Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Om du vet att du kommer förbruka mycket gas på kort tid så låter ju hyrflaska som ett rimligt alternativ fast då räknar jag med att du hinner tömma den och returnera.
Fast om jag har förstått saken rätt så lönar sig hyrflaska bara om du tömmer och fyller den ett antal gånger per år, men jag kanske har fel?Om du vet att du kommer förbruka mycket gas på kort tid så låter ju hyrflaska som ett rimligt alternativ fast då räknar jag med att du hinner tömma den och returnera.
Inget krav på reg eller besiktning så länge det uppfyller kraven för hojsläp som i korthet säger att släpet ska vara mindre än 125cm brett och 150kg tungt samt utrustat med blinkers, broms- och positionsljus och däck godkända för tilltänkt hastighet och lastviktHur funkar det att dra ett hemmabygge efter motorcykel behöver det reggas och besiktas?
Fast om jag har förstått saken rätt så lönar sig hyrflaska bara om du tömmer och fyller den ett antal gånger per år, men jag kanske har fel?Man hyr väl en större flaska som kostar marginellt mer att byta än en mindre, men sen tillkommer en avgift för att hyra den och jag tror att man hyr minst ett år i taget.
Åfan, det visste jag inte att det gick. Lokala stället där jag byter mina flaskor nämnde bara årshyra... Får kanske höra med dem om korttidshyra och se vad det skulle kosta i gas per krona... Oavsett vad så har jag köpt en 10L från polen för att testa, så får jag göra en jämförelse av alla mina olika alternativ när jag hunnit utvärdera den. "Fyllning" (byte) av mina 5L kostar ca 1000kr per flaska, dvs ca 200kr/L för gasen. Om de polska flaskorna håller vad de lovat, dvs 10L gasvolym under samma tryck som mina 5L och därmed dubbelt så mycket gas, så kostar den gasen 135kr/L. Återstår att se vad korttidshyra kan kosta, ifall de ens erbjuder det någonstans i närheten. Tack för tipset, ska undersökasNej, man kan få lite rabatt ifall man hyr på helår men du kan teoretiskt sett hyra flaska under bara ett dygn och då kostar det väl typ 10kr.
Klart bättre än att köpa i det extremfallet.
Rabatten jag blivit erbjuden för årshyra är så jävla dålig så det handlar väl om ungefär 1 av 12 månader. Nu i höstas lyckades jag tajma flasktömningen nästan perfekt i början av oktober så jag har haft 5 månader utan flaskhyra.
Jag har dock några mindre köpesflaskor också och jag har varit på väg att tillverka adapter så att jag kan fylla över från stor hyrflaska till liten köpesflaska.
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Triumph redo för terrängen
Inför 2025 lanserar Triumph... |
![]() |
Dags för hjälmbytarvecka
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?
John är snart på väg till S... |
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |