Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag provtrycker pofflluckan men en speciell rigg med manometer med hjälp av tryckluft, det är en av orsakerna att den sitter ansluten med en slang bit till insuget. Jag har en 3 mm tjock gummipackning på baksidan av luckan som tätar mot sätet och jag tror jag justerade fjädrarna så den öppnar vid runt 0,8 bar.

Men om jag kortar fjädrarna säg till hälften måste jag väl spänna dom dubbelt så mycket? Ska kolla om jag har några andra fjädrar som kan funka, är ju som lite rädd att kapa dom jag har då jag vet att dom funkar.

Det som kan ta skada är väl själva kompressorn om man får en baktändning då man trycket från baktändningen inte kan ta vägen nånstans.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Duger den här fjädern då ? ;) :D var i garaget och rotade och hittade nåt som verkar användbart så då svarvade jag styrningarna till ena fjädern. Dock är jag hemma själv med två hundar och en katt, så det blev bara två styrningar svarvade då jag ägnade hundarna lite tid.

Denna fjäder är ca 55 mm lång utfjädrad så den blir nog runt 45-50 mm då den är spänd, jämför man med stygn i gärna till andra fjädern är den väldigt smidig.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om du har kortare fjädrar kanske du dessutom har plats att vända på dem så att fjädrarna och glidstången går inåt istället för att sticka ut åt sidan. Eller det kanske inte ens finns så mycket plats?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om du har kortare fjädrar kanske du dessutom har plats att vända på dem så att fjädrarna och glidstången går inåt istället för att sticka ut åt sidan. Eller det kanske inte ens finns så mycket plats?

Är för dåligt med plats för på längden och så lär även fjädrarna ta i slangen som sitter mot insuget. Nu har jag ju en lös pop off ventil så det är mycket möjligt att den kommer att bytas ut mot nåt snyggare i framtiden, en ventil med i svarvad aluminium hade ju varit snyggt
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fjädern på bilden behöver inte va så lång de duger om den kan öppna 10mm när fjädervarven går ihop stumt. Jag tror du kan köra bet hårdare tryck än 0,8 bar innan den börjar pysa ut ,kompressorns tätningar bör klara 2 bar tycker man. Men om luckan är absolut tvärtät vid 0,8 bar så ställ in den så. Lilla minsta läckage ger otroligt mycket tappat laddtryck så ta till trycket lite extra om du misstänker smygläckage vid 0,8 bar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med att förfina pofflluckan gjorde klart styrningarna till fjädrarna till andra sidan och efter som att jag nu har en svarv så satte jag upp skiten i svarven i ett försöka att plana av den. Det funkade sådär men efter att dragit ytan mot en tjocka glasrutan med slipduk på blev det bättre yta, detta tillsammans med modifierad packning i form av en rundpackning gummipackning och inte en som täcker hela ytan gjorde att jag behöver spänna fjädrarna mindre för att hålla tätt vid 0,8 bar. Ska kapa gängstängerna så dom är lämpligare i längd, och limma fast packningen i locket med nåt lämpligt lim så den inte flyger bort vid en poff. Har inte stål till svarven juag nu för att svarva ett o-ringsspår men annars men det är väl inte omöjligt att jag gör det längre fram.

Har testa popluckan med tryckluft och såpvatten och den verkar hålla tätt vid 0.85 bar, tycker rent spontant att det känns säkrare att ligga lågt med öppingstrycket om nåt skulle gå galet.

Den svarvade pop off ventilen


Nu ser den ut så här lite smidigare än tidigare, den tidigare packningen ligger bredvid
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsatte lite idag med att planera för bakskärm för att skydda luftfiltret och montera elektroniken. Blir en plan bakskärm då jag behöver en plan yta för elektroniken.

Lite svårt att se hur den blir på bilderna men nåt åt detta hållet men den ska förlängas bakåt







 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med att tillverka bakskärmen, gjorde klart det sista av mallen och sen gick jag över på plåten. Kan säga att det inte är nån lek att få till denna bakskärm, har fått bocka plåten med alla möjliga saker som vinkeljärn, kanten på bordsskivan, träklossar, skruvstycke, händer, hammare och gummiklubba då den vinklar åt alla jäkla håll. Har i alla fått till den hyfsat även om jag önskar att några bockar blivit lite bättre men dom syns inte. På det stora hela får jag nog nöja mig med att det blir som det blir och man ser inte mycket av denna skärm men det är ju kul om det ser ut snyggt även under sadeln.

Fortsättningen på mallen


Så här blev den i platt tillstånd


Detta är början på det hela, verkar i alla fall passa hyfsat som det är tänkt.




 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är pappmallen omsatt till plåt efter en massa pillande, var inte så bara med att få till sista biten i urtaget för luftfiltret

Så här blev den, kanterna och svetsarna ska snyggast till och putsas


Elen testmonterad på skärmen


Allt monterat i hojen, det som fattas är gummibandet som ska hålla blinkreläet
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är bakskärmen lackad och den fick även karosseribody invändigt för att tåla sprutet från bakhjulet bättre. Elsystemet kopplat och klart, blev väl ändå hyfsat och jag klarade mig från att göra nåt åt originalkablaget, passade även på att montera ett 100K motstånd mellan plusmatningen och utgången på blinkreläet för att det inte ska trigga så lätt då det räckt att man fått fukt i omkopplare eller hållit fingret mellan stiften på reläet.

Började även fixa till bromspedalen för att sänka den så den blir bättre att komma åt men jag måste tillverka en ny stopp till pedalen. Sen ska jag göra ett fäste för choken som nu hänger lös, kommer nog att fästas i nedre skruven till skyddet för remmen till kompressorn.

Tanken, bränslefilter och slangarna är också på plats så jag hade egentligentänkt att starta och varmköra för att få dra toppen, men jag är lite tveksam att varmköra hojen i ca -20 så det får nog vänta.

Elsystemet på plats, kabeln som är lindad i slinga är kablaget till bredbandslambdan. Är lite lur på att bredbandslambdan åker efter allt är in justerat och klart.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sitter nu i karantän efter att fått covidsmitta i familjen så då har man ju lite tid och hoppas bara att vi klarar oss lindrigt.

Startade upp hojen och varmkört den så den ska få kallna och sen ska jag efterdra toppen och justera ventilerna.

Några problem upptäckte jag, har verkar ha en en por i första röret ur från kompressorn på ovansidan, kan vara en miss i lödningen eller så är det en por i svetsen på röret så det blir att lossa den delen och löda på med mässing där, sen hade jag små läckor på flänsarna mot toppen så där får jag se över packningarna och planheten på insuget och sist så fuktade det i slangen som sitter mellan insugets två delar men här borde det gå att dra år slangklammret.

Vad tror ni? Nu har jag packningarna av packningspapper, vore gummi packningar bättre? Vad tror ni om att limma med packningsklister och i sånt fall med vad ska man limma?

Ännu lite småfix att göra innan våren.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rev hojen igårkväll för att se över läckagen i insuget och efterdra toppen och justera ventilerna. Toppen drogs och ventilerna justerades igår och på morgon gav jag mig på insuget.

Lödde där jag sett poren och för att ta det säkra före det osäkra lödde jag mässing över där det var svetsat, heller att vara på säkra sidan och det är lite fult än att få ta loss det igen.

Nån fördel med karantän är ju att man får lite tid, nackdelen är att man inte kan köpa fräscht slippapper. Anledningen till läcket i flänsen var att jag fuskat och planat den plan runt röret men kompressorn fläns var ju inte rund utan men nu har jag planat till hela flänsen men det tog tid.

Nu ska jag söka fram en ny lite längre slang och sen får man väl montera det hela igen.

I bitar för vilken gång i ordningen


Den planade flänsen
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Kompressorn smälter in riktigt bra!

Löder du svetsarna enbart för att få det tätt? Kan man göra det på alu också?

Hur många ribbor är det på dina remmar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tackar!

Jag har punktat ihop rören med miggen och svetsat lite med gassvetsen och sen har jag lött ihop vissa av rören med mässinglod och lagt mässing lös på dexsfetsar jag varit tveksam på om dom varit täta då jag inte duger att svetsa gastätt med gassvets, räknar detta lite som en prototyp så därför har jag gjort insuget av svarta avgasrör. Kommer att lacka insuget i silver men vill inte göra det innan jag vet att det är 100% tätt om man måste på med svetsen för att täta nåt.

Nånstans i början av tråden spåddes det en procentsats på att lyckas med detta och jag kommer inte ihåg men tror det var typ 50% att den alls skulle gå vägen så jag ville inte köpa alu eller rostfritt och låta bort svetsningen det i detta läge.

Har aldrig testat löda aluminium men deg ska ju gå att göra men zink, finns lite att läsa om det på om det på nätet.

Funkar nu hojen bra så är det nog inte omöjligt att jag river den och fixar till vissa saker som att lacka ram och sving, nya avgassystem i rostfritt, nytt insug i aluminium, ny sadel i glasfiber (då jag inte riktigt är nöjd med den som sitter på) och lite annat smått och gott och satsar på riktigt utställningskick.

Kan kolla remmen då hag går ut i garaget men tror att jag har 7 ribbor på min rem.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Monterade ihop hojen igen och rullade ut den för att starta den och kolla efter läckor på Insuget.

Flänsen och slangen verkar tät nu men hittade en por till men nu på andra delen av insuget. Blir att riva allt och nu ska jag göra det jag borde gjort från början nämligen provtryckt det med tryckluft. Trodde jag skulle få det tätt med att löda men det var svårare än jag trodde ;)

En bild från "tråkiga sidan" i vårsolen, fick i alla fall köra den några meter in i garaget. Kändes lite känslig på gasen på snöunderlaget
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Morgonens övning har bestått av att söka läckor på Insuget och det var värre än jag trodde, då jag fått lött igen de läckor jag hittade igår kom nya väldigt små läckor fram men efter en jäkla massa lödande och provtryckning så är ena delen tät. Nu ska andra delen lös och tryckas för om jag hittade små porer i denna del lär det ju också finnas i den andra delen

Provtryckningsriggen och det täta men inte så vackra insuget, snacka om riktigt bondsmide ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Prova silverlod istället för mässing för de flyter ut själv och tatar alla hål sjhälv såattsäga. Köp med lägsta smältpunkt runt 500-600grader iså fall.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har några pinnar silverlod hemma om jag inte går det tätt med mässinglod för jag ta till dom.

Fick dock acetylenbris igår så jag har två porer kvar på andra delen av insuget en vid flänsen där det är som jäkligast att komma åt men jag tror jag ska få till det även om det inte kommer att bli så snyggt.

Jag får se detta insug som en prototyp ska det bli snyggt bli det att göra ett nytt i rostfritt eller aluminium men förhoppningsvis så det det inte hur helt fördjävligt om man får på lite silverfärg.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Hojen ser riktigt bra ut även från den sidan! Jag tror att lackat insug kan se tillräckligt bra ut.

Hur tycker du att gassvaret är?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hojen ser riktigt bra ut även från den sidan! Jag tror att lackat insug kan se tillräckligt bra ut.

Hur tycker du att gassvaret är?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Den ser okej ut, är lite missnöjd med vissa detaljer. Dock ser den väl ut bra jämfört med, många andra CB250/400N byggen. Färg brukar göra mycket, men mycket tur blir det kanske ett nytt gjutet aluminium men det får vi se.

Är i alla fall stor skillnad i gassvar, nu är det ju ingen värstinghoj men det känns lovande. Ska bli spännande att testa och se hur det blir nu när alla småläckor är borta.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top