Top Gun nästa!

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
McFille skrev:
2242963kanske blir lite mer utlandstjänstgöring nu dock, vilket är kul! :banana
Jag pratade med en gammal F15 pilot (USAF) som beskrev sitt yrke på följande vis: 99% bordeom, 1% sheer terror :D

Men ändå en dröm som går i uppfyllelse, inte fy skam det inte. Som för många andra var det en pojkdröm även för mig!

Callsign: Silvertejp

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Var flygmeks-PB i lumpen och även om det var ballt så får man väl erkänna att man var rätt så avundsjuk på piloterna.

Grattis! :tummenupp

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Dra åt helvete!! Grattis kusin :banana
Som flera sagt en dröm som 90% av alla grabbar har men som 0.00001% får uppleva!

p.s. fan va min stridsbåt känns töntig helt plötsligt :/

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Lugn skrev:
2243269 Var flygmeks-PB i lumpen och även om det var ballt så får man väl erkänna att man var rätt så avundsjuk på piloterna.

Grattis! :tummenupp

Låg också som flygmek-PB faktiskt, eller klargöringsmekaniker som det heter numera. Riktigt kul faktiskt, speciellt när piloterna gled ut i planen! :Bugar

Tack igen för gratulationerna!

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Lär väl få heta MCF eller något liknande då... ;)

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Helt klart ett drömyrke för de flesta av oss! Kan knappt föreställa mig hur bra det kan kännas att vara en av de få som verkligen får uppleva det. Ett riktigt stort grattis! :tummenupp

Stämmer det att man måste ha näst intill perfekt syn för att kunna bli pilot? Har själv alltid tvingats ha glasögon och linser så jag har försökt att låta bli att tänka i dessa banor så gott som hela livet på grund av det. Men fy fan vad underbart det vore om man var en av dem som faktiskt hade en chans att få uppleva det...

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Estremo skrev:
2247962 Helt klart ett drömyrke för de flesta av oss! Kan knappt föreställa mig hur bra det kan kännas att vara en av de få som verkligen får uppleva det. Ett riktigt stort grattis! :tummenupp

Stämmer det att man måste ha näst intill perfekt syn för att kunna bli pilot? Har själv alltid tvingats ha glasögon och linser så jag har försökt att låta bli att tänka i dessa banor så gott som hela livet på grund av det. Men fy fan vad underbart det vore om man var en av dem som faktiskt hade en chans att få uppleva det...

Ja, perfekt syn måste du ha. Nästintill duger inte. ;)
Mycket ögonundersökningar, inte bara synskärpan utan även färgseende, periferiseendet, foto av näthinnan + en massa annat.
Har du linser är det tyvärr kört inom flygvapnet, men civilt går det bra!

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Vad behöver man för bakgrund och meriter för att söka till denna utbildning, t.ex. gymnasielinje och högskoleutbildning?
Hoppas du förstår vad jag menar :tummenupp

Stort grattis förresten!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Betygskraven är inte höga, så länge du har fullföljt en gymnasieutbildning och har lägst godkänt i SvB, EngA, ShA och MaB är det ok.
Sen ska du ha fullgjort minst 10 månaders militär grundutbildning (lumpen alltså). Du behöver inte ha haft en befälstjänst som många tror, utan det är "bedömda lämpligheten som befäl som avgör". Dock är det ett plus i kanten. :)
Du måste ha fått minst vitsord 10-7-7, och du ska uppfylla försvarets fysiska baskrav, se http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=771

Har du lägst 1,0 i synskärpa på båda ögonen utan operation eller linser så är det bara att söka och göra ditt bästa på alla tester som följer!
Och du får förresten inte vara äldre än 23 det året som utbildningen börjar!

heavy

Member
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
KTM 640 -02
Fett!

Riktigt coolt, Grattis!

Vad har du för lön sen när du är färdig?

Vad gör man på "jobbet" sen då? sitter man på standby o väntar på att försvara sverige??? =)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
asså, mäkligt, känner inte dig men är så jäkla glad för din skull.

:)

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
McFille skrev:
2249090 Betygskraven är inte höga, så länge du har fullföljt en gymnasieutbildning och har lägst godkänt i SvB, EngA, ShA och MaB är det ok.
Sen ska du ha fullgjort minst 10 månaders militär grundutbildning (lumpen alltså). Du behöver inte ha haft en befälstjänst som många tror, utan det är "bedömda lämpligheten som befäl som avgör". Dock är det ett plus i kanten. :)

Åfan, var ju inte alls så höga krav som jag trodde. Låter toppen allting med det där jobbet att göra. Sen undrar jag och säkert många andra samma sak som killen ovanför skrivit, vad göra man senare när du är klar för jobbet? Tränar, tränar, tränar eller?

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Doktor.S skrev:
2249808 Åfan, var ju inte alls så höga krav som jag trodde. Låter toppen allting med det där jobbet att göra. Sen undrar jag och säkert många andra samma sak som killen ovanför skrivit, vad göra man senare när du är klar för jobbet? Tränar, tränar, tränar eller?

Hehe, nä kraven för att få söka är inte så höga, sen sållas dock 98% av de sökande bort när uttagningsprocessen börjar... :rolleyes:

Tja, exakt hur en arbetsdag ser ut kan jag inte svara på, det varierar lite.
Men visst är det massor av träning och utbildning som gäller för att hålla igång och blir bättre, samt att vara ute och visa sig på övningar i krigsförebyggande syfte.

Om 10 år kan jag återkomma och berätta mer! :hihi

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Trådlyft!

Av de 400 som sökte, hur många blir sedan JAS-piloter?
Och McFille, hur går det? Tell us!

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
McFille skrev:
2232283 Vill bara dela med mig lite av min glädjeyra!
Har äntligen fått det slutgiltiga svaret efter många tester och mycket väntan.

Jag har blivit antagen till "utbildning som Yrkesofficer i flygtjänst", alltså utbildning till JAS-pilot!

Så jäkla härligt! :banana

Den 7 augusti kommer jag och nio andra lyckliga grabbar ta de första stegen mot att bli luftens hjältar!
Kan vi inte bara skippa den här förbannade sommaren så jag kan få sätta igång och spaka med en gång! :hihi

Kommer därför tyvärr lägga hojåkningen på is ett tag framöver, så att jag inte åker på nån löjlig skada som hindrar mig från att börja på utbildningen.
Trist, men jag får ta upp det sen igen när jag har blivit anställd.
Efter att ha fått en sån lång och dyr utbildning kommer de nog inte vilja kicka en i första taget, så ett brutet nyckelben är inte hela världen då. :rolleyes:

Nu måste jag bara komma på nåt tufft callsign... :cool:
Fyfan vad roligt! GRATTIS

jag är lite avis, ville också bli pilot, men det blev inte ens att jag gjorde lumpen... nu ångrar jag mig (bara just nu för stunden)

Men GRATTIS :tummenupp:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
McFille skrev:
2249874 Hehe, nä kraven för att få söka är inte så höga, sen sållas dock 98% av de sökande bort när uttagningsprocessen börjar... :rolleyes:

Tja, exakt hur en arbetsdag ser ut kan jag inte svara på, det varierar lite.
Men visst är det massor av träning och utbildning som gäller för att hålla igång och blir bättre, samt att vara ute och visa sig på övningar i krigsförebyggande syfte.

Om 10 år kan jag återkomma och berätta mer! :hihi
Har inte sett tråden först nu.. Grattis som fan till att du kom intetill utbildningen. :tummenupp Berätta är Peter Lindén där och är superödmjuk superman precis som på rr-banorna hehe, och framfrörallt berätta hur det går, har du fått flyga än?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bwah!

Det är väl ingen konst att bli stridspilot nuförtiden, tacka vet jag på den svartvita tiden då man fick lära sig att flyga på riktigt.

Jag är fullt utbildad stridspilot* på pappjakten (sk50), det enda som kan få det planet att störta är att man tappar glöden från cigaretten på den dukklädda vingen när man under maxfart öppnar sidorutan för att aska så att skiten sakta brinner upp i luften.

*Jag fick spaka själv några gånger då jag följde med piloter upp, men den kärran är så snäll i luften att det är mindre förarkrav på den än på en pallkärra.

Jag hade även nöjet att spaka runt lite i SK60, sveriges enda tvåmotoriga (strids)jetplan, sen att motorerna var avsedd till gruvpumpar och inte flygplan, det är en helt annan sak. :D

Piloten som skjutsade mig lärde mig ett bra knep, "flyger man bara tillräckligt nära marken känns det som om det går fort, håll i dig, nu blir det WARP-speed"

Grattis som tusan till ett kul jobb, jag saknar doften av jetbränsle på morgonen....

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
KalleNorton skrev:
2232321 Det är 99% (minst) säkert att man får hemsläp från krogen om man säger sig vara JAS-pilot! :tummenupp

Grattis!

Ja du såg juh på Micke killen i Big Brother de året Linda Rosing va me hon fläkte ju ut sig direkt.... Och han va JAS pilot... Så nu kommer killen bara trycka sillis brudar hahaha:tummenupp

Får man fråga vad en JAS pilot tjännar när de är fullutbildade och är anställda???

/// Grattis, micke

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...