Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det skumma är att lambdan låser sig och sen kommer E9 felkoden för lågspänning om felet skulle ligga på signalsidan via sonden så tycker jag att man inte borde få felmeddelandet för lågspänning utan bara knäppa mätvärden. Detta gör att jag misstänker att man har för mycket störningar i likspänningen. Att köra med löst batteri till att börja med är nog första testet man bör göra funkar det så får man försöka filtrera och stabilisera spänningen till lambdan.

Är inne på att skärma med aluminium eller koppartejp, tror det finns enkom sådan skärmtejp som brukar användas i bla elgitarrer och då jag jag för mig att även klistret är elektriskt ledande. Kan tänka mig att jordeningen också bör ses över då den brukar vara känslig för att slippa störningar vilket märks tydligt i gitarrförstärkare han tänka mig att tändspole CDI boxen bör jordas till en punkt och att egentligen också primärlindningen ska jordas till den punkten hur det nu ska gå till.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Obs linda inte in kablarna från mätaren med alutejp eller folie som jag gjorde för då blir de helt off värden och i mitt fall gick mätaren sönder i samma veva. Att den gick väck just efter att jag lindat in lambdans signalkabel är oklart om de bara va ofalax och berodde på annat? Isolera de kablar som ligger nära signalkabeln i stället.
Jag har Batteriet väldigt nära mätaren ca 20cm kablar men signalkabeln är 1,5m lång och går bitvist nära skoterns växelström till lyse. Jag får inga felkoder på mätaren men frågan är hur rätt värdena är? Jag har aldrig haft problem med felvisande lambda på fyrtaktshojar trots noll avskärmning av signalkablar.
Men u blev man ju nojig nu måste även jag skärma av alla andra kablar som är i närheten av signalkabeln ?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Obs linda inte in kablarna från mätaren med alutejp eller folie som jag gjorde för då blir de helt off värden och i mitt fall gick mätaren sönder i samma veva. Att den gick väck just efter att jag lindat in lambdans signalkabel är oklart om de bara va ofalax och berodde på annat men ta inte den risken isolera de kablar som ligger nära signalkabeln i stället.
Jag har långa kablar minst 1,5m långa från batteri till mätare och de ligger bitvist buntade mot växelströmskablar till belysning. Jag får inga felkoder på mätaren och den tycks funka bra , men frågan är hur rätt värdena är?
Nu blev man ju nojig nu måste även jag skärma av alla andra kablar som är i närheten av signalkabeln ?

Du menar alltså att man inte ska skärma kablaget till sonden utan att skärma hojens kablage istället? Att skärma kabeln som spänningsmatar lambdan med DC kan väl knappast vara farligt?

Jag har fått linda en slinga för kabeln til sonden under sadeln men där borde det inte finnas så mycket växelspänning bara matningen till laddregulatorn/likriktaren. I övrigt har jag ju ingen växelspänning i hojen allt lyse och sånt går ju på likspänning via batteriet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du menar alltså att man inte ska skärma kablaget till sonden utan att skärma hojens kablage istället? Att skärma kabeln som spänningsmatar lambdan med DC kan väl knappast vara farligt?

Jag har fått linda en slinga för kabeln til sonden under sadeln men där borde det inte finnas så mycket växelspänning bara matningen till laddregulatorn/likriktaren. I övrigt har jag ju ingen växelspänning i hojen allt lyse och sånt går ju på likspänning via batteriet.
Ja linda inte in kabeln från lambdan upp till mätaren för de va då min sprillans nya mätare brann upp. Själva strömkablarna som driver mätaren borde man kunna isolera men de behövs inte.
Håll undan kabeln från sonden till mätare så långt ifrån alla andra kablar som möjligt även likspänningskablar. Isolera andra kablar där de är omöjligt att hålla avstånd. Men de finns silikonöverdrag man kan trä över sondkabeln. De är visserligen tunt lager silikonöverdrag på de flesta lambdasonder ca 30-50cm långt. Dessa silikonöverdrag är dyr på metervara men på Ebay finns billiga som duger bra. De isolerar både värme och överslag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja linda inte in kabeln från lambdan upp till mätaren för de va då min sprillans nya mätare brann upp. Själva strömkablarna som driver mätaren borde man kunna isolera men de behövs inte.
Håll undan kabeln från sonden till mätare så långt ifrån alla andra kablar som möjligt även likspänningskablar. Isolera andra kablar där de är omöjligt att hålla avstånd. Men de finns silikonöverdrag man kan trä över sondkabeln. De är visserligen tunt lager silikonöverdrag på de flesta lambdasonder ca 30-50cm långt. Dessa silikonöverdrag är dyr på metervara men på Ebay finns billiga som duger bra. De isolerar både värme och överslag.

Okej då har jag koll, jag ska se över kablaget då jag kommer hem igen. Kablaget går ju nu via ramen och det är nu nära till övrigt kablage hur än man gör så jag funderar på om man skulle kunna dra kabeln till lambdan via koplingsvajern eller vajern till varvräknaren för att komma bort från det mesta övriga kablaget i alla fall till man kommer upp mot styrhuvudet. Sen kan man ju kosta på sig ett rc-filter på DC matningen till mätaren då jag ändå har grejer hemma för att göra det.

Sen en lite parantes, blev erbjuden två CB250N av en kompis till väldigt bra pris så jag sa att jag tar dom, den ena är helt okej och den andra är lite skabbigare men bägge ska ha gått innan dom ställts undan. Tänkte först att då har man ju delar så det räcker och blir över men sen började jag fundera på ett till vansinnesbygge, så varför inte också en turbomatad CB250N. Hoppas dessa funderingar går över ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja linda inte in kabeln från lambdan upp till mätaren för de va då min sprillans nya mätare brann upp. Själva strömkablarna som driver mätaren borde man kunna isolera men de behövs inte.
Håll undan kabeln från sonden till mätare så långt ifrån alla andra kablar som möjligt även likspänningskablar. Isolera andra kablar där de är omöjligt att hålla avstånd. Men de finns silikonöverdrag man kan trä över sondkabeln. De är visserligen tunt lager silikonöverdrag på de flesta lambdasonder ca 30-50cm långt. Dessa silikonöverdrag är dyr på metervara men på Ebay finns billiga som duger bra. De isolerar både värme och överslag.

Jag har ju väldigt svårt och se fysiken som skulle ligga bakom att signalkablarna med i det närmaste obefintlig ström skulle brinna medans strömkablarna med högre ström skulle tåla att lindas in?

Jag misstänker att din inlindning inte är orsaken till din brända mätare utan bara ett sammanträffande.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Sen en lite parantes, blev erbjuden två CB250N av en kompis till väldigt bra pris så jag sa att jag tar dom, den ena är helt okej och den andra är lite skabbigare men bägge ska ha gått innan dom ställts undan. Tänkte först att då har man ju delar så det räcker och blir över men sen började jag fundera på ett till vansinnesbygge, så varför inte också en turbomatad CB250N. Hoppas dessa funderingar går över ;)
Det kommer att gå över! Om ett par år ungefär. När du står där med en kompressomatad CB250 och en turbomatad CB250, då kommer du att komma på att du vill ha en turbo-och kompressormatad CB250. :hojharley
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det kommer att gå över! Om ett par år ungefär. När du står där med en kompressomatad CB250 och en turbomatad CB250, då kommer du att komma på att du vill ha en turbo-och kompressormatad CB250. :hojharley

Finns en viss risk för att du kan få rätt ;)

En ska bli plugin-hybrid... Varför inte?

En el hoj skulle faktiskt vara lite lockande att bygga, jag tror ju faktiskt på elmotorn. Där emot är jag ganska frågande till hur man ska lösa elproduktionen och eldistributionen för den ökande elfordonsflottan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
frågande till hur man ska lösa elproduktionen och eldistributionen för den ökande elfordonsflottan.
Vi får väl göra som kina, bygga fler kolkraftverk i södra sverige så att det tyska brunkolet inte behöver skeppas så långt. Distributionen däremot... vi får införa el-ransonering, endast ladda en dag i veckan på rullande basis <doh!>.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har ju väldigt svårt och se fysiken som skulle ligga bakom att signalkablarna med i det närmaste obefintlig ström skulle brinna medans strömkablarna med högre ström skulle tåla att lindas in?

Jag misstänker att din inlindning inte är orsaken till din brända mätare utan bara ett sammanträffande.
Jag lindade in lambdakabeln från sond och ca 50cm iväg med flera lager grillfolie så den kunde ligga platt på tvåtaktspiporna i värsta fall. Innan isolering visade mätaren ok värde men efter alufolien visade den för snåla värden samt själva mätaren gick väck. Jag fick skicka tillbaka mätaren och fick en ny på garantin så jag vet inte om sonden också gick väck men tror inte det.
Jag vill fortfarande ha aluminiumfolie på lambdakabeln de första 50cm men är livrädd att prova.
Jag hittar inte USA forumet där någon skrev att man inte skulle linda in med reflekotorliknade folie/tejp. Där påstods det att de kunde ge fel värde åtminstone. Jag ska isolera med silikonöverdrag som är tygklädd inv denna vinter för de är stor risk kabeln lägger sig på piporna i mitt fall.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag lindade in lambdakabeln från sond och ca 50cm iväg med flera lager grillfolie så den kunde ligga platt på tvåtaktspiporna i värsta fall. Innan isolering visade mätaren ok värde men efter alufolien visade den för snåla värden samt själva mätaren gick väck. Jag fick skicka tillbaka mätaren och fick en ny på garantin så jag vet inte om sonden också gick väck men tror inte det.
Jag vill fortfarande ha aluminiumfolie på lambdakabeln de första 50cm men är livrädd att prova.
Jag hittar inte USA forumet där någon skrev att man inte skulle linda in med reflekotorliknade folie/tejp. Där påstods det att de kunde ge fel värde åtminstone. Jag ska isolera med silikonöverdrag som är tygklädd inv denna vinter för de är stor risk kabeln lägger sig på piporna i mitt fall.

Där har du förklaringen, aluminium leder värme bättre än luft så det har knappast isolerat bort någon värme från dina pipor.
Amerikaner på nätforum är ju det värsta som finns till att sprida irrläror.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad händer om man inte jordar en ändå på aluminiumfolien, kan den inte då bli en antenn som plockar upp störningar som går in i kablaget istället för att skärma bort störningar?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En uppdatering har väl fått ihop ca 5-6 mil med accpumpen och den verkar funka, testade bestycka ner first main jet från 115 till 90 men det var på tok för mycket för att man tappade gassvar men annars gick den hyfsat bra på jämn gas. Ska testa 100 och se vad som händer då om det kan funka, då man ser hålen på Keihin munstyckena så verkaf det vara stor skillnad mellan 90 och 100.

Måste ta tag med lambdan, flyttade om kablaget så gott det går men jag har ändå problem med felkoden E9 underspänning. Ska montera en voltmätare och se om jag kan se att spänningen droppar pga för dåligt reglering eller om det är nåt annat som spökar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad händer om man inte jordar en ändå på aluminiumfolien, kan den inte då bli en antenn som plockar upp störningar som går in i kablaget istället för att skärma bort störningar?

Jag jordade aluminiumfolien som jag virade runt sondkabeln för de va tydligen ett måste för att slippa störningar. Alufolie isolerarar stenbra mot värmestrålning. Lindar man en tvåtaktspipa med 10+ varv grillfolie kan man ta på den efter en hård gasrepa! De borde innebära att 5-10 varv folie runt en kabel tål högt strålvärme också. Jag brukar skrövla ihop folien innan den lindas på pipor eller kablar. De gewr små luftfickor mellan mellan varven, de ger bättre isolering än oskrynklad lindning. På turbohojen lindade jag på ca 10-15 varv skrynklad grillfolie och avgasbandage över det. Jag hade ju turbon bak på hojen så ingen värme fick gå till spillo på vägen till turbon.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu kommer jag inte ihåg men ska man slippa maximalt med störningar så jordar man en ändå av skärmen så förr man på gitarrförstärkare men nu är det snart 5 år sen jag byggede en förstäkare sist och denna Honda är nog en stor del av orsaken till att förstäkarbyggandet pausats. Dock har nog two stroke rätt att man inte behöver jorda men jag tror effekten blir bättre om man jordar.

I en gitarrförstärkare är det skitkänsligt med jordningar, skärningar och kabeldragning för att få den tyst och det är nog lite samma med lambdan men här är det svårare att veta om störningarna kommer in via spänningsmatningen via dålig filtrering eller via störningar från sonden man kan ju inte lyssna om det är närbrum eller störningar i signalen. Oscilloskop är ju fint att använda då man håller på med sånt här men på en hoj är det ju lite svårt att mäta och köra samtidigt, här hade ju en bromsbänk varit fin att ha.

Monterade på en digital voltmätare för båt från Biltema och enligt den ligger spänningen på 13,9-14,1V, späningen kan ligga på under 12V efter start innan man varvar till men då funkar ju AFR mätaren så underspänning är nog inte problemet. Testade att glätta spänningsmatningen till mätaren med en 1000uF konding som var den största kodningen jag hittade och i går dog mätaren bara en gång så jag ska testa med 4700uF vilka är beställda i förrgår.

Beställde även nytt kort "motor sport kablage" till mätaren så då får jag bort 1,65 m kabel under sadeln och det borde också vara bra och om inte annat blir det renare under sadeln.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Nånstans i alla böckerna har jag läst att skärm ska jordas i ena ändan. För max RFI dämpning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag får nog tillägga att även jag föredrar att jorda skärmen och tror det blir bättre även om skärmen gör nytta även utan att jordas.

Frågan jag besvarade tidigare var ju om man "måste" jorda.

Rent praktiskt så jordar man ju om det är möjligt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bara för att röra om i grytan.
En utsändande/störande kabel kan väl inducera en störning i skärmen som propagerar i skärmsystemet?
Så "för mycket" skärmning är inte heller bra.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top