Trädkramare och stalins lärieungar

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
korvgubbe skrev:
...och tror du jag sympatiserar med Ohly? För min del slickar jag hellre upp Maud i brygga än håller Ohly om ryggen...
Jag kan inte utläsa någonstans i min text att jag hävdade att du sympatiserar med honom. Men nu vet jag. :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
hållundan skrev:
Återigen, när är man "arbetarklass" kontra annan "klass" då? Ni som vet?

Finns väl de som skulle hävda att man är arbetarklass när båda föräldrarna i hushållet jobbar heltid och ändå har det svårt att gå ihop. Där solresor, båtar, motorcyklar och ens bilar av nyare modell är uteslutet... Tror du blir förvånad över hur många de är.... Bara för att du sällan träffar eller ser dem så finns de! Och många av dem!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Är jag "arbetarklass"? Student, 6900 i månaden, bil + hoj. Eget boende. Jobbar röven av mig på sommaren, dock inte för att få ihop pengar till resten av året, utan mer för att glassa lite extra på sommaren?

Nån som vet?

Som sagt, förlegat jävla uttryck. :mattias

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
hållundan skrev:

.....Det beror väl lite på vad som händer för dig om dina pengar plötsligt skulle ta slut den 15:e. Skulle du kunna ringa till din gode far och få någon tusenlapp för att klara dig? Om du hittar den där hojen du längtat efter. Skulle dina föräldrar kunna slanta handpenningen tills du arbetat in de pengarna så skulle jag nog lätt kvala in dig någonstans ovanför "arbetarklassen" om man nu vill använda de begreppen....

OM jag skulle ge min definition av "arbetarklass" så är det folk som arbetar för att få det att gå ihop men inte har några direkta marginaler eller något över till "lyxprodukter" och semestrar utomlands å dyl...

Man arbetar helt enkelt. Punkt.. Och fem veckor om året så har man semester. Där man iofs slipper arbeta men inte har resurser att ta sig någon längre sträcka...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
korvgubbe skrev:
Få vet exakt när oljan "tar slut".. däremot är rätt många forskare eniga om at efterfrågan kommer överskrida tillgången inom ett fåtal år.. då pratar vi i trakterna 5 år... Och när efterfrågan är större än tillgången kan du ju börja fundera på vad som händer med priset och vilka som kommer ha första tjing...

"Nyligen basunerades ut att man på Nordsjön hade funnit en ny "stor" fyndighet. Denna fyndighet räcker totalt till cirka fem dagars världskonsumtion (Guardian 2/12 2003).

Den olja som i dag pumpas upp kommer från hundratals stora oljefält jorden runt, varav de största upptäcktes för mer än 20 år sedan. Under senare år har inga nya jättefält upptäckts."

Som sagt,oljan kommer aldrig att ta slut,däremot kommer den att bli väldigt dyr. 5 år låter dock väldigt domedagsprofetiskt.

Edit: Känns som om priserna skulle varit mycket högre än vad de är om det bara fanns fem årsförbrukningar olja kvar. Dessutom skulle vi haft mycket fler alternativa bränslen.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så här ska en lydig lärjunge uttrycka sig. Bra korvo!
:yoparty
korvgubbe skrev:
...och tror du jag sympatiserar med Ohly? För min del slickar jag hellre upp Maud i brygga än håller Ohly om ryggen...

Fast Maud är ju ganska söt, endårå... :tungan

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Chris Ash skrev:
Som sagt,oljan kommer aldrig att ta slut,däremot kommer den att bli väldigt dyr. 5 år låter dock väldigt domedagsprofetiskt.

Edit: Känns som om priserna skulle varit mycket högre än vad de är om det bara fanns fem årsförbrukningar olja kvar. Dessutom skulle vi haft mycket fler alternativa bränslen.

....Priserna har ju redan stigit betydligt.. Men så länge mankan producera mer olja än vad som efterfrågas så kan de inte höja priserna för mycket... Däremot blir det intressanta år framöver...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
korvgubbe skrev:
....Priserna har ju redan stigit betydligt.. Men så länge mankan producera mer olja än vad som efterfrågas så kan de inte höja priserna för mycket... Däremot blir det intressanta år framöver...

Jo men vi snackar inte små prishöjningar när den börjar sina, ingen normal människa kommer ha råd med den längre.

Men vi får se, det kommer knappast bli någon världsomvälvande process iaf, fordon och maskiner kommer givetvis att finnas kvar, men gå på nåt annat bränsle.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
.....Det beror väl lite på vad som händer för dig om dina pengar plötsligt skulle ta slut den 15:e. Skulle du kunna ringa till din gode far och få någon tusenlapp för att klara dig? Om du hittar den där hojen du längtat efter. Skulle dina föräldrar kunna slanta handpenningen tills du arbetat in de pengarna så skulle jag nog lätt kvala in dig någonstans ovanför "arbetarklassen" om man nu vill använda de begreppen....

OM jag skulle ge min definition av "arbetarklass" så är det folk som arbetar för att få det att gå ihop men inte har några direkta marginaler eller något över till "lyxprodukter" och semestrar utomlands å dyl...

Nej, far betalar ej min hoj eller slantar upp om jag råkat kuka ur totalt.

korvgubbe skrev:
Man arbetar helt enkelt. Punkt.. Och fem veckor om året så har man semester. Där man iofs slipper arbeta men inte har resurser att ta sig någon längre sträcka...

Motfrågeställning på ovanstående citat. Modetönten Von Sydows föräldrar arbetar inte då? De var ju skeppsredare och läkare, det föds man ju till. Ja jävlar ja.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vänta nu här....Vilken klass man tillhör beror inte på hur mycket pengar man har eller om man bor i en fin villa. Arbetarklassen är de som måste sälja sina tjänster till kapitalet och därmed utgöra arbetskraft.

Men också citat Harry Cleaver.....

"Arbetarklassen ”för-sig-själv” (eller arbetarklass som arbetarklass – politiskt definierat) existerar bara när den hävdar sin autonomi som klass genom sin enighet i kampen mot rollen som arbetskraft. På grundval av denna åtskillnad så är arbetarklassen, paradoxalt nog, bara riktigt arbetarklass när den kämpar mot sin existens som klass. Dialektiken mellan arbetarklassen ”i-sig-själv” och ”för-sig-själv” handlar inte om att skapa en ”ren” arbetarklass efter revolutionen, utan om att upplösa arbetarklassen som sådan."

Har ni inte läst er Marx? ;)

(Härmed förutspår jag att Markus kommer att skriva något om NE eller skolböcker)

Coola Ola

Guest
hållundan skrev:
Nej, far betalar ej min hoj eller slantar upp om jag råkat kuka ur totalt.

Motfrågeställning på ovanstående citat. Modetönten Von Sydows föräldrar arbetar inte då? De var ju skeppsredare och läkare, det föds man ju till. Ja jävlar ja.

Kalla det underklass, medelklass och överklass då?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Coola Ola skrev:
Kalla det underklass, medelklass och överklass då?
Frågan kvarstår. Varför fortfarande ordet klass???

Ädit: Jag kanske är något tjatig när jag ifrågasätter hela tiden samt inte kommer med några bra argument själv. Jag ställer frågan till mig själv också. Min ståndpunkt i påståendet är iallafall att ordet klass, på alla sätt och vis är förlegat.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
hållundan skrev:

De modernare namnen är socialgrupp 1 tom 4. De betyder dock samma sak, med skillnaden att grupp 4 har tillkommit och innehåller de studerande.

Coola Ola

Guest
hållundan skrev:

Ja, vad tycker du att det ska kallas då? Eller menar du att du inte håller med om att människor har olika ekonomiska och sociala förutsättningar? Det är ju det som vanligen menas när man säger klass.

Exempel:
underklass: personer med låg inkomst, små möjligheter att förändra sin situation (arbete/bostad) med allt vad det innebär.

inte för att ovanstående är en korrekt eller fullständig defintion utan bara som ett exempel (helt fel är det väl inte iofs)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
De modernare namnen är socialgrupp 1 tom 4. De betyder dock samma sak, med skillnaden att grupp 4 har tillkommit och innehåller de studerande.
Varför stör sig då "folk" på att "folk" befinner sig i vissa "socialgrupper". Såsom den gode Ulvskog störde sig nåt fruktansvärt att fjollbollen Von Sydow kallat sig för "arbetarklass", vilket hon hujedamig inte kunde göra då hennes föräldrar minsann var skeppsmäklare och läkare. Har inte dessa individer arbetat för att bli det som de är nu? Är det fullkomligt olagligt att byta och avancera i "socialklasserna"? Det verkar skrämmande för vissa typer av politiker och individer att våga och vilja uppnå något bättre. Att avancera inom "socialklasser" torde väl vara allas målsättning? Ingen fan vill väl leva på existensminimum och käka skorpor hela dagarna? Alla har vi väl förutsättningar att åtgärda och vilja komma ifrån dessa "socialgrupper".

Nu handlar ju inte detta om oljepriser, men ändå.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Coola Ola skrev:
Ja, vad tycker du att det ska kallas då? Eller menar du att du inte håller med om att människor har olika ekonomiska och sociala förutsättningar? Det är ju det som vanligen menas när man säger klass.

Exempel:
underklass: personer med låg inkomst, små möjligheter att förändra sin situation (arbete/bostad) med allt vad det innebär.

inte för att ovanstående är en korrekt eller fullständig defintion utan bara som ett exempel (helt fel är det väl inte iofs)
Små möjligheter? Har inte alla individer EXAKT samma möjligheter att kunna förändra sin situation? Så vitt jag vet är det lag på att gå i skolan. ALLA kan få gå i gymnasiet. Högskolan är öppen för alla som vill det också.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
hållundan skrev:
Varför stör sig då "folk" på att "folk" befinner sig i vissa "socialgrupper". Såsom den gode Ulvskog störde sig nåt fruktansvärt att fjollbollen Von Sydow kallat sig för "arbetarklass", vilket hon hujedamig inte kunde göra då hennes föräldrar minsann var skeppsmäklare och läkare. Har inte dessa individer arbetat för att bli det som de är nu? Är det fullkomligt olagligt att byta och avancera i "socialklasserna"? Det verkar skrämmande för vissa typer av politiker och individer att våga och vilja uppnå något bättre. Att avancera inom "socialklasser" torde väl vara allas målsättning? Ingen fan vill väl leva på existensminimum och käka skorpor hela dagarna? Alla har vi väl förutsättningar att åtgärda och vilja komma ifrån dessa "socialgrupper".

Nu handlar ju inte detta om oljepriser, men ändå.

Folk stör sig på mycket och det är inte lätt att svara på varför,du stör dig på att folk kategoriseras i klasser eller grupper och andra stör sig på att folk placerar sig själv i "fel" klass eller grupp. Ordet "Arbetarklass" är iaf som jag skrev ovan en definition av Marx och troligen hade Ebba Von Sydow alldeles rätt då hon sade sig komma från arbetarklassen då hennes föräldrar verkar arbeta. Det var nog inte detta hon menade trots allt och troligen menade hon socialgrupp 2 eller 3. (Medelklass-Underklass)

Dock används den här indelningen idag främst inom statistik eftersom man kan påvisa skillnader mellan dem och gränsen ska ju dras någonstans.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
hållundan skrev:
Små möjligheter? Har inte alla individer EXAKT samma möjligheter att kunna förändra sin situation? Så vitt jag vet är det lag på att gå i skolan. ALLA kan få gå i gymnasiet. Högskolan är öppen för alla som vill det också.

Du menar att det inte spelar någon roll om man föds i en sönderknarkad missanpassad familj på samhällets botten eller en trygg, kärleksfull och välbärgad familj? Man har exakt samma förutsättningar ändå?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln