Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Jag har varit med om att de plötsligt gav sig och blev längre på en bil. Blev midja på bultarna där gängan slutar trots att momentet inte var uppnått.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska försöka ta tag och kolla hur det ser ut i kväll och hur långa bultarna verkligen är, kom på att jag har fler bultar liggandes då jag köpte ett komplett set beggat på eBay då motorn fixades till då en bult var avdragen vid köpet av hojen. Men de två bultarna som bottnar är inte köpta på eBay utan satt på hojen vid köpet.

Kan kanske vara så att det är nån skit eller oxid i gängan men tycker inte det borde var nåt sånt då jag har för mig att gängorna rensades då jag skruvade ihop motorn efter att haft lös cylindern och toppen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
På min sidventilare kör jag med 4mm tjocka stålbrickor. Detta för att sprida klämkraften bättre då skruvarna med tunna orginalbrickor tenderar att deformera godset i topparna så pass att toppen blir oplan och det med tiden blir sprickbildning runt hålen. Tunt gods i +60år gammalt Sovjetiskt gjutalu medför vissa utmaningar.

Du har garanterat högre förbränningstryck och längre skruvar än mig men jag har iaf inte haft några problem pga mina brickor.

Om det är så att dina skruvar är sträckta så är det förstås bara att byta, de kommer inte hålla någon längre stund annars. Eftersom en var avdragen vid köp kan man ju tänka sig att alla dragits för hårt av tidigare ägare.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om de går hitta rätt längd och dim på12,9 kvalle skruvar så köp sånna för dem sträcker sig lite. De hittar man på en välsorterad järnhandel eller på nätet. De är snikvers av ARP skruvar som alla turbonissar kör med på utsatta ställen i motorerna topp överfall vevaxel mm. Bäst vore att göra om till pinnskruvar så man först gängar ner dem i botten och sedan drar fast toppen med muttrar. Fördelen med det är att man inte drar sönder gängorna ner i blocket, muttern ger sig i regel först. Och ännu bättre är att locktighta pinnskruvar nere i blocket men då blir de svårt att ta lös dem om toppen måste av då får du ta lös hela motorn för att få av cyllarna :näsblod

Josef och jag skriver skruvar för de finns inga bultar på din hoj :D
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Köp för guds skull inga 'no name'-skruvar av 12.9 kvalitet. Det kan funka med 8.8 där det går bättre att fuska genom att tex slå huvudet i för få steg, ha felaktiga radier med dragspänningar i för att inte tala om felaktigt utförda gängutlopp och allt vad de kan hitta på.
Det finns en bra anledning till att highend tillverkare överlever.
Jag har själv haft stora kostnader för reklamationer då en inköpare fick för sig att köpa noname-skruv från en grossist. Normerna beskriver tyvärr väldigt dåligt hur en skruv skall vara beskaffenhet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som sagt så tror jag inte att motorn varit öppnad innan jag köpte hojen, men vet ju inte hundra säker. Hojen köptes med en "trasig ventil" för att ventilknastret (heter det så dom där två koniska sakerna som låser ventilen) hade släppt, dock sas ingen om varför dom avbrutit renoveringen men det berodde nog på den avdragna skruven.

Min teori är att skruven oxiderat fast i blocket så den gått av då den lossades för vissa av bultarna satt som bara den och det var oxid i hålen. Skruven som gått av fick jag loss efter ca två veckors bearbetning med värme WD40 och rörtång men gängan blev skada så jag har satt insatsgänga där. Kan ju vara så att gängtappen inte kom ner riktigt i botten på dessa två hålen då gängorna rensades och att det spökar nu för det var som sagt oxid i gängorna.

Då hojen skulle ihop så jagade jag skruvar men det var omöjligt att hitta 12.9 M10X1.25 (tror det är 1.25 stigning och inte 1 mm) skruvar nånstans så har ni tips på var man kan hitta 206 mm och 216 mm långa M10X1,25 skruvar är det intressant. Skruvarna är ju också slipade på mitten vet inte om detta är för att öka på oljetillförseln till toppen då den går genom skruvhålen.

Notera att ordvalet är korrekt nu ;):D


Fortsatte lite igår med att börja fixa till kåpan runt svänghjulet och en pappmall för ett skydd över remskivan vid kompressorn. Skulle ha mätt lite bättre för jag tog och kapade upp onödigt mycket i svänghjulskåpan, hade inte behövt klyva den utan det hade räckt med ett hål. Kollat på eBay så det får nog bli en till beggad kåpa att såga i.

Så här ser kåpan ut nu, oxiderad och jäklig men den går att slipa och putsa upp


Hålet på ovansidan som irriterar mig


Nåt sånt här tänker jag mig ett skydd för remskiva i 3 mm aluminiumplåt, ett fäste för choken ska nog också dit på den på nåt vis


 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Nu vet jag ju inte hur det är i detta fallet men i kritiska fall utgår man ifrån ämnen som är nedvalsade på mitten om man har problem med kort klämlängd, tex om man har problem med att topplockspackningen sätter sig.
Typisk åtgärd om designat in för kort klämlängd och måste göra en snabbfix.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Skruvarna är ju också slipade på mitten vet inte om detta är för att öka på oljetillförseln till toppen då den går genom skruvhålen.

Tror att tanken är att gängan på skruvarna är dimensionerad för att dom inte ska dras ur vevhuset så lätt.
På mitten är dom smalare så att dom töjs under sträckgränsen när dom är åtdragna. Gör att man får ungeför samma tryck på toppackningen med kall som varm motor. Cylindern blir ju längre varm.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varig ute och grovt fixat till ett skydd över remskivan på kompressorn gjort i 3 mm aluminium för att våga provköra utan att riskera få knäet mot remskivan. Men det blir nog ingen mer provkörning i höst för det kom nya motgångar nu:huvet

Efter att jag fixade skyddet så skulle jag efterdra toppen efter gårdagens varmkörning, gick bra till jag skulle dra 5:e bulten och den redan var lös. Skruvade lös den och där satt aluminiumgänan från blocket på skruven:4skrika

Har insatsgängor sen jag fixade motorn så det ska väl gå att få till men känns jävligt surt att måsta riva motorn men är är nog problemet med långa bultar mm. Gängorna i blocket verkar vara som dom vill. Blir att riva allt runt motorn och sen lyfta ur den ur ramen och riva överdelen och fixa gängorna. Det är väl lika bra att sätta insatsgängor på samtliga gängor nu.

Har så dåligt Internet nu att jag inte kan ladda upp bilder på skyddet just nu men det kommer då det blir bättre väder än idag, detta är Sverige 2020. 1997 hade vi snabbare Internet än vad jag har just nu via 56K moden, är fördjävligt :mad::mad::mad:
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
5:e bulten... du skrev bult igen!
Obetydligt, alla förstår ändå och jag talar det språk som används men döpte faktiskt bilden till cb250skruvar på förra sidan för det har jag lärt mig här på SH sen tidigare. En bult har inga gängor.


Fyfan vad surt Bosse men då är du sysslosatt iaf :tummenupp
Jag har ett USRobotics modem du kan få. 33.6 upgraderat med ett chip till 56.6.. jävligt snabbt :D

Förresten, var köpte du dina strålkastarfästen?
Edit: Det var inget. Inser att jag måste tillverka dem själv.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
5:e bulten... du skrev bult igen!
Obetydligt, alla förstår ändå och jag talar det språk som används men döpte faktiskt bilden till cb250skruvar på förra sidan för det har jag lärt mig här på SH sen tidigare. En bult har inga gängor.


Fyfan vad surt Bosse men då är du sysslosatt iaf :tummenupp
Jag har ett USRobotics modem du kan få. 33.6 upgraderat med ett chip till 56.6.. jävligt snabbt :D

Förresten, var köpte du dina strålkastarfästen?
Edit: Det var inget. Inser att jag måste tillverka dem själv.

Bult och skruv är väl lite som ström och spänning, där slarvas det ju också ganska frisk med begreppen ;)

Hade gärna sluppit just detta med gängpaj och fått fokusera på de övriga problemen, hade hoppats på en till sista provkörning innan vinter slår till men det är tveksamt om jag hinner. Har årstiden mot mig och sen ligger fokus just nu på jämthunden och älgjakt så fort det bara går. Men vinter är lång så jag ska nog få fixat till detta och hitta oljeläckaget vid kompressorn.

Känns ut som att man nu i alla fall fått ett kvitto på att hojen går och laddar så även om det inte blir nån mer tur i år så vågar man nu börja lägga tid på detaljer som bakskärm, elsystem och sånt under vintern efter att motorn fått nya gängor och packningar.

Lyktfästet på min hoj är från Biltema som jag sen borrat hål i för blinkers.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jo, allt jag lär mig om el har jag glömt 3 månader senare..

Ok, de verkar inte ha kvar dina fästen. Gaffelbenen är 33 mm och Biltemas nuvarande passar från 35 mm och större men jag gör dem själv istället.

Elsystemet.. fifasiken. Tur att det blev orginallyktan istället för den jag köpt så nu är det bara att pula in alla kontakter och kablar i den.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har insatsgängor sen jag fixade motorn så det ska väl gå att få till men känns jävligt surt

De block jag preppat med APE gängstänger till topp/cylle har jag monterat dubbla gänginsatser M10x1.25x15 och Dremmlat/kapat av överskottet. Känns betydligt bättre i sinnet med overkill. Har dock en gång råkat dra sönder gängan på stången upptill med APE "tool steel" muttrar. Bråttom. Villgänga. Taskig kombination.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan väl visa några bild på den ringa framgången jag hade igår, är inte riktigt nöjd med skyddet heller då det inte följer remhjulet men gjorde det så här till vidare för att ha ett skydd över remskivan vid testkörning. Ska se om jag kan bryta det övre fästet nedåt och vinkla om fästörat så man får mer plats mot remskivan, just nu är det ca 2 mm där det är som tajtast mot remskivan. Skulle vara fint om man kan byta rem utan att plocka av skyddet, skyddet är också för brett några mm smalare skulle det få vara men det är ju enkelt åtgärdat. Annars blir det att gör ett nytt skydd som slutar innan övre fästörat och då får jag såga i plåten och bocka den så örat sticker ut framåt och få så sätt kunna få plats för skruven. Räknade kallt med att få göra minst två skydd då det ska bockas och böjas, men detta duger till en eventuell provkörning.

Nu ligger fokus fokus på att lyfta motorn ur ramen vilket jag tror är ett måste för att ha koll då man ska borra för insatsgängorna. Borde nog gå bra men hojen på depåstöd och mc lyften eller domkraft under motorn.

Skyddet som det ser ut nu




 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kvällens övning, har rensat allt runt motorn så nu är det klart att lossa den ur ramen för fortsatt arbete på den.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu ligger motorn på bänken i bitar, har börjat kämpa på med att få bort resterna från cylinderfotspackningen. Original packningen var kletig på ytan så den måste innehålla nån form av lim för det var samma problem men att få bort packningen förra gången jag hade isär motorn direkt jag hade köpt hojen.

Så här ser motorn ut nu


Hålet med gängpaj, det lilla hålet måste vara returen för oljan men den viker inåt vevhuset så det borde vara lugnt med att montera insats gängan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hålet med gängpaj, det lilla hålet måste vara returen för oljan men den viker inåt vevhuset så det borde vara lugnt med att montera insats gängan.

Förmodligen tvärt om, att den trycker upp olja till topplocket via utrymmet för den långa bulten/skruven. Så funkar det iaf på luft/olje-suzuki. Returen går via kamkedjetunneln och två stora returrör (o-ringad fläns - som brukar "nypas" sönder vid montering) mellan topp och block på framsidan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förmodligen tvärt om, att den trycker upp olja till topplocket via utrymmet för den långa bulten/skruven. Så funkar det iaf på luft/olje-suzuki. Returen går via kamkedjetunneln och två stora returrör (o-ringad fläns - som brukar "nypas" sönder vid montering) mellan topp och block på framsidan.

Kan mycket möjligt vara så, men varför har man då kopparbrickor på de inre bultarna, sitter ju en kanal med nån strypning som går till de bakre yttre bultarna.
Det är den som syns som ett spår i blocket på bilden med skruvhålen.


Vad säger ni om cylinderfotspackningen av vilken anledning är den klistrad original? Den ebay packning jag har nu är inte kletig som Honda original men det är väl bara spraya på Locktite 3020 på den och limma vid monteringen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är cylinder och block rensade från den gamma cylinderfotspackningen och insatsgängor monterade i samtliga hål, kvar att göra är att knacka loss pinnarna på gängorna.

Nu återstår en fråga vilket packningsklister ska man använda till cylinderfotspackningen? Original packningen verkar innehålla lim vilket märks då den är kletig på ytan och sen fastnar ihop då man ska ha isär delarna, den cylinderfotspackning jag har nu är inte kletig men jag vill limma för att inte chansa att få läck och måsta riva motor en gång till. Vad ska man ha, funkar Loctite3020?

Nu väntar jag på en packningssats så jag får en ny toppackning så jag kan få ihop motorn.



 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top