Trädkramare och stalins lärieungar

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
korvgubbe skrev:
Det viktiga är väl inte att ligga kvar i en säng på BB utan att barnen överlever.
Saxar här från "Sveriges komuner och Landsting"
http://www.skl.se/artikel.asp?A=5337&C=2124
  • Under 1990-talet har risken för att ett svenskt barn i ålder 0-4 år avlider halverats. (Tydligt tecken på att det gått åt helvete får mödravården i sverige de senaste åren..) :rolleyes:
  • Av tusen nyfödda flickor i Sverige når 997 fem års ålder. Motsvarande andel för pojkar är 995.
  • Inom EU är det dubbelt så vanligt att ett portugisiskt barn dör som att ett svenskt gör det.
  • Inte i något annat av 190 studerade länder är risken för ett barn att avlida före fem års ålder mindre än i Sverige.


Fakta är kul, men "personliga reflektioner" är mycket viktigare! :lol

Edit: Biturbo, sanningen är snarare den att vården i Sverige i en internationell jämförelse är skitbra och bara blir bättre.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Biturbo skrev:
Den tekniska utvecklingen i världen och framsteg inom den medicinska forskningen vet jag inte om man kan beskylla sossarna för :rolleyes:

Den "tekniska utvecklingen" finns väl tillgänglig för alla I-Länder... Det borde väl innebära att alla länder har samma möjligheter och att det handlar om prioriteringar och resursutnyttjande så det kan väl inte vara helt å hållet åt h-e ställt med svensk sjukvård...
Hur kommer det sig att dubbelt så många barn dör innan fem års ålder i USA än i Sverige?.... ...Med tanke på att du tidigare förespråkade just det Amerikanska systemet..
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
korvgubbe skrev:
Det viktiga är väl inte att ligga kvar i en säng på BB utan att barnen överlever.
Saxar här från "Sveriges komuner och Landsting"
http://www.skl.se/artikel.asp?A=5337&C=2124
  • Under 1990-talet har risken för att ett svenskt barn i ålder 0-4 år avlider halverats. (Tydligt tecken på att det gått åt helvete får mödravården i sverige de senaste åren..) :rolleyes:
  • Av tusen nyfödda flickor i Sverige når 997 fem års ålder. Motsvarande andel för pojkar är 995.
  • Inom EU är det dubbelt så vanligt att ett portugisiskt barn dör som att ett svenskt gör det.
  • Inte i något annat av 190 studerade länder är risken för ett barn att avlida före fem års ålder mindre än i Sverige.
Sverige suger!!! Kom inte dragande med ointressant statistik! Dj-a partiet och alla som inte är eniga med mig är stenkastare och dumma mot mig! Skall kasta grus i dina ögon en dag....
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Varför inte både och? :confused:

Gärna det... Men OM resurserna är begränsade och vi står i valet mellan att minimera barnadödligheten och att ge mammorna så många nätter på avdelningen som möjligt är valet iaf enkelt för mig...

Själv skulle jag gärna se privata BB:n där man kan betala en extra slant för att få några nätter till om man nu vill... Men den offentliga sjukvården ska begränsa sig till kärnverksamheten och det är att maximera antalet överlevande barn...

.....Självklart ska alla statligt ägda instutioner försöka ta vara på varje skattekrona på bästa sätt och så tycker jag inte sker idag. Men däremot är det alla "undergångs-profeter" som är minst sagt tröttande...
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
korvgubbe skrev:
Den "tekniska utvecklingen" finns väl tillgänglig för alla I-Länder... Det borde väl innebära att alla länder har samma möjligheter och att det handlar om prioriteringar och resursutnyttjande så det kan väl inte vara helt å hållet åt h-e ställt med svensk sjukvård...
Hur kommer det sig att dubbelt så många barn dör innan fem års ålder i USA än i Sverige?.... ...Med tanke på att du tidigare förespråkade just det Amerikanska systemet..

Sossarna har inget med den medecinska forskningen och den tekniska utvecklingen i världen att göra. Om du kikar på de allra flesta länder så har nog dödligheten pga sjukdommar sjunkit bra mycket under de senaste åren.

Jag har inte gloriferat den amerikanska sjukvården utan bara pekat på att Sossarna använder den amerikanska "bristen" på socialt skyddsnät som ett slagord i sin kamp om skattepengarna.

Sen är det ju faktiskt så att USA ha en och annan invånare mer än Sverige. Så att jämföra rakt av är nog inte speciellt rättvist.
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Biturbo skrev:
Den tekniska utvecklingen i världen och framsteg inom den medicinska forskningen vet jag inte om man kan beskylla sossarna för :rolleyes:
Självklart inte! Man kan bara beskylla sossarna för allt dåligt! DÅ har dem ansvar. Det kallas att var nyanserad....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Gärna det... Men OM resurserna är begränsade och vi står i valet mellan att minimera barnadödligheten och att ge mammorna så många nätter på avdelningen som möjligt är valet iaf enkelt för mig...

Ja, med den problembeskrivningen så är det ju enkelt att hålla med dig.

Delar till fullo uppfattningen att man borde erbjuda ytterligare service till de som vill och kan betala och hålla sig till det minimala för övriga, men - det måste ske i samband med en skattesänkning, man kan inte bara försämra men ta lika mycket betalt.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Biturbo skrev:
Du får gärna exemplifiera vad de gör så bra..
Svårt att ge exempel eftersom det som är bra för en person är mindre bra för en annan. Men trots allt så sitter dem, för tillfället, i regeringsställning vilket på något vis kan tolkas som att dem har gjort tillräckligt mycket bra för att dem flesta skall vara nöjda med deras insatser och röst på dem. Även om man inte är enig i deras politik så tycker jag att det är lite respetlöst i förhållande till demokratin att diskvalificera den delen av Sveriges befolkning som faktiskt röstar på dem. Å innan ni hänger upp er på det: Jag röstade alltså INTE på dem!
Sedan kan man inte lägga all heder för följande på dem men de har ju varit klart delaktiga i det men vad jag tycker är bra är bl.a. : Vi har gratis skola för alla, billig och bra sjukvård, vi tar hand om våra fattiga, svaga och sjuka, vi har trygghet, låg kriminalitet och demokrati med åsiktsfrihet. Vi har mat för dagen och bostäder att bo i, vi har råd till dyra bilar och stor bostadsyta, vi har möjligheten att göra bort oss i skolan utan att bli utslagna ur samhället för den sakens skull. Vi kan vara utan arbete utan att behöva tigga. Men det mest smickrande är kanske att inkomst inte är samma som människovärde.
Som sagt: Detr finns saker att klaga på, allt är inte perfekt och defintivt är inte allt perfekt för alla. För mig säger det dock lite om ett samhälle om vi ser höga bensikostnader som ett stort problem.
jag vet inte om detta är ett bra svar åt dig men jag hoppas du får med dig grundtanken mer än enskilda exempel.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Biturbo skrev:
Sen är det ju faktiskt så att USA ha en och annan invånare mer än Sverige. Så att jämföra rakt av är nog inte speciellt rättvist.

Har man fler invånare borde det ju vara ännu enklare att ha bra utrustning eftersom det blir fler som delar på kostnaden.

Varför tror du det främst är folkfattiga kommuner som saknar saker som typ badhus och annat? För att det är en för stor kostnad per skalle....

På samma sätt är det med vården. är man många så kan många dela på dyr forskning, apparatur och lokaler, läkare, löner o.s.v.

Därför får jag inte ditt resonemang att gå ihop med att vi har hälften så hög barnadödlighet som USA...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Därför får jag inte ditt resonemang att gå ihop med att vi har hälften så hög barnadödlighet som USA...

Tanken är väl att man inte kan jämföra ett samhälle rakt av, med så pass olika förutsättningar. Att USA har "hög" barnadödlighet är dock naturligtvis en skandal och de har absolut råd att minska den. Det kan ju finnas saker som restriktiv abortpolitik och många illegala flyktingar bakom siffrorna, men det är bara en vild gissning.
Dessutom, om Sverige har 994 av 1000 som överlever och USA har 988 av 1000 så gör ju inte det USA till ett U-land, men som sagt: de har absolut råd att minska den.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Dessutom, om Sverige har 994 av 1000 som överlever och USA har 988 av 1000 så gör ju inte det USA till ett U-land, men som sagt: de har absolut råd att minska den.

....Precis min poäng... Och med just den retoriken borde argument som "Sverige är fan kört i botten!" falla rätt platt....


För som jag sa tidigare. Mycket kan göras väldigt mycket bättre.... Men det är ändå vansinnigt trötsamt att höra "ödesprofeterna" ständigt mässa:
- vi är påväg utför
- sverige är kört i botten
- var är landet på väg..

Vi har det jävligt bra med en del saker som däremot skulle kunna göras mycket bättre, skulle bli min sammanfattning.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Nej det är kört, botten är nådd och vi är på väg utför. Vart är vi på väg?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
....Precis min poäng... Och med just den retoriken borde argument som "Sverige är fan kört i botten!" falla rätt platt....

------

Vi har det jävligt bra med en del saker som däremot skulle kunna göras mycket bättre, skulle bli min sammanfattning

Men en del verksamheter är ju körda i botten, inte alla, men för många.
Jag har personligen en vän som fick bråka till sig en cytostatikabehandling i Maj förra året, läkarna ville att han skulle vänta över sommaren... :3freak
Tragiskt är vad det är, speciellt eftersom någon annan stackare blev utan eftersom han bråkade till sig platsen. Vi har alltså inte råd att ge patienter med dödlig cancer behandling snabbt, det blir min sammanfattning (tills någon slänger mer bränsle på elden).
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Markus skrev:
Jag tror inte man behöver göra en höna av en fjäder, det finns ju uppenbarligen gott om folk att forska på. Göteborg -> Skåne tar ju inte mer än någon timme att köra så han får väl åka dit.
:lol
Har vi andra regler här??
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
korvgubbe skrev:
....Precis min poäng... Och med just den retoriken borde argument som "Sverige är fan kört i botten!" falla rätt platt....


För som jag sa tidigare. Mycket kan göras väldigt mycket bättre.... Men det är ändå vansinnigt trötsamt att höra "ödesprofeterna" ständigt mässa:
- vi är påväg utför
- sverige är kört i botten
- var är landet på väg..

Vi har det jävligt bra med en del saker som däremot skulle kunna göras mycket bättre, skulle bli min sammanfattning.

Jag baserar min -Vi är på väg åt helvete på att:

# Det är mindre än 30% av våra ARBETSFÖRA befolkning som försörjer hela landet. Dessa håller på att jobba ihjäl sig (sjukskriva sig)
# Det är så fantasktiskt dyrt OCH krångligt att driva företag att de som kan sticker härifrån.
# Skolorna blir sämre. (Det är fakta. Vi har legat i topp en gång i tiden)
# Sjukvården blir sämre. (Se mina exempel i nått inlägg ovan)
# Tryggheten blir sämre. (Mindre poliser, ingen militär)

Vad händer när: Vi får fler arbetslösa? De som har jobb sliter ihjäl sig och de som har råd att betala all skatt flyttar utomlands, om än bara på papperet?

Jag vet faktiskt inte. Men höja skatten kan ju vara ett alternativ!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Biturbo skrev:
# Det är mindre än 30% av våra ARBETSFÖRA befolkning som försörjer hela landet. Dessa håller på att jobba ihjäl sig (sjukskriva sig)

Det där har du rört till lite va? :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top