Pysslar vidare med vakuumkammaren. Det tar sig, som pyromanen sa!
Nästa problem att tackla var själva ventilpaketet för utsug och återfyllnad av luft. Behövs två ventiler, en till varje uppgift, och så ville jag ha någon slags luftfilter mellan kammaren och ventilerna för att tillse att jag inte suger in något olämpligt som gips eller så i min dyra vakuumpump. Efter lite funderade och knatande av och ann i min verkstad rotandes i lådor efter något som kunde ge lite idéer om hur problemet bäst skulle lösas så snubblade jag över toppdelen ifrån gasolflaskan, specifikt biten med gängor som skyddskupolen skruvas fast i
Upp med skiten i svarven:
Därefter svarva till ett lagom spår som luftfiltret passar i. Filtret tror jag jag skulle ha till en moped någon gång för länge sen men det blev inte av, så det får tjänstgöra här istället.
Svetsa fast gängorna på sidan av gasoltuben:
Nu kan jag skruva på och av filterhållaren vid behov
Och på tal om filterhållare, dags att anpassa skyddskupan för detta ändamål! Jag kapade av den nedre delen med gängorna och svetsade på ett lock i lagom höjd för att filter plus o-ring/packning ska få plats mellan locket och gängbiten på tuben. Filtret har en platt yttre kant på ena sidan och en rundad på andra, därav valde jag att kombinera och ha en oring på den platta sidan och en packning på den rundade:
Därefter svetsade jag på ett rör, och på röret svetsade jag fast två stycken tryckluftsnipplar med 3/4" gänga. Jag hade egentligen köpt en T-koppling som jag tänkt ha till detta, men den visade sig vara gjord av mässing och blev därmed lite svår att svetsa fast i locket så jag fick improvisera.
Sen var det dags att svetsa på själva tätytan, hexagonen med hålet som jag tillverkade igår, på toppen:
Sen drog fast kranarna med hjälp av gängtejp och en extra o-ring för säkerhets skull. Till min glädje lyckades jag få allting tätt på första försöket, åtminstone så tätt att man kunde suga ett lätt vakuum med munnen
Nu är kammaren så gott som färdig, jag ska tillverka en packning av värmetålig silikon som ska ligga mellan kammaren och gjutflaskan, och sen ska jag kladda på lite rostskyddsfärg också. men på det hela taget är den mer eller mindre klar