Tänkte att jag ska försöka mjukstarta både mekandet och hojåkat med något förhoppningsvis hyfsat enkelt och oviktigt innan jag tar itu med själva projektet, så i brist på projektrelaterade uppdateringar får nu stå ut med lite OT. Känns onödigt att starta en ny tråd, tänker att jag håller mina dårskaper samlade i denna istället. Har ju x antal projekt som står och väntar på att pysslas om, så det finns ju ett par att välja på och ska jag starta en tråd för varje så blir det lite väl många......
Valet föll hur som helst på att ge mig på att försöka väcka liv i min gamla skabbiga DT125a som jag köpte för massor av år sedan och aldrig ens haft igång. Föregående ägaren hade köpt den som projekt och hade heller inte lyckats starta den, så jag fick den snorbilligt. Nu närmare 10 år senare kände jag äntligen för att ta tag i den och se vad som egentligen var fel på den...
Kan kanske tyckas lite onödigt att köpa på sig saker som sen bara blir stående, men jag tänker att man får passa på och handla på sig roliga objekt när ett bra tillfälle ges. Har man bara plats att förvara dem så kan de ju lika gärna stå tills man känner för att ta tag i dem, de kostar ju inget där de står... Och ett lika bra köptillfälle kanske inte kommer igen!!... Det är iallafall vad jag intalar mig för att rättfärdiga alla mina spontana projektinköp som fortfarande väntar på att tas itu med...
Förgasaren fick sin en runda i ultraljudstvätten då de enda ledtrådarna jag fick av förra ägaren var att förgasaren krånglade, så jag ville se till att den fungerade åtminstone hjälpligt innan jag påbörjade själva felsökningen. Kändes dumt att felsöka utan att utesluta ett såpass uppenbart och enkelt fel... När förgasaren väl var rengjord och återmonterad plockade jag bort tank och kåpor och insåg hyfsat omgående vad felen troligtvis var... Råttboet till elhärva...
Har aldrig sett så många ärgade, tejpade, icke färgmatchade och generellt bara allmänt dåliga sladdar och kopplingar på något fordon...
Med elschemat i högsta hugg skred jag till verket och började rensa upp i eländet, och lyckades till sist få till någon slags hyfsat städat kablage. Efter att ha eliminerat alla synliga och uppenbara felkopplingar och krypströmmar kunde jag med hjälp av ett gammalt bilbatteri inkopplat med startkablar få det mesta i elväg verkade funka, förutom YPVSen som var stendöd hur jag än kopplade
Inte ens att lägga ström direkt från batteriet och in i styrboxen gav några livstecken, men att koppla direkt på servomotorn funkade så gissningsvis är själva kontrollenheten död. En ny/bättre begagnad enhet kostar typ dubbelt så mnycket som jag gav för hela hojen, så det är inte aktuellt.
Sen är jag inte säker på att jag har rätt CDI, ser ut att vara en eftermarknadsvariant av något slag och färgerna i instruktionernas kopplingsschema stämmer inte överens med hojens...
Kanske inte så konstigt med tanke på elsystemet generella tillstånd, men kablarna från statorn ser ut att vara original och de stämmer inte ändå... Fick med en haynesmanual till hojen som är till icke-YPVS hojar så det kan ju vara så att den tidigare ägare som köpte den här CDIn helt enkelt klickade hem fel...
Hur som helst, för att spara mig huvudvärken att försöka koppla ihop en icke fungerande styrenhet med en felaktig CDI så valde jag att helt enkelt plocka bort YPVSens servomotor och styrenhet och steloperera själva avgasventilen i öppet läge. YPVS är ändå ett onödigt krångligt jävla skitsystem som mest bara bråkar, ett halvlyckat försök att förbättra bottenvridet och ge en mjukare effektkurva vilket i teorin ska minska ketchupeffekten.... Alltså, varför??
2takt är 2takt, det är en del av charmen att de är orkeslösa i botten och sen skickar på ett herrejössesskjut när man kommer upp i rätt varvtal
Vill man ha en mjuk och fin effektkurva kan man lika gärna köra fyrtakt.
Med YPVSen borta så kunde jag koppla CDIn någorlunda enligt schemat i min felaktiga haynesmanual, dvs enligt ett icke YPVS-elsystem, och nu äntligen fick jag gnista!!
Monterade tillbaka tanken, kopplade på bränsleslangen, fyllde på med färsk 2t-soppa och började kicka. Stendöd...
Efter lite googlande så kom jag fram till att det nog behövs ett batteri för att ge tändningen lite extra hjälp precis i startskedet, och något batteri hade jag inte. Trodde den skulle gå på generatorn men tydligen vill den inte starta då... Tog därför och kopplade på bilbatteriet igen, sen startade hojen på första kicken
Och den fortsätter gå även om man kopplar bort batteriet när den väl är igång, vilket jag tycker verkar lite skumt då den inte kan startas utan...
Det är å andra sidan fler saker som är mysko i elsystemet, den startar med tändningslåset i tändningsläget med sedan kan man vrida av och plocka ur nyckeln och den går ändå. Dödaren funkar att stänga av med, men även ljusswitchen har samma funktion dvs om man släcker ner lyset så dör hojen
Den startar heller inte utan nyckeln i tändningsläget vilket känns lite märkligt då den inte dör fastän man vrider av och plockar ur nyckeln...
Nåja, man får ju ändå inte köra utan ljus så det är väl bara att låta det vara som det är. I övrigt verkar den nu funka som den ska. Belysningen fungerar, stötdämpning finns, bromsarna funkar (efter att jag bytt bromsvätskan i främre systemet iallafall) och däcken håller fantamig till och med luft!! Ska provköra lite nu i helgen (får se hur det går med tanke på snön), sen blir det till att testa att besikta på måndag så får vi se vad de säger. Senaste godkända besiktning var 20 år sen...