Nu är premiären gjord, detta har väl sen första riktiga provkörningen körde ca 1,5 mil. Hojen går hyfsat upp till ca 7-8000 rpm men sen blir det problem då man gasar över ca halvgas så dör den. Nästa problem är bredbandslambdan vilken jag tror inte funkar eller har fungerat, den står på 13,9-14,1 hela tiden fattar inte hur det ska gå till att den inte ändras trots att motorn dör vid fullgas, kollade då jag gjorde om avgassystemet att sonden blir varm och det blir den. Har nya packningar till avgasrören och även efterdragit dom så det borde inte vara så att det kommer in luft innan sonden.
Laddet var upp i ca 0,6-0,7 bar vid ca 7000 rpm så jag misstänker att man kommer att hamna på ca 0,8 -0,9 bar vid fulla varv men det är klart opraktiskt att ha mätaren vid knäet, blir nog att flytta upp den till styret under intrimmningen av förgaseriet. Just nu vet jag inte säkert åt vilket håll jag ska justera eller om det rent av är så att 42 mm förgasaren är för stor för denna motor men då borde man väl snarare ha problem på lågvarv? Är dock ganska lur på att hojen får för mycket bränsle och för av den orsaken men är inte hundra säker, sen gör ju bredbandslambdan mig osäker då den inte ändrar värdet.
Vet inte hur jag ska göra men jag tror jag flyttar över bredbandslambdan till KLR:en för att testa den på den och se om den också går på samma AFR värde som Hondan.
Hur som helst är det bra mycket bättre drag i moppen nu även om det verkar vara en bit kvar innan man är hemma men den går ju, är körbar och har märkbart mer effekt än originalet. Blir också att dreva om bak med, just nu har en kugg mer fram som på 400:an men det blir att skruva dit ett fyra kuggar mindre bakdrev samma som på 400:an då den fortfarande känns lågt växlad.