Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har blivit ca 3,5 mil med hojen idag och den går hyfsat bra, lite väl fett just över tomgång och lite snålt just då man drar på men sjunker direkt.

Vad jag har problemen med är kallstarten, jag fick i princip tömma batteriet innan hojen började tända till och börja att gå, var samma sak vid förra testkörning. Verkar vara svårt att få fram bränslet till toppen vid kallstart vet inte om det är värre då denna förgasare har vanligt chokespjäll och övriga förgasare haft kallstartskrets.

Funderar på hur det skulle bli om man tog en primer från en skoter? Frågan är väl hur en sån klara av laddtrycket om man monterar den så bränslet sprutas in i vakuum uttagen på toppen. Andra alternativet är väl att att som på en skoter spruta in bränslet vid förgasaren men det borde vara bättre att spruta in bränslet nära toppen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har blivit ca 3,5 mil med hojen idag och den går hyfsat bra, lite väl fett just över tomgång och lite snålt just då man drar på men sjunker direkt.

Vad jag har problemen med är kallstarten, jag fick i princip tömma batteriet innan hojen började tända till och börja att gå, var samma sak vid förra testkörning. Verkar vara svårt att få fram bränslet till toppen vid kallstart vet inte om det är värre då denna förgasare har vanligt chokespjäll och övriga förgasare haft kallstartskrets.

Funderar på hur det skulle bli om man tog en primer från en skoter? Frågan är väl hur en sån klara av laddtrycket om man monterar den så bränslet sprutas in i vakuum uttagen på toppen. Andra alternativet är väl att att som på en skoter spruta in bränslet vid förgasaren men det borde vara bättre att spruta in bränslet nära toppen.
Kan inte svara på ett dugg men jag har en nyfiken fråga. Hur känns hojen när det kommer till kraften nu kontra innan bygget?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan inte svara på ett dugg men jag har en nyfiken fråga. Hur känns hojen när det kommer till kraften nu kontra innan bygget?

Det är stor skillnad den är betydligt mer att köra med, kraften kommer nästan direkt från botten och jag upplever det som betydligt mer vrid. Ska ta och byta bakdrevet till 4 kugg mindre, som hojen är nu får man bara mata genom växlarna. Sen är det ju inget effektmonster även med kompressorn men nu är hojen i alla fall ganska rolig att vara ute och gasa med.

Dock är jag lite orolig för kopplingen, måste se över den och om man kan hitta några kraftigare fjädrar, är lite lur på att den slirar lite vid hög växel och kraftigt gaspådrag.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Primer från skoter bör klara trycket för de har backventil. Men köp en ny iså fall för gamla primers brukar börja läcka in soppa under körning och då kan jag tänka mig de även kan läcka bakvägen vid tryck. Köp hos Rinab eller skoterdelen alt sledstore. Sätt den så nära toppen de går efter kompressor såklart.
Länken nedan är till en primer som påstås va bättre kvalle så jag skulle nog satsa på den. De har även en för 225kr men den kan ju ev inte klara trycket så länge. Om nu primern skulle börja läcka kan man sätta dit en nippel för oljeinsprutning från skoter. De har inbyggd fjäder och kula som backventil. De finns även billiga kulfjäder backventiler på nätet till allsköns mackapärer som lär funka lika bra.
Den här backventilen (länk) tror jag har kula med fjädertryck. Jag har liknade ev samma ventil och den har kula ivf.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har såna här hemma, beställde ett helt gäng en gång när jag behövde en. För det blev billigare styckpris. Och sen hade jag hunnit hitta en annan lösning innan dom kom fram så jag har aldrig testat den själv. ?
 

Bifogat

  • IMG_20210508_225741.jpg
    IMG_20210508_225741.jpg
    362.7 KB · Visningar: 15

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Enklast är väl att byta ut skruvarna som pluggar vakuumhålen i toppen som är till för förgasaresynkningen i toppen till nipplar, borde ju gå att svarva till nåt sånt.

Känns ju ut som att man vill ha nån backventil så man inte kan få tryck i tanken om nåt går galet. Man vill väl ha också ha nån säkerhet om det skulle nån baktändning så man inte har tanken kopplad direkt till insuget.

Den där primern är väl en sån där man brukar se på snöslungor, motorsågar mm. Den verkar ju smidig men hur är kvallan på dom där?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har som sagt var inte testat den så jag vet inte hur kvaliteten är. Det är nog någon slags backventil. Tror nästan att alla har de för jag vet inte riktigt hur dom ska kunna pumpa åt rätt håll annars.

Jag skickar en så får du berätta om den inte håller tätt, går sönder direkt. Eller om man kan sälja dom utan att bli lynchad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har som sagt var inte testat den så jag vet inte hur kvaliteten är. Det är nog någon slags backventil. Tror nästan att alla har de för jag vet inte riktigt hur dom ska kunna pumpa åt rätt håll annars.

Jag skickar en så får du berätta om den inte håller tätt, går sönder direkt. Eller om man kan sälja dom utan att bli lynchad.

Gör det så testar jag, funderar dock på om jag inte ska försöka hitta en extra backventiler och kanske även en liten kran så man helt kan stänga bort primern efter användning.

Det borde ju nästan räcka att prima en cylinder får man bara hojen att börja tända verkar den börja gå hyfsat stabilt ganska fort.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det verkar som att hela primer funderingen kan avskrivas, då jag skulle iväg idag så gjorde jag klart att för att enkelt kunna prima hojen genom förgasaren och tog loss luftfilter efter ett misslyckat startförsök.

Det visades sig att chocken inte funkar, armen som chokevajern sitter i drar inte med sig chokrspjället. Med chokespjället stängt startade hojen direkt, blir att se över detta.

Har kört kanske 5 mil idag och den går helt klart hyfsat, lite fett men ligger ganska jämt på AFR11-12 som jag körde idag. Ska ta och dreva om den för att starta på 2:an känns nästan bättre ut än ettan, får väl se hur mycket 4 kugg bak gör men allt åt rätt håll är nog bra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81


Har gjorts försök men kameramannen 10 år hann inte riktigt med så den filmen blev inte så bra. Skaflrsöka få flickan att filma hon har med koll på läget. Tänkte också kolla med en jobbarkompis om vi skulle kunna göra nåt, vore lite fränt att filma med hans drönare och kanske en kamera på marken. Lite synd att det inte finns några fina kurviga vägar i närheten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skyller mef på fotografen för så fort gick det inte då jag passerade??

Fixade chokespjället igår, var en fjäder som hoppat ur, nu startar den direkt utan att behöva nöta med startmotorn.

Tog hojen till jobbet idag och den verkar ju gå hyfsat, lite fett på lugn körning och snålar just till vid stora gaspådrag men går snabbt tillbaka. Var fint väder på morgon men regn hem.

Har drevat om hojen ikväl så förhoppningsvis blir den lite bättre att köra då man ka utnyttja vridet än att bara få dra genom växlarna, har nu 16-36 mot original 15-41. Nu lovar dom regn närmast dagarn så det får nog vänta med att testa nya utväxlingen.
 

Bifogat

  • 20210510_191843.jpg
    20210510_191843.jpg
    3.7 MB · Visningar: 21

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo det är nog en hel del finlir kvar, men den är ju körbar nu.

Har lite funderingar om luftfilter nån som gjort egna luftfilter, eller kan man köpa måttbeställda luftfilter nånstans?

Eller kan man nånstans köpa en 57 mm gunnianslutning med gavel mot förgasaren för att sen limma ihop egna skumfilter? UNI-filtret som nu sitter på är för långt så det tar i bakskärmen och trycks ihop, hade varit bättre om det varit kortare och större diameter.

Funderar lite på att testa vad som händer om man stoppar på "tratten" från luftburken men då har jag ännu större problem med att få plats luftfiltret, nån som gjort egna "stommar" till luftfilter?

Tror jag har 3, 6 och 8 mm nylon och funderar på om man kunde göra en fram och baksidan än nylonplattor och sen ha ett filter mella dessa. Då borde jag kunna anpassa filtret så det passar på hojen och ändå få ut filteryta då filtret behöver vara väldigt kort för att få plats bakom tratten innan det tar i bakskärmen, annars funderade jag på att låta tratten gå in i filtret men det blir en mer komplicerad konstruktion.

Tänker att om man tar två plattor i tex 6 eller 8 mm nylon och fräser ner tjockleken så tratten passar genom ena plattan och så fräser man av kanten så man får ett "L" som filtret ligger emot. Tänker att man får skruva ihop plattorna med långa skruvar och sen ha distanser mellan plattorna sen får man kanske ha ett grovmaskigt nät för att filtret inte ska sugas ihop. Fördelen med nylonen är ju att man kan smälta ihop delarna med stor lödkolv om man ska bygga nåt lite mer avancerat.

Vad tror ni om dessa funderingar? Håller nylon för bensinen?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jo det är nog en hel del finlir kvar, men den är ju körbar nu.
..........

Vad tror ni om dessa funderingar? Håller nylon för bensinen?

PA eller nylon som det ofta kallas finns i 1000-tals varianter. Men rent generellt är det en bra plast som används i motorutrymmen i bilar. Ventilkåpor, insugsrör, luftrenare. Tål värme kyla och många kemikalier.
Bra val.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hittade på eBay ett Ramair filter som passar direkt på förgasaren som är kort nog att få plats , har sökt men tydligen missat det. Bra att veta om det skulle bli att köra som nu med filtret direkt på förgasaren.

Ska kolla hur det går att göra ett eget luftfilter till tratten borde gå hyfsat tycker jag, enda funderingen är väl hur stor filteryta jag får ut utan att gå fram över tratten. Tror jag ska testa göra en mockup av kartong på hur ett filter kan se ut om man bygger det på tratten.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top