Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska inte röra till det mer angående strypning men är det en strypning som sätts i förgasaren som ni diskuterade?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Precis, det är det som diskuteras. Om man skulle skulle montera en eller två bussningar som ströp ner diametern på förgasaren.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Jag fått min amr500 nu förresten. Ska bygga färdigt en elcykel först sen blir det kompressorbygge!

002599f28fa5f56b7dd8d1544a002b9b.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kan detta vara av intresse?
En Honda ska ha Keihin förgasare.
Det är enkelt att ta bort en.
Det är en höger och en vänster. Bara att välja. CR33
Kan avyttras till rätt pris, bara för att du håller på med just det här projektet!
 

Bifogat

  • 20210411_162803.jpg
    20210411_162803.jpg
    2.5 MB · Visningar: 18

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan detta vara av intresse?
En Honda ska ha Keihin förgasare.
Det är enkelt att ta bort en.
Det är en höger och en vänster. Bara att välja. CR33
Kan avyttras till rätt pris, bara för att du håller på med just det här projektet!

Hur funkar det med att sära på dom? Dom där lär väl vilket fall som helst vara bättre än en VM32 från en skoter.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det är en axel som går igenom båda förgasarna för att lyfta trottlarna. Lite pyssel att kapa den..... typ.
Annars är det bara M5 skruv och skruva itur så får man två förgasare.
De har setat på en Yamaha XT600. Gick riktigt bra! :)

Kan skicka mer bilder.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Måste skriva text och
 

Bifogat

  • 20210411_162739.jpg
    20210411_162739.jpg
    2.4 MB · Visningar: 16
  • 20210411_162915.jpg
    20210411_162915.jpg
    2.1 MB · Visningar: 16
  • 20210411_163026.jpg
    20210411_163026.jpg
    2.4 MB · Visningar: 16
  • 20210411_162859.jpg
    20210411_162859.jpg
    2 MB · Visningar: 15

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vi får se hur det går, planen är att testa en av dessa förgasare.

Nån som har koll på om det är möjligt att tillverka en ny axel till trotteln och mekanismen för gasvajern för enkelmontage om man har svarv och en halvtaskigt fräs?

Vill ju helst inte förstöra förgasarna med att börja kapa isär dom om det visar sig att en av dessa inte skulle funka på hojen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vi får se hur det går, planen är att testa en av dessa förgasare.

Nån som har koll på om det är möjligt att tillverka en ny axel till trotteln och mekanismen för gasvajern för enkelmontage om man har svarv och en halvtaskigt fräs?

Vill ju helst inte förstöra förgasarna med att börja kapa isär dom om det visar sig att en av dessa inte skulle funka på hojen.
Tillverka en axel går men är svårt tror jag. Men du kan förmodligen köra med bara urdragen axel från vänster förgasare och låta den sticka ut ur den högra så länge. Då sabbar du inte höger förgasare. Men även om du sabbar höger gasare så är de inge värde i dessa förgasare så de gör väl inget?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
12 mm slipad eller kalldragen axel. Ett hål för rörstift ett gängat hål för trottel....
Gör som Boost sa, kör utstickande axel först. Och kapa sedan. Lika enkelt att återställa den med att göra en ny axel för två gasare... om det skulle bli så.

Anslutningarna är 38 mot toppen och 50 mot luftfilter... lufttratt!!!
 

Bifogat

  • 20210414_083712.jpg
    20210414_083712.jpg
    1,022.1 KB · Visningar: 12

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej då har jag koll på läget.

Blir det att beställa en 45 graders silikonslang 45-38 mm så jag står redo då dom dyker. med en 45-38 mm slang så slipper jag ju göra om flänsen mot kompressorn.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
OBs omskriven text om du råkat läsa tidigare de går inte köra avdelad gasare med trottelstopp på viss höjd!!
De finns ingen risk för gashäng med sugturbo eller sugkompressor. De går dela av HSR gasaren med plåt eller glasfiberplast .Jag delar av alla stora förgasare både före och efter trottel på maskiner jag vill ha bra svar i och de ger mindre förbrukning. I ditt fall skulle de dock inte funka så bra med trottelstopp på halva höjden och avdelare för då kommer inte högfartsmunstycket funka! Prova med vm gasaren men du läör få starta den med halv gas för den lär gå surt. Börja med att gå ner i lågfartsmunstycke och de kan bli sluta med väldigt litet munstycke. Jag tror bra i gasen har så litet som 10" i värsta fall köp från 10-20" munstycken. Då kan den ev gå på tomg men så fort du rör gasen lite så kan den börja sura igen till du hissat trotteln till halv gas för då bryr den sig inte i trottelvinkel längre. Slipa då trottelskärningen brantare men ändra inte avslutningen längst ner på trottel. Slipa bara uppifrån på baksidan skärningen ner till samma avslutning som de är org. Skärvinkeln brukar sluta mitt på trotteln , men de ser du. Om den toksurar kan du ta 2 grader direkt och de kan krävas uppimot 4 graders ändring av vinkel i värsta fall innan den börjar går rent från låga trottellyft.
Det är svart magi att bestycka överdimensionerade förgasare, men precis som boost3 skriver är trottelskärningen en nyckel till att få det att fungera. Emulsionsröret är en annan del som måste omformas. Avstår från att kommentera hur man modifierar en HSR, men på gamla hederliga amal behöver man brotscha ur de tvärgående hålen en smula. Nålar till hsr bör ju finnas i olika vinkel, annars slipar man dem tills hojen slutar missa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är hojen provstartad med VM32:an, kan konstatera att hojen med "2-takt snöskoter bestyckning" går snålt speciellt på tomgång och just då man lyfter trotteln, om man håller två fingrar för förgasaren på tomgång och tar bort dom precis då man gasar får man gassvar, höjde också nålen till max och då fick jag lite bättre gas svar. AFR på tomgången ligger på uppåt 15,5-16 men då man få lite varv på motorn går den ner till 12-13.

Nu har jag ju inte testkört så jag vet ju inte vad som händer under belastning men tomgången måste fetas till för att att få nåt gassvar alls sen får man väl ut och testa, nu sitter 25 tomgångsmunstycke i.

Detta var väl lite oväntat för att det hade ju förutspåtts att hojen skulle sura ner sig och inte som nu knappt gå för den går snålt på tomgång och precis då man lyfter trotteln.

Jag tror jag har 35 tomgångsmunstycke i VM32:an i Ski Doo Everesten så jag får väl testa att ta det munstycket för den behöver ändå bestyckas ner hur som helst men har på känn att man nog ska ha ännu större tomgångsmunstycke. Nu har jag ingen koll på vad nålarna heter i mina VM32:eek:r med i Everesten sitter en mer konisk hål än i denna gasare så jag skulle inte vara förvånad om den nålen skulle vara bättre till denna hoj.

Detta var väl väntat att den skulle gå snålt på tomgång eftersom jag beställde små tomgångsmunstycken från Rinab då jag beställde luftfilter och lite andra grejer ;)

Blir spännande att se vad som kan vara bästa förgasar lösningen, Mikuni VM32 eller Keihin CR33 eller nåt annat?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fan också, gick fort och fel igår. Kom nu på att det inte konstigt om hojen går snålt på tomgång och litet gaspådrag, nippeln till primerslangen är ju inte pluggad, den lär ju dra hyfsat med tjuvluft där.

Blir att fixa det och testa igen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fan också, gick fort och fel igår. Kom nu på att det inte konstigt om hojen går snålt på tomgång och litet gaspådrag, nippeln till primerslangen är ju inte pluggad, den lär ju dra hyfsat med tjuvluft där.

Blir att fixa det och testa igen.

De kan bli lite bättre med pluggad nippel men i med större lågfart så blir nog tomg bra. Jobba med luftskruven också. Men om trottelvinkeln stämmer så blir jag förvånad för den har aldrig stämt på någon fyrtaktsmotor.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror inte att jag lägger ner nåt större krut på denna VM32 förgasare just nu, men jag ska byta tomgångsmunstycket, montera luftfilter och försöka se om jag får den att gå så pass att jag kan dra en test repa så jag får testa dra på med belastning och se vad som händer.

Har fått CR33 förgasarna nu, det slumpade sig så att telefonen plingade till då jag stod i kassan på Coop för att köpa lunch så det var bara att ta ut paketen med alla grejer. Nu ska jag nog ha allt som behövs för att kunna testa både VM32:an och CR33:an, det som det säkert nu kommer att fallerar på är bestyckningen som ju knappast lär vara rätt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Prova vm gasaren först för den går bra på tomg och strax över tomg så är de en bättre förgasare för de finns så många nålar nålmunstycken lösa nålventiler så de blir billigt att byta ut delar. Cr 33an vet jag inte om de går byta nålmunstycken och hur lätt de är att hitta andra nålar. Jag vet inte om de går byta nålventilsäte heller.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Snabb testkörning med VM32:an efter jobbet, bytte tomgångsmunstycke från 25 till 35 och monterade på luftfiltret. Men detta var onödigt för nu går hojen fett på tomgång, det inoljade UNI filtret och den pluggade primernippeln gör att nu går hojen fett runt 10 på AFR trots att jag skruvat ut luftskruven. Nåt händer precis då man lyfter trotteln, enligt bredbandslambdan så magras blandningen av då man lyfter trotteln och om man lyfter trotteln för fort dör motorn, tar man det bara lite lugnt så får man gassvar.

Gav mig i alla fall ut på en testkörning och hojen går bättre än med HSR42:an, rappare gas svar bortsett från just då man lyfter trotteln och man varvar upp till rödmarkeringen utan problem. Nu går den så bra att vägen hemma vid är begränsningen, hojen går fett runt 11 om man kör som vanligt och bara marschar fram med ca 5-6000 rpm dock så verkar den gå snålt från uppskattningsvis 1/2-3/4 gas drar man fullt så går bredbandslambdan i botten men samma sak här tar man det lugnt så får man varv på motorn och kan dra fullt med då är blandningen uppe på 18 för att sen vända nedåt vid full gas men vidd runt 14 på lambdan så sätter vägen stopp för att fortsätta hålla fullt det går för fort så man måste släppa. Detta borde ju betyda att det finns hopp med en 32 mm förgasare.

Tanken är att stoppa tillbaka 25 tomgångsmunstycke eller testa ett ännu mindre tomgångsmunstycke och byta nålen till den som sitter i Everesten som är mer konisk. Tror det får bli nån lite test mer av VM32:an med mindre tomgångsmunstycke och sen med annan nål. Dock är jag ju också sugen på att testa CR33:an är att utvärdera vilken av dessa två som kan tänkas vara bästa utgångsläget att utgå ifrån.

Har i alla fall delat på CR33 förgasarna nu och det gick fint utan att göra nån åverkan, tänke att jag pluggar bränsleledningen till förgasaren som inte används med en slangstump, en plugg och två slangklammer.

Helt klart är det väl vettigare att välja den förgasaren som det finns mest och billigast delar till men CR33:an ser ju ut lite häftigare än en VM32.

VM32:an på plats med luftfilter. Roade mig med att svarva till en gängad bussning med presspassning till trottellocket för att få ny gänga.
 

Bifogat

  • 20210416_173503.jpg
    20210416_173503.jpg
    1.7 MB · Visningar: 13
  • 20210416_185308.jpg
    20210416_185308.jpg
    1.5 MB · Visningar: 13
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade Mikuni nålarna jag har i mina förgasare, 6F9 och 6DH8 är de nålarna jag har. 6DH8 nålen sitter i Hondan så det är den mer koniska av dom två.

Funderar på om jag skulle shimsa nålen så men frågan är om detta ger mer bränsle på nålens arbetsområde från 1/2-3/4 gas eller om det ökar på bränslet ännu mer i det låga området? Nu är det ju lätt att laborera med nålarna på denna hoj och lätta att komma åt förgasaren så det är väl bara att prova.

Tror ni att en nål som 6N1eller 6L1 skulle kunna vara lösningen dom är ju väldigt raka de första 30 mm https://cdn.abicart.com/shop/ws2/47802/art5/31244305-e7e7eb-6-needles_victory_chart.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top