Trädkramare och stalins lärieungar

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Markus skrev:
Vilken artikel? :confused:

En artikel i gårdagens GP, se mitt inlägg lite högre upp på sidan 4. Ska se om den finns på nätet, återkommer med edit.

Edit:
Tadaa. Artikeln i GP samt den debattartikel i DN som nämns.
 
Last edited:

z0grd

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
Gammal 600 kubikare med trasig koppling
Hur som helst så kommer oljan att ta slut om precis 20 år för det har experterna sagt de senaste 50 åren.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
z0grd skrev:
Hur som helst så kommer oljan att ta slut om precis 20 år för det har experterna sagt de senaste 50 åren.

Få vet exakt när oljan "tar slut".. däremot är rätt många forskare eniga om at efterfrågan kommer överskrida tillgången inom ett fåtal år.. då pratar vi i trakterna 5 år... Och när efterfrågan är större än tillgången kan du ju börja fundera på vad som händer med priset och vilka som kommer ha första tjing...

"Nyligen basunerades ut att man på Nordsjön hade funnit en ny "stor" fyndighet. Denna fyndighet räcker totalt till cirka fem dagars världskonsumtion (Guardian 2/12 2003).

Den olja som i dag pumpas upp kommer från hundratals stora oljefält jorden runt, varav de största upptäcktes för mer än 20 år sedan. Under senare år har inga nya jättefält upptäckts."
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Snälla snälla snälla, kan vi inte börja dilla om KLASSER också. Det är det absolut roligaste.

VILKA är det som FORTFARANDE håller på med förlegade indelningar såsom "arbetarklass", "överklass" m.m.?

Skrämmande.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
korvgubbe skrev:
Jag är nyfiken jag med!
Tja, jag vet inte om namnet Marita Ulvskog ifrån (S) säger dig något?

Varför ens använda klasser undrar jag?

Ädit: Resten av det däringa gänget verkar ju vara rätt stora fan av ordet "klass".
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
korvgubbe skrev:
Få vet exakt när oljan "tar slut".. däremot är rätt många forskare eniga om at efterfrågan kommer överskrida tillgången inom ett fåtal år.. då pratar vi i trakterna 5 år... Och när efterfrågan är större än tillgången kan du ju börja fundera på vad som händer med priset och vilka som kommer ha första tjing...

Exakt. De intresserade rekommenderas att googla på "peak oil" för en del spännande läsning.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vad skall vi kalla det? Socialgrupper?

Sist jag hörde det var det nåt blont pucko som fast cementerar min åsikt om att alla fan inte borde släppas ut i det vuxna livet när hon förklarar att hon minsann var arbetarklass, eftersom hennes mor, läkaren, och hennes far, skeppsmäklaren, minsann arbetade hårt, och hon därför var arbetarklass.

Sådana verklighetsfrånvända jävla idioter kan få mig att börja fundera på dödsstraff...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Halogen skrev:
Exakt. De intresserade rekommenderas att googla på "peak oil" för en del spännande läsning.

....Jag skulle gärna se lite "mot-forskning" Har googlat en hel del men inte hittat något som på allvar hävdar motsatsen...

Jag kan inte dra någon annan slutsat än att det knappast bildas rök utan eld och att det kan bli ganska markanta prishöjningar framöver(inom 3-5 år)..

Jag tror inga politiker(knappt ens trädkramarna) är beredda att fatta beslut om de åtgärder som skulle krävas... Svårt att tänka mig att någon skulle våga fatta sådana beslut under sin mandatperiod. Lättare att skuffa det vidare till nästa.

Brist på olja är inget partis fel. Men det vore ganska ironisk om det blev en blå regering som fick handskas med dem. Alltså att de tuffa besluten fick tas när skogsmullarna satt på avbytarbänken ...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
hållundan skrev:
Ädit: Resten av det däringa gänget verkar ju vara rätt stora fan av ordet "klass".

Slagord som slagord.... Finns ju ett ganska stort gäng som är väldigt förtjusta i ord som:
- Kommunistpack
- Sossepack
- Trädkramare
- Stenkastarkommunister
- och valfria kombinationer av ovanstående...
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
korvgubbe skrev:
...

Jag tror inga politiker(knappt ens trädkramarna) är beredda att fatta beslut om de åtgärder som skulle krävas... Svårt att tänka mig att någon skulle våga fatta sådana beslut under sin mandatperiod. Lättare att skuffa det vidare till nästa.

...

nimby.

Fast budgetyear, inte backyard...
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
korvgubbe skrev:

La det inte på minnet. Nån liten kvällstidningsskribent. Tror hon skrev om mode... Så otroligt dum i huvudet utifrån vad jag orkade läsa att klockorna stannade i protest så snart hon gick in i ett rum.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
t-rex skrev:
La det inte på minnet. Nån liten kvällstidningsskribent. Tror hon skrev om mode... Så otroligt dum i huvudet utifrån vad jag orkade läsa att klockorna stannade i protest så snart hon gick in i ett rum.

Är det lilla barbiebimbon Ebba Von Sydow?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
t-rex skrev:
Vad skall vi kalla det? Socialgrupper?

Sist jag hörde det var det nåt blont pucko som fast cementerar min åsikt om att alla fan inte borde släppas ut i det vuxna livet när hon förklarar att hon minsann var arbetarklass, eftersom hennes mor, läkaren, och hennes far, skeppsmäklaren, minsann arbetade hårt, och hon därför var arbetarklass.

Sådana verklighetsfrånvända jävla idioter kan få mig att börja fundera på dödsstraff...
Men varför ens ställa frågan ang. klasser då?

Vad skiljer "arbetarklass" från "överklass" då? Plusmeny på Donken?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
korvgubbe skrev:
Slagord som slagord.... Finns ju ett ganska stort gäng som är väldigt förtjusta i ord som:
- Kommunistpack
- Sossepack
- Trädkramare
- Stenkastarkommunister
- och valfria kombinationer av ovanstående...
Sympatiserar inte alls för dessa uttalanden. Dock får det väl anses som relativt befogat när Mr. Ohly öppet ÄR kommunist.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
korvgubbe skrev:
Är det lilla barbiebimbon Ebba Von Sydow?
Korrekt. Hon blev intervjuad i radion när frågan kom upp ang. vilken klass hon tillhörde. Varvid hon svarade "arbetarklass", dock EFTER en del invändningar mot just användningenm av ordet klass.

Återigen, när är man "arbetarklass" kontra annan "klass" då? Ni som vet?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
hållundan skrev:
Sympatiserar inte alls för dessa uttalanden. Dock får det väl anses som relativt befogat när Mr. Ohly öppet ÄR kommunist.

...och tror du jag sympatiserar med Ohly? För min del slickar jag hellre upp Maud i brygga än håller Ohly om ryggen...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top