Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick svar av Australiensaren som också kört med HSR42 och fick detta svar lite samma problem som jag har.

"My 1st test carb was a Mikuni HSR 42, it was a complete failure, suffering a dramatic lean off when the throttle was cracked open,,it stopped,,,,

I ended up with a mikuni 32mm flatslide"

Undra om det bara är att jaga reda på en 32 mm flatslide? Han kör ju på metanol men det påverkar väl mer bestyckningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vore ju intressant att testa gå ner till 37 mm och se vad som händer, du råkas inte också ha nån fyrtaktsgasare på runt 30-32 mm. Ska ge mig ut i garaget och börja se om jag kan tillverka en slangnippel så man vet att man har fullt flöde till förgasaren.

Är ju lite dåligt test före just nu, ca 10 cm nysnö så det blir nog skoter i helgen.

37 är tyvärr det minst 4t-förgasare jag har men CRF150 har 32mm och en sån borde gå att hitta från en rasad hoj.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vilken icke-CV som helst fungerar. Braigasen har nya vm32/vm34 för 2,200.

Under tiden begränsar du öppningen på din HSR42.
42mm = 1385 mm2
32mm = 804 mm2
42mm / 2 = 692 mm2
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en VM32:a liggandes på bänken i garaget, men den kommer från en 2-takts snöskoter så är det inte skillnad på trottlarna då mellan 2-takt och 4-takt?

Kunde kanske annars vara ett alternativ tills vidare, eller?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har en VM32:a liggandes på bänken i garaget, men den kommer från en 2-takts snöskoter så är det inte skillnad på trottlarna då mellan 2-takt och 4-takt?

Kunde kanske annars vara ett alternativ tills vidare, eller?

Skillnaden är huvudsakligen att 4t-förgasare har accpump.

Gör väl ingen skillnad i toppeffekt men trottelresponsen blir ju lite segare med 2t-förgasare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror dock bara att den har primer men det kan man väl ha på en hoj, vad jag märkt då man ska starta är att man måste pumpa med accpumpen för att gå hojen att tända till och börja gå sen dör den några gånger så detta får upprepas några gånger innan hojen börjar gå. Vore kanske läge att testa den förgasaren, dock måste jag i sånt fall göra nytt insug. Undra om TM32 och VM32 har samma halsdiameter?

Har du koll på ytterdianetern på FCR37 gasarna tänkte om man kunde ha tur att en sån skulle passa direkt på det insug jag har? Dock är väl risken stora att även den är förstor.

Roade mig lite med svarven och gjorde en anslutning till tanken för 8 mm slang av en mässing muff och en slangnippel som gängades med vänstergänga för att passa i muttern från en bensinkran som låg och skräpade.
 

Bifogat

  • 20210410_151210.jpg
    20210410_151210.jpg
    1.6 MB · Visningar: 7

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En av de mest frekventa nackdelarna med axpump är folk som torrgasar när de spanar in hojen. Choke och ingen gas så slipper man blöta tändstift..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl lite så att man lär känna sina olika fordon om man ska använda och då hur man använder accpumpen som primer, på gammelbilarna är det ju valigt att pumpa in bränsle med accpumpen.

Gick ut i garaget en sväng och konstaterade att det går att få dit en VM32, insugninggummit köpt till en Rotax 447 passade direkt på min rörfläns. Dock kommer förgasaren rakt bakom kompressorn så den blir lite ivägen för benet men jag tänker att jag gör en ny fläns med röret direkt vinklat i flänsen.

Sen behövs ett luftfilter får väl se vad jag hittar till denna gasare och så måste jag tillverka en ny gasvajer.

Trottellocket saknar gängor vad som hänt gör det är nött och om det saknas nån böj av nåt slag vet jag inte men det borde gå att fixa till nåt som funkar i svarven.

En bild på eländet, är nästan så man kunde köra så här
 

Bifogat

  • 20210410_194823.jpg
    20210410_194823.jpg
    3.6 MB · Visningar: 22

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang tvåtaksförgasare på fyrtakt så är de besvärligt att få till. Jag hart testat flera tvåtaktsgasare på min xr 650r enstånka även mikuni vm. Största problemet är trottelskärningen som är för flack så motor går på tok för fett från tomg upp till kvarts gas. Jag fick slipa om den flera grader brantare och sätta i extremt små lågfartsmunstycken . Men trots många omslipningar av trottelskärning och kapning av nålmunstyckets uppstick så fick jag aldrig till det helt perfekt. Men med kompressor kan de bli helt annat så prova vm gasaren men ha i åtanke att den kan gå snorfett på tomg och lite gas. Om den går bra på tomg men blir sur såfort du rör gasen lite så slipa trottelsärningen brantare ta 1-2 grader åt gången. Även flatslitde tvåtaktsgasare går för fett och även där får man slipa trottelvinkeln och gå ner i lågfartsmunstycken markant. Ex om de sitter 35" i lågfart så kan de behövas så små som 10-12".
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rinab verkar ha förgasarflänsar som är vinklade enligt bilderna till nån Rotax 437, lödnipplat för gasvajer har dom också men luftfiltren dom har är mitt i mellan, 44 mm och 50 mm och min förgasare än 47 mm. Drar man ihop ett 50 mm Uni filter så det sitter på en 47 mm förgasare, eller kan man kränga på ett 3 mm för litet 44 mm filtret på en 47 mm förgasare?

Även om man inte går hojen att gå perfekt så borde man väl få en hint om man är på väg åt rätt håll om man då går den att gå i det högre registret?

Ingen som ligger på en TM32 eller nåt liknande och vill bli av med den?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp inge insugsgummi på Rinab eller annan skoterfirma för de är piratgummi som håller bara några timmar. Bygg eget insug av stål och sätt dit silikongummi mellan röret och förgasare. De köper du på biltrimfirmor kolla på silikonslang för intercooler som ex, de håller livet ut. Du kan dra ihop 50mm filter ner till 47 mm. Eller klipp en remsa gummi från någon kylarslang eller silikonslang som du virar runt baken på förgasaren först då funkar det garanterat. Ja du kan absolut köra tvåtaktsförgasare som test och en tvåtaktsgasare typ Mikuni tm flatslide är bet enklare att få till fetgången på vs en rundtrottelgasare från tvåtaktare.
Jag har nog en Mikuni vm 34a om jag inte mins fel. IOM att du har kompressor är de inte helt otroligt den kan funka utan en massa slipande på trotteln men risken är överhängande. Men från ca 5-6mm trottellyft kommer den funka lika bra som en äkta fyrtaktsgasare så du får ett hum om de är värt att sätta dit mindre gasare. Men slipa trotteln brantare i baken är väldigt lätt och de går återställa om man tagit för mycket med vanlig kemisk metall. De flesta förgasare jag kört i tvåtakt och fyrtakt med har jag plastad trottel i baken pga att de är så lätt att ta för mycket.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har koll på att kvallan på insugsgummin inte brukar vara av så hög då det kommer till skotrar, dock är det ju ett snabbt och enkelt sätt att testa om det funkar om jag ändå måste ha lödnipplar, vajer och luftfilter. Sen kan jag bygga ett nytt insug av plattjärn och stålrör.

Bra i gasen verkar ha 4-takt TM28 och TM33, ingen på 32 mm men 33 kanske kan funka? Men det känns ut som att en testa med VM32 gasaren är ett billigt alternativ just nu för att få ett hum om man är på rätt spår.

Har för mig att det även snackades om att svarva en strypning och strypa ner diametern på HSR42 förgasaren om den skulle visa sig vara för stor, hur var det med den saken?

Vad tror ni finns det nån risk för gashäng med en VM32 då den inte har returvajer. Finns det risk att kompressorn suger så hårt att den suger fast trotteln?
 
Last edited:

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Det borde inte lösa nåt med en strypning. Det är väl gashastigheten som blir för låg över venturin med för stor area.

Tänkte på att när man har förgasare före kompressor borde flödet vara jämnare och att man skulle kunna dimensionera med en mindre trottel än om den satt mot insuget där gashastigheten har höga peakar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet som sagt inte om det kanske skulle funka för borde inte detta öka på hastigheten med den minskade arena? Vet att jag sett nåt liknande med en plåt på mitten men då är det väl för att öka på hastigheten vid litet gaspådrag, dock så känns det ut ett jäkla mickel då jag kan använda HSR 42:an till KLR:en så den är ju inte köpt förgäves.

Var ute i garaget och började spåna på monteringen av VM32:an, har i alla fall börjat svarva till början på en adapter till gashandtaget så man ska kunna fästa en vajer passande VM32:an. Vill inte klippa dragvajern till HSR gasaren om jag köper nån mindre likande gasare kanska man kan ha turen att vajrarna passar.

Har borrat ur en 10 mm skruv med ett 3 mm hål och sen gängat den M10x1,25, nu är det tur att man har en svarv. Kan inte göra så mycket mer nu, men tanken är att kapa och borra ur denna adapter med en grövre norr från andra sidan så det passar att sticka in en lämplig böj, vill dock vänta med detta till jag har köpt en böj.
 

Bifogat

  • 20210411_171744.jpg
    20210411_171744.jpg
    4 MB · Visningar: 17
  • 20210411_150854.jpg
    20210411_150854.jpg
    3.6 MB · Visningar: 17

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
OBs omskriven text om du råkat läsa tidigare de går inte köra avdelad gasare med trottelstopp på viss höjd!!
De finns ingen risk för gashäng med sugturbo eller sugkompressor. De går dela av HSR gasaren med plåt eller glasfiberplast .Jag delar av alla stora förgasare både före och efter trottel på maskiner jag vill ha bra svar i och de ger mindre förbrukning. I ditt fall skulle de dock inte funka så bra med trottelstopp på halva höjden och avdelare för då kommer inte högfartsmunstycket funka! Prova med vm gasaren men du läör få starta den med halv gas för den lär gå surt. Börja med att gå ner i lågfartsmunstycke och de kan bli sluta med väldigt litet munstycke. Jag tror bra i gasen har så litet som 10" i värsta fall köp från 10-20" munstycken. Då kan den ev gå på tomg men så fort du rör gasen lite så kan den börja sura igen till du hissat trotteln till halv gas för då bryr den sig inte i trottelvinkel längre. Slipa då trottelskärningen brantare men ändra inte avslutningen längst ner på trottel. Slipa bara uppifrån på baksidan skärningen ner till samma avslutning som de är org. Skärvinkeln brukar sluta mitt på trotteln , men de ser du. Om den toksurar kan du ta 2 grader direkt och de kan krävas uppimot 4 graders ändring av vinkel i värsta fall innan den börjar går rent från låga trottellyft.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej då har jag lite koll, jag beställde grejer från Rinab igår så jag kan göra ett första test av VM32:an. Sitter ett 25 tomgångsmunstycke i denna gasare men efter att jag läst detta så ringde jag Rinab och fick komplettera beställningen med ett 12.5 och ett 15 tomgångsmunstycke, är väl lika bra att börja snålt.

Hur är det med huvudmunstycket är det ungefär samma till 2-takt som till 4-takt?
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Ska inte röra till det mer angående strypning men är det en strypning som sätts i förgasaren som ni diskuterade?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top