bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är förkyld så jag har suttit och försökt jaga en kompressor istället för att jaga älg, är lite lätt frusterad just nu över dessa kompressoraffärer som inte går i hamn. Turligt nog funkade ju eBay systemet så jag har i alla fall pengarna jag betalade tillbaka på mitt konto nu vilket ju i alla fall känns skönt.
Det verkar ju jäkligt svårt att hitta en AMR300 som sagt finns det några i Japan, Malaysia men det känns som en väldig chansning att köpa en beggad kompressor i okänt skick för en den går ju säkert på runt fyra papp innan den är hemma tullad och klar. AMR500r verkar det ju finnas ganska gott om för runt 2200 kr med frakten men frågan är ju i vilket skick de är som man köper från Kina? Det står ju "remanufactured" men frågan är ju om dom bara är uppputsade på utsidan? Man får väl räkna med en 3000 kr eller mer innan man har en sån hemma med tull, moms och Postmords avgifter och då är den ju egentligen för stor så då är ju frågan vad man ska göra.
Tanken på att överge kompressorn för en turbo kommer ju då och då men det känns på nåt vis som att det skulle vara enklare för mig att bygga med sugkompressor det är mer mekaniskt vilket passar mig, dit med en kompressor, dra en rem till svänghjulet och på med en förgasare och sen klart, väldigt förenklat sagt.
Turbon har ju fördelen man kan köpa en ny turbo billigare än en beggad kompressor, den är väl enklare att fysiskt montera med att svetsa ett nytt avgassystem jämfört mot att få till remdrivningen mellan svänghjul och kompressor men sen resten, det ska vara oljetryck, plenum, pitotrör, trycksattaförgasare, bränslepump, tryckregulator och säkert nåt mer jag glömt vilket känns mer komplicerat än kompressorn i sugutförande.
Sen vet jag inte detta med turbo på en cafehoj, visst är det häftigt ingen fråga om det men det känns nog ungefär lika fel för mig som med dubbla framlysen och mono shock stötdämpare bak (Vincent är då undantaget) på en cafe racer alldeles för modernt på nåt vis.
Känns som att luften gick ur lite då det sket sig igen med AMR300:an, vet faktiskt inte vad jag riktigt ska göra chansa med en AMR500 eller gå på turbo spåret?
Det verkar ju jäkligt svårt att hitta en AMR300 som sagt finns det några i Japan, Malaysia men det känns som en väldig chansning att köpa en beggad kompressor i okänt skick för en den går ju säkert på runt fyra papp innan den är hemma tullad och klar. AMR500r verkar det ju finnas ganska gott om för runt 2200 kr med frakten men frågan är ju i vilket skick de är som man köper från Kina? Det står ju "remanufactured" men frågan är ju om dom bara är uppputsade på utsidan? Man får väl räkna med en 3000 kr eller mer innan man har en sån hemma med tull, moms och Postmords avgifter och då är den ju egentligen för stor så då är ju frågan vad man ska göra.
Tanken på att överge kompressorn för en turbo kommer ju då och då men det känns på nåt vis som att det skulle vara enklare för mig att bygga med sugkompressor det är mer mekaniskt vilket passar mig, dit med en kompressor, dra en rem till svänghjulet och på med en förgasare och sen klart, väldigt förenklat sagt.
Turbon har ju fördelen man kan köpa en ny turbo billigare än en beggad kompressor, den är väl enklare att fysiskt montera med att svetsa ett nytt avgassystem jämfört mot att få till remdrivningen mellan svänghjul och kompressor men sen resten, det ska vara oljetryck, plenum, pitotrör, trycksattaförgasare, bränslepump, tryckregulator och säkert nåt mer jag glömt vilket känns mer komplicerat än kompressorn i sugutförande.
Sen vet jag inte detta med turbo på en cafehoj, visst är det häftigt ingen fråga om det men det känns nog ungefär lika fel för mig som med dubbla framlysen och mono shock stötdämpare bak (Vincent är då undantaget) på en cafe racer alldeles för modernt på nåt vis.
Känns som att luften gick ur lite då det sket sig igen med AMR300:an, vet faktiskt inte vad jag riktigt ska göra chansa med en AMR500 eller gå på turbo spåret?