Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja de var första repan avklarad och vad ska man säga, ettan känndes onödig och jag saknade en växel till uppåt, jämför med original så kändes den ut rappare och kan säkert vara en kul hoj att fräsa runt på nån gång då och då.Yngsta grabben och flickan filmade och jag fick fick bra betyg av grabben "att det lät som på Isle Of Man" förmodligen jämnförde han med tv-spelet Ride on the edge 2.

AFR låg på runt 14 hela repan, var lägre vid starten 10-12, hyggligt gassvar men den motade lite vid en växling, drog inte ut på växlarna utan växlade vid runt 7000 rpm. Får kolla lite mer runt kompressorn men jag såg inget läck just nu. Lite spännande att ha remmen snurrande öppet men det känns som att det är läge att börja fixa detaljerna på hojen nu. Ska efterdra toppen en andra gång då den kallnat.

Så här såg repan ut men framför allt så lät den, lite efterklok så skulle jag kört förbi infarten och vänt åt andra hållet.
https://youtu.be/WCTyjB_05_I
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De lät ju riktigt bra för o va första turen de hörs att den laddar och drar iväg rätt bra. Hur högt ladd blev de som värst?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De lät ju riktigt bra för o va första turen de hörs att den laddar och drar iväg rätt bra. Hur högt ladd blev de som värst?

Fan kollade inte hur mycket den laddade:rodnar lite opraktiskt med manometern vid benet. Men lär inte laddet följa med varvtalet oavsett belastning då man kör med kompressor? Då man tomvarvade laddade den ca 0,4 vid 10000 rpm

Den gick ju riktigt bra med tanke på att den i princip bara är ihopskruvad, motade lite vid en av växlingarna men på det stora hela då går den ju bra. Släppte just gasen och tog om och då kom kraften och sen svarade, har ju inte ännu kommit till att se på förgasaren så det kan ju hända att det är accpumpen.

Ljudet är inte att leka med, jag vänder i filmen på ca 800 m så diskret är den inte.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit ute i garaget och efterdragit toppen, justerat ventiler och kollat oljan i kompressorn. Nu verkar kompressorn hålla oljenivån funderar på om packningarna svälllt efter några dagar i olja?

Började smått spåna på remskydd, sidokåpa för svänghjulet. Vill ha så öppen rem det bara går utan att riskera att trassla in sig i den för fränheten.

Känns ut som att det nu är läge att börja städa upp och fixa till hojen, utöver sidokåpa och remskydd måste en bakskärm med plats för laddregulatorn, säkringsboxen, blinkrelä och reläet för spännmatningen av bredbandslambdan fixas till.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ingen mins en fegis täck remmen så lite som möjligt för fränhetsfaktorn :yoparty
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ingen mins en fegis täck remmen så lite som möjligt för fränhetsfaktorn :yoparty

Precis, tänker på om man bara gör ett skydd för renskriva på kompressor som täcker där man har knät, andra alternativet är en plåt på sidan av remmen med stora hål, sen måste man ha täckt länken så än inte kommer åt remskivan med knäet. Får se vad jag hittar på synd att man inte har grejer eller kunskap att svetsa aluminium.

Ska visst gå att svetsa aluminium med gas men det ska tydligen vara typ 1 på 500 av svetsare som klarar det.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ett skydd för remmen kan du ju löda ihop med aluplåt :tummenupp finns en massa lod för det och många använder zink dessutom.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har sett sträckmetall (tror jag) på byggen. Grannen har plexiglas på sin hoj på vissa ställen.
Här är lite inspiration:

nät.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det där med att löda aluminium har jag varit sugen på att testa, sak väl gå att göra med zinkanoder som används till båtar? Får väl läsa på om det hur det går till.

Streckmetall är ju ingen dum ide om man vill ha skydd men inte täcka delarna, biltema har ett streckmetallnät https://www.biltema.se/bil---mc/styling/exterior-styling/grillnat-2000019015 som är ganska grovt har använt det till gitarrförstärkare för att få till ventilationen i rörförstärkare. Har ni tips på var man annars köper såna nät, biltemas är kromat eller svart och jag hade helst velat ha nåt i rå aluminium eller typ silvereloxerat.


En ny lätt motgång med toppen, vid sista efterdragningen efter provkörning betedde sig två bultar konstig. blev inte stumt utan dom sviktade lite då jag drog, problemet är att bularna är för långa. Nästa krux är att man inte kan köpa nya bultar för det finns inte att få tag på. Vet inte om bultarna sträck sig eller om det skulle vara nåt skit i botten på gängan men det tror jag inte eller om topplockspackningen skulle vara en liten aning tunnare. Förmodligen rör det sig om någon hundradel för det är inget som är synbart men man känner att bulten inte "svarar" då man dra utan sviktar nu.

Jag anser att jag har två alternativ nu, lossa de berörda bultarna och antingen lägga en bricka under bultskallen eller slipa av bultarna lite grann som dom blir kortare och sen moment dra toppen igen. Den ska dras 29,4-32,4 Nm och har dragit den ca 30,5 vid senaste dragningen så jag tänker att om jag lossar de två bultarna en och en och sen så drar jag sen samtliga bultar lite hårdare än nu och varmköra och efterdra igen. Detta kan väl också vara en möjlig orsak till varför toppackningen blåste första gången med bara en efterdragning.

Enklast är ju att lägga en bricka under skallen då det finns plats men finns det nån nackdel med detta då man ökar på godset 1,5-2 mm som ev kan expandera med värmen? Sitter kopparbrickor på vissa bultar för att täta oljetillförseln till kammen så själva hårdheten i materialet borde inte vara nåt problem. Ska man slipa bulten ska det ju göra exakt då gängan måste vara hundra då den ska gängas direkt i aluminumblocket, gängan är nån M10X1 eller M10X1.25 så jag har ingen mutter eller gängsnitt vad jag vet att rensa gängan med så därför känns bricka enklast och säkrast.

Vad säjer ni om mitt problem med långa bultar?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite långt att åka till Bauhaus har bara ca 67 mil till Sundsvall, är dock närmare till Oulu det är bara 29 mil. Man vill ju se hur det ser ut innan man beställer men det är ju ingen panik och jag vet ju inte om jag ska ha galler, åker nog till svärföräldrarna vid jul så då får man passa på att kolla in det.

jag vet inte men tycker också det känns skumt med bultarna att dom ska vara så precisa men det är så det ligger till.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hihi, bara 29 mil..
Jag kan annars filma nästa gång jag åker dit när jag håller det i handen om du vill men det är väl bäst att se och känna själv.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Japp det är dom åtta långa bultarna, jag håller med dig att det är skumt men det verkar inte vara bättre än så.

Japp 29 mil och stängd gräns till Finland pga corona så att köpa galler till ett hojbygge anses nog inte som en godkänd anledning att få komma in i Finland. Dock tar jag mig in i Finland då mitt ex flyttat dit och barnen bor hos mig tack och lov för hela denna historia är som en sjuk att det inte är sant, hade med glädje varit portad från Finland om jag sluppit allt detta. Denna soppa har gjort att detta hojbygge tagit tid då jag inte orkade eller kunde motivera mig göra nåt även fast det var roliga saker.

Om du åker om Bauhaus filma eller ta bilder så får man ju ett hum om hur gallerna ser ut.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ok, så tråkigt. Jag förstår, jag filmar några klipp nästa gång jag åker dit så att du kan få en bra uppfattning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ok, så tråkigt. Jag förstår, jag filmar några klipp nästa gång jag åker dit så att du kan få en bra uppfattning.

Det låter ut fint, jag kan vara lite nördig med detaljer och just i detta fallet är det aluminium eller silvereloxering som gäller på gallret ;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är det för längd och gänga på de 8 bultarna? Jag har hopers gängstänger (med midja, för topp/block) till air/oil 1052/1127/1157 suzuki liggandes (inklusive mutter) som är M10x1.25 som dras till 35 - 40 Nm
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Du kan det här bättre än mig men jag hade mätt och känt i botten av hålen med en lång sticka om det verkligen är bultarna som tar i botten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla längden på bultarna då jag kommer hem, men jag tror om jag minns rätt att det är två olika längre 206 mm och 216 mm, två av bultarna har också en gummitätning just ovanför gängan.

Har svårt att tro att det är nåt i hålen på motorn då den var isär och repades för några år sen och rensades då innan ihopstättning och har gått ca 300 mil sen dess.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag hade iaf mätt djupet och jämfört mot bultarna bara för att vara säker. Konstigt att de bottnar om allt är på plats.

Kollade i manualen, 206 mm respektive 216 mm stämmer, de 4 i mitten med kopparbricka. Som du säger är en kopparbricka enklast och det måste ju funka.


cb250skruvar.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top