Lite funderingar om nån har koll, kan man räkna ut utväxlingen av kompressorn och vilket laddtryck man kommer att få utifrån nuvarande utväxling och laddtryck? Att man kan räkna ut det är jag ganska säker på men i sånt fall hur? Vore intressant att veta hur mycket man ska växla upp för att nå olika laddtryck om man vill ladda mer.
Förhoppningsvis är jag snart på gång med att montera ihop bygget, med lite tur hämtar jag svarven i helgen och då kan jag göra bussningarna som fattas för att montera kompressorn istället för att ha ett gäng brickor travade på varandra.
Du behöver en tabell/graf från tillverkaren som visar laddtryck i förhållande till kompressorns varvtal. Sedan är det ju en smal sak att räkna ut utväxlingen mellan motoraxel och kompressor för att få ditt önskade laddtryck vid ett visst varvtal.
Det där gäller väl främst centrifugalkompressorer och turbiner.
Bosses kompressor har väl i princip deplacement som är linjärt med varvtalet.
Alltså behöver han bara tänka att fyllnadsgrad. Öka varvtalet 10% så bör fyllnadsgraden öka 10%.
Det där gäller väl främst centrifugalkompressorer och turbiner.
Bosses kompressor har väl i princip deplacement som är linjärt med varvtalet.
Alltså behöver han bara tänka att fyllnadsgrad. Öka varvtalet 10% så bör fyllnadsgraden öka 10%.
En fundering är ökar fyllnadsgraden samma procentsats som man ökar laddtrycket? Är det så att om man ökar varvtalet med 10% ökar laddtrycket med 10% ungefär kanske något mindre pga mottrycket som uppstår ju mer man laddar?
I mitt fall är det så att jag snarare vill vara på säkra sidan att inte ladda för mycket än att få ut maximal laddtryck ur kompressorn.
Men det gäller väl bara vid samma temperatur?
När luften komprimeras så stiger ju temperaturen och därmed sjunker densiteten. Det ger väl lägre fyllnadsgrad?
Det är väl det som är anledningen till att man använder laddluftkylare åtminstone vid högre laddtryck?
Mvh,
Ingvar
Testa att räkna med rätt kappa och volym förändringar och berätta hur mycket fel jag hade i min som sagt var förenklade kalkyl.
Det där vet jag inte vad det betyder, hade jag gjort det så hade jag antagligen inte behövt ställa min fråga. Den var heller inte riktad specifikt till dig, hade den varit det hade jag citerat ditt inlägg.
Mvh,
Ingvar
På ett ungefär ja.
Men du måste tänka i absolut tryck inte relativt atmosfärstryck som laddtryck vanligtvis anges i.
Dvs om du idag har 0.2bar laddtryck är det ju egentligen 1.2bar eftersom atmosfärstrycket är 1bar.
Ökar du varvtalet 10 % bör ditt laddtryck öka till 1.1*1.2 = 1.3 bar.
Naturligtvis är det starkt förenklat men jag anser inte att du behöver räkna mer noggrant än så.
Okej så ni mitt fall med ca 0,4 bar laddtryck vid 10000 rpm skulle en 15% uppväxling ge ca 0,6 bar? 1,4x1,15=1,61 vilket då borde bli 0,61 bars laddtryck.
Kanobra jobbat och vist är de kul med svarv jag har också en liten hobbysvarv. Ang poffluckan så kan du kapa fjädrarna till max en tredjedel av längden. De behövs bara några få mm öppning av lucka för att lätta på trycket, så sådär långa fjädrar är att elda för kråkorna såattsäga De duger med bara 30mm långa fjädrar.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |