Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På ett annat forum så tror man att tändningen inte räcker till när man når högre ladda tryck och att det är därför hojen dör vid ca 8000 rpm. På ett tredje forum hävdas det att original spolen ger 15kV men att man kan byta till en GM tändspolen från en Pontiac Boneville och ska då få 30-45kV. Är magnettändning på hojen så frågan är ju då hur det funkar med att byta tändspolen?

Vad tror ni om detta, är det troligt att 15kV inte räcker till att tända över ca 0.7 bara laddtryck?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
minska gapet på tändstiften och testa
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl nu som en fungerande lambda hade varit fint och ha, då borde den väl ha visat om hojen tappar bränsle på högvarv, samma sak borde den väl visa att hojen går fett då om den tappar tändningen då den kommer igång igen.

Har funderat på bränslekranen, har original kranen med en kort 6 mm slang fram till ett bränslefilter och sen 8 mm slang från det. Nålventilen på en HSR42 borde väl vara nog stor för att hinna mata bränsle, även om jag nu överladdar så kan jag väl inte tänka mig att denna lilla 250 ska suga i sig mer soppa än en 650 stånka på fulla spjäll men jag kan ju ha fel?

Är lite inne på att skippa kranen på tanken och försöka få ihop en slangnippel med 18X1 gänga och sen ha en kran och filter på ledningen, enda nackdelen är väl att man tappar reserven så det blir att hålla koll och tanka ofta. Nån som vet om man kan hitta en färdig nippel med M18X1 invändig gänga och 8 mm slangnippel?

Andra alternativet är kanske att hitta en större kran som passar direkt, tror att de större radfyra Hondorna från samma era har 18X1 gänga men 8 mm slang till förgasarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag testat att elda sonden röd med gasol, just då jag går på med gasollågan så kan mätaren just dippar ner till 13,4-13,7 men går snabbt tillbaka till 13,9-14,2 tar jag bort lågan helt så stannar den kvar runt 14. Det verkar som misstänkt att mätaren eller sonden är kass, känns ju surt då mätaren ju aldrig verkat funka.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En ny Bosch LSU4.9 kostar från ca 400 spänn från ebay. Om du bränner sonden ett par minuter extra? Det sista som överger en är ju hoppet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad hittar du sonden för 400 kr till AEM mätaren på eBay? Mrtuning tar ju 1495 kr och nån annan runt 1295 kr. Verkar ju finnas lite olika kontakter och den som verkar vara till AEM mätaren är ju den dyrare varianten. Hittar ju några stycken för det priset men det är ju i Kina, är det verkligen Bosch grejer då?

Ska testa elda lite till på sonden men jag har på känn att det är nåt som är galet då den aldrigt verkar ha funkat.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Elfel eller spänningsfall kan också spöka. Vrid och vicka på kablaget, kolla över kontakter, mata med en annan 12 voltskälla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har försökt kolla igenom kablaget men enda skillnaden jag får är om jag drar ur sonden helt, då fastnar mätaren på 14,7 (tror det var det om jag minns rätt). Skulle det gå att bygla tex i kontakten med tex ett motstånd eller göra nåt annan för att få fram om mätaren och kablaget fram till sonden är helt?

Borde inte ha spänningsfall har även haft laddaren uppkopplad till hojen för att inte tömma batteriet i onödan då jag testat att elda sonden. Men jag får ut och mäta men jag har svårt att tro det.

Har inte hunnit testa mätaren på KLR:en, har haft annat påskfirande i form av älgbaneskytte med korvgrillning. Men jag får väl flytta över den och kolla hur den funkar där.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu ska ni få ge ett utlåtande om detta med lambdan för jag blir då inte klok, flyttade över allt till KLR:en och det verkade inte så lovande utan mätaren betedde sig dom på Hondan men jag gav mig ut på en provkörning ca 12 km tur och retur men den visade stadigt 14 med nån enstaka gång ned till 13,9 och upp till hela 14,2.

På vägen hem testade jag dra på choken några gånger för att se om det kunde hjälpa mätaren att röra sig men inte. Sista gången choken var på var nog ca 300 m hemifrån i ca 90 km/h kommer hem kör in i garaget och slår av hojen mex dödaren på styret och lyckas då få till en avgasknall och då plötsligt börjar mätaren stiga upp mot rött för att tillslut bottna. Vrider av tändningen och vrider på den och mätaren knallar igen uppåt för att bottna, startar då motorn och då visar den 10 tomgasar lite och då visar mätaren mellan 12 och 13, rullar ut igen och drar iväg och nu händer det grejer mätaren lever och visar nånstans runt 11-13 då jag ger mig ut på en ny tur ca 5 km lång. Detta tyder på att mina aningar om att hojen går fett i lågfarten nog är sanna, får försöka justera pilotskruven.

Som sagt vad ska man tro om detta en avgasknall får igång sonden, internt glapp eller vad fasen gjorde detta, sot och dyligt borde ju ha försvunnit då den eldats röd ett par gånger.

Några teorier? Är det nån form av mildare sprängning som krävs för att få igång en sond ;)
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag hade ju inte riktigt litat på att den mätaren visar rätt om den beter sig så komstigt, även om det nu verkar mer rätt än förut. Behövde inte göra något konstigt med min AEM mätare, den visade rimliga värden från start.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Jag tror att den hörde knallarna från skjutbanan och blev orolig. När avgasknallen kom så fattade den att den jävlas med fel gubbe och fogade sig. Det är EN teori. :giggle:

En rengörning och kör på om värdena verkar rimliga. Du kanske kan låna en sond och jämnföra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nåt knas är det med mätaren, frågan är om det är sonden? Då KLR:en gick fett på tomgång tänkte jag att jag justerar det lite. Gick ut i garaget och tänkte att nu så justerar jag till den lite snålare, jo tjena i helvete heller mätaren låser sig på 14 men efter många om och men med att starta och slå av hojen så fick jag den att börja mäta. Justerade pilotskruven lite, trång och med en skållhet sond ivägen lyckats jag få skruvat in skruven lite med ett brännsår på knogen. Startar upp hojen men i helvete att mätaren vill mäta, efter många omstarter börjar den att mäta.

Tänkte att jag har hojen och handlar startar den efter att dragit på mig kläderna och den mäter inte, låter den gå några minuter stänger av och slår på tändningen direkt och då går mätaren upp till max och sen de två strecken istället för siffror. Startar hojen och den mäter och jag kör ca 17 km till Coop, handlar och nu är jag ganska säker på att när jag kommer ut och ska starta hojen kommer mätaren att låsa sig på 14. Mycket riktigt vrider om tändningen och den visar 14, kör ca 2 km och stannar på lämpligt ställe, vrider av tändningen och på igen och då går mätaren upp på max och sen visas de två strecken, startar hojen och kör hem och allt är frid och fröjd.

Hemma kör jag in i garaget och stannar hojen och låter den stå kanske 20 sek och testar igen men mätaren visar då 14 igen, låter hojen gå en stund och stannar och vrider om tändningen direkt och då kommer mätaren igång. Det verkar ju dom att sonden inte orkar värma upp sig utan behöver värmen från avgaserna, sonden blir varm men man kan utan problem hålla i den efter kanske 1 min.

Som det verkar nu så kan man varmköra mätaren och starta om direkt och få den att funka, knas med sonden så den inte värmer, eller att mätaren får inte nog med ström för att värma? Nu lämnade jag ju mitt lösa batteri vid älgbanan för det hade varit intressant att lägga på det om hojbatterierna inte skulle orka leverera ström men då borde man väl få startproblem av hojen?

Visst ska sonden värma upp sig själv hyfsat fort och sen börja mäta?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att klogga igen sonden med för fet blandning är inte så hälsosamt för den. Småduttar gör även att kondens ansamlas - och drar till sig skit. Det är en förbrukningsartikel, precis som CD-läsare, olja och däck.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Det känns som att värmningen är nåt vajsing med. Läste ett par trådar med liknande problem med att afr fastnar på 14. Då var det kabelstrul som låg bakom.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det konstiga är att den aldrig nånsin gått "out of bounds" vid uppstarten innan idag och då krävs det varm motor, jag borde kanske kollat upp det hela lite bättre att den ska göra så vid uppstarten inte bara räkna upp skalan med siffrorna dioder och sen fastna på 14. Mätaren har aldrig fungerat det är helt klart att jag missat det.

Hittar inget konstigt i kablaget, jag haft loss mätaren ur huset men allt verkar i alla fall sitta som det ska och man kan inte provocera fram nåt med att röra i kablaget. Mitt kablage fram till mätaren är betydligt kraftigare än den som finns med till mätaren så att jag ska ha spänningsfall där tror jag inte, hade 13,6 V på Hondan då jag mätte på batteriet med tändningen på. Vore ju otroligt att det vore strul med bägge hojarna strömförsörjning av mätaren.

Vad har du läst om kabelstrulet, var det spänningsmatningen till mätaren eller fel i mätarens kablage?

Min mätare bottar ganska fort efter avstängning på KLR:en, rör sig om några sekunder. Men sen får man vara snabb att starta igen om den ska funka.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top