Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är därför man har accpump.

Tryckförändringen som sker när man öppnar trotteln gör att mer bränsle kondenserar på väggar i insuget och för att kompensera det använder man accpump så att lambda ska vara oförändrat vid gaspådrag.

På tvåtakt har man ändå en fördröjning innan expansionskammaren börjar pumpa så där verkar accpumpen vara onödig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad kommer vi fram till av detta då? Är accpump ett måste om man ska få hojen att gå bra? I sånt fall är ju både VM32:an och CR33:an att glömma?

Det finns väl knappast nån lös accpump som man kan koppla in till en förgasare utan och sen blåsa in soppa direkt i insuget via nån spridare, munstycke som finfördelat soppan? Borde väl vara möjligt att bygga en accpump själv men det lär ju knappast vara värt arbetet mot att köpa en förgasare med accpump?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På konstant gas har accpumpen ingen betydelse så där ska du kunna trimma in så att den går bra oavsett gaspådrag, så länge det är konstant.

Accpumpen handlar alltså om responsen precis när du vrider på trotteln. Jag minns inte min termodynamik så bra att jag vågar säga hur det hela påverkas av det högre laddtrycket och den högre temperaturen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä, på förekommen anledning? läste rätt nu, och spjällen är där på kompressorer just för att förgasarn inte ska storkna av för ojämnt tryck/vacuum vid mindre trottelöppningar har jag för mig. Jämnar ut flödet. Kan inte mer om ämnet trycksatt v8 än jag läst mig till i typ colorod och wheels tyvärr ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På konstant gas har accpumpen ingen betydelse så där ska du kunna trimma in så att den går bra oavsett gaspådrag, så länge det är konstant.

Accpumpen handlar alltså om responsen precis när du vrider på trotteln. Jag minns inte min termodynamik så bra att jag vågar säga hur det hela påverkas av det högre laddtrycket och den högre temperaturen.


Nu har jag varit ut och kört igen, utan huvudmunstycke i hopp om att få motorn att surna ihop. Ingen större skillnad möjligen något mindre stupningar vid acceleration men kan lika gärna vara placeboeffekten.

Vrider jag fullt storknar motorn med AFR på 22, nånting mätaren i botten, släpper jag då så kommer motorn igång igen och AFR går ner till 12-13 gasar jag sen så storknar motorn igen men ligger man och gasar försiktigt släpper, gasar, släpper osv så lyckades jag tillslut köra på full gas med nedåtgående AFR men vid 14 på full gas var jag tvungen att släppa pga att vägens skick och då det gick fort med denna hoj. Så om den surar ner sig vet jag inte men AFR var på väg nedåt.

Om hojen som det nu verkar gå med hyfsat rätt AFR på jämn gas men snålt vid gaspådrag blir det väl svårt att ändra nåt med munstycken och nålar eller finns det nåt knep? Det är ju nu som jag misstänker att accpumpen saknas, för ligger jag på jämn gas så ligger ju AFR hyfsat vettigt men den går snålt så fort man ska öka.

Nä, på förekommen anledning? läste rätt nu, och spjällen är där på kompressorer just för att förgasarn inte ska storkna av för ojämnt tryck/vacuum vid mindre trottelöppningar har jag för mig. Jämnar ut flödet. Kan inte mer om ämnet trycksatt v8 än jag läst mig till i typ colorod och wheels tyvärr ?

Om man nu ska ha spjäll, vilket i och för sig skulle vara jäkligt häftigt att ha istället för en sidokåpa på höger sida men säkert ett jäkla jobb och micklande att få att funka är ju nästa fråga hur man styr dessa? Tänker att mekaniskt kopplat till gasen så stryper ju spjället efter trottelposition och inte då man accelererar. Är det vakuumstyrning som vore bäst här så att spjället stänger då vakummet minskar, visst blir det så vid gaspådrag?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du kollat hur stift ser ut efter den har storknat?

Hinner stiften ändra färg på några sekunder? Det tar ju typ 5-10 sek att få motorn att storkna, skulle väl vara om dom skulle vara blöta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har jag varit ut och kört igen, utan huvudmunstycke i hopp om att få motorn att surna ihop. Ingen större skillnad möjligen något mindre stupningar vid acceleration men kan lika gärna vara placeboeffekten.

Vrider jag fullt storknar motorn med AFR på 22, nånting mätaren i botten, släpper jag då så kommer motorn igång igen och AFR går ner till 12-13 gasar jag sen så storknar motorn igen men ligger man och gasar försiktigt släpper, gasar, släpper osv så lyckades jag tillslut köra på full gas med nedåtgående AFR men vid 14 på full gas var jag tvungen att släppa pga att vägens skick och då det gick fort med denna hoj. Så om den surar ner sig vet jag inte men AFR var på väg nedåt.

Om hojen som det nu verkar gå med hyfsat rätt AFR på jämn gas men snålt vid gaspådrag blir det väl svårt att ändra nåt med munstycken och nålar eller finns det nåt knep? Det är ju nu som jag misstänker att accpumpen saknas, för ligger jag på jämn gas så ligger ju AFR hyfsat vettigt men den går snålt så fort man ska öka.



Om man nu ska ha spjäll, vilket i och för sig skulle vara jäkligt häftigt att ha istället för en sidokåpa på höger sida men säkert ett jäkla jobb och micklande att få att funka är ju nästa fråga hur man styr dessa? Tänker att mekaniskt kopplat till gasen så stryper ju spjället efter trottelposition och inte då man accelererar. Är det vakuumstyrning som vore bäst här så att spjället stänger då vakummet minskar, visst blir det så vid gaspådrag?

Jag skickar en FCR37 åt dig så kan du testa?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Hinner stiften ändra färg på några sekunder? Det tar ju typ 5-10 sek att få motorn att storkna, skulle väl vara om dom skulle vara blöta.
Tänkte om dom är blöta. Då kan det vara att den storknar av igenslagna stift och AFR sticker pga av att det inte brinner.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte om dom är blöta. Då kan det vara att den storknar av igenslagna stift och AFR sticker pga av att det inte brinner.

Det är ju i och för sig snabbt kollar, man behöver ju inte ens ut och köra för hojen stupar ju direkt om man bara tomgasar fullt. Det som väl borde tala mot att den surar är ju då man gasar sakta till den stupar siticker AFR uppåt sakta för att tillslut bottna. Om man släpper tillbaka gasen sakta kommer hojen igång väldigt kraftfullt då den börjar gå igen det blir mer som att "slå på" motorn med ordentligt med gas.

Om hojen skulle sura borde väl AFR sakta gå nedåt för att sen i sånt fall gå upp på max då den slutar bränna pga surning. Motorn borde väl sen börja "bluddra igång" för att sen börja gå rent igen?

Men det är ju lätt testat, bara dra fullt i garaget så den dör och sen kolla stiften.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De låter som för litet nålmunstycke den ska sura ner sig omedelbart. Vd händer om du slår på choke vid full gas?
Accpump eller inte, hur gick den med HSR 42an som hade accpump?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite nyfiken på en sak om hojen går med "hyfsat rätt" AFR på jämn gas "över hela registret" med stupar vid acceleration så borde väl nål och nålmunstycke vara ganska rätt? Eller skulle en grövre nål och större nålmunstycke vara bättre i det fallet? Tänker om man då skulle kunna få mer bränsle vid acceleration men behålla bränslemängden vid "normal" körning?

HSR 42:an verkade gå bättre fram till den stupade nånstans över halv gas och den var inte lika känslig för stupningar vid acceleration som VM32:an och CR33:an.

En fundering då det gäller trotteln på VM32:an, man man löda på trotteln med tenn eller mässing istället för att plasta, tycker att det borde ju funka och sitta och funka lika bra som plast under förutsättning att man inte kallöder?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Finns nog nån anledning till att man satte SU förgasare på kompressormatade grejer i forntiden.
Utom att det fanns gott om dom på skroten.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag följer tråden med intresse.
Har inte överladdat någon mc-motor men testat på gamla jänkarjärn.
Men, skulle inte en väg(omväg) vara att titta på en förgasarlösning som t ex DR800 har med två förgasare till en cylinder.
Och då kunna optimera för låg respektive högfart?
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Det är ju i och för sig snabbt kollar, man behöver ju inte ens ut och köra för hojen stupar ju direkt om man bara tomgasar fullt. Det som väl borde tala mot att den surar är ju då man gasar sakta till den stupar siticker AFR uppåt sakta för att tillslut bottna. Om man släpper tillbaka gasen sakta kommer hojen igång väldigt kraftfullt då den börjar gå igen det blir mer som att "slå på" motorn med ordentligt med gas.

Om hojen skulle sura borde väl AFR sakta gå nedåt för att sen i sånt fall gå upp på max då den slutar bränna pga surning. Motorn borde väl sen börja "bluddra igång" för att sen börja gå rent igen?

Men det är ju lätt testat, bara dra fullt i garaget så den dör och sen kolla stiften.
Håller med dig om att dig om att det verkar magert. Om inte annat kan det vara bra att konstatera det med att kolla stiftet.

Jag kan inte tillföra så mycket när det gäller bestyckning. :sneaky: Men andra störningskällor skulle kunna vara att pulsationerna ser annorlunda ut bakom kompressorn och att förgasarens "mätta" luftflödet inte stämmer. Ett test kan vara att förlänga röret mellan kompressor och förgasare eller sätta en extra volym där som jämnar ut pulserna. (I högre läge så det inte samlas bensin i volymen)
Ett annat test är att värma upp kompressor och insugningsrör med varmluftspistol för att få bättre avångning. Och se om den svarar annorlunda.

Kämpa på!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Lite nyfiken på en sak om hojen går med "hyfsat rätt" AFR på jämn gas "över hela registret" med stupar vid acceleration så borde väl nål och nålmunstycke vara ganska rätt? Eller skulle en grövre nål och större nålmunstycke vara bättre i det fallet? Tänker om man då skulle kunna få mer bränsle vid acceleration men behålla bränslemängden vid "normal" körning?

HSR 42:an verkade gå bättre fram till den stupade nånstans över halv gas och den var inte lika känslig för stupningar vid acceleration som VM32:an och CR33:an.

En fundering då det gäller trotteln på VM32:an, man man löda på trotteln med tenn eller mässing istället för att plasta, tycker att det borde ju funka och sitta och funka lika bra som plast under förutsättning att man inte kallöder?
Jag tillåter mig att gissa. Det låter ju som att du behöver någon typ av rejäl accpump eller strypa luftflödet ordentligt men tillfälligt vid ecceleration. Accpump verkar vara roligaste lösningen. Kanske du kan hitta en förgasare med accpump som är justerbar?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang att den har rätt afr efter en stunds jämn gas låter som rätt nål och nålmunstrycke. Men på full gas har du inte fått den så fet att den dör av bränsle. Som sagt dra i choken vid nästa provkörning.
Som redan nämnts kan en vakumfugge funka bättre. Men de brukar va svår att bestycka rätt utan kompressor om man inte har luftburk med rätt storlek på inluft hål i burken. Jag har några att välja på, jag tror faktiskt någon kan va neråt 32mm .
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fullgas är ju svårt testat var tvungen att släppa på nedåtgående 14 annars hade det nog varit stor risk att det blivit plin plong taxi men jag lyckades i alla fall håll stumt med AFR på nedåtgående 14. Frågan är ju dock om AFR hade fortsatt nedåt och tillslut surat ner sig om jag hade haft några hundra meter till som hade klarat av farter uppåt 140-150 km/h. Dock tycker jag ju att hojen borde sura ner sig även om man bara skulle dra fullt med att tomvarva i garaget utan huvudmunstycke.

Jag får se om jag kan få dit vajer till choken, nu får jag hålla choken med handen för att används den. Men att dra upp choken om man står på neutral i garaget och drar full gas borde funka.

Jag har ju original 29 mm vakuumförgasare liggandes på hyllan men en 29 mm känns ju litet mot två original men det kanske ändå funkar då väl bara en cylinder som ska fyllas i taget. Men frågan är ju om man lyckas den att gå så den lyfter trotteln som den ska med kompressorn och avsaknad av original luftburk?

Tror jag har en SU från en Morris Marina liggandes i gömmorna men är nog misstänkt på att den är för stor, en googling säger att den ska vara 1-3/4"

Accpump verkar kanske vara lösningen, CR33:an en rejäl accpump hade nog varit en ganska vettig lösning. Får se om two strokes gasare med accpump kan funka men risken är väl att även den är förstor?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Fullgas är ju svårt testat var tvungen att släppa på nedåtgående 14 annars hade det nog varit stor risk att det blivit plin plong taxi men jag lyckades i alla fall håll stumt med AFR på nedåtgående 14. Frågan är ju dock om AFR hade fortsatt nedåt och tillslut surat ner sig om jag hade haft några hundra meter till som hade klarat av farter uppåt 140-150 km/h. Dock tycker jag ju att hojen borde sura ner sig även om man bara skulle dra fullt med att tomvarva i garaget utan huvudmunstycke.

Jag får se om jag kan få dit vajer till choken, nu får jag hålla choken med handen för att används den. Men att dra upp choken om man står på neutral i garaget och drar full gas borde funka.

Jag har ju original 29 mm vakuumförgasare liggandes på hyllan men en 29 mm känns ju litet mot två original men det kanske ändå funkar då väl bara en cylinder som ska fyllas i taget. Men frågan är ju om man lyckas den att gå så den lyfter trotteln som den ska med kompressorn och avsaknad av original luftburk?

Tror jag har en SU från en Morris Marina liggandes i gömmorna men är nog misstänkt på att den är för stor, en googling säger att den ska vara 1-3/4"

Accpump verkar kanske vara lösningen, CR33:an en rejäl accpump hade nog varit en ganska vettig lösning. Får se om two strokes gasare med accpump kan funka men risken är väl att även den är förstor?
Original 29 skulle kunna bli riktigt bra... svårt med munstycke kanske.
den stora skillnaden är väl att det suger i förgasaren hela tiden. Inga pulser.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top