Toppbox vara eller icke vara..?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
06ca78a9c0edeca9f0d86bf18877a00b.jpg

Vart tog alla cheyerna vägen? :va

(Skall köra 90 mil enkel med 2pax och tält, kök osv + ha med dotterns MC-utrustning inkl hjälm, ryggskydd, handskar, skinnställ och stövlar) :fakta

Buy quality, cry once

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Lättare å mer i min smak att inte ha toppbox ju....;)

Det är såklart ett alternativ.
Själv kör jag faktiskt bara med korvlådor och kompletterar vid behov med packrulle. Har funderat på toppbox, men jag är fortfarande lite för fåfäng för att ta klivet.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Den ligger bara och skräpar. GSF1200 gen1 96-00 toppbox bortskänkes, hämtas enligt ö.k. i Hedesunda. PM'a. Avmonterad på 3 röda efter köpet av hojen. Första kvarnen rular. Nej, jag vet inte om den passar gen2 01 och framåt. Nej, jag vet inte om den passar andra hojar.

Phew, ÄNTLIGEN kanske jag slipper se den mer! <shuddering>

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Den ligger bara och skräpar. GSF1200 gen1 96-00 toppbox bortskänkes, hämtas enligt ö.k. i Hedesunda. PM'a. Avmonterad på 3 röda efter köpet av hojen. Första kvarnen rular. Nej, jag vet inte om den passar gen2 01 och framåt. Nej, jag vet inte om den passar andra hojar.

Phew, ÄNTLIGEN kanske jag slipper se den mer! <shuddering>

Intressant :) Undrar hur den skulle se ut på min röda Bandit... Får man tigga en bild? Vi känner ju herr Söder i Hedesunda så avhämtning kanske jag kunde ta med han...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det är såklart ett alternativ.
Själv kör jag faktiskt bara med korvlådor och kompletterar vid behov med packrulle. Har funderat på toppbox, men jag är fortfarande lite för fåfäng för att ta klivet.

De närmaste är ryggsäck jag har me på hojen... Allt annat går bort...

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ok, jag fattar. :) Thruxan packad inför en långhelg i Harz 2011:

Packad inför Harz_mindre.JPG

Men, mer allvarligt. En sådan jättepackning blir aldrig skön att se på på. Men packrulle har vissa fördelar jämfört med toppbox. Man kan lasta mer och tyngre utan att tyngdpunkten påverkas lika mycket som med box. Sedan har de ju vissa nackdelar, förstås. Svåröverskådligt när det man vill ha just nu alltid ligger längst in. Den måste surras omsorgsfullt för att inte röra sig för mycket. Och kanske något mer som jag inte kommer på just nu.

Boxen har ju ett max-antal kilo och bör inte belastas särskilt mycket. Tyngdpunkten förflyttas ju bakåt på ett negativt sätt och försämrar köregenskaperna. Det blir stor fysisk belastning på på infästningen. Aerodynamiken kan påverkas negativt (risk för vobbel). Så, ha bara lätta saker i en eventuell toppbox!

Men allt detta är förstås ingen nyhet för oss som hänger på SH ... :)

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Ok, jag fattar. :) Thruxan packad inför en långhelg i Harz 2011:

View attachment 453735
Men, mer allvarligt. En sådan jättepackning blir aldrig skön att se på på.
Men allt detta är förstås ingen nyhet för oss som hänger på SH ... :)
Du borde skaffa en tankväska!
Den är betydligt bättre tyngdpunktmässigt.
Försämrar mindre än packning bak på jojen

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du borde skaffa en tankväska!
Den är betydligt bättre tyngdpunktmässigt.
Försämrar mindre än packning bak på jojen

Vissa snubbar kan inte ha en tankväska, SBP-snubben som var/är kort och tjock nådde inte fram till styret på min 750R när jag bara hade laptop och nåt lite till i väskan. Tur att den är enkel att ta loss. :D

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du borde skaffa en tankväska! Den är betydligt bättre tyngdpunktmässigt. Försämrar mindre än packning bak på jojen
Du har en poäng. Jag har testat men jag gillade inte tankväska. Tycker att den var i vägen. Hindrade (till viss del) möjligheten till rörelse av armar/händer. Skymde delvis instrumenten. Bökigt när man skulle tanka.

Men har också positiva egenskaper, förutom förbättrad viktfördelning. Den tar en del vind och den kan vara bra att luta sig mot när man blir småtrött i kroppen under långkörning

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns så många olika sorters tankväskor i olika storlekar så någon passar säkert.

Buy quality, cry once

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Allvarligt nyfiken: vad har ni med er? Har ni ingen bil?

Klart man inte har bil, hoj med toppbox är ju roligare än bil oavsett;) Toppbox på hojen är ju gör praktiskt när man använder sin hoj som vardagstransport, får ju lätt ner en påse mat eller ett lass öl i den.

Men jag fattar grejen för dig, enda Ducatin jag tex skulle överväga att sätta en toppbox på är ju möjligtvis en Multistrada.

Använder man bara sin hoj till korta turer i fint väder så behöver man ingen topbox, om man använder den till allt däremot...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Ryggsäcken behöver vara rätt stor om man ska få plats med tält, sovsäck, stormkök, mat, hygienartiklar och kläder för 1-2 veckor. Annars förstår jag hur du tänker.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
För det första, toppbox är inte estetiskt tilltalande. Passar mindre dåligt på vissa hojtyper, och på andra så vill man :zpy när man ser eländet. För det andra så är toppbox otroligt praktiskt i många fall, som fler har nämnt tidigare i tråden. För det tredje så påverkar toppboxen aerodynamiken på hojen, men i olika grad beroende på hoj. På min tidigare KTM 1290SA så fick jag styrvobbel och framänden kändes "ännu" fladdrigare i vissa farter. På min nuvarande BMW R1250GS är det fanimig omöjligt att känna av den, trots 180+. Som med det mesta, så beror det alltså på. Använder man sin hoj till vardags, pendlar, handlar osv. så är en toppbox suverän. På semestertouringen är den oslagbar. Rymlig, snabbtillgänglig, låsbar och vattentät. Hemma, på kortare dagsturer, så är även jag så fåfäng, att jag t.o.m. tar bort racket till sidoväskorna. Nu har jag som tur är SW Motechs snabb fäste.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Klart man inte har bil, hoj med toppbox är ju roligare än bil oavsett;) Toppbox på hojen är ju gör praktiskt när man använder sin hoj som vardagstransport, får ju lätt ner en påse mat eller ett lass öl i den.

Men jag fattar grejen för dig, enda Ducatin jag tex skulle överväga att sätta en toppbox på är ju möjligtvis en Multistrada.

Använder man bara sin hoj till korta turer i fint väder så behöver man ingen topbox, om man använder den till allt däremot...

Visst, använder man sin hoj till transport så spelar det kanske mindre roll.

Hade topbox på en sporthoj när jag var ung. Numera tar jag hellre bilen när något större ska transporteras.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ryggsäcken behöver vara rätt stor om man ska få plats med tält, sovsäck, stormkök, mat, hygienartiklar och kläder för 1-2 veckor. Annars förstår jag hur du tänker.

Beror på va man använder hojen till.. Jag har hojen bara till nöjes åkning å de innebär mindre dagsturer å defenitivt inte semester me massa packning... Finns i bil till de...
Ryggan får man plats me någe smått i eller typ ett par byxor å tröja om man ska hälsa på några bekanta typ..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år