Här pratade dom lite om det. https://www.mkivsupra.net/topic/186679-aem-afr-wideband-gauge-stuck-on-14/
Är det inte vanligt att man behöver bestycka om när man kompressormatar? Precis som när man ändrar något på insug eller avgas. Om du nu kan lita på lambdan så hade jag börjat bestycka om.Fick Innovate mätaren idag och efter en hel del pyssel fick jag dit den på hojen, nu chansade jag inte utan kalibrerade mätaren och gjorde allt klart men drog ur säkringen och monterade pluggen i avgassystemet och varmkörde lite för att inte riskera att dränka sonden. Monterade dit sonden och satte tillbaka säkringen startade upp maskineriet och sen gav jag mig ut på en provtur i hela +0,8 grader och detta gav resultat att jag plötsligt vet nåt. Anledningen till provturen i +0,8 var att dom lovar snö imorgon och sen ska det bli kallt en tid framöver så det var nog nu eller vänta nån vecka i bästa fall.
Motor går fett på tomgång 10-11 beroende på hur den går upp och ner när man sen ger sig iväg och gasar så ligger den på 11-13 i till kanske runt just under halvgas där den börjar gå snålt upp mot 15-16 och direkt man drar gasen i botten så bottnar mätaren på 22 komma nånting vad den nu går till. Smyger man med gasen kan man få upp varven till ca 8000 rpm men då går den snålt 15 och uppåt så där ville jag inte ligga i onödan, där emot går det fint att ligga och marsch vid ca 6000 rpm med 11-12 på mätaren.
Two stroke hade alltså rätt hojen får inte nog med bränsle.
Nu är den stora frågan varför får inte hojen bränsle? Kan det vara bensinkranen för 6 mm slang som stryper bränslet, HSR 42:an har ju 8 mm slanganslutning? I detta läge måste man få fram mer bränsle om det sen beror på bestyckning eller att man har för klen bränsleledning och är inne på att testa bygga en 8 mm slangnippel med M16X1.5 (eller vad det nu är för gänga) gänga och sen får man ha en bränslekran och filter på ledningen, det enda som är lite dåligt är ju att man tappar reserven så man verkligen får hålla koll på bränsle nivån.
Denna förgasare har varit monterad på en quad eller nåt sånt och Boost 3 har nog ha koll på den då han var inblandad i förmedlingen av köpet, men om den nu suttit på en större fyrtaktare så är det väl knappast troligt att den skulle vara så snålt bestyckad att den lyckas få mätaren att bottna som att den vore i fria luften?
Nån som har andra teorier varför AFR mätaren bottnar vid fullgas?
Jag kan ju egentligen inget om att överladda motorer så ta det jag säger med en nypa salt. Jag hade testat att byta till ett mycket större huvudmunstycke för att prova. Är det fortfarande samma fel så har jag ingen aning.Förgasaren har accpump men då jag gasar fullt så går den så snålt att den dör, mätaren bottnar. Nu har jag ju inte hållit fullt men jag skulle tro att hojen bara skulke dö om jag håller fullgas.
Jag kör ju sugkompressor inte tryck som väl är det vanliga då det kommer till turbo och kompressor så i mitt fall sitter kompressorn efter förgasaren så förgasaren är inte då trycksatt.
Då kan det vara samma typ av problem som t.ex. Suzuki GSF1200 har. Kombinationen av emulsionsrör och trottelnål gör det meningslöst att montera ett större huvudmunstycke än 132.5 eftersom du lika gärna kan köra UTAN huvudmunstycke och hojen går lika med som utan huvudmunstycke. Iaf något att ha i bakhuvudet. Lösningen för Banditen är att montera tunnare trottelnålar från t.ex. en gammal Honda Hornet 600.Jag kör ju sugkompressor inte tryck som väl är det vanliga då det kommer till turbo och kompressor så i mitt fall sitter kompressorn efter förgasaren så förgasaren är inte då trycksatt.
Det låter som problem med soppatillförsel. Det skulle även kunna vara luftläcka mellan förgasare och kompressor?!Jag tror jag ska försöka kolla upp och fixa till bränsle ledningen från tanken först, en Pingle kran hade väl varit nåt men jag tror jag försöker hitta på nåt eget först med kran på ledningen mest för att utesluta att det är felet.
Jag ska ta och kolla och se över förgasaren först se hur mycket bränsle som kommer via nålventilen och sen kolla hur den är bestyckad, det som är lite skumt är ju att hojen går på tomgång och i mellanregistret den går hyfsat bra och är fullt körbar upp till ca 7000 rpm då den börjar gå snålt. Man kan utan problem ligga och köra upp till ca 90 km/h men sen över dryga 100 börjar den gå snålt. Den stora förgasaren borde väl ge värsta problemen på låg och mellan register?
Som jämförelse hade de flesta 4t 250 cross 37mm förgasare före dom fick sprut.
Dom har bättre portar och varvar mer och skapar ju därmed mer luftflöde genom förgasaren men dom är och andra sidan inte överladdade så det borde jämna ut sig.
Bosse hade väl 0.8 bar laddtryck?
En 4t 250 går dessutom helt okej även på låga varvtal(lågt massflöde) med en sån förgasare.
Om lågt massflöde var vad som orsakade problemet borde problemet minska med ökat varvtal.
FCR37 har jag liggande om du vill testa med en sån. Funkar det inte så är det bara att lämna tillbaka den.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |