Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag bygger alla mina filter av Ramair lösa filterark, de har jag gjort i många år de finns inget bättre. Man limmar ihop dem med vanligt smältlim för de tål soppa och olja. Ramair har bäst flöde av alla filter ink KN filter. Men kör inte filtret helt torrt (utan olja) för då släpper de igenom för mycket skit. Man behöver bara spraya på lite olja på utsidan så släpper de inte igenom någon skit alls. Jämför man inoljat KN filter med Ramair med olja så är Ramair 7 reser bättre. I mina damm tester som jag alltid gör mellan filterrengöring genom att fetta in insuget så ser man att KN filter är totalt livsfarligt för motorn , de släpper igenom fint grus så insuget ser ut som en öken efter ca 300-500 mil! Ramair släpper inte igenom lilla minsta dam förutsatt att man sprutar på filterolja. Torrt är de lika dåligt som ett inoljat KN filter!
Jag köper direkt av Ramair i England för de har såklart bäst utbud. De går köpa stora ark på uppimot 1m stora ark. Till din hoj behövs de förmodligen inget nät som håller ut filtret för de blir rel litet. Men bygg så stort som möjligt.

På denna sidan ser du lösa ark i olika storlekar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute och kollade men det är bara ca 1-2 cm kvar mellan tratten och bakskärmen så det blir jäkligt trångt. Får se om jag kan komma på smart sätt men man blir nog tvingad att bara ha en plåt eller liknande som baksida av filtret och suga in luften genom sidorna.

Har kommer i alla fall en film från dagens provkörning
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så jämra frän!

Tack!

Frän är väl vad denna hoj är, för helt ärligt är den inte än bra till nåt. Körställningen är ju minst sagt oskön och det är precis att jag får plats att få upp vänster ben på fotpinnen, fjädring, bromsar och väghållning är ju inte heller nåt vidare men den är ju frän.

Man kommer kanske ganska långt på fränhetsfaktorn?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man kommer kanske ganska långt på fränhetsfaktorn?
...och vem vet, till slut kanske du även hittar 7'ans växel! :bow

<edit>Ja alltså, man lär ha sett videon för att förstå wink'en, det vi alla gör, letar efter en högre växel. Nackdelen med att filma, allt man gör fångas på bild och ljud. Hihi... </edit>
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
...och vem vet, till slut kanske du även hittar 7'ans växel! :bow

<edit>Ja alltså, man lär ha sett videon för att förstå wink'en, det vi alla gör, letar efter en högre växel. Nackdelen med att filma, allt man gör fångas på bild och ljud. Hihi... </edit>
Vem vet om jag tillslut hittar 7:an? Men då får man nog skrota ettan och bara köra på 2-7:an?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gjorde lite små fix på hojen, lindade på avgasbandage fast jag egentligen inte gillar det men med tanke på hur dessa rör ser ut så blir det nog snyggare med avgasbandage. Tanken är dock att byta ut avgassystemen till polerade rostfria rör om den går som den ska.

Konstaterade att det är fruktansvärt opraktiskt att ha laddtrycksmätaren på insuget vid knäet men fränt. Dock så skippar jag fränheten för en stund och flyttar mätaren till styret, gjorde ett enklare fäste men den sitter ju inte så snyggt monterat men det får duga under injusteringen av hojen.

Planen är att flytta tillbaka den till insuget senare och ta bort bredbandslambdan, andra alternativet är att göra om instrumentering helt så man får dit, varvräknare, hastighetsmätare, bredbandslambda och en vanlig 52 mm laddtrycksmätare på nåt vettigt vis.
 

Bifogat

  • 20210514_191333.jpg
    20210514_191333.jpg
    3.9 MB · Visningar: 25
  • 20210514_191417.jpg
    20210514_191417.jpg
    3.6 MB · Visningar: 26

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Idag har jag gjort första körningen i lite "högre fart" men vet inte hur fort det gick för mätaren slog mellan 80-140, kan tänka mig att det gick 120-130 km/h. Måste kolla om vajern tjorva. Laddtrycket var uppe i närmare 0,6 bar vid 7000 rpm men jag märker att det stiger med belastningen och hur trotteln öppnar.

Då man varvar upp till 10000 rpm på 1-3 växel så ligger laddet på kanske 0.3 bar men i 110 km/h och lite uppförsbacke så är det upp mot 0,5-0,6 bar. Är väl logiskt då trotteln öppnar mer och motståndet genom förgasaren minskar och kompressorn laddar mer. Rent spontant känns det som att detta är mer än nog för jag är inte ute efter att maxa ut effekten från motorn kan tänka mig att på 10000 rpm och fullt öppen förgasare så lär den ladda nånstans mellan 0.8-1 bar, vill ju att den ska hålla om man kör som folk.

Funderar på att vartalsbegränsa motorn om den ska bänkas för regbesiktning, jag har ju hellre högre ladd på lägre varv och bryter vid ca 8000 rpm. Vad tror ni om detta, undra om en sån här box kunde funka https://www.twostroke.se/koso-blackbox det är ju wasted spark på denna hoj så den tänder ju varje varv tänker att den borde funka eller finns det risk att man eldar upp CDI:n om man provar koppla in den på pickupen?

Nån som har nån uppfattning om hur känsligt det är med viktningen av trotteln? Rör det sig om gram eller tror ni det är tiotals gram det rör sig om? En avkapad M10 skruv passar precis i tomrummet ovanför trottenålen och den väger 10,3 g. Trotteln väger 74,8 g så om man viktar med 10,3 g till ger det ju ca 13-14% extra vikt på trotteln. Tänkte att jag börjar med 10,3 g och ser vad som händer, måste jag få upp vikten mer borrar jag ut ett 9 mm hål i bulten (den saknar gängor nu) och fyller den med smält bly.

På väg hem efter dagen körning i +7 och träffade också en regnskur, har fått ihop ca 25-30 mil med hojen nu.
 

Bifogat

  • 20210515_155438.jpg
    20210515_155438.jpg
    4.2 MB · Visningar: 15

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Billiga "varvtalsbegränsare" begränsar inte varvtalet utan senarelägger bara tändtidpunkten.
De jag gillar bäst är de som använder Random Steal.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Blackbox tändningsbrytare funkar bra på moped ivf för jag satt dit en på jäntas moppen. Men den sätter du väl på kabeln från cdi till tändspolen om jag inte minns fel? Då knäcker du inte cdi eller tändspolar.
Den är gjord för tvåtaktare som också tänder vid varje toppläge som din wasted spark gör så de lär funka.
Jag blir lite förvånad å kompressorn liknar turbo när de gäller laddtryck vid mer eller mindre belastning. Jag trodde kompressorn snarare fick högre ladd när trotteln stängde. På turbo hojen bromsade och gasade jag samtidigt om jag ville behålla högt laddtryck in och igenom kurvor. Eller om jag ville få upp den på bakhjulet på låga varv va de bara broms o gasa samt släppa bromsen så spratt den upp enkelt. Prova gärna det får vi höra om de funkar även på kompressor.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Billiga "varvtalsbegränsare" begränsar inte varvtalet utan senarelägger bara tändtidpunkten.
De jag gillar bäst är de som använder Random Steal.

Några tips på såna? Jag fattade via mailsvar från two stroke att de varvtalsbegränsare som two stroke säljer ska "ta bort" pulser från pickupen till CDI:n

Blackbox tändningsbrytare funkar bra på moped ivf för jag satt dit en på jäntas moppen. Men den sätter du väl på kabeln från cdi till tändspolen om jag inte minns fel? Då knäcker du inte cdi eller tändspolar.
Den är gjord för tvåtaktare som också tänder vid varje toppläge som din wasted spark gör så de lär funka.
Jag blir lite förvånad å kompressorn liknar turbo när de gäller laddtryck vid mer eller mindre belastning. Jag trodde kompressorn snarare fick högre ladd när trotteln stängde. På turbo hojen bromsade och gasade jag samtidigt om jag ville behålla högt laddtryck in och igenom kurvor. Eller om jag ville få upp den på bakhjulet på låga varv va de bara broms o gasa samt släppa bromsen så spratt den upp enkelt. Prova gärna det får vi höra om de funkar även på kompressor.

Om man kollar på two stroke sidan så kopplas Blackboxen till pickupen och jordas. Men det finns kanske flera modeller av Blackboxar? Vilken box använde du?

Hondan har ju "moppe tändning" den jordas då den dödas så att koppla in varvtalsbegränsare på dödarkretsen borde ju funka fint, men tändspolen jordas inte utan en kabel som går in i CDI boxen men vad som sen jordas i den vet jag ju inte.

Får väl höra med en kompis om han kan komma på nåt smart sätt att bygga en egen varvtalsbegränsare som klipper tändningen via dödarkretsen eller tändspolen om man inte hittar nåt vettigt att köpa, själv håller jag mig till radiorör och gitarrförstärkare då det kommer till elektronik.

Efter att kört igår och haft bättre koll på laddtrycksmätaren efter att flyttat den till styret så märkte jag detta, jag tycker det verkar logiskt. Jag suger genom kompressor och vid lätt belastning så öppnar förmodligen inte vakuumtrotteln fullt och skapar väl då en strypning på sugsidan av kompressorn vilket gör att laddtrycket inte blir lika högt som vid stort gaspådrag trots samma varvtal. Trycker man genom förgasaren blir det väl tvärtom då stiger väl trycket då kompressorn får strypningen av förgasaren på tryck sidan vilket ger då ger högre tryck.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Här är en CV förgasare med accpump.
Jag tror inte det är någon nackdel att den är lite mindre heller. Troligtvis en fördel.
Det är nog därför du inte får laddtryck, lite tryck, på låga växlar.
 

Bifogat

  • 7767EC6C-E024-4279-9D5F-8A8DC185D663.jpeg
    7767EC6C-E024-4279-9D5F-8A8DC185D663.jpeg
    848.9 KB · Visningar: 14

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag körde men en sån Koso på en moppe. Riktig skit. Jag kan ha haft otur iofs
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Efter att kört igår och haft bättre koll på laddtrycksmätaren efter att flyttat den till styret så märkte jag detta, jag tycker det verkar logiskt. Jag suger genom kompressor och vid lätt belastning så öppnar förmodligen inte vakuumtrotteln fullt och skapar väl då en strypning på sugsidan av kompressorn vilket gör att laddtrycket inte blir lika högt som vid stort gaspådrag trots samma varvtal. Trycker man genom förgasaren blir det väl tvärtom då stiger väl trycket då kompressorn får strypningen av förgasaren på tryck sidan vilket ger då ger högre tryck.

Du tar väl ut trycket till mätaren från insugsrören? Där ska trycket se ut som på en sugmotor men med laddtryck över vissa spjällvinklar beroende på varvtal. Det spelar ingen roll vilken växel du kör på utan det är endast motorvarv och spjällvinkel som kommer påverka insugstrycket. Insugstrycket kommer se likadant ut på en tryckt setup förutsatt att man mäter nedströms kompressor och trottel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här är en CV förgasare med accpump.
Jag tror inte det är någon nackdel att den är lite mindre heller. Troligtvis en fördel.
Det är nog därför du inte får laddtryck, lite tryck, på låga växlar.
Hur är en sån där förgasare när man ser priset blir man ju lite skeptisk, drygt 300 kr för en CV förgasare med accpump, det känns ju som att det fattas minst en nolla. Men funkar dom är det ju inget att klaga på.

Jag körde men en sån Koso på en moppe. Riktig skit. Jag kan ha haft otur iofs
Det är väl det jag är rädd för, jag funderar på att i sånt fall göra nåt eget men finns det nån vettigt varvtalsbegränsare att köpa? Tänker min annars att en induktiv givare mot svänghjulet tar ut en puls per varv och sen behövs det nån räknekrets som triggar nån form av transistor vid nog många pulser som i sin tur är kopplad till ett relä som bryter tändningen möjligtvis ska man ta in nån räknekrets så tändningen bryts pulserande och inte bara av och på, men detta får i sånt fall kompisen räkna ut. Ett sånt system skulle och så vara användbart på skotern då ungarna kör då skulle man kunna fartbegränsa via sekundärvariatorn eller bromsskivan.

Du tar väl ut trycket till mätaren från insugsrören? Där ska trycket se ut som på en sugmotor men med laddtryck över vissa spjällvinklar beroende på varvtal. Det spelar ingen roll vilken växel du kör på utan det är endast motorvarv och spjällvinkel som kommer påverka insugstrycket. Insugstrycket kommer se likadant ut på en tryckt setup förutsatt att man mäter nedströms kompressor och trottel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jo det gör jag det stämmer ju precis vad du säger, skillnaden mellan 1:an och 6:an är väl att vakuum trotteln inte hinner öppna fullt innan man nått 10000 rpm på 1:an och växlar, ju högre växel man har ju mer öppnar väl vakuumtrotteln för att orka få upp motorn i varv och laddtrycket blir högre.

Har varit i garaget och gjort lite vikter till trotteln, 5, 8 och 10 g vikter att släppa ner ovanpå skruven till nålen. Får se vad som händer då har stoppat i 10 g nu, får se om jag hinner provköra nåt idag.
 

Bifogat

  • 20210516_105647.jpg
    20210516_105647.jpg
    3.1 MB · Visningar: 6

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur är en sån där förgasare när man ser priset blir man ju lite skeptisk, drygt 300 kr för en CV förgasare med accpump, det känns ju som att det fattas minst en nolla. Men funkar dom är det ju inget att klaga på.


Det är väl det jag är rädd för, jag funderar på att i sånt fall göra nåt eget men finns det nån vettigt varvtalsbegränsare att köpa? Tänker min annars att en induktiv givare mot svänghjulet tar ut en puls per varv och sen behövs det nån räknekrets som triggar nån form av transistor vid nog många pulser som i sin tur är kopplad till ett relä som bryter tändningen möjligtvis ska man ta in nån räknekrets så tändningen bryts pulserande och inte bara av och på, men detta får i sånt fall kompisen räkna ut. Ett sånt system skulle och så vara användbart på skotern då ungarna kör då skulle man kunna fartbegränsa via sekundärvariatorn eller bromsskivan.


Jo det gör jag det stämmer ju precis vad du säger, skillnaden mellan 1:an och 6:an är väl att vakuum trotteln inte hinner öppna fullt innan man nått 10000 rpm på 1:an och växlar, ju högre växel man har ju mer öppnar väl vakuumtrotteln för att orka få upp motorn i varv och laddtrycket blir högre.

Har varit i garaget och gjort lite vikter till trotteln, 5, 8 och 10 g vikter att släppa ner ovanpå skruven till nålen. Får se vad som händer då har stoppat i 10 g nu, får se om jag hinner provköra nåt idag.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang varvtalsbegränsaren så köpte jag en magnetstyrd som man kunde rycka lös magneten på för att få ner varvtalet. Men du behöver bara enklast möjliga utan magneter eller brytare. Jäntas moppe gjorde 80 knyck utan blackbox och 30+ knyck med aktiverad blackbox. Den stryper varvet helt smode man hörde inte en miss nada. De enda dåliga med den va att ´potensiometern man vrider på va helt knäpp man fick vrida hit o dit tills man fick rätt slutvarv, de va liksom inte bara vrida åt höger mer o mer för att få ner varvet. I förhållande till priset 700kr va de värdelöst men jag fick ner varvtalet till slut så den funkar.
Jag tror boxen funkar lika bra på kabeln ut från cdi till tändspolar för de lär va samma pulser som från triggern. Förmodligen samma volt också.
Länk till den jag köpte
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man nu köper en vartalsbegränsare för 3-400 kr är det ju inte hela världen om den inte skulle funka bra. Jag är väl mer orolig för att det skulle hända nåt med CDI-boxen för den vill man ju inte elda upp till en gammal hoj. Vad är det för signal som skickas till pickupen vid svänghjulet?

Nya funderingar om förgaseriet, har mailat lite med bra i gasen och han tror på accpump. Han har en lös Mikuni accpump att sälja mig men den är ju betydligt dyrare än 26 mm Kina förgasaren med accpump. Frågan nog om man inte ändå skulle satsa en lös Mikuni pump till Keihin förgasaren jag har nu, Mikuni och Keihin känns ju ut som lite mer pålitligt än nån Kina förgasare för 300 kr.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Går den fortfarande snålt vid påslag?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo det gör den men betydligt mindre än med övriga förgasare och den dör inte men den går snålt under acc för att sen gå tillbaka och gå lite åt fetare hållet efter att den ökat varven. Hojen är nu fullt körbar och med tanke på chassi, fjädring och bromsar så tycker jag den går nog bra nu men man vill ju försöka få den så bra som möjligt även om jag inte kommer att utnyttja toppeffekten på 6:an.

Där emot måste jag se över kopplingen då den slirar, händer ganska ofta att bakhjulet lättar till efter vägen vi bor efter och då slirarkopplingen till vid "nedslaget", är lur på att det behövs nya lammeller och kraftigare kopplingsfjädrar.

Funderar på EBC kopplingskit det verkar vara samma till XL500 och den borde ju original ändå ha hyfsat mer vrid än CB250N.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top