Det stod nåt om bomavgift på en sida jag hitta om det. Det verkar som att man kan åka ett varv runt det hela och kommer ner på samma ställe som man började. I värsta fall om jag kör vilse så får jag la köra samma väg tillbaka
Intressant det du skrev med om temperaturen. Jag kommer åka till Kristiansund som nordligastepunkten. Tänkte kika på atlanthavsvägen och sen ner mot trollstigen
Tack för svar
De flesta små fjällvägar är avgiftsvägar. Ligger ju mängder med små fiske och jaktstugor och andra små hus som används när man har eller hade djur betandes på fjället. Vägarna dit sköter inte norges vägväsen utan underhållet sköts som sagt av de som har stugor där. Kan stundtals vara väldigt dåliga precis innan någon med traktor har tid att hyvla vägen men i gengäld är det rätt kul att köra på
Okej ja kusten är riktigt fin men förbered dig på att det tar tiiiiiid att köra. Rätt som det är hamnar man i ett färjeläge och får vänta på nästa färja. Har man inte koll på vägen och klockan riktigt kan man missa sånt.
Jag körde själv hela kusten från Stavanger till Trondheim med bil för några år sen och rätt som det var dök det upp en skylt om färja om typ 10 km trots att man följde skyltar på en europaväg. Och när man väl ser skylten om att europavägen går via en färja så har man missat chansen att INTE ta färjan om man inte vill vända om flera mil.
Och sist men inte minst, norska trafikpoliser gömmer sig gärna när de gör fartkontroller. Och böterna är höga.