Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag ska se om jag kan mäta fram kraften sim behövs, borde ju funka att trycksätta med lämpligt tryck och sen hålla locket mot en våg och sen dela kraften på två. Eller att ta fiskvågen och se hur mycket man får dra för att få locket ska hålla tätt och sen dela på två.

Ja de bör funka bara höra av sig när du vet endera trycket eller drag du behöver.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den lever:)

Tog och fixade till det sista och sen var det bara att våga, hade lite strul med bränsleförsörjningen men sen fick jag hojen att gå, den motar i mellanregistret om man drar fullt på en gång. Men är ju ganska nöjd att den i alla fall startade och gick, hoppas man nu får till den så den blir körbar.

En video på det hela
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=eru6rDCFrNU
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl nu som nästa tidskrävande steg börjar att få bestyckat hojen så att den går. Har i alla fall skrivut ut manualen till Mikuni HSR42 så här blir det att läsa på om gasaren.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kul!! De låter som den ska ha mer bränsle i mellanreg och full gas höj trottelnålen max och gå upp 15% i högfart. De va hög tomg och om de beror på snål lågfart så gå upp 15% där också och jobba med bränsleskruven.De är nu du skulle behöva bredbandslambda då slipper man gissa bestyckning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul!! De låter som den ska ha mer bränsle i mellanreg och full gas höj trottelnålen max och gå upp 15% i högfart. De va hög tomg och om de beror på snål lågfart så gå upp 15% där också och jobba med bränsleskruven.De är nu du skulle behöva bredbandslambda då slipper man gissa bestyckning.

Bredbandslambda sitter på hojen den visade runt 13-14 så det är ju snålt, dock så rök hojen ganska rejält då jag höll på.

Denna start var ju mest ett intressant test att se om den alls skulle gå. Ska ta och byta packningarna mellan krökarna och toppen så jag vet att att det är tätt där så inte bredbandslambdan blir lurad. Har inte läst på HSR42 manualen utan baea tittat igenom den men hur påverkar accpumpen det hela då man gasar som jag gör i Videoklippet? Kan den accpumpen pumpa in soppa så hojen ryker till trots att den går snålt via övriga kretsar?

Ska även ta ocn dra ut dB-killerna ut dämparna som sitter kvar sen sista besiktningen dom lär ju strypa utblåset rejält, Hojen lär ju låta riktigt jäkligt men det får man väl leva med i detta fall det är ju ingen hoj som komner att köras dagligen även om jag kanske tycker att den är lite väl högljudd utan dB-killers.

Tips på var man köper munstycken, tänkte köpa ställbart huvudmunstycke men tror inte jag får plats med det? Bra i gasen har ju munstycken men finns det nåt mer ställe att köpa ifrån? På det stora hela så är det väl inte hela värden att köpa munstycken för nån tusing med tanke på vad detta kostat hittills men det gör ju inget om man hittar nåt billigare me då ärcdrt väl kinakopior.

Nu har ju funderingar om en bromsbänk börjat snurra i huvudet, vore ju väldigt praktiskt med en egen bromsbänk för att kunna köra och bestycka i vinter då jag har årstiden mot mig nu. Har hittat två elmotorer på jobbet men tror dom är för små men tänker om man skulle ta två rullar, ska kolla upp dessa motorer till veckan. Tänker mig väl främst att ha en bänk att bromsa och bestycka i men det hade ju varit kul om också kunnat mäta effekten, man borde ju kunna ta ett bromsok och bromsskivor och på så sätt öka motståndet på mindre rullar men är det då möjligt att mäta ut effekten? Hur ska man då veta hur mycket man bromsar respektive rullarnas vikt?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
13-14 är ju eg fet blandning rent stökiometriskt men kanske du får mer effekt med ytterligare en aning fetare.

Man kan bromsa med skivbroms men man behöver nästan bygga en regulator för styrning av bromsen också då.
Momentet mäter man då med en kraftgivare.

Bromsen blir ju dessutom varm och nöter bromsbelägg. En bättre lösning är då egentligen en hydraulpump som pumpar olja genom en ventil som du kan strypa och en oljekylare för spillvärmen.
Det får då inte vara en självlåsande ventil som stänger igen av oljetrycket för då kommer du spränga hydraulslangarna.

Men samma sak här, den måste styras.

Din logger får sen göra ekvationen med att summerar momentet från bromsen och momentet som krävs för acceleration av rullen.

Om du har två rullar så kan du ha utväxling till rulle nr 2 så att den roterar snabbare än bakhjulet och rulle nr 1. På så sätt behöver den inte vara lika tung. Beroende på hur högt varvtal den tål.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bredbandslambda sitter på hojen den visade runt 13-14 så det är ju snålt, dock så rök hojen ganska rejält då jag höll på.

Denna start var ju mest ett intressant test att se om den alls skulle gå. Ska ta och byta packningarna mellan krökarna och toppen så jag vet att att det är tätt där så inte bredbandslambdan blir lurad. Har inte läst på HSR42 manualen utan baea tittat igenom den men hur påverkar accpumpen det hela då man gasar som jag gör i Videoklippet? Kan den accpumpen pumpa in soppa så hojen ryker till trots att den går snålt via övriga kretsar?

Ska även ta ocn dra ut dB-killerna ut dämparna som sitter kvar sen sista besiktningen dom lär ju strypa utblåset rejält, Hojen lär ju låta riktigt jäkligt men det får man väl leva med i detta fall det är ju ingen hoj som komner att köras dagligen även om jag kanske tycker att den är lite väl högljudd utan dB-killers.

Tips på var man köper munstycken, tänkte köpa ställbart huvudmunstycke men tror inte jag får plats med det? Bra i gasen har ju munstycken men finns det nåt mer ställe att köpa ifrån? På det stora hela så är det väl inte hela värden att köpa munstycken för nån tusing med tanke på vad detta kostat hittills men det gör ju inget om man hittar nåt billigare me då ärcdrt väl kinakopior.

Nu har ju funderingar om en bromsbänk börjat snurra i huvudet, vore ju väldigt praktiskt med en egen bromsbänk för att kunna köra och bestycka i vinter då jag har årstiden mot mig nu. Har hittat två elmotorer på jobbet men tror dom är för små men tänker om man skulle ta två rullar, ska kolla upp dessa motorer till veckan. Tänker mig väl främst att ha en bänk att bromsa och bestycka i men det hade ju varit kul om också kunnat mäta effekten, man borde ju kunna ta ett bromsok och bromsskivor och på så sätt öka motståndet på mindre rullar men är det då möjligt att mäta ut effekten? Hur ska man då veta hur mycket man bromsar respektive rullarnas vikt?

Ang. munstycken så köp original Mikuni. Jag har köpt noname-munstycken på eBay, men de var inte precisa i storlekarna och var helt omöjliga att bestycka rätt med (hade också WB lambda som referens). Köpte förvisso originalmunstyckena på eBay men t.ex. braigasen har. Hade köpt från dem om jag behöver nya pga enklare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
13-14 är ju eg fet blandning rent stökiometriskt men kanske du får mer effekt med ytterligare en aning fetare.

Man kan bromsa med skivbroms men man behöver nästan bygga en regulator för styrning av bromsen också då.
Momentet mäter man då med en kraftgivare.

Bromsen blir ju dessutom varm och nöter bromsbelägg. En bättre lösning är då egentligen en hydraulpump som pumpar olja genom en ventil som du kan strypa och en oljekylare för spillvärmen.
Det får då inte vara en självlåsande ventil som stänger igen av oljetrycket för då kommer du spränga hydraulslangarna.

Men samma sak här, den måste styras.

Din logger får sen göra ekvationen med att summerar momentet från bromsen och momentet som krävs för acceleration av rullen.

Om du har två rullar så kan du ha utväxling till rulle nr 2 så att den roterar snabbare än bakhjulet och rulle nr 1. På så sätt behöver den inte vara lika tung. Beroende på hur högt varvtal den tål.

För att reda ut saker och ting då jag aldrig ägt en lambdamätare, visst är det så att ju högre värde ju snålare går motorn så har jag i alka fall fattat det. Efter att googlat så är det som jag hittat att det talas det om AFR 12 på full belastning och 14 på tomgång på turbo motorer om man kör på bensin, kan detta stämma? Tankade 98 tänkte att det var lika bra bara för att vara pä säkra sidan mot spikningar och det skiljer väl lite mellan 95 och 98 men det är väl marginellt.

Är som sagt inte hundra att jag har hundra tätt framför lambdasonden, ska försöka fixa det idag om jag kan. Är lite öm i kroppen efter att blivit stångad och översprungen av en 12-taggare igår. Gick ändå väldigt bra med tanke på att jag hamnade under älgen, gick sämre för älgen.

En ny hydraulpump tror jag faktiskt ligger och "skräpar" från nåt projekt min farsas tid, om jag bara söker kan jag säkert hitta nån lämplig ventil, vet att det finns ventilpaket liggandes från nåt gammalt grävaggregat och då borde man ju kunna strypa och justera via tryckbegränsningsventilen, oljekylare vete fasen om jag har på hyllan men det borde man väl kunna ta från nån bil.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ang. munstycken så köp original Mikuni. Jag har köpt noname-munstycken på eBay, men de var inte precisa i storlekarna och var helt omöjliga att bestycka rätt med (hade också WB lambda som referens). Köpte förvisso originalmunstyckena på eBay men t.ex. braigasen har. Hade köpt från dem om jag behöver nya pga enklare.

Är väl som uan misstänkte, lika bra att köpa original. 10 munstyclken köstar väl 700 kr, så det är väl inte så farligt då jag bara har en förgasare. Vågar inte tänka vad detta projekt kostat under två års tid.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att reda ut saker och ting då jag aldrig ägt en lambdamätare, visst är det så att ju högre värde ju snålare går motorn så har jag i alka fall fattat det. Efter att googlat så är det som jag hittat att det talas det om AFR 12 på full belastning och 14 på tomgång på turbo motorer om man kör på bensin, kan detta stämma? Tankade 98 tänkte att det var lika bra bara för att vara pä säkra sidan mot spikningar och det skiljer väl lite mellan 95 och 98 men det är väl marginellt.

Är som sagt inte hundra att jag har hundra tätt framför lambdasonden, ska försöka fixa det idag om jag kan. Är lite öm i kroppen efter att blivit stångad och översprungen av en 12-taggare igår. Gick ändå väldigt bra med tanke på att jag hamnade under älgen, gick sämre för älgen.

En ny hydraulpump tror jag faktiskt ligger och "skräpar" från nåt projekt min farsas tid, om jag bara söker kan jag säkert hitta nån lämplig ventil, vet att det finns ventilpaket liggandes från nåt gammalt grävaggregat och då borde man ju kunna strypa och justera via tryckbegränsningsventilen, oljekylare vete fasen om jag har på hyllan men det borde man väl kunna ta från nån bil.

Stökiometrisk förbränning av bensin är vid 14.7 kg luft per 1 kg bränsle.

Över 14.7 är alltså magert och ger till en viss gräns lägre bränsleförbrukning. Påverkas inte av oktantalet.

Under 14.7 är fett och ger till en viss gräns ökad effekt, med turbo kan det bli idealt med ganska rejält bränsleöverskott eftersom bränslet även kyler.

Någon annan än jag, kanske boost är nog bättre på ge dig lämpliga siffror att sikta på för maximal effekt.

En värmeväxlare som oljekylare kan du ju även svetsa ihop själv. Kör man inte så ofta så är det ju enklast att bara kyla med kranvatten.

Oljekylare från en bil tror jag blir för liten. Tänk på att placera kylaren efter strypningen där trycket är lägre.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Stökiometrisk förbränning av bensin är vid 14.7 kg luft per 1 kg bränsle.

Över 14.7 är alltså magert och ger till en viss gräns lägre bränsleförbrukning. Påverkas inte av oktantalet.

Under 14.7 är fett och ger till en viss gräns ökad effekt, med turbo kan det bli idealt med ganska rejält bränsleöverskott eftersom bränslet även kyler.

Någon annan än jag, kanske boost är nog bättre på ge dig lämpliga siffror att sikta på för maximal effekt.

En värmeväxlare som oljekylare kan du ju även svetsa ihop själv. Kör man inte så ofta så är det ju enklast att bara kyla med kranvatten.

Oljekylare från en bil tror jag blir för liten. Tänk på att placera kylaren efter strypningen där trycket är lägre.

Det känns väl ut som att man vill ligga åt det fetare hållet annars kan det väl fort bli dyrt om man bränner kolvar och så.


Funkar kanske med att bara dra rör lite kors och tvärs genom oljetanken och för att kyla, har koll att man ska ha kylaren på retursidan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svaret finns i trådnamnet! :7peta

Totalt vansinne! :tummenupp

Världen vore bra tråkig om alla höll bara på med billiga och "kloka" saker! :krama

Misstänker starkt att minst 1000-1200 kr/hk är vad denna hoj kostat hittils, vet inte men det är kanske lika bra det. Totalt vansinne är vad detta är, men kul ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Japp det är kul :D

Var ute i garaget och kollade stiften och dom är i alla fall åt det bruna håller så Boost 3 kan nog vara nåt på spåret att den behöver mer soppa, nu är jag ingen expert på att läsa av tändstift men tycker att dom borde vara mörkare om den fick för mycket soppa.

Tänkte byta avgaspackningarna i kväll om jag hinner, får väl kolla upp bestyckningen och beställa lite munstycken av bra i gasen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Av ett antal utsagor jag sett på nätet, verkar AFR på 12,5-13 vara det som ger bäst effekt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ömsom vin ömsom vatten brikar man väl säga.

Var i garaget och bytte avgaspackningarn, drog ur dB-killers, höjde nålen och skruvade in luftskruven. Hojen startade direkt och gick nu på vettig tomgång runt 1500 rpm, och svarade direkt på gasen, AFR runt 14 på tomgång så långt allt frid ocb fröjd. Då jag gasade till som kvittrade det till och då jag gasade till igen kunde jag konstatera att jag blåst topplockspackningen på höger cylinder.

Så vad gör man nu, har packningar hemma så det är väl inte så farligt men det blir ju att riva av toppen men frågan är ju då om det behövs kraftigare topppackning? Nån som har koll på detta?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det kompsänkning som gäller? Jag åker ju på att riva motorn och det är ju inget större medarbetare att lyfta av cylindrarna då dom är lösa då toppen är lös. Värsta jobbet är väl att fila om hålen i drevet på kammen.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top