Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tyvärr inte så mycket info. Har försökt googla men hittar inte heller mycket info det mesta verkar handla om att mätaren fastnar på 14,7 eller att mätaren fastnar i botten.

Testade att elda sonden med gasol och fick igång mätaren en gång men fick slå på och av tändningen flera gången innan jag fick igång mätaren som sen reagerade på gasollågan. hittade nåt om att resistansmäta sonden men jag blev som inte riktigt klok på hur man ska mäta. Hoppas man kan googla fram mer info om detta om nu ingen har koll här.

Ska försöka få tag på en sond men jag vet inte efter att googla så verkar det ju som att en del har haft problem med AEM mätarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fråga om sonder för nu är jag mer förvirrad än tidigare, kan man ta vilken Bosch LSU 4.9 med rätt antal kablar (om det nu finns olika) och bara byta kontakt så den passar i mätarens kablage och få det att funka?

Ringde mrtuning där jag köpt AEM mätaren och killen där menade att man inte kunde byta sonder hur som helst fast det var Bosch LSU 4.9 att en Innovate sond inte fungerar till en AEM och tvärt om?

Jag köpte i alla fall en Innovate mätare så får jag försöka jaga en sond till AEM mätaren om man kan hitta en sond som passar då AEM:s sonder verkar dyra både i Sverige och på eBay

Ni kan kanske svara i min andra tråd om just bredbandslambda om ni känner för det, men tänkte att jag postar även här då detta rör mitt bygge.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick Innovate mätaren idag och efter en hel del pyssel fick jag dit den på hojen, nu chansade jag inte utan kalibrerade mätaren och gjorde allt klart men drog ur säkringen och monterade pluggen i avgassystemet och varmkörde lite för att inte riskera att dränka sonden. Monterade dit sonden och satte tillbaka säkringen startade upp maskineriet och sen gav jag mig ut på en provtur i hela +0,8 grader och detta gav resultat att jag plötsligt vet nåt. Anledningen till provturen i +0,8 var att dom lovar snö imorgon och sen ska det bli kallt en tid framöver så det var nog nu eller vänta nån vecka i bästa fall.

Motor går fett på tomgång 10-11 beroende på hur den går upp och ner när man sen ger sig iväg och gasar så ligger den på 11-13 i till kanske runt just under halvgas där den börjar gå snålt upp mot 15-16 och direkt man drar gasen i botten så bottnar mätaren på 22 komma nånting vad den nu går till. Smyger man med gasen kan man få upp varven till ca 8000 rpm men då går den snålt 15 och uppåt så där ville jag inte ligga i onödan, där emot går det fint att ligga och marsch vid ca 6000 rpm med 11-12 på mätaren.

Two stroke hade alltså rätt hojen får inte nog med bränsle.

Nu är den stora frågan varför får inte hojen bränsle? Kan det vara bensinkranen för 6 mm slang som stryper bränslet, HSR 42:an har ju 8 mm slanganslutning? I detta läge måste man få fram mer bränsle om det sen beror på bestyckning eller att man har för klen bränsleledning och är inne på att testa bygga en 8 mm slangnippel med M16X1.5 (eller vad det nu är för gänga) gänga och sen får man ha en bränslekran och filter på ledningen, det enda som är lite dåligt är ju att man tappar reserven så man verkligen får hålla koll på bränsle nivån.

Denna förgasare har varit monterad på en quad eller nåt sånt och Boost 3 har nog ha koll på den då han var inblandad i förmedlingen av köpet, men om den nu suttit på en större fyrtaktare så är det väl knappast troligt att den skulle vara så snålt bestyckad att den lyckas få mätaren att bottna som att den vore i fria luften?

Nån som har andra teorier varför AFR mätaren bottnar vid fullgas?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fick Innovate mätaren idag och efter en hel del pyssel fick jag dit den på hojen, nu chansade jag inte utan kalibrerade mätaren och gjorde allt klart men drog ur säkringen och monterade pluggen i avgassystemet och varmkörde lite för att inte riskera att dränka sonden. Monterade dit sonden och satte tillbaka säkringen startade upp maskineriet och sen gav jag mig ut på en provtur i hela +0,8 grader och detta gav resultat att jag plötsligt vet nåt. Anledningen till provturen i +0,8 var att dom lovar snö imorgon och sen ska det bli kallt en tid framöver så det var nog nu eller vänta nån vecka i bästa fall.

Motor går fett på tomgång 10-11 beroende på hur den går upp och ner när man sen ger sig iväg och gasar så ligger den på 11-13 i till kanske runt just under halvgas där den börjar gå snålt upp mot 15-16 och direkt man drar gasen i botten så bottnar mätaren på 22 komma nånting vad den nu går till. Smyger man med gasen kan man få upp varven till ca 8000 rpm men då går den snålt 15 och uppåt så där ville jag inte ligga i onödan, där emot går det fint att ligga och marsch vid ca 6000 rpm med 11-12 på mätaren.

Two stroke hade alltså rätt hojen får inte nog med bränsle.

Nu är den stora frågan varför får inte hojen bränsle? Kan det vara bensinkranen för 6 mm slang som stryper bränslet, HSR 42:an har ju 8 mm slanganslutning? I detta läge måste man få fram mer bränsle om det sen beror på bestyckning eller att man har för klen bränsleledning och är inne på att testa bygga en 8 mm slangnippel med M16X1.5 (eller vad det nu är för gänga) gänga och sen får man ha en bränslekran och filter på ledningen, det enda som är lite dåligt är ju att man tappar reserven så man verkligen får hålla koll på bränsle nivån.

Denna förgasare har varit monterad på en quad eller nåt sånt och Boost 3 har nog ha koll på den då han var inblandad i förmedlingen av köpet, men om den nu suttit på en större fyrtaktare så är det väl knappast troligt att den skulle vara så snålt bestyckad att den lyckas få mätaren att bottna som att den vore i fria luften?

Nån som har andra teorier varför AFR mätaren bottnar vid fullgas?
Är det inte vanligt att man behöver bestycka om när man kompressormatar? Precis som när man ändrar något på insug eller avgas. Om du nu kan lita på lambdan så hade jag börjat bestycka om.

om värdet ligger ok för att sedan bottna direkt när du vrider på så beror det inte på nålventil eller soppakran/ledningar. Då skulle felet kommit om du låg och tokgasade en längre stund.

har förgasaren acc. pump? Om du håller fullgas lite längre, minskar värdet då?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alltså lixom, har du trycksatt bränsle, flottörhus och trotteldiafragma via pitotrör etc som man behöver göra även på turbohojar?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förgasaren har accpump men då jag gasar fullt så går den så snålt att den dör, mätaren bottnar. Nu har jag ju inte hållit fullt men jag skulle tro att hojen bara skulke dö om jag håller fullgas.

Jag kör ju sugkompressor inte tryck som väl är det vanliga då det kommer till turbo och kompressor så i mitt fall sitter kompressorn efter förgasaren så förgasaren är inte då trycksatt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Förgasaren har accpump men då jag gasar fullt så går den så snålt att den dör, mätaren bottnar. Nu har jag ju inte hållit fullt men jag skulle tro att hojen bara skulke dö om jag håller fullgas.

Jag kör ju sugkompressor inte tryck som väl är det vanliga då det kommer till turbo och kompressor så i mitt fall sitter kompressorn efter förgasaren så förgasaren är inte då trycksatt.
Jag kan ju egentligen inget om att överladda motorer så ta det jag säger med en nypa salt. Jag hade testat att byta till ett mycket större huvudmunstycke för att prova. Är det fortfarande samma fel så har jag ingen aning.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag kör ju sugkompressor inte tryck som väl är det vanliga då det kommer till turbo och kompressor så i mitt fall sitter kompressorn efter förgasaren så förgasaren är inte då trycksatt.
Då kan det vara samma typ av problem som t.ex. Suzuki GSF1200 har. Kombinationen av emulsionsrör och trottelnål gör det meningslöst att montera ett större huvudmunstycke än 132.5 eftersom du lika gärna kan köra UTAN huvudmunstycke och hojen går lika med som utan huvudmunstycke. Iaf något att ha i bakhuvudet. Lösningen för Banditen är att montera tunnare trottelnålar från t.ex. en gammal Honda Hornet 600.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror jag ska försöka kolla upp och fixa till bränsle ledningen från tanken först, en Pingle kran hade väl varit nåt men jag tror jag försöker hitta på nåt eget först med kran på ledningen mest för att utesluta att det är felet.

Jag ska ta och kolla och se över förgasaren först se hur mycket bränsle som kommer via nålventilen och sen kolla hur den är bestyckad, det som är lite skumt är ju att hojen går på tomgång och i mellanregistret den går hyfsat bra och är fullt körbar upp till ca 7000 rpm då den börjar gå snålt. Man kan utan problem ligga och köra upp till ca 90 km/h men sen över dryga 100 börjar den gå snålt. Den stora förgasaren borde väl ge värsta problemen på låg och mellan register?
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Jag tror jag ska försöka kolla upp och fixa till bränsle ledningen från tanken först, en Pingle kran hade väl varit nåt men jag tror jag försöker hitta på nåt eget först med kran på ledningen mest för att utesluta att det är felet.

Jag ska ta och kolla och se över förgasaren först se hur mycket bränsle som kommer via nålventilen och sen kolla hur den är bestyckad, det som är lite skumt är ju att hojen går på tomgång och i mellanregistret den går hyfsat bra och är fullt körbar upp till ca 7000 rpm då den börjar gå snålt. Man kan utan problem ligga och köra upp till ca 90 km/h men sen över dryga 100 börjar den gå snålt. Den stora förgasaren borde väl ge värsta problemen på låg och mellan register?
Det låter som problem med soppatillförsel. Det skulle även kunna vara luftläcka mellan förgasare och kompressor?!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan vara säkert vara soppa brist dock så är jag lite fundersam på vad som händer med HSR 42 förgasaren på fulla spjäll kan det bli så att strömningshastigheten minskar med den större öppningen vid full gas?

Tänkte kolla upp om jag kan svarva till en slangnippel med M16X1,5 gänga och slanganslutning för 8 mm slang. Sen får jag kolla efter en kran på ledningen. Sen ska jag kolla upp hur förgasaren är bestyckad är väl bara testa med rejält större huvudmunstycke.

Vad som är lite jobbigt är att testköra efter vägen hemma, med potthål, sprickor och gupp hade varit fint att kunna köra och bestycka under kontrollerade former i bänk.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du kan vara något på spåret där... HSR42 på en 250? Uj! Jag föreslår att du först begränsar öppnadet av trotteln till ca max 50% och ser efter vad du får för lambda på "full skaft" och vilket laddtryck. Blir det bättre, öppna begränsning till 75% av max öppet. Blev det sämre, halvera begränsningen till 63%. Ja, du förstår nog principen.

En ensam RS36 kan föda ca 40 sugmotorhästar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är nog lite lur på HSR42 är problemet, Australiensaren med radfyran hade problem med HSR42:än på sin hoj och nu minns jag inte riktigt vad han skrev för nåt år sen men tror den gick fet på tomgång och snålt så fort han lyfte trotteln.

Ska maila honom och fråga vad han kör med för gasare nu, borde alla fall ge en hint. Undra om en TM28 eller TM33 skulle vara bättre. Original sitter det två 29 mm Kehin om jag minns rätt, så kanske en TM33 vore kanske vettigare?

Borde man inte kunna räkna ut flödet hyfsat via kompressorn, AMR 300 pumpar 300 cc per varv som jag fattar det och då borde man ju få fram flödet. Måste mäta exakt men jag tror att kompressorn går på ca 55% av motorvarvet vilken då borde pumpa ca 165 cc per varv vid 11000 rpm borde man då pumpa ca 1800 liter luft i minuten
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är det för storlek på insugventilen, är det en eller två insugare per cylinder? Vad är ventillyftet?
Om motorn är på ca 250cc och kompressorn ger 330cc per förbränningsfas är det bara en överladdning på 30% - minus eventuella förluster i VE - som vi inte vet något om men VE borde ligga på runt 90%.

En 33 elller 34 mm förgasare vore kanske en lämpligare utgångspunkt. Du ändrar ju VE genom att dreva om kompressorn. Om effekten får ett platåliknande utseende ända till varvstoppet vid en bänkning kan man anta att förgasaren är för liten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är två insugsventiler per cylinder och en utblås, är ju så jäkla typiskt att man intd komnihågcatt mäta dessa då hav hade lös toppen. Får försöka googla om man kan hitta hur stora ventilerna är men en ledtråd är att Biltemas minsta ventilslippinne är för stor för att kunna användas på insugsventilerna.

Borde man inte räkna på125 cc per förbränningsfas då den tänder på varje varv då det är en parallell twin, eller tänker jag galet?

Nästa fråga nån som har en TM33 liggandes över?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ventilstorlek och lyft är väl inte så där jättreintressant då det påverkar så pass lite i VE jämfört med kompressorn.

Det lär nog sjunka in lite, hur mycket som kompressorn skyfflar och vad sugmotorn vill ha. Problemet med sugkompressor är ju också att insugspulserna inte kan bli utjämnade lika bra som med ett plenum. Det är mycket luft/vikt som skall ändra riktning hit och dit.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ju kvar original 29 mm Kehin kvar men frågan är om man får en sån att funka? Är ju en vakuumförgasare och då lär det väl bli knas med avsaknad av korrekt luftburk kanske även med annat vakuum då man kör med kompressor?

Har i alla fall mailat Tiny i Australien för att få reda på lite mer om vad han kör med, även om han nu kör med metanol så borde ju storleken på förgasaren vara ungefär samma men mec anga bestyckning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som jämförelse hade de flesta 4t 250 cross 37mm förgasare före dom fick sprut.

Dom har bättre portar och varvar mer och skapar ju därmed mer luftflöde genom förgasaren men dom är och andra sidan inte överladdade så det borde jämna ut sig.
Bosse hade väl 0.8 bar laddtryck?

En 4t 250 går dessutom helt okej även på låga varvtal(lågt massflöde) med en sån förgasare.

Om lågt massflöde var vad som orsakade problemet borde problemet minska med ökat varvtal.

FCR37 har jag liggande om du vill testa med en sån. Funkar det inte så är det bara att lämna tillbaka den.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som jämförelse hade de flesta 4t 250 cross 37mm förgasare före dom fick sprut.

Dom har bättre portar och varvar mer och skapar ju därmed mer luftflöde genom förgasaren men dom är och andra sidan inte överladdade så det borde jämna ut sig.
Bosse hade väl 0.8 bar laddtryck?

En 4t 250 går dessutom helt okej även på låga varvtal(lågt massflöde) med en sån förgasare.

Om lågt massflöde var vad som orsakade problemet borde problemet minska med ökat varvtal.

FCR37 har jag liggande om du vill testa med en sån. Funkar det inte så är det bara att lämna tillbaka den.

Vore ju intressant att testa gå ner till 37 mm och se vad som händer, du råkas inte också ha nån fyrtaktsgasare på runt 30-32 mm. Ska ge mig ut i garaget och börja se om jag kan tillverka en slangnippel så man vet att man har fullt flöde till förgasaren.

Är ju lite dåligt test före just nu, ca 10 cm nysnö så det blir nog skoter i helgen.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top