Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den får nästan säkert jord genom en glödlampa. Se till så att de jordpunkter som behövs för att tändsystemet skall funka verkligen är i ordning (korrosion, klämda kontakter som lossat/korroderat, avbrott inuti en kabel). Att den baktänder med ljuset på kan (här är jag osäker) bero på att jordningen går genom lampan=lampans motstånd påverkar.
Att den funkar med urkopplad +matning till lampan beror ganska säkert också på att den fortsätter jorda genom lampan
Tack för tipset, jag ska absolut kolla det :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller med surtes, det du skrev om att lyset måste vara på tyder tydligt på det.

Skulle gissa att det är kastat om plus och minus någonstans nära batteriet sedan är det gjort någon felkoppling över lyset så att den två fel tar ut varandra och blir nästan rätt spänning till din cdi.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du elschema till hojen? Om elsystemet är klipp och skarvat hej vilt vilket jag uppfattat att det är är det ju många gånger snabbare att riva allt dra nytt istället för att felsöka bland tvivelaktiga kopplingar och då vet man ju att det är nytt utan konstigheter.

Elsystemet på en 85:a DT125 kan ju knappast vara speciellt omfattande.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
/GISSNING/
Den bakmatar väl ström från belysningsspolen till övriga systemet om den går även när batteriet är urkopplat?

Jag letade elfel på en moped med liknande system, och enklaste sättet att hitta felet var att behandla belysningskrets som ett helt separat elsystem, så jag kopplade ur det helt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Såg väl helt ok ut det där, imponerande utfyllnad med så tunna väggar utan vakuum :tummenupp

Ledsen för bristen på uppdateringar i tråden, det har varit lite mycket med allt på sistone så mek och hobbyer har fått ta ett steg tillbaka. Förhoppningsvis lugnar det ner sig snart så att jag kan återuppta projektet :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ber återigen om ursäkt för bristen på uppdateringar, det har varit lite mycket annat som jag varit tvungen att prioritera på sistone... Tjejen fick helt plötsligt för sig att vi behöver renovera/bygga om både kök, badrum och gästrum samtidigt som hon tyckte att vi båda skulle ta jägarexamen parallellt med att hon vill återuppta sin övningskörning för hojkort... Ork/tid till hobbyprojekt har helt enkelt inte funnits :näsblod Nu börjar jag dock komma ikapp någorlunda och kan eventuellt lägga lite tid på mer valfria projekt, men just KV75an har fortsatt låg prio tyvärr då det finns annat som brådskar mer. Ett av dessa lite mer brådskande projekt (brådskande är det väl kanske inte men det hade varit nice att få gjort innan sommarens hojsemestrar åtminstone) är dock faktiskt hojrelaterat, så jag tänkte att i brist på annat kan jag ju alltid dela med mig av vad jag pysslar med för stunden. Någon som kan gissa vad det ska bli av ett sånt här plockepinn?
1000009865.jpg
1000009936.jpg

1000009935.jpg
Om inte annat så kanske de små släpvagnshjulen kan ge en ledtråd... ;) Ska förhoppningsvis bli ett slags hojsläp så att tjejen kan släpa med sig alla sina 18 par skor, 13kg smink och annat mög som kvintimmer tydligen behöver när man ska hojsemestra en vecka... :död

Nåja, Happy wife = happy life brukar man ju säga så förhoppningsvis lönar det sig i slutändan. Om jag inte blir knäpp på fanskapet (Obs, menar släpet och inte frugan... :hihi ) först vill säga, hatar att svetsa alu... :huvet Känns som att jag spenderar mer tid på att slipa den förbannade wolframelektroden än att faktiskt svetsa. Men tja, inte mycket att be för. Hojsläp är ju begränsade till max 150kg så det gäller att bygga så lätt som möjligt.

1000009938.jpg

1000009939.jpg1000009941.jpg

Här insåg jag dock att jag begått ett misstag, hade kapat upp både diagonala förstärkningsrör och vertikala sidorör och givetvis blandade jag ihop dem och satte dem på fel plats så att de vertikala rören blev för långa vilket skulle leda till att släpets färdiga bredd överstiger högsta tillåtna bredden på 125cm... :huvet Bara att kapa loss och göra om.

1000009942.jpg
Så, nu stämmer måtten iallafall. Tog längre än jag vill medge att åtgärda...

Forts följer.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Fortsatte med släpet idag. Helsvetsade ett par fogar, monterade snäpplås som ska låsa släpets sektioner i transportläge respektive användarläge och fortsatte sedan med att bygga sektion nr 2.
1000009947.jpg

1000009948.jpg
1000009949.jpg1000009950.jpg1000009952.jpg

Det kanske ser lite besynnerligt ut med dessa dubbelramar eller vad man ska kalla det, men det kanske klarnar när man ser nästa bild:

1000009953.jpg

I infällt läge är det ett vanligt släp för packning, utfällt blir det stort nog för en 140cm luftmadrass för mig och frugan att sova på. Kombinerat släp/husvagn med andra ord :tummenupp och inte en sån där fjuttig mc-husvagn där man nätt och jämnt får plats att sova själv, här ska både jag och damen kunna få plats nog att sova bekvämt :fakta

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Idag har jag spenderat alldeles för jävla lång tid med att kapa loss, justera, svetsa tillbaka och därefter helsvetsa varenda balk och fog i släpets stomme tills allt nu äntligen linjerar och glider hyfsat smidigt när släpet ska fällas ut och in... Hatar verkligen att svetsa Alu... :huvet :död Höll på att få fullständigt psykbryt på en del fogar, vet inte om de lagt något oxidskyddande medel inuti fyrkantsrören eller nåt men de fogar som gränsar till de öppna rörändarna var smått omöjliga att få till bra. Smältan ville verkligen inte blanda sig i skarven. Till slut blev det dugligt iallafall (hoppas jag för jag vill fan inte göra om det), men bara av dagens jobb gick det åt en hel 5l flaska argon och två stycken Wolframelektroder... Det säger förhoppningsvis en del om vilket fullkomligt helvete jag haft med att (försöka) svetsa, slipa bort oxid och föroreningar, slipa elektrod, nytt försök, dopp, slipa om elektroden, försöka igen, mer oxid och skit, slipa rent och så vidare... :huvet :finger :död :3freak :huvet :gråta

1000009959.jpg

Passade på och gjorde ett par designändringar när jag ändå hade isär saker och ting, kände mig inte helt nöjd med att snabbspännena hindrade de två sektionerna från att glida hela vägen in i varandra så jag tog bort krokarna och förlängde den yttre stommen något. Ska se om det kan funka med löstagbara krokar som hakas i och ur vid användning istället, annars får jag fundera ut en helt annan lösning.

1000009960.jpg1000009961.jpg1000009962.jpg1000009966.jpg1000009967.jpg1000009968.jpg

Nu blir båda sidor helt platta vid infällt läge, istället för att den inre stommen sticker ut någon cm. Dessutom skapade jag mig härigenom ca sex cm ytterligare utrymme invändigt, så nu bör jag kunna ligga helt raklång där inne :tummenupp

Återstår ett par förstärkande balkar innan själva stommen är klar, sen kan jag börja med hjulaxeln och dess fjädring, isolering, ytterväggar etc. Det tar sig sa pyromanen :)

Forts följer.

Last edited:

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Det är förmodligen eloxerade rör du har och dom måste man slipa först. När man har gjort det så går det knappt att svetsa i dom ändå. Det är alltså inte fel på dej utan materialet. Om det nu är nån tröst!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är förmodligen eloxerade rör du har och dom måste man slipa först. När man har gjort det så går det knappt att svetsa i dom ändå. Det är alltså inte fel på dej utan materialet. Om det nu är nån tröst!
Tack för trösten, det värmer :) Jag är absolut ingen expert på att svetsa alu men dessa rör har helt klart fått mig att periodvis ifrågasätta mina redan tveksamma färdigheter... Riktigt så komplicerat som en del av fogarna visat sig ska det helt enkelt inte vara.

Jag har ändå försökt slipa ordentligt rent runt varje fog både innan och under svetsning, utvändigt ligger det någon slags färg som jag såklart avlägsnat innan svets men det är något annat skit på insidan som ställer till det... Kan ju såklart vara en bidragande faktor att det är svårare att slipa ordentligt rent invändigt, men jag har försökt och trots det är det extremt stor skillnad på de fogar som ligger längs rörens utsida och de som gränsar till öppna rörändar... :va

PerJohan

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Alltså om man tyckte att ursprungsämnet för tråden var spännande så är det här ju ännu mer spännande. Beror kanske på att jag gillar att kuska runt med husvagn efter bilen med på sommaren, så detta känns som ett riktigt intressant och spännande projekt att se växa fram! Häftigt!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Alltså om man tyckte att ursprungsämnet för tråden var spännande så är det här ju ännu mer spännande. Beror kanske på att jag gillar att kuska runt med husvagn efter bilen med på sommaren, så detta känns som ett riktigt intressant och spännande projekt att se växa fram! Häftigt!
Tack så mycket, kul att höra :tummenupp Var egentligen lite osäker på om jag skulle skriva om detta sidospår över huvud taget, tänkte att det kanske skulle ses som lite väl OT och att folk skulle tycka att jag antingen borde låta bli att skriva i tråden eller dra ut tummen och fortsätta uppdatera den med inlägg om trådens ursprungliga projekt. Så det är ju kul att det tas emot såpass positivt :tummenupp Egentligen kanske tråden borde heta "Bushidos öden, äventyr och dårskaper" eller motsvarande, och sen hade den helt enkelt fått fyllas med precis allt möjligt/omöjligt jag hittar på... :gnissla :hihi Ni får säga ifrån om det blir för mycket OT i denna tråden, isåfall kanske jag startar en separat tråd i OT som får innehålla allt möjligt mellan himmel och jord och låta denna fokusera på lillhojen... Kan man lägga till en poll i en redan startad tråd tro? :va Någon som vet hur man gör isåfall? :va

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det hade väl varit enklare att låta damen köra följebilen med alla skor och allt smink?:hihi
Lycka till med bygget :hej
Har föreslagit det, men hon vill ju nödvändigtvis åka med på hojen... Fan vet varför egentligen, hon sitter ändå bara och sover där bak... :gnissla :hihi Fast det är klart, kanske är skönare att sova bak på hojen än att behöva köra bil själv... Men ja, efter en timme eller så brukar man få ett *klonk* bak i hjälmen och då vet man att hon sussar sött :rofl

Tack! :tummenupp
sover.jpg

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Gick igenom vad jag hade kvar av inköpt material för att planera vidare förstärkning av stommen, lika bra att använda upp det man redan köpt ifall man kan få det att räcka. Kommer behöva köpa mer oavsett, men iallafall.

1000009977.jpg

De längre bitarna i mitten passade nästan perfekt till att förstärka yttre stommens sidor med trianguleringar :tummenupp

1000009978.jpg1000009979.jpg1000009980.jpg

Såhär långt hann jag, sen tog gasen i flaska nummer två slut... Hade ungefär en halv flaska till att börja med, sedan har det gått ytterligare två flaskor efter det så ca 12-13L Argon har det gått på fyra dagar... Har jag sagt att jag hatar att svetsa Alu?... :mad: :huvet

Någon som har tips på mer ekonomiska lösningar avseende svetsgas? Kör just nu friköpta 5L flaskor mest eftersom jag svetsar väldigt sporadiskt, i perioder går det ofantliga mängder på kort tid som exempelvis till detta projektet så just de gångerna kanske det hade lönat sig med en större hyrflaska men samtidigt så kan mina svetsar bli stående oanvända i månader i sträck vilket gör att jag blir tveksam till huruvida det här med att hyra skulle löna sig i det långa loppet... :va

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla på ebay och amazon för att köpa argonflaskor 8/10l från tyskland eller polen.
Det ska finnas möjlighet att refilla i polen via en transporttjänst.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kolla på ebay och amazon för att köpa argonflaskor 8/10l från tyskland eller polen.
Det ska finnas möjlighet att refilla i polen via en transporttjänst.
Nu när du säger det så kom jag på att jag faktiskt har testat såna men upplevde att de är sämre än de vanliga 5L, gissar att de fylls med lägre tryck eller något för trots större flaskvolym så verkar de ta slut snabbare... Men det var ett par år sen jag köpte såna så kanske blivit bättre, ska kolla upp det. Tackar för tipset :tummenupp

Edit: Tror de jag testat tidigare var på 8L, hittade 10L flaskor med 200bar (dvs samma tryck som mina 5L) på ebay för marginellt mer än det kostar att byta mina tomma 5L mot fulla... Så potentiellt nästan dubbelt så mycket gas för pengarna, om uppgifterna stämmer vill säga... Jaja, kan ju vara värt att chansa och testa någon sån iallafall så får vi se om det är bättre eller sämre :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...