Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På det sätt den har blåst packningen hade iaf jag låtit en verkstad planfräsa den med minimal godsborttagning, i förebyggande syfte. Se bara till att verkstaden använder ett fräshuvud stort nog att ta hela toppens yta i ett enda svep.

T.ex. Skoogs Mekaniska i Gävle har en "ställtidskö" (iaf förr i tiden) och tar åt sig korta jobb som kan vänta ett par dagar där operatörerna annars hade fått rulla tummarna när maskiner skall ställas om för nya jobb.

Frågan är om man hittar nån som kan göra det här omkring? Där packningen blåstes var skruvarna "lösa" det krävdes inte mycket moment för att lossa dessa så detta är nog helt klart grund orsaken, på ett annat forum snackades det om att det var problem med packningarna då dom blev asbestfria om man inte efterdrog flera gånger, är en Honda original packning som använts och risken finns väl att den är gammal och legat på hyllan länge innan jag köpte den.

Kan man på nåt sätt mäta upp toppen så man ser att den inte är helt galen?

Brukar inte gilla att fuska men det känns nästan ut som att det skulle vara värt risken att chansa att dra ihop det hela med en ny packning och klistra den och blåser den igen får jag väl riva och försöka hitta nån som kan plana toppen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Stållinjal måste räcka, jag ser inte hur det ska kunna vara skevt utan att man upptäcker det genom att lägga stållinjalen över och testa i lite olika vinklar.

Min bild av Överkalix är ju att det finns motorfolk i varannan går, så nog ska det väl finnas någon där som kan planfräsa en topp.

Men hittar du ingen runt hörnet så kanske https://mectec.nu/
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Med den där typen av packning dvs tjock och mjuk gör de inte så mycket om den skulle va en pissaning skev. Tips när du rengör packningsytorna slipa dem med sandpapper i cirkelrörelse runt borret för då hjälper slipreporna till att hålla emot trycket. Slipar man korsvist så lkäcker de lättare. Slipa gärna med halvgrovt papper typ 300-350kron. De går slipa för hand med en roterande slipmaskin är såklart bäst.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska kolla upp med lite folk om vem som håller på med motorer här nu, vet inte om Racerfelt håller på för han borde nog fixa det utan problem men han är ju till åren. Kollar först med stållinjal om jag kan se nåt suspekt att toppen skulle vara skev.

Slipa med roterande slipmaskin tycker jag låter ut farligt, jag har en roterande slipmaskin men tycker det känns lite läskigt men den kanske funkar bra. Tycker som att det skulle finna risk att man vinglar till och gör mer skada men man får väl hålla mot toppen och starta försiktigt. Åker om färgaffären och köper slippapper till slipmaksinen så det finns efter jobbet.

Ska man slipa cylindrarna eller är det bara på toppen? Känns väl ut som att man inte vill hålla på att slipa på cylindrarna i onödan då dom sitter på motorn för det lär väl fara slipdamm i både cylindrarna och oljekanalerna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har skruat som en tok ikväll och har fått på toppen med klistrad packning och ventilerna är justerade. Rengjorde topp och cylinder noga och sen kollade jag med stållinjal men kunde inte se nån skevhet med den, slipade sen försiktigt med runt loppen med 360 slipoapper, fegade ur och slipade runt för hand ;)

Inte så mycket att se men med lite tur får jag kanske ihop den imorgon så jag kan varmköra den för en första efterdragning av toppen. Får väl se topplockspackningen som ett offer till "the god of speed" ;)

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
"Det går aldrig" <tm Hjalmar> :sissy

Helt rätt inställning, då kan man bara bli possitivt förvånad om det skulle funka:D

För att ha en liten sportslig chans att packningen ska hålla så här jag beställt en ny packningssats till överdelen av motorn, plus tre par extra avgaspackningar ;)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den strategin ska nog funka. Jag köpte på mig 4 kopparpackningar efter div problem med att få det att hålla och de har legat på hyllan i flera år nu.:hihi
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då var jag på banan igen och nu går hojen bättre, dock har jag nåt läckage vid kompressorn men frågan är vad det är. Tycke det luktade bensin så det kan vara att jag inte fått riktigt tätt i kopplingen med slangen vid insuget. Är väl mer rädd att kompressorn inte skulle vara tät och spä bensin in i oljan måste ta och kolla upp detta är väl bara att kolla om det luktar från oljan. Frågan är om man ska riva kompressorn och då blir ju följdfrågan hur man får ihop den rätt, vad jag förstår så ska den sättas ihop med hyfsad precision.

Den går som sagt bättre nu men det är väl tveksamt om det blir nåt åka i höst om kompressorn läcker, är det bara nåt läck i insuget är det väl inte så farligt men jag kan nog med hyfsat gott samvete garaget den till våren och ta tag i andra projekt. Den fick i alla fall gå varm så nu kan jag efterdra toppen en första gång imorgon.

Filmade lite denna gång och det blev kanske en lite bättre film nu
https://youtu.be/CnPX2cC0xo8
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Snyggt och vilket härligt ljud!

Tror det kan finnas vissa som har invändningar mot detta:D

Om jag ska vara ärlig så låter den förjävligt högt utan dB-killers men den verkar gå bättre utan vilket säger sig självt då dom måste strypa flödet ganska bra. I detta fall kan jag väl leva med att det låter högt då den inte ska köras dagligen eller som brukshoj.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den går ju stenfint!! Och om afr mätaren va inkopplad så har jag aldrig någonsin sett en så jämn siffra då man gasar till. Ang bränsleläckage så funderar jag om kompressor har tätningar som tål bensin? För hundra år sedan när man byggde sugturbo så va de ett måste med grafittätningar för att kunna köra bensin genom kompressordelen. Men de är bara kolla oljan i kompressorn så lär du se om den endera ökat i mängd eller sugits in i motorn alt om den luktar soppa. Du kan även fråga någon som kör den här kompressorn som sugkompressor om de tål soppa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den går ju stenfint!! Och om afr mätaren va inkopplad så har jag aldrig någonsin sett en så jämn siffra då man gasar till. Ang bränsleläckage så funderar jag om kompressor har tätningar som tål bensin? För hundra år sedan när man byggde sugturbo så va de ett måste med grafittätningar för att kunna köra bensin genom kompressordelen. Men de är bara kolla oljan i kompressorn så lär du se om den endera ökat i mängd eller sugits in i motorn alt om den luktar soppa. Du kan även fråga någon som kör den här kompressorn som sugkompressor om de tål soppa.


Den verkar ju gå bra som den är nu, efter att jag höjt nålen och skruvat in luftskruven. Mätaren är inkopplad men det är ju så man undrar om den är okej för den visar ju väldigt jämnt. Kan ett eventuellt oljeläckage ställa till det att den inte visar rätt sotar igen? Lite borde väl sonden tåla det rör ju sig om totalt kanske 15-20 minuter som motorn varit igång.

Enlig vad man hittat på nätet så är det många dom kör denna kompressor som sugkompressor och Australiensaren med radfyran kör på metanol. Har då inte hittat nåt om att den inte ska tåla bensin och googlar man på AMR300 så verkar de flesta byggen med AMR300 vara som sugkompressor.

Är lite lur på att den läcker, var ute I garaget lite snabbt igår kväll och som det verkar så kunde man fylla olja och tycker att det borde varit en pöl under hojen om den läcker åt ut. Funderar annars på om det var tid för oljan att rinna ner så jag inte fick fyllt kompressorn första gången men tycker det gick i lite för mycket olja igår. Ber till gudarna att den inte läcker för då vete fan hur det går för vad jag fått fram till nu är det ingen lek att få ihop kompressorn om man tar isär den, dreven är koniska och bara pressade på axlarna så det finns inget som fixerar loberna i läge på axlarna och det ska visst vara fruktansvärt exakt då dom monteras.

Frågan är ju om man kunde ta en stållinjal och dra åt streck över drev och axlar och på så sätt få en märkning att montera ihop grejerna efter. Annar så måste man nog nästan göra en jigg innan man plockar isär kompressorn men frågan är om man klarar av att bygga nåt sånt som är nog bra? Har annars lite funderingar på en ful fix att slå i Omega om det skulle mjuka upp packboxarna.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fundering om det jämna AFR värdet, kan sugkompressorn göra att detta hålls jämnare vid gaspådraget? Min tanke är att bränsle luftblandningen inte hinner ändras så mycket då förgasaren sitter långt ifrån toppen och den ändrade blandningen vid "tomvarvande gaspådrag" inte då "hinner fram" till förbränningsrummet innan man släpper gasen igen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är det för typ av AFR du har? Smal/Bred? Är den "heated"? Måste den inte upp i arbetstemperatur innan den börjar visa det aktuella rätta värdet?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Afr sonden tål en hel del olja jag kör den på tvåtaksskoter och blandar 5% olja de håller ca 100-300 mil ivf med så mycket oljeblandning. Den visar även rätt värde på tvåtaktare. Sonden är förvärmd och de lär funka du kan starta mätaren utan motor igång och känna på sonden. Efter ca 1 min ska du inte kunna hålla i den mer än 1-2 sekunder innan du måste släppa den pga hetta. Afr värdet som va så jämt kan va ren lyckoträff du kan testa slå på choke då ska mätaren tvärdyka neråt 8-10 direkt. Ang läckaget så kan packningsrekond funka köp då Paybacks vers för den är minst lika bra som Omega fast bet billigare.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är en AEM Uego https://www.mrtuning.se/universal/m...MI8JnNrsCV7AIVBQB7Ch0Cng8QEAQYBCABEgJA3_D_BwE vet inte hur lång tid den tar innan den visar rätt men bör den inte värma upp sig hyfsat fort? Kan ju slå på tändningen och låta den stå på nån minut innan jag startar vid nästa varmkörning för att efterdra toppen en andra gång.

Vad säger ni om AFR värdet, nu "tom gasar" jag ju bara och då borde väl 14 vara ganska bra, frågan är vad som händer med det då man belastar motorn?

Tror jag testar slå i Omega, ska nog ha kvar en skvätt sen jag fullagade bakaxeln på 60:a Cadillacen.

Här är den en som renoverat en AMR300 http://www.britbike.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=236488 men det verkar vara en del pyssel så inte standardlager verkar passa, frågan är hur det är med tätningarna. men jag har för mig att momentum kan svarva tätningar enligt önskemål även om det säkert då kostar en hel del. Ska se om man kan komma i kontakt med honom på nåt vis.
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har fått lära mig att man inte ska värma upp sonden innan man startar. Har du kondens i systemet och den riskerar att träffa den varma sonden kan du få köpa en ny.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du behöver inte förvärma sonden för den funkar även utan eluppvärmning de tar bara lite längre tid utan elvärme. Men efter 5 min visar den rel rätt eller rättare sagt när cylindertempen är i driftstemp. På en vattenkyld motor är de enklare veta när man kan lita på afr typ när termostaten för vatten öppnat och man nått full värme i kylare.
14:1 funkar utmärkt på tomg och torrgasning även 15-17 funkar huvudsak den går fint som din gör. Vad som händer vid belastning har man ingen aning om de är bara prova. Om du inte vill ut o åka så ställ fast den i garaget du kan spinna på en hyvlad planka så nöts inte däcket så farligt. De är no kidding jag brukar göra så på vintern för ett däck är billigt vs firma bänkning :) Du kan även be någon spruta vatten på bakdäcket medans du ställer fast för då håller däcket bättre och de ryker inte så farligt
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top