Nåt knas är det med mätaren, frågan är om det är sonden? Då KLR:en gick fett på tomgång tänkte jag att jag justerar det lite. Gick ut i garaget och tänkte att nu så justerar jag till den lite snålare, jo tjena i helvete heller mätaren låser sig på 14 men efter många om och men med att starta och slå av hojen så fick jag den att börja mäta. Justerade pilotskruven lite, trång och med en skållhet sond ivägen lyckats jag få skruvat in skruven lite med ett brännsår på knogen. Startar upp hojen men i helvete att mätaren vill mäta, efter många omstarter börjar den att mäta.
Tänkte att jag har hojen och handlar startar den efter att dragit på mig kläderna och den mäter inte, låter den gå några minuter stänger av och slår på tändningen direkt och då går mätaren upp till max och sen de två strecken istället för siffror. Startar hojen och den mäter och jag kör ca 17 km till Coop, handlar och nu är jag ganska säker på att när jag kommer ut och ska starta hojen kommer mätaren att låsa sig på 14. Mycket riktigt vrider om tändningen och den visar 14, kör ca 2 km och stannar på lämpligt ställe, vrider av tändningen och på igen och då går mätaren upp på max och sen visas de två strecken, startar hojen och kör hem och allt är frid och fröjd.
Hemma kör jag in i garaget och stannar hojen och låter den stå kanske 20 sek och testar igen men mätaren visar då 14 igen, låter hojen gå en stund och stannar och vrider om tändningen direkt och då kommer mätaren igång. Det verkar ju dom att sonden inte orkar värma upp sig utan behöver värmen från avgaserna, sonden blir varm men man kan utan problem hålla i den efter kanske 1 min.
Som det verkar nu så kan man varmköra mätaren och starta om direkt och få den att funka, knas med sonden så den inte värmer, eller att mätaren får inte nog med ström för att värma? Nu lämnade jag ju mitt lösa batteri vid älgbanan för det hade varit intressant att lägga på det om hojbatterierna inte skulle orka leverera ström men då borde man väl få startproblem av hojen?
Visst ska sonden värma upp sig själv hyfsat fort och sen börja mäta?