Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jo det gör den men betydligt mindre än med övriga förgasare och den dör inte men den går snålt under acc för att sen gå tillbaka och gå lite åt fetare hållet efter att den ökat varven. Hojen är nu fullt körbar och med tanke på chassi, fjädring och bromsar så tycker jag den går nog bra nu men man vill ju försöka få den så bra som möjligt även om jag inte kommer att utnyttja toppeffekten på 6:an.

Där emot måste jag se över kopplingen då den slirar, händer ganska ofta att bakhjulet lättar till efter vägen vi bor efter och då slirarkopplingen till vid "nedslaget", är lur på att det behövs nya lammeller och kraftigare kopplingsfjädrar.

Funderar på EBC kopplingskit det verkar vara samma till XL500 och den borde ju original ändå ha hyfsat mer vrid än CB250N.
Köp extra hårda fjädrar till XL 500 också de brukar va 15% hårdare.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Köp extra hårda fjädrar till XL 500 också de brukar va 15% hårdare.

Nåt tips på fjädrar, försökte googla och EBC verkade vara hårdare enligt Google. Hårdast möjliga är nog att föredra, om kopplingen går tungt spelar nog mindre roll då denna hoj hur som helst är väldigt oskön att köra ;)

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag såg en kompressormatad yamma på Nifsta hjulsparkarträff igår........

IMG_20210520_181936.jpgIMG_20210520_181920.jpgIMG_20210520_181919.jpgIMG_20210520_181910.jpgIMG_20210520_181901.jpg

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nåt tips på fjädrar, försökte googla och EBC verkade vara hårdare enligt Google. Hårdast möjliga är nog att föredra, om kopplingen går tungt spelar nog mindre roll då denna hoj hur som helst är väldigt oskön att köra ;)

Jag tror xl500 fjädrar är samma som xl600 fjädrar och då är de i sin tur samma som xr650r fjädrar. Då skulle du kunna köra Suzuki gsx 750 fjädrar från 1988. När jag körde Turbo på min xr650 satt jag dit liknade Ebc extra starka Suzuki fjädrar och de höll för 125hk. De sitter fyra fjädrar i en xl och xl600 och xr 650 vs en Suzik 750 har 6st. De blir inte så hårdtryckt koppling som man kan tro, ca 25% hårdare än original xr650 och de går snorlätt org.
För säkerhets skull kan vi jämföra måtten på fjädrarna för jag har lösa Xr650 fjädrar. Om du har en lös så låt höra längd bredd och tråd tjocklek.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska kolla upp fjädrarna och även om man kan få in en till lamell, får se om den håller någorlunda så försöker jag kanske köra denna säsong men börjar den slira mer då blir det att riva.

Väntar på accpump så det är lite lugnare. Passade på att designa en dekal till sidokåpan, blev i alla fall halvskaplig så jag ska låta reklambyrån trycka den. Lite roligare än att bara ha en helsvart sidokåpan.

Lyckades klicka på nån länk här på sidan och hamnade på custom bike show som verkar kunna bli virtuell, blev lite små sugen på att testa anmäla hojen inte för att jag tror att jag kommer med eller har nåt att hämta. Om man mot förmodan skulle komma med och den blir av "på riktigt" får jag väl stå mitt kast och ta hojen på släp och åka de 102 milen till Norrtälje. Men risken är nog liten för bägge delarna om man skulle anmäla hojen.

Bifogat

• 20210521_191130.jpg
    20210521_191130.jpg
    3.4 MB · Visningar: 40

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Hoj
KTM Duke 690R -16
Schysst logga. Din hoj hade absolut inte gjort bort sig på en utställning, kör på!

Sent from my iPhone using Tapatalk

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Schysst logga. Din hoj hade absolut inte gjort bort sig på en utställning, kör på!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Loggan blev väl helt okej, är i alla fall mailad för tryck så jag hoppas att den blir klar i veckan.

Vi får se då det gäller utställningen men kan jag fotografera hojen vettigt så ska jag nog testa. Är ganska kräsen själv så nån riktigt utställningshoj tycker jag inte detta är då det kommer till finish, dock kan man väl säga att den är ganska udda och ändå lite små frän och det finns väl värre byggen än denna.

Har i alla fall lackat delarna till insuget ikväll så imorgon ska det köras i ugn så färgen ska få härda, insuget ser ju ut fördjävligt men det får duga så länge nu när jag vet att det finns hopp om att hojen fungerar så är planen att sen fixa till nåt snyggare. Lite silverfärg lär väl dölja det värsta hur jävligt insuget ser ut. Planen är att få ihop hojen på onsdag och försöka tvätta upp den och fotografera den i slutet av veckan då vädret verkar bli bättre.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nu har jag på monterat en Mikuni ACP-1 accpump på original förgasaren, lite pill att gå plats med allt. Lite trång och jäkligt och jag fick även ta ur lite ur chokespjället för att det ska gå att stänga för munstycket till accpumpen. Har även tillverkat en hållare för fjäder till vajern så man kan utnyttja fullt slag på pumpen från början även om gasspjället skulle gå längre rörelse.

Nu ska jag bara få vajrarna att lira ihop med varandra så pumpen funkar som den ska, är ju säkert lite pill med det då gas, retur och vajern till accpumpen ska lira ihop med varandra.

Bifogat

• 20210612_143809.jpg
    20210612_143809.jpg
    3.4 MB · Visningar: 9
  • 20210612_150723.jpg
    20210612_150723.jpg
    1.6 MB · Visningar: 8
  • 20210612_150728.jpg
    20210612_150728.jpg
    3.3 MB · Visningar: 8
  • 20210612_192354.jpg
    20210612_192354.jpg
    754.3 KB · Visningar: 9
  • 20210612_195739.jpg
    20210612_195739.jpg
    1.8 MB · Visningar: 9

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nu har jag testkört med accpump, dock bara efter vägen där jag bor och den är lång från optimal för detta. Har problem med spänningsmatningen till bredbandslambdan eller det måste vara så att laddregulatorn reglerar ner spänningen för mycket över ca 5000 rpm. AFR mätaren beter sig konstigt vid lägre fullgas accelerationer på höga varv först går den upp men kan låsa sig nån gång på vägen för att ofta gå botten sen kommer E9 felkoden för lågspänning, släpper man av på gasen så varven går ner under ca 5000 rpm kan den komma igång igen.

Känns ut som det är läge att bestycka ner first main jet lite hojen går lite fett och den verkar ändå hålla sig hyfsat nu under acc, runt 13. Hur som helst verkar den gå bättre men det finns en del kvar att göra, det första är att få splitvajern att gå lätt, måste se över vajerdragningen och jag kan säga att det inte var nån lek att få detta att lira ihop och sen kunna montera det hela på gasrullen.

Flyttade pumpen till framkant på förgasaren för att vara på säkra sidan att inte kedjan ska kunna komma åt slangarna eller armen på pumpen då hojen är ihopfjädrard.

Så här blev det

Bifogat

• 20210613_105731.jpg
    20210613_105731.jpg
    3.5 MB · Visningar: 19

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror inte man kan lita så mycket på vad lambdasensorn visar vid gaspådrag, då den har en viss fördröjning. Så accpumpen kanske blir bäst att justera in på känsla.

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Hoj
KTM Duke 690R -16
Nu har jag testkört med accpump, dock bara efter vägen där jag bor och den är lång från optimal för detta. Har problem med spänningsmatningen till bredbandslambdan eller det måste vara så att laddregulatorn reglerar ner spänningen för mycket över ca 5000 rpm. AFR mätaren beter sig konstigt vid lägre fullgas accelerationer på höga varv först går den upp men kan låsa sig nån gång på vägen för att ofta gå botten sen kommer E9 felkoden för lågspänning, släpper man av på gasen så varven går ner under ca 5000 rpm kan den komma igång igen.

Känns ut som det är läge att bestycka ner first main jet lite hojen går lite fett och den verkar ändå hålla sig hyfsat nu under acc, runt 13. Hur som helst verkar den gå bättre men det finns en del kvar att göra, det första är att få splitvajern att gå lätt, måste se över vajerdragningen och jag kan säga att det inte var nån lek att få detta att lira ihop och sen kunna montera det hela på gasrullen.

Flyttade pumpen till framkant på förgasaren för att vara på säkra sidan att inte kedjan ska kunna komma åt slangarna eller armen på pumpen då hojen är ihopfjädrard.

Så här blev det
Är det mojängen som sitter under insugsröret? Är slangarna atmosfärstryck och tryck i venturin?

Ligger du på gränsen för vad generatorn kan leverera?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kan nog vara så att lambda inte hinner med men i detta fall spökar det rejält och det tror jag beror på underspänning för den felkoden kommer ju också. Ska se om jag kan hitta en lämplig voltmätare att stoppa dit för att kolla spänningen.

Tror inte generator är problemet gör då borde det ju vara värre problem vid låga varv och det gör ingen skillnad med lyset av vilket borde vara ungefär samma som förbrukningen av bredbandslambdan.

Pumpen sitter under insugsröret och matas via flottörhuset, gjorde det enkelt och bara kopplade slangen på avtappningen och gjorde en ny kort skruv så den är öppen hela tiden.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Fick tips om att det kanske är högfrekvent rippel som ställer till det vid högre varv, det låter väl kanske inte helt otroligt. Kan tänka mig att man inte avstört elsystemet mer än nödvändigt. Funderar på nåt rc-filter och kanske skärmad kabel till spänningsmatningen till bredbandslambdan. Har hållit på en del med liknande saker men då i rörförstärkare men där blir det mer märkbart i form av störningar och brum, elsystemet i gammal hoj har ju knappast nåt som är direkt känsligt för störningar.

Fråga är hur tändningen eventuellt kan störa lambdan, jag försökt dra kablaget långt ifrån CDI, tändspole och kablage till tändningen men det är ju inte så gott om plats under tanken där allt kablage, CDI och tändspole sitter och även där passerar ju kablaget till bredbandslambdan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Börja med skärmad kabel det är ju den vägen störningar hittar in.
Kan räcka med tvinnade kablar men och andra sidan vill man ju inte misslyckas och göra jobbet två gånger.

Jag gissar hellre på signalkabeln än strömförsörjningen.

Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
På min CB250K4 har jag inget problem med störningar på bredbandslambdan,
Men den har inget laddsystem, total loss. Sen har den ett elektroniskt tändsystem i stället för brytarsystem. Så du har helt andra grejor som kan störa. Hade däremot problem med Scitsu varvräknaren om pickupkabeln låg för nära ena tändspolen.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag kör min lambda med litet lipo 3cells 4500mah batteri. Men de beror i första hand på att skotern har växelström. Provkör den med löst batteri så du vet hur dern ska bete sig när den får rätt ostörd ström.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte så enkelt när kitet kommer med långa kablar med mystiska kontakter.

Nu citerade jag iofs Boosts inlägg om batteri.

Vill man inte klippa och byta kablar så kan man ju skärma de befintliga kablarna med metallrör.
Vet inte vilka material som är lämpliga som skärm men det slog mig att det kanske räcker att linda in kablarna i aluminiumfolie.

Men som jag var inne på tidigare så brukar det vara signalkablarna som brukar vara känsliga för störning, inte strömförsörjningen. Men störningarna kan ju överbryggas i elektroniken så helt säkert är det inte. Men jag skulle börja med signalkablarna.

Det förvånar mig iofs att en så pass långsam mätare som lambda skulle bli påverkad av tändningen men kanske om elektroniken är digital, ofiltrerad och helt enkelt reagerar för snabbt. En analog mätare tycker jag borde filtrera signalen automatiskt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år