Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Den ska sura ner sig utan munstycke även i garaget annars är de för litet nålmunstycke. Men prova choka,, du kan ta en lös wire och dra upp mellan benen och sadel så du kan göra ett snabbtest bara.
Ang vacumförgasare utan luftburk så brukar jag få till dem hel ok med lite specialfix. Man behöver i stort sett bara korta fjädern som håller emot vacumtrotteln så funkar de ganska bra utan luftburk. En hoj med vacumfugge stuper ju aldrig om de sitter rätt munstycken i, så de kan funka på sugkompressor.
Jag ska kolla vad jag har och finns de en lämplig fugge får du den gratis.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Vad skiljer när man Metanolkonverterar en förgasare?... Låter som man skulle behöva förstärka med sådana komponenter.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vänta lite nu.. du kan inte hålla på och kludda med lågfart och nålhöjder innan du etablerat rätt huvudmunstycke. Det är där man börjar. Annars får du bara gå tillbaka och ändra när du fått i rätt huvudmunstycke. Är det för magert kan du sätta i världens största pilotmunstycke, kommer ej att hjälpa.
- Det svaret har jag fått på flera forum när jag börjat laborera med förgasarna och munstyckena. "First set main jet, then adjust the rest".

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska se om jag inte kan få dit original chokereglaget, tror det ska gå på nåt sätt. Att köra 100+ efter vår väg och sen dra fullt samtidigt som jag ska dra "pipmelchoke" låter ut onödigt spännande;) Ska i alla fall börja med att testa om jag lyckas sura ner den i garaget.

En fundering allmänt om nålmuvstycket I "normala fall", om man har hyfsat AFR genom hela registret men inte gassvar kan då ett större nålmunstycke och grövre nål vara lösningen så att man får fram mer soppa på full gas men ändå behåller vettig blandning på 1/4-3/4 gas?

Vakumförgasare är kanske värt ett test, jag har ju original bryggan med två 29 mm förgasare om jag minns rätt. Frågan är ju hur det går att dela på dessa utan att förstöra dom, vill helst inte göra åverkan om man nån gång skulle tvingas att återställa hojen. Är det nån som ligger med en vettig vakuumfugge över så är jag intresserad.

Om man metanol, etanolkonvertetar så lär man väl behöva större munstycke av allt som jag fattat det så större nålmunstycke borde väl krävas då?

Hur mycket påverkar flottörnivån blandningen? Funderar på om det skulle sjunka sakta vid acc om der inte skulle orka mata fram bränsle via kran, filter och ledningar? Dock så glömde jag slå på kranen vid en testkörning och märkte ingen direkt skillnad innan hojen bara dog.

Kan man hitta eller bygga en extern accpump? Tänker mig att det borde vara typ en primer till skotern. Är väl i princip "bara" en kolv och två backventiler, sen att få det hela att funka vettig är väl en annan femma och förmodligen inte lätt.

Tror jag ska Maila australiensaren igen för att höra om han haft liknande problem vid acceleration, han kör ju på metanol och vad jag vet med en 32 mm Mikuni med accpump, HSR32 eller TM32. Men det borde väl inte spela så stor roll vad man kör på borde inte motorn bete sig ganska lika på bensin och metanol i det fallet även om det krävs olika bestyckning?

Ska testa full gas tillsamman med choke i garaget, tror jag också ska testar koppla på extern bränsletank i garaget bara för att kolla om den får soppa. Sen ska jag vänta in FCR37:an som ska vara på väg om den förgasaren med accpump kunde tänkas funka. Detta är planen just nu.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lågfart fortsätter ju ge bränsle även på högfart men inte tvärtom så det där om var man ska börja justera är nog inte helt självklart.
Börjar man med att anpassa huvudmunstycket så den går bra på fullgas och sen ändrar lågfart så kommer det ju även påverka högfartsblandningen.
Med små förändringar av lågfartmunstycket är det väl försumbart men ändrar man mycket så bör man nog gå tillbaka och kontrollera högfarten som avslutning också.

Angående justerbar accpump som någon nämnde så finns det åtminstone på Keihin FCR en skruv som kan justeras. Man ser den när man monterar dit vajern, strax under vajertrumman. Dessutom sitter det ett munstycke som borde finnas i olika storlekar och finns det inte olika storlekar går det väl borra.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
- Det svaret har jag fått på flera forum när jag börjat laborera med förgasarna och munstyckena. "First set main jet, then adjust the rest".
vad skulle den tekniska förklaringen till det vara? Huvudmunstycket har noll inverkan på tomgången. Lågfartsmunstycket här däremot en liten inverkan på fullgas. För att få färre justeringsmoment borde man börja med lågfart och blandningsskruv. Därefter med huvudmunstycke och nålventil. Sen kan man börja labba med trottelvinklar, nålhöjd med mera.

EDIT: twostroke hann före med 3 minuter

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
vad skulle den tekniska förklaringen till det vara? Huvudmunstycket har noll inverkan på tomgången. Lågfartsmunstycket här däremot en liten inverkan på fullgas. För att få färre justeringsmoment borde man börja med lågfart och blandningsskruv. Därefter med huvudmunstycke och nålventil. Sen kan man börja labba med trottelvinklar, nålhöjd med mera.

EDIT: twostroke hann före med 3 minuter

Jo, fast jag var lite otydlig kanske. Om huvudmunstycket är väldigt fel så blir hojen ganska svår att provköra så man behöver nog ändå få till huvudmunstycket först. Åtminstone någorlunda.

Så jag förstår att man vill börja med huvudmunstycket men ville väl snarare poängtera att man nog ofta även vill avsluta med att kontrollera högfarten.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kan du länka till någon källa som ger en teknisk förklaring varför man ska börja med huvudmunstycke före lågfart?
Det hela börjar med komplexa strömningsekvationer. Du vill ha ett enkelt svar på en svår fråga t.ex. "Varför finns det krig?".
Praktiskt tillämpning som t.ex. FactoryPro delar med sig av nöjer jag mig med.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jo, fast jag var lite otydlig kanske. Om huvudmunstycket är väldigt fel så blir hojen ganska svår att provköra så man behöver nog ändå få till huvudmunstycket först. Åtminstone någorlunda.

Så jag förstår att man vill börja med huvudmunstycket men ville väl snarare poängtera att man nog ofta även vill avsluta med att kontrollera högfarten.
absolut, om man ska ut och provköra direkt så behöver man ha ett någorlunda rätt dimensionerat huvudmunstycke. Det jag hävdade är att det blir färre justeringsmoment om man börjar med lågfart. Är inga problem att varmköra på tomgång och få den att lira innan man går vidare.

Det hela börjar med komplexa strömningsekvationer. Du vill ha ett enkelt svar på en svår fråga t.ex. "Varför finns det krig?".
Praktiskt tillämpning som t.ex. FactoryPro delar med sig av nöjer jag mig med.
Ok om du väljer att lyssna blint på de du ser som auktoriteter så får du göra det. Jag själv söker fakta, inte någon annans godtyckliga sanning. Om du trots allt har en teknisk förklaring varför det är bättre att börja med högfart än lågfart så lyssnar jag gärna.

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Hoj
KTM Duke 690R -16
Intressant läsning! Jag trodde att flotören bara var en av/på ventil för att det ska finnas soppa utan att flöda över. :) Så nivån är alltså kritisk för blandningen.

Hur påverkas flottören vid bakhjulskörning eller nedlägg?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
1618997771424.png
Jag får väl skjuta mina egna teorier i sank.
Annledningen är att... Emultionsröret förses med bränsle och luft av dessa munstycken.
Det betyder att dessa skvättar och läcker trots att de inte SKA göra det.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Vad skiljer när man Metanolkonverterar en förgasare?... Låter som man skulle behöva förstärka med sådana komponenter.
Framför allt huvudmunstycken. Det går åt cirka 3 gånger så mycket soppa. Sen gäller det att flottörnålen släpper igenom tillräckligt. Kan även va annat oxå. Men metanoleldat skit kör man mest på fullgas så det där med tomgång och små trottelöppningar är inte så noga. Bara inte motorn stannar medan man varmkör.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det där är en instruktion, inte en tekniskt förklaring. Kan du länka till någon källa som ger en teknisk förklaring varför man ska börja med huvudmunstycke före lågfart?
När förgasare började fungera på samma sätt som i dag för hundra år sen, fann man ganska snabbt enklaste sättet att justera in dom. Ingen har kommit på nåt bättre sätt efter det. Precis som läkare jobbar med beprövad erfarenhet. Det finns säkert nån förklaring, men varför bry sig?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det finns säkert nån förklaring, men varför bry sig?
Beräkna strömningsekvationer i garaget när man bestyckar är lite väl overkill tycker iaf jag. Är man helt ute och cyklar är lambda och bänkkörning lösningen, inte en veckas hyra av stordator som får räkna lite mer avancerat - som iaf blir fel eftersom man inte fått med alla inverkande parametrar.

Holley har tagit ett steg längre för bilentusiaster med sitt Sniper-system. I praktiken fungerar det riktigt bra - om man läst in sig på vad det gör och inte. Polarens gamla Pontiac vi trimmade kör sånt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
När förgasare började fungera på samma sätt som i dag för hundra år sen, fann man ganska snabbt enklaste sättet att justera in dom. Ingen har kommit på nåt bättre sätt efter det. Precis som läkare jobbar med beprövad erfarenhet. Det finns säkert nån förklaring, men varför bry sig?
Om man går runt och litar helt på alla auktoriteter behöver man inte bry sig.

Beräkna strömningsekvationer i garaget när man bestyckar är lite väl overkill tycker iaf jag. Är man helt ute och cyklar är lambda och bänkkörning lösningen, inte en veckas hyra av stordator som får räkna lite mer avancerat - som iaf blir fel eftersom man inte fått med alla inverkande parametrar.

Holley har tagit ett steg längre för bilentusiaster med sitt Sniper-system. I praktiken fungerar det riktigt bra - om man läst in sig på vad det gör och inte. Polarens gamla Pontiac vi trimmade kör sånt.
Vilken vantolkning. Den måste vara medveten. Om någon frågar dig efter en teknisk förklaring om något annat ämne, till exempel usb till rs232-kablar så svarar du med en teknisk förklaring. Du länkade inte till något som förklarar ettor i nollor och generell IT-teknik som källa. I detta fallet visste du inte svaret och därför reagerar du som du gör. Det är ok att inte ha svar på alla frågor, men någon annan kanske har?

Du försöker dumförklara någon som vill ha en teknisk förklaring. Om du inte vill eller kan hjälpa till så kan det vara bäst att tiga. Du för inte diskussionen framåt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
till exempel usb till rs232-kablar så svarar du med en teknisk förklaring.
Är det teknik att en drivrutins mjukvara avsiktligen programmerar om och därmed permanent förstör ett piratat chipset? Jag kallar det för jäkligt elakt av drivrutinstillverkaren dvs FTDI.

Alltså lixom, för att förstå en förgasare till 100 lär man ha full koll på strömningsteori och hur ska man annars förklara det på ett annat sätt utan ta till förenklingar som inte kan förklaras med annat än förståelse i strömningsteori. Duger nivån på tekniken att säga "det sugs upp soppa lite här och där pga av undertryck" eller ska det till ekvationer i förklaringsmodellen? Vad jag försöker poängtera är att förgasare inte är enkelt att förstå 100 utan de flesta kör med "reverse engineering" och praktiska tumregler samt mäter upp resultatet för de åtgärder man vidtagit - eftersom det går fortast.

Sheldon Cooper skulle ha fnyst åt den förklaringen och presenterat en fullständig teknisk beskrivning - efter fyra månader - som skulle varit felaktig eftersom skumluftfiltret åldrats av luftens ozon under tiden och därmed förändrat parametrarna för den exakta uträkningen. Kikar man på mina tidigare inlägg över snart 20 års tid är väl dumförklaringar inget jag pysslar med. Däremot kan jag förstå om inläggen upplevs som torra och humorbefriade, men det är sådan jag är för det mesta, en luttrad och tråkig gnällgubbe.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
............... Kikar man på mina tidigare inlägg över snart 20 års tid är väl dumförklaringar inget jag pysslar med. Däremot kan jag förstå om inläggen upplevs som torra och humorbefriade, men det är sådan jag är för det mesta, en luttrad och tråkig gnällgubbe.
..... vi andra tråkiga gubbar kan bara säga att Brink är en klippa på att förklara och ställa upp och ge oss bra svar! :)
Fortsätt som du gör!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...