Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Jag tror att du kan gå ner mer i storlek på förgasare än dom du har provat. Flödet borde vara mycket jämnare före kompressorn och kräver inte lika stor area som vid insugsporten. Tex min KTM på 75 hp har 55mm spjällhus men snorkeln fram till luftburken är ca 30mm. I formula student kör några en bil med KTM 690 motor och en amr300 och plockar ut 85 hk med 20 mm strypning.

Tänkte också på väggvätningen som borde suga mycket mer bränsle vid påslag med tanke på att kompressorns väggar också ska vätas. En accpump behöver antagligen leverera mer på en motor med en kompressor i vägen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har inget emot att gå ner i storlek på förgasaren, om jag tappar lite effekt på topp spelar ju ingen roll på detta bygge tanken är ju inte att ligga och köra fort för med denna hoj är ju fartupplevelsen betydligt högre än på Thruxtonen. Det verkar ju docm lite vanskligt att hitta lite mindre förgasare om ,an nu inte ska köpa en ny. Det känns ut viktigare är att man får motorn att gå någorlunda vettigt i lägrs registret och att man får till acc istället för max topp effekt.

SU H2 verkar vara förgasaren man skulle hitta är på 1-1/4", satt tydligen bla i Morris Minor, Triumph och nån Jagga. Jag har ju två 29 mm original CV förgasare, dock vet jag inte hur det går att dela på dom utan att förstöra nåt och jag vill ha dom intakta om det skulle skita sig med kompressorn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var och grävde bland de "överblivna" delarna och original förgasarna var ju hur lätta som helst att dela på, så nu finns även en 29 mm Keihin CV förgasare att testa. Ska svarva till en plugg med o-ringsspår till att plugga hålet för röret till andra förgasaren men det ska nog gå bra och det var ett hål i förgasaren så man kan nog skruva dit ett plåtbleck som säkerhet.

Nya vajrar behövs också så det blir att köpa grejer och löda för det är ingen idé att köpa original vajrar då dom är förkorta att nå till kompressorn.

Funderar på om man ska försöka få loss gummit från luftburken för att förhoppningsvis att komma lite närmare originalet för det lär väl väl påverka trottellyftet.
 

Bifogat

  • 20210502_082545.jpg
    20210502_082545.jpg
    1.7 MB · Visningar: 7

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den förgasaren är ju perfekt i storlek :tummenupp
Jag undrar varför du löder fast nipplar på wirarna för de är ju skitsvårt och wiren brukar bli skör just utanför nippeln. Jag kör alltid med skruvnipplar men duttar i JB weld under skruven. Ingen nippel har lossnat på 22 år sedan jag börjande med limskruvade nipplar. DE funkar men expoxylim och annan kemisk metall också.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har gjort klart förgasaren för test, frågan är bara hur man ska göra med tratten och luftfilter. Lossade tratten från luftburken men då har han inte mycket plats kvar innan jag är i bakskärmen. Ett av Uni-filter jag har passar dock på denna förgasare men frågan är vad som är bäst, vill inte köra filterlöst.

Jag löder av gammal hävd då det här förr i tiden hävdades att skruvnipplar var sämre, troligtvis så krävs det att man kan löda vilket ju inte alla är så bra på men jag har en väldigt bra lödstation så att löda nipplar bra går ungefär lika fort som att dra in skruven på en skruvnippel (under förutsättning att vajern inte är belagd med nåt) med uppvärmingstiden av lödspetsen inräknad. Dock så tror jag nog att gemene man faktiskt har lättare att få en skruvnipplar bra än att löda. Har lött ganska mycket har blivit X antal rörförstärkare till gitarr och bas genom åren.

I och för sig är det väl lite korkat att löda i detta läget då det är mer på prototyp stadiet. Får in till cykelhandlaren imorgon och köpa mer vajer men jag har brist på böjar och jag köpte hans sista som jag använde upp till VM32:an. Vill inte klippa vajrar innan jag har sett vilken förgasare som kan tänkas bli aktuell att lägga mest krut på. Böjarna Rinab har är för tvära dom går tungt så jag är lite tveksam till dom, nån som har tips på bra böjar?

29 mm Keihin CV förgasaren redo med pluggat bränslehål, undra hur man klarade sig utan svarv.
 

Bifogat

  • 20210502_121603.jpg
    20210502_121603.jpg
    3.4 MB · Visningar: 12
  • 20210502_105611.jpg
    20210502_105611.jpg
    3.5 MB · Visningar: 12

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Se där! Snacka om att gå över ån efter vatten. Du har ju den perfekta förgasaren.
kompressorn kommer mer eller mindre ge en konstant sug genom förgasaren, till skillnad när varje förgasare förser en cylinder i taget. Det är väl det som ger bestyckningsproblemet. Förgasaren är gjord för pulser....
29 mm tror jag på. Lägg ner liTe jobb på den där.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Se där! Snacka om att gå över ån efter vatten. Du har ju den perfekta förgasaren.
kompressorn kommer mer eller mindre ge en konstant sug genom förgasaren, till skillnad när varje förgasare förser en cylinder i taget. Det är väl det som ger bestyckningsproblemet. Förgasaren är gjord för pulser....
29 mm tror jag på. Lägg ner liTe jobb på den där.


Ja vi får väl se är ju värt ett test, har väl varit mycket snack om att hålla sig från vakummförgasare. Menar du att vakummförgasaren skulle funka bättre med sugkompressorn än med sugmotor kopplad till respektive cylinder? Tror ni man klarar sig utan tratten på förgasaren och kan ha skumfilter direkt på den, är mest platsbrist som ställer till det om man måste ha tratten.

Är kanske värt att ta vajrarna från CR33:an till 29 mm Keihin CV förgasaren, är ju hur som helst ca 1 mån bort innan jag får nålmunstycken till den, dock är jag lite sugen på att testa mer med nytt nålmunstycke.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja du kan mont unifiltret direkt på förgasaren. Vid finlir av bestyckning kan du prova olika längder på trattar, men jag tror inte de behövs eller ens ger någon fördel med kompressor.
Ang gaswireböj så tror jag inte de går köra fast böj utan att de går för trögt. De beror på hur stark returfjäder man har. Men jag har haft nog med problem med raka anslutningar ut från dubbelwire gashandtag så de är tveksamt de går köra rörböj utan att trimma fjädern.. Du får köpa nytt gasreglage med rakt ut längs med styret anslutningar. Du kan ju köra med endast en wire också då orkar den ev dra tillbaka gasen själv. Jag menar många hojar har ju bara en wire så dubbla är onödigt säkert :hihi
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
SU förgasaren du pratat om är väl också en vaccum förgasare.
tratten är nog inte lika viktig när du inte har pulserna att ta hänsyn till.
prova!
har du nått koniskt ”KN” filter, då kan du prova att dra någon gammal strumpa över filtret om du vill strypa filtret lite.... lite olja på också.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Original böjarna har funkat bra med CR33:an, "NOS böjarna" köpta av cykelhandlaren fd mopedhandlare funkade bra till VM förgasaren, en vid handtaget och en vid förgasaren men Rinabs böjar var markant tvära vid höjningen istället för en mjuk lång böj.

Tror att dragvajern från CR33:an kan gå att använda men de returvajrana till FCR och CR förgasarna är för långa men visar det sig att 29 mm vakuum förgasaren funkar så är det ju bara att korta en vajer.

Hoppas postmords app har rätt så att remmarna kommer imorgon dock så snöar det nu så det är mindre kul om ,an vill provköra. Vilken jäkla skit vår det varit i år, snön tinade bort redan vid påsk och sen har det varit kallt och snöat lite då och då sen dess och dom lovar nattkallt så länge man ser på prognoserna. Varken skoterföre eller hojföre utan en månads elände hittils med halka på morgnarna, i år blir det nog två onödiga månader annars brukar maj vara slaskigt och eländig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Postmordappen ljög, ingen rem idag :( spelade i och för sig lite så stor roll då jag hade 3 cm nysnö då jag kom hem från jobbet.

Dragvajern till FCR förgasaren funkade precis till vakuumförgasaren då jag sträckte max på bägge justeringarna, fixade till en adapter för att förlänga returvajern så nu går även den att använda. Skulle behöva få mig grejer så man jan slitsa i fräsen, nu fick det bli bågfil med dubbla blad.Tyvärr så är fästet till returvajern trasigt och har varit det så länge jag haft hojen men det funkar att välja fast returvajern.
 

Bifogat

  • 20210503_193345.jpg
    20210503_193345.jpg
    1.8 MB · Visningar: 11
  • 20210503_193209.jpg
    20210503_193209.jpg
    1.8 MB · Visningar: 12

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Monterade 29 mm original vakuumförgasaren oxh UNI-filtret och testade den men det var väldigt dåligt gas svar, helt totalt värdelöst och snålade ut sig direkt. Testade att shimsa upp nålen med fyra brickor ca 2,5-3 mm eller nåt sånt och fick lite bättre gassvar och gav mig ut på en testtur men vände efter 300 m då hojen gick snålt hela tiden så fort man gasade just över tomgång.

Dock gjorde jag upptäckt att hojen gick väldigt jämnsnålt runt AFR 16-17 hela tiden, kollade lite snabb bland munstyckena med min bristfällig syn på nära håll och hittade ett 175 munstycke (tror jag, hålet såg ut hyfsat stort) så det fick bli huvudmunstycke, sen flyttade jag huvudmunstycket som satt i som kanske är 112 eller nåt sånt till secondary main jet.

Test startade och nu gick den lite fett på tomgång runt AFR 10 men nu hade jag gassvar, gav mig ut på en testrepa och nu gick hojen helt klart bäst hittils den gick faktiskt helt okej. Hade hyfsat bra gassvar men den snålar ut sig lite vid gaspådrag men inte så mycket att den direkt motar men den är uppe och vänder just på ca AFR 16,5. Hojen går annars lite fett AFR 10-11 nu rakt igenom utom just vid gaspådraget.

Tyvärr fick jag en felkod E9 på bredbandslambdan och hojen lät lite orolig på tomgång så jag ville inte stanna 5 km hemifrån så jag körde hem och startade om och då funkade den igen.

Blir att läsa på hur detta med secondary main jet funkar och sen kan jag tänka mig att man får sänka nålen något och kolla över bestyckningen. Tror också att något mer motstånd att lyfta trotteln skulle vara bra, fjädern har ju knappt nåt motstånd alls så jag misstänker att trotteln använder sin egen tyngd för att få motstånd vid lyftet så jag funderar på om man inte kunde vikta trotteln några gram så den bli tyngre?

Denna förgasare har ju inget membran och det borde gå att stoppa i nån vikt ovanpå skruven till trotteln nålen.
 

Bifogat

  • 20210504_212516.jpg
    20210504_212516.jpg
    4.2 MB · Visningar: 11

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De låter lovande :tummenupp :tummenupp

Jag har ingen trimerfarenhet/bestyckning av cv fuggar utan membran men blya ner trottel va en bra ide börja med det. Du kan även shimsa fjädern för de ger mer progressivt motstånd och de kan ev ge snabbare gassvar vs blytrottel. Du kan påverka tröghetsmomentet på trottellyft genom att plasta igen och borra mindre/större evakueringshål för luften ovan trottel också. Fördelen med att enbart ändra detta lufthål är att de endast påverkar hur snabbt trottel lyfter. Som ex med mindre hål så blir de mer chokeverkan/fetare just vid gaspådrag men de påverkar inget vid jämn gas. Org hål kan va genom botten trottel eller någon kanal ovan trottel ner till förgasarhalsen. Jag har sett hål i locket med slang som är dragen till insug / luftburk som ex. Jag har kört med evakueringshål ut genom lock med slangstump rätt ut i de fria också.
Ha i åtanke att förgasaren är bestyckad för lägre effekt så både flotörnålmunstycke och nålmunstycke kan va för små.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska man göra nåt med fjädern så är det byta ut den för den är så vek att jag vågar påstå att den knappt gör nån nytta utan trotteln nyttjar sin tyngd för att gå tillbaka så jag är tveksam till att det skulle vara nån nytta att shimsa den. Därför tror jag att det enklaste sättet just nu är att vikta ovanför nålen annars så behöver man en annan fjäder. Undra om man kan hitta nån info om dessa Keihin förgasare som saknar membran men jag har ingen aning om vad modellen heter men satt som det verkar i 70 tidiga 80-tals hojar.

Den här ett tomgångsmunstycke som är fast och inte kan byta och två huvudmunstycken, main jet och secondary main jet som är större och själva huvudmunstycket. Hade varit i intressant att veta vad main jet som sitter framför nålmunstycket och secondary main jet har för påverkan och hur man ska tänka vid bestyckningen?
 

Goethe77

Medlem
Gick med
16 May 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Duke 690R -16
Här hittade jag lite info om CV utan membran. http://www.dansmc.com/cv_carb.htm

Jag har ett svagt minne av när jag pillade på en cv-förgasare för länge sen att nålen var fjäderbelastad. Är jag ute och cyklar? Min tanke är isåfall att den mjuka fjädern är till för nålen och inte för att pressa tillbaka sliden.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har tre hål i trotteln, så det vore kanske läge att i första skedet ta och plugga ett av dom och se vad som händer? Risken med att blya trotteln är väl att den kanske inte orkar lyfta fullt upp? Jag har ju två förgasare vet inte hur det är med att blanda delar mellan dessa men jag skulle ju kunna ta en trottel att testa plasta igen ett hål och se vad som händer.

På min förgasare hålls nålen på plats av en stor aluminiumskruv ovanför nålen, jag har dock fått svarva av den lite för att få plats med brickor för att shimsa nålen.

Rent spontant tror jag att det borde vara bäst att öka på secondary main jet som sitter i nålmunstycket till max för det borde vara bättre för att få fram max med bränsle vid acceleration.

Har startat en tråd i teknikavdelningen, är kanske nån fler som läser där än i tråden här som nån vet hur munstyckena hör ihop.

Bara det nån gång blir lite varmare så man kan testköra lite mer, vilken jävla skit vår det varit ocb dom lovar snö imorgon. Nu har vi vädret med nattkallt så det inte tinar som vi skulle haft istället för värmen som kom och tog snön för över en månad sen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja plasta igen ett hål i trotteln låter som bästa början på the fine tuning :tummenupp
Om de blir sämre så borra upp det igen och borra större hål, ja du fattar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter att ha frågat och läst på Honda twins forumet så verkar det som att de tre hålen har olika funktion, den främre får trotteln att börja lyfta och de två bakre får den att orka lyfta fullt upp. Där fick jag tipset att ta en ring av tenn och lägga i trotteln för att inte täcka hålen och vikta ner trotteln, ska tydligen inte behövas mycket vikt för att minska lyftet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Efter att ha frågat och läst på Honda twins forumet så verkar det som att de tre hålen har olika funktion, den främre får trotteln att börja lyfta och de två bakre får den att orka lyfta fullt upp. Där fick jag tipset att ta en ring av tenn och lägga i trotteln för att inte täcka hålen och vikta ner trotteln, ska tydligen inte behövas mycket vikt för att minska lyftet.
Ja man ska nog inte täcka för hålen om man viktar trotteln. Du kan få tag på blyviker hos den lokala däckjuckaren för de har såklart högvist med gamla fälgvikter. De går utmärkt att smälta ner till vilken form du vill. Jag brukar lägga dem i en stålkopp och smälta dem över en vanlig brasa eller i kolgrill.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska kolla efter bly, visste att jag glömde nåt då jag var förbi järnhandeln. Tänkte ju kolla om dom hade gammaldags bly sänke sånt där bly som är då 1 mm tjockt i små plattor som lindade och klämdes runt reven.

Tror en jobbarkompis kan ha en gjutgryta för bly då jag tror han brukar gjuta blykulor, måste man smälta bly vore det fint.

Hade sett fram emot lite testkörning i helgen me nu snöar det igen så det lär baea både slask och halt imorgon?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top