Trädkramare och stalins lärieungar

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Coola Ola skrev:
Och alla dessa problem löser man förstås bäst genom att sänka skatterna och privatisera den offentligen sektorn?

Om man säger så här, man löser dem sannolikt inte genom att höja skatterna och förstatliga verksamhet.

Jag skrev inte att lösningen är som du gissar, jag skrev att problemen finns och jag tror jag åtminstone hintade att det är mindre begåvat att beskriva Sverige som något Astrid Lindgren *slash* Carl Larsson myspys-ställe.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Givetvis har ju alla rätt att tycka att Sverige är ett sunkigt land och känna sig otrygga och fattiga här. Men varför flyttar ni inte bara? Det är ju er fulla rätt att leta upp ert privata nirvana som tydligen finns med låga skatter, ingen kriminalitet, perfekt sjukvård där det inte förekommer kritik mor något i samhället. Eller får man väl acceptera att i en demokrati är det inte alltid upp till individen att bestämma hur våra resurser skall användas.
Faktum är att jag alrig har påstått att Sverige är perfekt, givetivs finns det problem och givetvis kan det, och bör diskuteras, hur olika delar av vårt samhälle drivs men att påstå att vi internationellt har det illa är väl inte en väldigt korrekt beskriovning. Men om jag nu har så fel så kan ni väl tipsa vilka länder det nu är som har så mycket bättre än oss!?
Även om antalet mord skulle gått upp (Vilket det alltså inte har) så är det fortfarande lågt i ett internationellt perspektiv och säger dessutom väldigt lite om skattetrycket i Sverige. MEN där är vi eniga: jag tycker skattetrycket är för högt i Sverige! Men inte f-n svälter jag och jag har råd at betala både bensin och försäkring för bil och mc.
Sedan tycker jag kanske inte att sjukskrivna eller förtidspensionerade tillhör gruppen arbetslösa...

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
Om man säger så här, man löser dem sannolikt inte genom att höja skatterna och förstatliga verksamhet.

Jag skrev inte att lösningen är som du gissar, jag skrev att problemen finns och jag tror jag åtminstone hintade att det är mindre begåvat att beskriva Sverige som något Astrid Lindgren *slash* Carl Larsson myspys-ställe.

"Vad jag har hört" så är den svenska sjukvården faktiskt ganska kostnadseffektiv internationellt sett. När t.ex. handläggare på länsstyrelsen får in fler ärenden än de hinner handlägga eller att det är extremt långa köer till vårdcentralen så löser man inte det genom att skära ned i verksamheten ytterligare. En skattehöjning på några procent skulle för det första inte vara speciellt kännbar för svenska folket,t.o.m. jag som tjänar väldigt lite pengar skulle klara det (och nej markus, jag får ingen veckopeng av mina rika föräldrar....). Den skulle ge utrymme för förbättringar inom en rad områden, t.ex. bättre vägunderhåll.

Därmed inte sagt att det inte går att förbättra "den ofantliga sektorn" men jag tror att de problem som finns inte är nån direkt orsak av statligt ägande som sådant utan snarare problem som uppstår inom alla stora organisationer. För att ta ett exempel så är t.ex. Volvo ett extremt byråkratiskt och tungrott företag som säkert matchar vilket statligt verk som helst i ineffektivitet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Coola Ola skrev:

Jag tror inte på att öka intäkterna, snarare att minska utgifterna.
Men... det var inte min mening att gå in i den diskussionen just nu, jag påtalade bara att det visst finns hur många som helst mindre bra områden och verksamheter i Sverige, och ett antal katastrofala.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Chris Ash skrev:
Japp, undergången är nära.
Jag misstänker att du har råd att vara ledig för att du snyltar på det systemet :tummenupp som jag och andra här på forumet betalar till! Ligga å slöa på stranden...

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Markus skrev:
Offentligt anställda bidrar inte med skattepengar, de kostar skattepengar. :mattias

staten borde nog hyra in nåra konsultföretag å sedan göra ett par statliga utredningar som kan komma på hur de ska effektivisera sin verksamhet å göra det mindre byråkratiskt. sen kan de tillsätta en utredning som utreder vad de verkligen kommit fram till under de 2 år den tidigare utredningen höll på. sen kommer 3e utredningen som skall utreda om de tjänar tillräckligt med cash på att införa förändringarna som tidigare utredningar kommit fram till.. å vips e vi nåra miljoner å 6år fattigare.. det är väl så det funkar :hihi

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
heimdal skrev:
staten borde nog hyra in nåra konsultföretag... det är väl så det funkar :hihi

...Och hur arbetar privata företag? ...Konsultbranchen lever väl helt och hållet på uppdrag hos offentliga sektorn!? :rolleyes:

Har en kompis som jobbar på ericsson. Han jobbar tillsammans med en kille som i 7 år jobbat som konsult hos ericsson... Måste vara oerhört kostnadseffektivt..

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Coola Ola skrev:
"Vad jag har hört" så är den svenska sjukvården faktiskt ganska kostnadseffektiv internationellt sett. När t.ex. handläggare på länsstyrelsen får in fler ärenden än de hinner handlägga eller att det är extremt långa köer till vårdcentralen så löser man inte det genom att skära ned i verksamheten ytterligare. En skattehöjning på några procent skulle för det första inte vara speciellt kännbar för svenska folket,t.o.m. jag som tjänar väldigt lite pengar skulle klara det (och nej markus, jag får ingen veckopeng av mina rika föräldrar....). Den skulle ge utrymme för förbättringar inom en rad områden, t.ex. bättre vägunderhåll.

Därmed inte sagt att det inte går att förbättra "den ofantliga sektorn" men jag tror att de problem som finns inte är nån direkt orsak av statligt ägande som sådant utan snarare problem som uppstår inom alla stora organisationer. För att ta ett exempel så är t.ex. Volvo ett extremt byråkratiskt och tungrott företag som säkert matchar vilket statligt verk som helst i ineffektivitet.

Det beror ju på hur man räknar.. Vi har, enligt det jag läst, världens dyraste sjukvård. Men den är ju knappast bäst iaf. Jag läste även att landstingets (Vilket förövrigt är en helt onödig verksamhet) administration under 2003 kostade 23 miljarder kronor. ADMINISTRATIONEN!?

Sossepacket slår sig för bröstet och tycker att de är så bra. Största hackkyckling är USA och deras oförmåga att ta hand om sina svaga. Teckna egna försäkringar, ta ansvar. Se till att jobba. Visst är det fantastiskt elakt att låta människor ta ansvar för sina liv!? Att själva se till att teckna försäkringar och att spara undan pengar till pensionen.

Allt detta får man förövrigt göra TROTS sossepackets styre.. Om inte jag vill stå i vårdkö i 8 månader för min trasiga minisk eller om jag öht skall ha någon pension att leva av när jag är gammal så lär jag fanimig få se till att ordna detta själv.

Jag vet inte om det blir så mycket bättre om det blir regeringskifte men det blir aif nått annat än det dryga sossepacket som slår sig för bröstet trots att det enda de lyckas med är öka arbetslösheten, öka arbetslöheten, höja skatterna, skolan är sämre, sjukvården är sämre bränsleskatten är så dyr att åkeriföretagen går i kk pga det.

Det känns som att vi är helt på rätt väg va?

Kan någon ge ett enda exempel på vad "De röda" gjort bra de sista 10 åren?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Biturbo skrev:
blablabla sjukvården är sämre

När var egentligen sjukvården som bäst?

Folkhälsan blir bättre,medellivslängden ökar, vi har ganska många läkare och vårdplatser per capita i en internationell jämförelse, sjukvården är mer kvalificerad och läkemedlen fler och bättre och bägge utvecklas hela tiden...trodde jag....men det är nog bara partiets egna propaganda.

I själva verket sänks kompetensen på tex Lunds Universitetsjukhus......
:rolleyes:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Biturbo skrev:
Det beror ju på hur man räknar.. Vi har, enligt det jag läst, världens dyraste sjukvård. Men den är ju knappast bäst iaf. Jag läste även att landstingets (Vilket förövrigt är en helt onödig verksamhet) administration under 2003 kostade 23 miljarder kronor. ADMINISTRATIONEN!?

Sossepacket slår sig för bröstet och tycker att de är så bra. Största hackkyckling är USA och deras oförmåga att ta hand om sina svaga. Teckna egna försäkringar, ta ansvar. Se till att jobba. Visst är det fantastiskt elakt att låta människor ta ansvar för sina liv!? Att själva se till att teckna försäkringar och att spara undan pengar till pensionen.

Allt detta får man förövrigt göra TROTS sossepackets styre.. Om inte jag vill stå i vårdkö i 8 månader för min trasiga minisk eller om jag öht skall ha någon pension att leva av när jag är gammal så lär jag fanimig få se till att ordna detta själv.

Jag vet inte om det blir så mycket bättre om det blir regeringskifte men det blir aif nått annat än det dryga sossepacket som slår sig för bröstet trots att det enda de lyckas med är öka arbetslösheten, öka arbetslöheten, höja skatterna, skolan är sämre, sjukvården är sämre bränsleskatten är så dyr att åkeriföretagen går i kk pga det.

Det känns som att vi är helt på rätt väg va?

Om det nu är så att allt är på väg åt fel håll så måste någon någongång ha byggt upp något. Det kan ju ha varit så att allt som fungerar bra i samhället byggdes upp just under de åren då vi hade borgerlig regering. Sossarna har nog också en hemlig överenskommelse om att göra allt till ett helvete för våra medborgare. Det är ju en otroligt smart strategi i en demokrati! (Som dem förmodligen tänker avskaffa så fort dem får chansen!)
Å du har säkert inte haft någon nytta av vårt välfärssamhälle! Precis som alla andra individer här på Sh som utgår från att dem men sina överlägsna egenskaper skulle klara sig bra i vilket samhälle som helst å alla som misslyckas gör det för att dem är dumma och slöa. Eller födda i fel familj...
Å jag vill betona: Jag har adrig röstat på ett vänster parti!

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Chris Ash skrev:
När var egentligen sjukvården som bäst?

Folkhälsan blir bättre,medellivslängden ökar, vi har ganska många läkare och vårdplatser per capita i en internationell jämförelse, sjukvården är mer kvalificerad och läkemedlen fler och bättre och bägge utvecklas hela tiden...trodde jag....men det är nog bara partiets egna propaganda.

I själva verket sänks kompetensen på tex Lunds Universitetsjukhus......
:rolleyes:

Som bäst var den när man fick bra vård snabbt. När det fanns BB-platser för alla. När båda föräldrarna fick snanna kvar på BB några dagar med sina nyfödda. Innan alla nedläggningar av sjukhus, indragningar av helikoptrar läkarna i glesbyggden gjorde hembesök.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Biturbo skrev:
...administration under 2003 kostade 23 miljarder kronor. ADMINISTRATIONEN!?

Notera att två stenkastare har lyckats med bedriften att besvara ditt inlägg utan att kommentera ovan. :lol

Biturbo skrev:

Ja, t.ex. skickade de ut två Talibaner och outsourcade hemresan med hjälp av US. Det var bra. :tummenupp I övrigt kommer jag faktiskt inte på något.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
bonny skrev:
Om det nu är så att allt är på väg åt fel håll så måste någon någongång ha byggt upp något. Det kan ju ha varit så att allt som fungerar bra i samhället byggdes upp just under de åren då vi hade borgerlig regering. Sossarna har nog också en hemlig överenskommelse om att göra allt till ett helvete för våra medborgare. Det är ju en otroligt smart strategi i en demokrati! (Som dem förmodligen tänker avskaffa så fort dem får chansen!)
Å du har säkert inte haft någon nytta av vårt välfärssamhälle! Precis som alla andra individer här på Sh som utgår från att dem men sina överlägsna egenskaper skulle klara sig bra i vilket samhälle som helst å alla som misslyckas gör det för att dem är dumma och slöa. Eller födda i fel familj...
Å jag vill betona: Jag har adrig röstat på ett vänster parti!

Det har _varit_ väldigt bra. Men deras politik har medfört att folk är förslöade och ovana att ta hand om sig själva. De förväntar sig att staten ska ordna allt och ids inte jobba för de vet att det ordnar sig iaf.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Biturbo skrev:
När det fanns BB-platser för alla.

Det viktiga är väl inte att ligga kvar i en säng på BB utan att barnen överlever.
Saxar här från "Sveriges komuner och Landsting"
http://www.skl.se/artikel.asp?A=5337&C=2124
  • Under 1990-talet har risken för att ett svenskt barn i ålder 0-4 år avlider halverats. (Tydligt tecken på att det gått åt helvete får mödravården i sverige de senaste åren..) :rolleyes:
  • Av tusen nyfödda flickor i Sverige når 997 fem års ålder. Motsvarande andel för pojkar är 995.
  • Inom EU är det dubbelt så vanligt att ett portugisiskt barn dör som att ett svenskt gör det.
  • Inte i något annat av 190 studerade länder är risken för ett barn att avlida före fem års ålder mindre än i Sverige.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
korvgubbe skrev:
Det viktiga är väl inte att ligga kvar i en säng på BB utan att barnen överlever.
Saxar här från "Sveriges komuner och Landsting"
http://www.skl.se/artikel.asp?A=5337&C=2124
  • Under 1990-talet har risken för att ett svenskt barn i ålder 0-4 år avlider halverats.
  • Av tusen nyfödda flickor i Sverige når 997 fem års ålder. Motsvarande andel för pojkar är 995.
  • Inom EU är det dubbelt så vanligt att ett portugisiskt barn dör som att ett svenskt gör det.
  • Inte i något annat av 190 studerade länder är risken för ett barn att avlida före fem års ålder mindre än i Sverige.

Den tekniska utvecklingen i världen och framsteg inom den medicinska forskningen vet jag inte om man kan beskylla sossarna för :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln