Toppbox vara eller icke vara..?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har fullt hållarställ påsatt på viffern, sällan jag använder topboxen, mest för att det ser lätt anskrämligt ut men också för att den inte är specad för mycket last, typ 5 kg eller något korkat. Sidoväskorna används mer frekvent (måste bara komma mig för att lacka om dem efter en lätt touch i ett räcke för något år sedan...)

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
På den tiden jag körde JAWA, hade vi en liten läderväska på tanken. Silvertejp fanns inte så lite ståltråd var med. Plus lite andra verktyg. Hammaren funkade inge vidare när man skulle ställa brytarspetsarna. Den gamla goda tiden innan toppboxen uppfunnits.

Last edited:

Vinden

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Hoj
GSXR 1000
Jag brukar ha släp efter min gixxer när jag ska på långturer, helt perfekt :rofl hundkoja å hela skiten, ja tänkte även övergå från styre till ratt de blir skönare att vila huvudet på.

Last edited:

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
Jag brukar ha släp efter min gixxer när jag ska på långturer, helt perfekt :rofl hundkoja å hela skiten, ja tänkte även övergå från styre till ratt de blir skönare att vila huvudet på.

-Hahaha, nu är du tramsig :D Du vill bara komma in i toppbox-träsket utan att verka nördig :hihi Välkommen in :krama

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
Toppbox Deluxe snabel-a.jpg

Jag och min toppbox på en tur runt Västersjön igår. Underbara omgivningar utmed Hallandsåsens sluttningar.

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Om du säljer plattan som boxen ska sitta på också så kan jag komma med ett skambud sen när man vågar åka till Stockholm igen.
På min lastplatta gick låsklacken av så nu sitter boxen med en skruv istället.
Så kolla era klackar om ni har Givi alu-plattor.

Självklart ska platta och box säljas ihop. Ska fundera lite på ett skambud. Var väl inte så billigt original...att Ducati Performance överhuvudtaget har fått dit en dekal... ;-)

P

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
Åker du till Tyskland så kan du väl klämma in 3-4st Bag in box med Jelzin vodka i boxen?

Njae, dricker helst inte vodka. Till vardags dricker jag rödvin, och till fest föredrar jag Jack Daniels :fyllisar Men visst, en och annan platta öl har jag haft med mig hem från semestern :tungan Tur man kör med toppbox :tummenupp

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Njae, dricker helst inte vodka. Till vardags dricker jag rödvin, och till fest föredrar jag Jack Daniels :fyllisar Men visst, en och annan platta öl har jag haft med mig hem från semestern :tungan Tur man kör med toppbox :tummenupp

Blir nog ingen toppbox för mig. Verkar onödigt efter att ha läst nu vad dom är till för. Dricker själv inte alkohol så boxen skulle ju bara bli barlast :)

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har använt toppbox 2 gånger.

Första gången hem från handlaren när jag köpte motorcykeln sen plockade jag bort den det första jag gjorde. Andra gången var när jag några år senare skulle byta in den mot en annan båge. Totalt ca5 km.
Det är säkert jättebra att ha när man åker på semester men jag tycker det ser fruktansvärt fult ut.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hämtade min nya givi v56 i samma färg kombo som thunderacen.

Tänkte först herre Jävlar vilken koloss:rodnar men väl på plats så var den inte bredare än vad hojen är.

Och mitt 2 mans tält fick plats min dun sovsäck fick med plats och mitt 5cm tjocka uppblåsbara liggunderlag fick oso plats och i sista hörnet fick mitt koksett med gasoltub o brännare plats. Ovanpå fick dessutom mina powerbankar o 30watts solcell plats.

Att jag valde denna var att det OM sambon vill åka med går det att montera ryggstöd o armstöd på denna v56.

Mycket nöjd så här långt.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000

Tänkte först herre Jävlar vilken koloss:rodnar men väl på plats så var den inte bredare än vad hojen är.

Och mitt 2 mans tält fick plats min dun sovsäck fick med plats och mitt 5cm tjocka uppblåsbara liggunderlag fick oso plats och i sista hörnet fick mitt koksett med gasoltub o brännare plats. Ovanpå fick dessutom mina powerbankar o 30watts solcell plats.

Att jag valde denna var att det OM sambon vill åka med går det att montera ryggstöd o armstöd på denna v56.

Var det inte utlovat bilder eller? :mad:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

Slutade med att jag sålde min nya Givi V40 för två dagar sen. Kändes också som en koloss men måste säga att det såg okey ut på hans hoj som köpte den. Köpt en mindre, Givi E300N2 och får väl se om den kommer på plats.

PS. Om du ser detta som ville ha en fästplatta mot en räkmacka kan jag nu meddela att jag har en sån som du önskade över (monolock) efter alla sneköp.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Topppbox är aldrig (a-l-d-r-i-g) snyggt. Men kan vara bra ibland när man skall köra långt, pendlar och behöver prylar med sig, eller behöver göra smärre inköp.
68506577_10211152745452825_5367585058339160064_o.jpg

Sidoväskor ser lite bättre ut. men tar plats på bredden. Kan bli bökigt i stadstrafik.
Vid Källsjö 1.PNG

*Ägare av två toppboxar - har nog haft 4-5 st genom åren. Alla lika fula. Alla lika praktiska/bra.*

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Förstår mig inte på de där me toppbox... Går fan inte svinga benet över den när man ska kliva på hojen..

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Förstår mig inte på de där me toppbox... Går fan inte svinga benet över den när man ska kliva på hojen..

Jodå, om man sätter vänsterfoten på fotpinnen, Kåbbåjj-style, så går det alldeles utmärkt.
Att det kanske ser lite fånigt ut vägs upp av att man har en tuff toppbox.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jodå, om man sätter vänsterfoten på fotpinnen, Kåbbåjj-style, så går det alldeles utmärkt.

Oki, å hur gör man då när man kliver av då å har bara centralstöd???:)

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

Oki, å hur gör man då när man kliver av då å har bara centralstöd???:)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Var det inte utlovat bilder eller? :mad:

Så var det men sporthoj fullständigt vägrar att låta mej ladda upp bilder oavsett storlek eller upplösning på dessa.

Det hjälper inte att byta till paddan eller datorn samma svar.. för lite minne.. men det talar inte om vilket minne som är för litet:gnissla

Men pm,a ditt mobil nr så löser jag bilder till dej.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0