Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har några pinnar silverlod hemma om jag inte går det tätt med mässinglod för jag ta till dom.

Fick dock acetylenbris igår så jag har två porer kvar på andra delen av insuget en vid flänsen där det är som jäkligast att komma åt men jag tror jag ska få till det även om det inte kommer att bli så snyggt.

Jag får se detta insug som en prototyp ska det bli snyggt bli det att göra ett nytt i rostfritt eller aluminium men förhoppningsvis så det det inte hur helt fördjävligt om man får på lite silverfärg.

Bygg inte nytt insug, linda insuget med avgasbandage för de är befogat för att slippa strålvärme från cylindrarna och de blir fränhetsfaktor dessutom. Värme i insuget ger effektförlust!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bygg inte nytt insug, linda insuget med avgasbandage för de är befogat för att slippa strålvärme från cylindrarna och de blir fränhetsfaktor dessutom. Värme i insuget ger effektförlust!

Jag vet inte vilken temperatur luften håller efter att den passerat förbi cylindrarnas kylflänsar men Insugsluften borde vara över 100 grader så jag misstänker att du istället stänger ute kylande luft även om luften värmts av cylindrarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är insugshelvetet som för övrigt nu ser ut fördjävligt i alla fall tätt, monterade ihop hojen igår och startade upp och varmkörde den för att kolla efter läckor och för att tappa ur oljan. Nu är i alla fall allt tätt som det verkar men nu har jag ett fenomen som jag inte hade med det småläckande insuget, tomgången vandrar upp och ner vilket jag ju hört på kompressormatade V8:a motorer, nån som kan förklara vad det beror på? Nu är jag faktiskt inte så brydd om detta då det låter lite små fränt med denna ojämna tomgång men är nyfiken på varför motorn beter sig som den gör.

I alla fall är jag så gott som klar med bygget inför våren, ska bara byta oljefiltret och fylla på olja. Sen får vi väl se hur den går och hur mycket tjorv det blir innan den går bra.

Här är ett videoklipp på den vandrande tomgången
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Citat: "This is caused by a rich/lean cycle at idle. As the motor leans out the RPM’s increase and richen up the motor, when the motor richens the RPM’s decrease and the motor leans out again. This continual cycle is known as “blower surge”. With proper tuning, some of this surging should be able to be eliminated."

Kortfattat: justera bättre. :brinnerup
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Citat: "This is caused by a rich/lean cycle at idle. As the motor leans out the RPM’s increase and richen up the motor, when the motor richens the RPM’s decrease and the motor leans out again. This continual cycle is known as “blower surge”. With proper tuning, some of this surging should be able to be eliminated."

Kortfattat: justera bättre. :brinnerup

Då förmodar jag att man ska öka på med bränslet i tomgångskretsen, skruva in luftskruven eller större tomgångsmunstycke.


Bygg inte nytt insug, linda insuget med avgasbandage för de är befogat för att slippa strålvärme från cylindrarna och de blir fränhetsfaktor dessutom. Värme i insuget ger effektförlust!

När det kommer till insuget så är det inte omöjligt att det blir ett nytt insug men då av gjutet aluminium. Har hittat en kille som kan gjuta aluminium och han tror det skulle gå att gjuta insuget om jag lyckas 3D printa ut en modell av hur det ska se ut. Är lite inne på detta om hojen fungerar som den ska då ett gjutet insug skulle se ut väldigt bra. Själv hatar jag avgasbandage på cafehojar även om jag kommer att linda avgasrören på denna hoj för att dölja hur dom ser ut. Funkar hojen hyfsat blir det nog gjutet insug och polerade rostfria avgasrör.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är det sista gjort inför den kommande premiären, polerade upp generatorkåpan och skruvade den på plats så nu är det bara vänta på att vägen ska tina av och torka upp så man får ut och provköra.

Hade med mig garagekompisen idag


Monterat och klart
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är premiären gjord, detta har väl sen första riktiga provkörningen körde ca 1,5 mil. Hojen går hyfsat upp till ca 7-8000 rpm men sen blir det problem då man gasar över ca halvgas så dör den. Nästa problem är bredbandslambdan vilken jag tror inte funkar eller har fungerat, den står på 13,9-14,1 hela tiden fattar inte hur det ska gå till att den inte ändras trots att motorn dör vid fullgas, kollade då jag gjorde om avgassystemet att sonden blir varm och det blir den. Har nya packningar till avgasrören och även efterdragit dom så det borde inte vara så att det kommer in luft innan sonden.

Laddet var upp i ca 0,6-0,7 bar vid ca 7000 rpm så jag misstänker att man kommer att hamna på ca 0,8 -0,9 bar vid fulla varv men det är klart opraktiskt att ha mätaren vid knäet, blir nog att flytta upp den till styret under intrimmningen av förgaseriet. Just nu vet jag inte säkert åt vilket håll jag ska justera eller om det rent av är så att 42 mm förgasaren är för stor för denna motor men då borde man väl snarare ha problem på lågvarv? Är dock ganska lur på att hojen får för mycket bränsle och för av den orsaken men är inte hundra säker, sen gör ju bredbandslambdan mig osäker då den inte ändrar värdet.

Vet inte hur jag ska göra men jag tror jag flyttar över bredbandslambdan till KLR:en för att testa den på den och se om den också går på samma AFR värde som Hondan.

Hur som helst är det bra mycket bättre drag i moppen nu även om det verkar vara en bit kvar innan man är hemma men den går ju, är körbar och har märkbart mer effekt än originalet. Blir också att dreva om bak med, just nu har en kugg mer fram som på 400:an men det blir att skruva dit ett fyra kuggar mindre bakdrev samma som på 400:an då den fortfarande känns lågt växlad.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Kul att det blev en halvhyffsad repa iaf. Om du plockar ur sonden och låter den mäta i luften bottnar den då eller visar den fortfarande runt 14?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det var ju en betydligt roligare hoj än tidigare trots att den dör så är det bra mycket mer åka i den än original.

Ska testa ta ur sonden, jag förmodar att en då ska visa max så den är på så mager blandning som det bara går att få. Det borde väl räcker det att bara ha den hängandes fritt i luften för att den ska mäta?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det var ju en betydligt roligare hoj än tidigare trots att den dör så är det bra mycket mer åka i den än original.

Ska testa ta ur sonden, jag förmodar att en då ska visa max så den är på så mager blandning som det bara går att få. Det borde väl räcker det att bara ha den hängandes fritt i luften för att den ska mäta?
Hur blir det med temperaturen på den då, blir den inte för kall för att mäta då? Värma den med en varmluftspistol kanske? Hur varm ska den vara?

Mvh,
Ingvar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Testade ta ur sonden och den visar 13,9-14,0 hade på tändningen några minuter och då var sonden gränsfall att hålla i. Vet som inte vad jag ska tro men det känns ut som att det är nåt knas med bredbandslambdan om det då är sonden eller mätaren? Är väldigt lur på att det varit fel från början för den här ju i princip visat runt 14 hela tiden.

Undra när jag köpte mätaren och var, hoppas jag kan hitta bland mailen men är lur på att det är två år sen. Känns ju lite surt om man köpt en mätare som inte funkar och så har den legat i lådan, får kolla om jag hittar nåt risken att få nåt på nån garanti är väl minimal.
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Kan vara nåt kabelstrul också. Vad är det för modell?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad visar det där med att värma sonden AFR mellan gasolen och luften? Verkar ju som att mätaren vandrar mycket upp och ner, förmodar att den mäter luft/bränsleblandningen mellan gasolen och syret i luften eller är jag helt ute och cyklar? Om jag värmer med gasolen och mätaren fortfarande visar runt 14 kan man då vara säker på att sonden är paj?

Vad som skulle kunna få sonden att paja, den är inte körd spänningslös, den är monterad i mer än 10 graders vinkel i avgassystemet, motorn verkar gå fett då stiften varit ganska svarta men sonden borde väl inte paja direkt och motorn går ju bevisligen så hojen går att köra? Den borde väl i alla fall visat väldigt lågt värde från början om den gått fett och sen pajat men det har den inte heller gjort.

Motorn går ju bevisligen om än inte bra och den har ju inte varit igång några längre stunder heller så att sonden skulle gett upp direkt om det inte varit nåt fel på den verkar ju lite konstigt.

Finns det nåt annat som skulle kunna göra att jag får detta fenomen?

Med min tur har jag säkert fått en från den dåliga batchen, är det mätaren eller sonden som var dålig?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Om jag minns rätt så visar en hel mätare/sond, som hänger fritt, 14.7 under självtesten för att se'n gradvis gå högre och högre tills den går out of bounds.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min har bara varit uppe i 14,2 eller nåt sånt min har inte varit i närheten av 14.7.

Hur lång tid behöver den på sig för att gå uppåt, jag höll väl på ca 3-4 minuter
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad visar det där med att värma sonden AFR mellan gasolen och luften?
O2-sensorn mäter mängden syre i den luft den kommer åt att mäta. Om allt syre är förbränt (av gasolen) visas ett lågt värde, under 10. Fritt i luften utan gasol ska den visa över 16. Visar den konstant runt 14.7 är det som man skriver, något knas. Antingen på inkopplingen, sensorn eller elektroniken.

Hur lång tid? Körsbärsröd lämpligtvis - hur lång tid det nu tar för dig. Du skall bränna med den BLÅ lågan då den gula lågan fortfarande innehåller syre.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, jag får väl göra ett försök med gasolen och se vad som händer. Är nästan säker på att det är nåt galet med mätaren, vid första testerna trodde jag att hojen drog tjuvluft mellan kröken och toppen då stiften var sotiga men mätaren ändå visade runt 14 men jag är nästan helt säker på att det inte är det, allt är kollat med nya packningar och hårdlödda skarvar på avgasrören.

Jag kan också hyfsat enkelt flytta mätaren till KLR:en, allt är klart bara att skruva dit sonden i avgassystemet och plugga in strömmen via en Amp-kontakt vilket också sitter på Hondan. Passade på att förbereda den för bredbandslambda med mutter i avgassystemet och spänningsmatning till mätaren då jag bytte avgassystem.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top