Coola Ola skrev:
"Vad jag har hört" så är den svenska sjukvården faktiskt ganska kostnadseffektiv internationellt sett. När t.ex. handläggare på länsstyrelsen får in fler ärenden än de hinner handlägga eller att det är extremt långa köer till vårdcentralen så löser man inte det genom att skära ned i verksamheten ytterligare. En skattehöjning på några procent skulle för det första inte vara speciellt kännbar för svenska folket,t.o.m. jag som tjänar väldigt lite pengar skulle klara det (och nej markus, jag får ingen veckopeng av mina rika föräldrar....). Den skulle ge utrymme för förbättringar inom en rad områden, t.ex. bättre vägunderhåll.
Därmed inte sagt att det inte går att förbättra "den ofantliga sektorn" men jag tror att de problem som finns inte är nån direkt orsak av statligt ägande som sådant utan snarare problem som uppstår inom alla stora organisationer. För att ta ett exempel så är t.ex. Volvo ett extremt byråkratiskt och tungrott företag som säkert matchar vilket statligt verk som helst i ineffektivitet.
Det beror ju på hur man räknar.. Vi har, enligt det jag läst, världens dyraste sjukvård. Men den är ju knappast bäst iaf. Jag läste även att landstingets (Vilket förövrigt är en helt onödig verksamhet) administration under 2003 kostade 23 miljarder kronor. ADMINISTRATIONEN!?
Sossepacket slår sig för bröstet och tycker att de är så bra. Största hackkyckling är USA och deras oförmåga att ta hand om sina svaga. Teckna egna försäkringar, ta ansvar. Se till att jobba. Visst är det fantastiskt elakt att låta människor ta ansvar för sina liv!? Att själva se till att teckna försäkringar och att spara undan pengar till pensionen.
Allt detta får man förövrigt göra TROTS sossepackets styre.. Om inte jag vill stå i vårdkö i 8 månader för min trasiga minisk eller om jag öht skall ha någon pension att leva av när jag är gammal så lär jag fanimig få se till att ordna detta själv.
Jag vet inte om det blir så mycket bättre om det blir regeringskifte men det blir aif nått annat än det dryga sossepacket som slår sig för bröstet trots att det enda de lyckas med är öka arbetslösheten, öka arbetslöheten, höja skatterna, skolan är sämre, sjukvården är sämre bränsleskatten är så dyr att åkeriföretagen går i kk pga det.
Det känns som att vi är helt på rätt väg va?
Kan någon ge ett enda exempel på vad "De röda" gjort bra de sista 10 åren?