Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kollade Mikuni nålarna jag har i mina förgasare, 6F9 och 6DH8 är de nålarna jag har. 6DH8 nålen sitter i Hondan så det är den mer koniska av dom två.

Funderar på om jag skulle shimsa nålen så men frågan är om detta ger mer bränsle på nålens arbetsområde från 1/2-3/4 gas eller om det ökar på bränslet ännu mer i det låga området? Nu är det ju lätt att laborera med nålarna på denna hoj och lätta att komma åt förgasaren så det är väl bara att prova.

Tror ni att en nål som 6N1eller 6L1 skulle kunna vara lösningen dom är ju väldigt raka de första 30 mm https://cdn.abicart.com/shop/ws2/47802/art5/31244305-e7e7eb-6-needles_victory_chart.jpg
Att shimsa (som i lyfta upp den) nålen borde betyda att du får fetare blandning i mellanregistret. Jag brukar använda detta diagram som vägledning när jag bestyckar förgasare.
 

Bifogat

  • 4C0C0982-0256-4F89-8FA0-36B3E5173EAA.jpeg
    4C0C0982-0256-4F89-8FA0-36B3E5173EAA.jpeg
    42.9 KB · Visningar: 29

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Kul diagram, väldigt instruktivt. Vilket märke på förgasare avser det?
Bortsett från att 1/3 ligger till vänster om 1/4 :va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nya teskörningar idag med både framgångar och motgångar. Men jag blir inte riktigt klok på allt.

Bytte till 12,5 tomgångsmunstycke och höjde nålen max och gav mig iväg till stugan hojen gick hyfsat men ville sura på just över tomgång så det var ett helsike att köra efter vägen hem då det var uppför och blött.

Väl hemma bestämde jag mig för att slipa trotteln och det gav resultat så efter två slipningar ca 2 grader så testkörde jag igen och hade bättre gassvar men lite tendenser på att sluta från tomgång så jag tog en grad till och det blev bättre men lite surningstendenser kvar, tog lite till på trotteln men då vill inte hojen starta, fick igång den på choken och lyckades hålla den vid till till lambdan började mäta men den visar att den går snålt. Bytte till 25 tomgångsmunstycke men hojen är fortfarande svårstartad och vill inte gå på tomgång. Tänkte att jag tar trotteln från Ski Doon och testar men det var ju naturligtvis fel med uttaget för tomgångsskruven och styrspåret på fel sidor.

Påverkar trottelskärningen detta att den nu helt plötsligt går väldigt snålt på tomgången om jag nu har en för brant trottelskärning?

Boots 3 talar om att plasta trotteln så då är frågan vad man ska använda, helst nåt som går att beställa på nätet då jag har 12 mil till Biltema i Luleå.

Nu blir det nog att testa CR 33 förgasaren mest bara för att se hur den beter sig. För som det verkar är nog trotteln på Mikuni VM32:an körd i dagsläget.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu känner jag igen vm tvåtaktsgasare på fyrtakt att den började sura strax över tomg. Och du har gjort rätt att slipa trottelvinkeln. Du har hamnat i samma sits som jag gjorde, endera för för fet och slipade jag trottelvinkeln för mycket så blev den svårstartad eller började stupa vid litre gas. Prova större lågfartsmunstycke innan du plastar tillbaka trotteln. De är en svår avvägning mellan lågfartsmunstycke och trottelskärningen. Här gäller att ha tålamod utan dess like, jag lider med dig. Även trottelnålen börjar lägga sig i redan vid 6-10mm trottellyft så ha den i åtanke redan där . För att lista ut om nålen har rätt grovlek och rätt utformning (konisk) så kör typ jämn gas vid 10mm / 15mm / 20 / 25/30 ja du fattar. Jag brukar göra markeringar på gashandtaget rita på tejp och dra fast en ståltråd genom gummihantaget som visare mot tejpen. Du tar lös gasaren och kollar in i den vart nålmunstycket trängsta hål slutar. Ta en tuschpenna och rita på nålen just vid botten nålmunstycke vid de olika gashöjderna. Sedan är de bara rita uppe vid handtaget på tejpen de olika gaspådragen. Då kan du se på afr mätaren vart den går bra dvs 13 afr är bra från 10mm lyft till 28mm lyft (full gas 12-12,8 är bra. Om den går snålt på något trottellyft så slipar du bara nålen smalare just där den snålar, de kan sluta med en vågig nål. Slipa nålar gör jag i svarven eller sätter fast den i hand borrmaskin. Klämmer bara runt ett 800 kors slippapper mellan fingrarna för att ta de värsta och när man är nöjd med afr värdena pustar man den med 2000-3000 korn och polera gärna nålen annars sliter den ut nålmunstycket rel snabbt! Om den däremot går fett vid alla lyft trots att du sänker nålen max så måste du skaffa bredare nål. Men man kan även sänka nålen mer än de clipsspår som finns på nålen. Endera slipar du ett spår till högst upp eller borra trottelns botten där clipset ligger djupare. De går ju lägga i shimsbrickor om de blir för djupt hål, eller plasta igen det.
Plasta trottelskärningen gör du med kemisk metall , JB weld är starkast och finns på nätet rel billig. Köp modell kvickweld för den härdar på 15 min. De har även 24 min vers som är ännu starkare men den rinner och har sig i minst två timmar så de är inga 24 min. Plastickpaddings Tanktät va bra också men den tycks ha utgått. Förmodligen håller vanliga plasticpaddings kemiska stålplast. De brukar finnas på mackar.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då ska jag testa 35 tomgångsmunstycke men jag har på känn att det också äf för litet för skillnaden mellan 12.5 och 25 var nu inte märkbar, eller hojen går så dåligt att det är svårt att märka skillnad för man har nog med att hålla den vid liv till bredbandslambdan blivit varm och börjar mäta.

Blir att beställa mer tomgångsmunstycken, tänker att jag beställer jämna tiotal för att gaffla in sig var man ska vara från kanske 50 eller 60 beroende på hur och upp åt till inte vet jag vad runt 120. Vad tror ni om det är detta klokt att göra så och räcker det till för att få ett hum och sen köpa munnstyckena mellan för att ev finjustera? Annars blir det ju en hel uppsjö av munstycken men det lär det väl bli i vilket fall som helst.

Ska försöka få dit CR33:an under tiden men jag måste jobba idag så får se hur jag hinner med att fixa vajrarna till den.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vänta lite nu.. du kan inte hålla på och kludda med lågfart och nålhöjder innan du etablerat rätt huvudmunstycke. Det är där man börjar. Annars får du bara gå tillbaka och ändra när du fått i rätt huvudmunstycke. Är det för magert kan du sätta i världens största pilotmunstycke, kommer ej att hjälpa.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vänta lite nu.. du kan inte hålla på och kludda med lågfart och nålhöjder innan du etablerat rätt huvudmunstycke. Det är där man börjar. Annars får du bara gå tillbaka och ändra när du fått i rätt huvudmunstycke. Är det för magert kan du sätta i världens största pilotmunstycke, kommer ej att hjälpa.
Man kan börja med lågfart och sedan gå uppåt eller vice versa. Huvudmunstycket används inte på lägre trottelhöjder.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vänta lite nu.. du kan inte hålla på och kludda med lågfart och nålhöjder innan du etablerat rätt huvudmunstycke. Det är där man börjar. Annars får du bara gå tillbaka och ändra när du fått i rätt huvudmunstycke. Är det för magert kan du sätta i världens största pilotmunstycke, kommer ej att hjälpa.
Alltid börja med lågfart!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Lycka till.. visst beror det mest på förgasarkonstruktion, men det är bara dumt att försöka justera in lågfarten med på tok för litet huvudmunstycke.
Bör åtminstone vara i närheten. Har ni provat att starta en motor med t.ex 90 huvudmunstycken när den behöver 160? Ingen av er kommer få den hojen att gå normalt på tomgång. Som sagt. Lycka till.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Håller med twintorsk. Nu har jag visserligen inte så mycket erfarenhet av japanska förgasare, bara Mikuni VM som jag har på ett par cyklar. Den är ju en förbättrad kopia av AMAL Concentric så den svarar likadant på justeringar. På alla AMAL jag pysslat med från 1940 till i dag, är det alltid huvudmunstycket man börjar med. http://amalcarb.co.uk/downloadfiles/amal/amal_tuning_guide.pdf
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Japp man måste ha relt rätt högfart innan man börjar med allt annat. Man kan få en lågfartsstupande motor att svara bra med för stor högfart åtminstone gassvarsmässigt. Men de lät ju som den hade ganska rätt högfart. Rätt högfart är när afr mätaren visar 12-12,7 vid full efter ca 400m+ full mutter. Men jag har för mig den låg någ åt det hållet, men om inte så sätt i högfatsmunstycke så den ger det värdet.
Men om du måste i med större lågfart så kan man måsta gå ner lite i högfart om än lite.
Om afr värdet inte svarar på större munstycke typ går snålt fast man borrat upp munstycket till 3mm så måste man i med större nålmunstycke. Jag brukar börja med att borra upp högfarst till bristningsgränsen 3mm+ eller på vissa gasare kan man ta bort munstycket helt. Då ska den gå rel bra på tomg och uppöver till halv gas, efter halv ska den börja sura ner sig mer o mer uppöver i lyft. De är helt ok om motorn storknar helt av soppa på full gas för då är man säker på att nålmunstycket är tillräckligt stort. Men även om motorn bara surar lite på full gas ex 10 afr så duger det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Alltså jag inser nu att jag har ett allvarligt problem, vet inte hur jag ska klara av att ligga +400 m på fulla skaft. Det lilla jag kört på fulla skaft så har jag haft AFR på ca 13-14 och nedåtgående men då måste jag släppa då vägen är för dålig för att kunna fortsätta.

Som sagt jag har en känsla att den inte går snålt på högfart men jag har svårt att hålla stumt längre än typ max 200 m.

På nåt vis behöver jag ju få hojen att gå hjälpligt så jag i alla fall kan komma upp till max gas för nu motar den ju totalt.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De måste väl finnas någ längre raksträcka där du kan hålla stumt längre än 400m? Kan du gasa dig runt stupningarna på låga varv så du kan kolla full gas bestyckning? Men de låter som afr värdet är ganska bra på full gas om de sjunker under 13 .
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja det vete fan inte i alla fall närmast milen, raksträckor är det inte brist på men nån form av beläggning som duger att köra 100+ på är det värre med. Visst finns det rakor men då är det typ, färja och den går inte ännu, eller 2 mil grusväg och den är knappt farbar och lerig så den räcker och blir över, eller åka ner 15 km mot samhället och sen åka tillbaka upp mot byn andra sidan älven. Jag lär nog först behöva ca 500 m för att gasa mig förbi stupningarna så man sen kan dra fullt.

Hade inte så mycket för min ikväll så då monterades CR33 förgasaren på hojen och sen blev det testkörning, resultatet är ungefär samma som då jag körde med slipade trotteln innan jag tog för mycket. Hojen är körbar men stupar vid gaspådrag men om man bara tar det lugnt med gasen så är den okej.

Hojen går lite fett på tomgång 10-12 beroende på "blower surge" vid gaspådrag så stupar hojen lätt och går snålt då man drar på gasen för att sen gå nedåt och ligger man och kör på typ 1/4 till 1/2 gas ligger den mellan 12-13 men så fort man ökar på gasen även försiktigt så går sen snålt 15-18 för att sen gå till baka mot 13 då man håller stilla gasen. Har kört vad jag kan (efter mina förutsättningar på denna väg) efter den dåliga vägen så jag fick till och med till ett mindre hopp (lättade något) i 120 km/h.

Frågan är ju frågan varför hojen stupar. På jänkarna med kompressor kör dom ju med spjäll på insuget, har försökt googla men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på hade varit intressant att få reda på vad spjällen gör för funktionen. Känns ju lite lurt på att det skulle vaea bra att strypa luften vid början av gaspådraget.

Jag ska kolla om jag kan hitta grejer till en bänk, har två elmotorer från jobbet men dom är nog så små men tror jag har en hydraulpump man kanske kunde driva och strypa flödet till. Har också en kornkross och frågan är om man kunde ta valsarn från den och göra nåt klokt av som en bromsbänk men risken är väl att valsarna är för lätta. Annars så har jag en gröpkvarn med plattrem som drevs av remskivan på den tiden traktorerna hade sånt, att driva den med Hondan vore kanske ett alternativ men det skulle ju se ut ganska roligt, snacka om att bli idiotförklarad.

Just nu känns det nästan ut som att det blir att kolla vidare om jag kan fixa mig en bänk för att kunna köra under mer kontrollerade forner.

Lite bilder från dagens övningar
 

Bifogat

  • 20210418_185849.jpg
    20210418_185849.jpg
    5 MB · Visningar: 19
  • 20210418_183510.jpg
    20210418_183510.jpg
    3.6 MB · Visningar: 19

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja det vete fan inte i alla fall närmast milen, raksträckor är det inte brist på men nån form av beläggning som duger att köra 100+ på är det värre med. Visst finns det rakor men då är det typ, färja och den går inte ännu, eller 2 mil grusväg och den är knappt farbar och lerig så den räcker och blir över, eller åka ner 15 km mot samhället och sen åka tillbaka upp mot byn andra sidan älven. Jag lär nog först behöva ca 500 m för att gasa mig förbi stupningarna så man sen kan dra fullt.

Hade inte så mycket för min ikväll så då monterades CR33 förgasaren på hojen och sen blev det testkörning, resultatet är ungefär samma som då jag körde med slipade trotteln innan jag tog för mycket. Hojen är körbar men stupar vid gaspådrag men om man bara tar det lugnt med gasen så är den okej.

Hojen går lite fett på tomgång 10-12 beroende på "blower surge" vid gaspådrag så stupar hojen lätt och går snålt då man drar på gasen för att sen gå nedåt och ligger man och kör på typ 1/4 till 1/2 gas ligger den mellan 12-13 men så fort man ökar på gasen även försiktigt så går sen snålt 15-18 för att sen gå till baka mot 13 då man håller stilla gasen. Har kört vad jag kan (efter mina förutsättningar på denna väg) efter den dåliga vägen så jag fick till och med till ett mindre hopp (lättade något) i 120 km/h.

Frågan är ju frågan varför hojen stupar. På jänkarna med kompressor kör dom ju med spjäll på insuget, har försökt googla men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på hade varit intressant att få reda på vad spjällen gör för funktionen. Känns ju lite lurt på att det skulle vaea bra att strypa luften vid början av gaspådraget.

Jag ska kolla om jag kan hitta grejer till en bänk, har två elmotorer från jobbet men dom är nog så små men tror jag har en hydraulpump man kanske kunde driva och strypa flödet till. Har också en kornkross och frågan är om man kunde ta valsarn från den och göra nåt klokt av som en bromsbänk men risken är väl att valsarna är för lätta. Annars så har jag en gröpkvarn med plattrem som drevs av remskivan på den tiden traktorerna hade sånt, att driva den med Hondan vore kanske ett alternativ men det skulle ju se ut ganska roligt, snacka om att bli idiotförklarad.

Just nu känns det nästan ut som att det blir att kolla vidare om jag kan fixa mig en bänk för att kunna köra under mer kontrollerade forner.

Lite bilder från dagens övningar
Spjället på insug är förmodligen för att rundtrottlar gnager sig ovala av kompressorvacuum på nolltid.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Spjället på insug är förmodligen för att rundtrottlar gnager sig ovala av kompressorvacuum på nolltid.

Ok de va underligt för om de varit så högt sug skulle du måsta köra på 10" i låpfartsbestyckning. Men cr33an tycks funka ganska bra på första försöken prova jobba lika hårt med den som vm fuggen.. Men iom att de är en dubbelförgasare så kan de tänkas att nålmunstyclet är för litet så kolla de först. Om de går köra utan munstycke så gör det annars borra så stort hål de går genom den.
Insugspjäll får du ta som sista utväg. Du kan prova stoppa igen insuget med något fast föremål men jag är rädd att förgasaren tror att du satt dit chokespjäll så den dräns av soppa,. Man får nog inte stoppa igen insuget så mycket.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Spjället på insug är förmodligen för att rundtrottlar gnager sig ovala av kompressorvacuum på nolltid.
Men inte sitter det väl några rundtrottlar på V8 jänkare:va

Ok de va underligt för om de varit så högt sug skulle du måsta köra på 10" i låpfartsbestyckning. Men cr33an tycks funka ganska bra på första försöken prova jobba lika hårt med den som vm fuggen.. Men iom att de är en dubbelförgasare så kan de tänkas att nålmunstyclet är för litet så kolla de först. Om de går köra utan munstycke så gör det annars borra så stort hål de går genom den.
Insugspjäll får du ta som sista utväg. Du kan prova stoppa igen insuget med något fast föremål men jag är rädd att förgasaren tror att du satt dit chokespjäll så den dräns av soppa,. Man får nog inte stoppa igen insuget så mycket.
Tror det går att köra utan huvudmunstycke på denna CR33 förgasare, nu börjar jag fundera om det är nålmunstycket som är för litet för att klara av att leverera soppa under acceleration för när man väl fått upp varven så sjunker ju AFR värdet ner till 12-13. Utan eller med urborrat huvudmunstycke så ska man väl lyckas sura ner motorn om man drar fullt.

Det lilla som jag testade igår så verkar man ju ha hyfsade AFR värden då man ligger på jämn gas vid 1/4-1/2 men inte få fram soppa då man ska accelerera.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men inte sitter det väl några rundtrottlar på V8 jänkare:va


Tror det går att köra utan huvudmunstycke på denna CR33 förgasare, nu börjar jag fundera om det är nålmunstycket som är för litet för att klara av att leverera soppa under acceleration för när man väl fått upp varven så sjunker ju AFR värdet ner till 12-13. Utan eller med urborrat huvudmunstycke så ska man väl lyckas sura ner motorn om man drar fullt.

Det lilla som jag testade igår så verkar man ju ha hyfsade AFR värden då man ligger på jämn gas vid 1/4-1/2 men inte få fram soppa då man ska accelerera.

Om den snålar ut som du säger under acc kan de va för litet nålmunstycke förutsatt att högfartsmunstycket är rätt storlek. Utan munstycke ska den sura mer eller mindre på full gas. Men de är ok om den surar så mycket att den stannar också.
Om de nu är ok storlek på nålmunstycket sätt i så stort högfart att de omedelbart du drar full gas går ner till under 13. Afr mätaren ska blixtsnabbt känna av för fet gång, jag brukar börja fett så mätaren går ner ordentligt typ 10-11.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Kan väggvätning i kompressorn ta för mycket bränsle vid acc? Det är väl det acc-pump ska förebygga?

Det skulle också kunna vara det motsatta att det samlas bränsle i kompressorn som dras med när trotteln öppnas. Ett tips jag läste om är att testa att förvärma insug och kompressor för att få bättre förångning. Det är ju ett enkelt test med en värmepistol.

Jag kan tänka mig att allt är rätt kallt när du provkör. Bränslet klamrar sig fast rätt bra då.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att bränsle skulle kunna fastna i insuget är väl i alla fall troligt, insuget är ljummet bakom cylindrarna men själva kompressorn är nog ganska kallt. Australiensaren var mer orolig för att insuget ska blir för varmt men det är väl kanske viss skillnad på Australien och Överkalix i klimat.

Om bränsle skulle samlas i kompressor och insug borde väl hojen hojen sura ner sig med nedåtgående AFR värde för att sen vända uppåt igen efter att bränslet bränts bort eller bara sura ner sig. Det som händer vid fullt gaspådrag är att AFR går uppåt för att tillslut bottna och motorn dör. Samma händer även då man ökar gasen långsamt, blandningen tunnas ut och går upp mot 18 för att sen gå tillbaka till runt 12-13.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top