Toppbox vara eller icke vara..?

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
Jag har ju köpt 2*30 liters sidoväskor och en givi v56 toppbox för i den får liggunderlag sovsäck o tält plats kanske även gasol o grytorna.

Sidoväskor är tänkta för lite foder o vätska samt lite verktyg.

Kläder i tankväskan. Har ju tänkt vara ute o åka några veckor i streck i sommar..

56 liters toppbox låter perfekt. Jag har också 30 liters sidoväskor, just för att inte hojen ska bli allt för bred.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vi andra som tänkt köra hoj i sommar skippar resväskorna. Kläder och mat ryms på ett litet plastkort. :cool:

Jag tror att de flesta skulle skriva under på uppfattningen att de som har grejor med sig kör betydligt mer hoj... och på fler ställen. Grejorna kan man haka av om man nu vill ta några bergpass lite mer aktivt. :fakta

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vi var ett gäng på "påskturen" igår. Saknade lite att kunna packa ner en del saker någonstans. Så idag ska jag skruva dit fästen och haka på en toppbox som legat nyinköpt här sen förra året. Det får bli som test och om inte annat kan man ju alltid enbart ha kvar pakethållaren är min tanke :va

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Både ja och nej.
På Multin har jag original stor topbox. Där ligger regnstället, förbandslådan, lite verktyg o småprylar, lås för jämnan.
Praktisk att kunna stanna och handla eller ha med prylar till jobbet.
På längre turer med någon natt borta och utan tält räcker den och ev en ryggsäck.
Mer omfattande tourande så hänger jag dit sidoväskorna också, då jag åker ensam finns gott om plats för godis.
På en sporthoj skulle jag aldrig sätta dit en topbox, SS,en hade en liten pakethållare med en textilväska på lagom för lås och ett första förband.
DR800,an som jag har delad vårdnad av får en packrulle och så ryggsäck.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Icke vara...

Till salu! ;-)

P
Om du säljer plattan som boxen ska sitta på också så kan jag komma med ett skambud sen när man vågar åka till Stockholm igen.
På min lastplatta gick låsklacken av så nu sitter boxen med en skruv istället.
Så kolla era klackar om ni har Givi alu-plattor.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Tycker hojen ser oproportionerlig ut med bara Toppbox så antingen åker alla väskorna på eller ingen, har snabbfäste på hela racket som plockas av/på under minuten.
En hoj med ett tomt wing rack ser hemskt ut.
Har en jätteliten tankväska "Daypack" som alltid är med. skönt att slippa mobilen i fickan samt att den är fulladdad eftersom jag har ström där, ryms också precis en halvliters vattenflaska på diagonalen.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Om du säljer plattan som boxen ska sitta på också så kan jag komma med ett skambud sen när man vågar åka till Stockholm igen.
På min lastplatta gick låsklacken av så nu sitter boxen med en skruv istället.
Så kolla era klackar om ni har Givi alu-plattor.

Lustigt du nämnde det. Jag köpte först fel platta. Skulle tydligen ha monokey men köpte monorack. Så har en helt ny monorack med skruvpåse som ligger. Din för en räkmacka...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Lustigt du nämnde det. Jag köpte först fel platta. Skulle tydligen ha monokey men köpte monorack. Så har en helt ny monorack med skruvpåse som ligger. Din för en räkmacka...

Måste bara gå ut o kolla vad det är som sitter där.
En räkmacka = deal :)
Återkommer

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag har ju köpt 2*30 liters sidoväskor och en givi v56 toppbox för i den får liggunderlag sovsäck o tält plats kanske även gasol o grytorna.

Sidoväskor är tänkta för lite foder o vätska samt lite verktyg.

Kläder i tankväskan. Har ju tänkt vara ute o åka några veckor i streck i sommar..

Pics or it did´t happen :D

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
de som har grejor med sig kör betydligt mer hoj... och på fler ställen.

För egen del (anti-social som man är) har jag insett att andra länders kultur inte rör mig speciellt i ryggen, däremot vägarna - helst asfalterade och naturen (inte asfalterad). Senaste 7 åren har det blivit ca 1000-1500 mil årligen (inom sverige) och då har jag bara hunnit upp till typ Delsbo i norr och Vingåker i söder. Det finns en jäkla massa vägar i Sverige att upptäcka där trafikpoliserna är lika frekventa som munskydd i dagens äldreomsorg. Fem år granne med Blue Ridge Mountain hade kunnat vara en himmelsk upplevelse men antalet State Troopers (på provision, med radar i bilen) och dubbel spärrlinje överallt gjorde att man lika gärna kunnat ÅKA i en Lincoln Continental och låta morsan ratta.

d012.jpg

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Topbox- kommer aldrig att hända, rygga, tankväska eller bag bak på sadeln alla alternativ än en ful box hög tyngdpunkt o luftbroms högt placerad. Ja kör oftast lånstyrning med Busan, 4 resor till Dolomiterna, ett antal resor till södra Tyskland och Tjeckien- det jag har är en väska över passagerarplatsen och en tankväska. Ser inget behov av Topbox.

Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Topbox- kommer aldrig att hända, rygga, tankväska eller bag bak på sadeln alla alternativ än en ful box hög tyngdpunkt o luftbroms högt placerad.

Har ju redan det fram som bilden visar. Så en toppbox lär inte märkas av så mycket tror jag...
gadget.jpg

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Fick hem en sån här häromdagen, från polska 21brothers. Kommer att passa mina behov perfekt. Har alltid kört med packrullar innan, men den här sitter stadigare, och går snabbare att spänna fast. Lånade bilden från deras webbplats.

shapeimage_2-01.jpg

ROLL ROGAL XL - ALL BLACK - 3.jpeg.jpg

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj

Min är Monokey också, det var ju synd. Tack för erbjudandet ändå.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Plats för mobil och nycklar... en 20L Kriega över passagerarsadeln vid behov.

3dbd6850c51ab65cdeff70722ec3173c.jpg

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Toppbox på pendlarhoj är helt OK men inte är det snyggt. Mjuk väska på pakethållare kan man komma undan med tycker jag. Stor tankväska och korvlådor endast på semestertripper. Finns ingen anledning att åka omkring med tomma packväskor på dagsturen, bara störigt. (Samma gubbar kör stående på asfalt men sätter sig på grus.)

Skickat från min iPad med Tapatalk

johncarner

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2020
Hoj
1990
På JAWA:n har jag numera alltid box. Skönt och slippa släpa på tvåtaktsolja i ryggan. Det blir plats över för en hammare och silvertejp också om man nu skulle behöva finmeka lite. Den blir ju inte mycket fulare med box och kommer aldrig upp i hastigheter som påverkas av aerodynamik

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin