bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som jag lärt mig då det gäller förstärkare så ska skärmen jordas i bara ena änden för annars kan man få jordloopar mellan jord och skärmen. Minns jag rätt så är det att rekommendera att jorda så nära signalkällan som möjligt, i en förstärkare tex vid ingpngsjacket till gitarrsladden så i detta fall ska nog skärmen helst anslutas vid sonden.
En ojordad skärm gör säkert nytta som skärm även om en jordas skräm är betydligt effektivare.
I mitt fall är säkert också 3 m kabel mellan sonden och mätaren dåligt för då den ligger ihoprullad för att få plats nånstans så blir den ju lättare en antenn som kan plocka upp störningar.
Visst kan skärmningen också ställa till det men för det mesta är den nog av godo.
En ojordad skärm gör säkert nytta som skärm även om en jordas skräm är betydligt effektivare.
I mitt fall är säkert också 3 m kabel mellan sonden och mätaren dåligt för då den ligger ihoprullad för att få plats nånstans så blir den ju lättare en antenn som kan plocka upp störningar.
Visst kan skärmningen också ställa till det men för det mesta är den nog av godo.