Micke R
Gudomlig sporthojare
Vissa saker är svåra att lösa teoretiskt. Det är därför en kombination av teoretisk fysik och experimentell fysik ger bättre resultat. Praktisk erfarenhet ska inte föraktas.
Lite historia. Flygplan under 1:a Världskriget och tidiga board track racers hade ingen trottel utan bara ett venturirör + någon form av begränsning av bränsleflödet (huvudmunstycke eller ställbart nålmunstycke). Hastigheten kunde modereras genom att slå från tändningen. Inte helt optimalt om tändningen var frånslagen så länge så motorn stannade. Rätt många piloter dog vid landning.
Med införande av spjäll eller trottel kom problemet att få någorlunda bränsle/luftblandning vid mindre gaspådrag. Nål+nålmunstyke gav justermöjlighet i den övre regionen. Trotteluttaget gav justering lägre ner. Sen tillkom tomgångskretsen. Sist kom accpump eller som på SU oljedämpning av sliden.
Allt utvecklat innan datorer fanns och strömningstekniken var i sin linda.
Lite historia. Flygplan under 1:a Världskriget och tidiga board track racers hade ingen trottel utan bara ett venturirör + någon form av begränsning av bränsleflödet (huvudmunstycke eller ställbart nålmunstycke). Hastigheten kunde modereras genom att slå från tändningen. Inte helt optimalt om tändningen var frånslagen så länge så motorn stannade. Rätt många piloter dog vid landning.
Med införande av spjäll eller trottel kom problemet att få någorlunda bränsle/luftblandning vid mindre gaspådrag. Nål+nålmunstyke gav justermöjlighet i den övre regionen. Trotteluttaget gav justering lägre ner. Sen tillkom tomgångskretsen. Sist kom accpump eller som på SU oljedämpning av sliden.
Allt utvecklat innan datorer fanns och strömningstekniken var i sin linda.