigaste laget...

/B
Jävligt sant, det har jag försökt förmedla förut med, men alla bara gafflar om att man kan köra ihjäl sig på vilken hoj som helst.
Men sanningen är att hojtypen sätter gränsen rätt mycket.
Och det behöver inte ens bli roligare med den sportigare hojen.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Japp, det är idag bland det fränaste man kan göra, speciellt om man kan filma det å visa sina kompisar hur jäkla tuff man är.. Häromkvällen såg jag två moppefuckon på en DT50 (heter dom så fortfarande?). Pöjken som satt bakpå hade givetvis videokameran i högsta hugg å filmade framfarten genom rondeller å skit. Moppe getaway i centrala Norrköping! men hallå.. :kocko

/B
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
Bj.O.rn skrev:
Japp, det är idag bland det fränaste man kan göra, speciellt om man kan filma det å visa sina kompisar hur jäkla tuff man är.. Häromkvällen såg jag två moppefuckon på en DT50 (heter dom så fortfarande?). Pöjken som satt bakpå hade givetvis videokameran i högsta hugg å filmade framfarten genom rondeller å skit. Moppe getaway i centrala Norrköping! men hallå.. :kocko

/B

hehe... det måste sett jättekomiskt ut. :lol om man ser det på ett sätt men om man tänker efter så är det tragiskt för dom skulle nog inte gjort så om dom inte haft förebilder som ghostrider mfl. :7peta det kanske fungerar att föregå med gott exempel ändå. men att sluta helt med stunt och lek går inte det är allt för kul, att hålla sig lite avsides fungerar alltid, synd bara att det inte är säkert nog för att vara lagligt. därför är det nog inte en så dum idé att ha flera gamla flygfält till utlåning tror det hjälper att få köra av sig lite bara man kan lämna det på banan när man åker därifrån.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top