Ska du träna försvar är faktiskt Ju-Jutsu ett bra alternativ. Swedish combat är ännu bättre.
Man lär sig en massa lås och enkla försvar mot vanliga attacker som rallar-slag eller vanliga mesiga sparkar man oftast får ute på stan om det är det du menar.
Anfall är verkligen bästa försvar och en tåspark rakt upp mott hakan sänker de flesta direkt eller ett välriktiat mycket kraftfullt slag på halsen. Det får många att hosta ett tag och sen kan du springa din väg.
Ute hamnar man oftast på asfalten och brottas som inoljade grisar, då är det bra att veta hur man får honom/(henne?) ur balans och lär sig hur man snabbt reser sig upp då dennes kompisar säkert gillar att sparka på det som redan ligger ner.
Det tar väldigt lång tid att kunna behärska en kampsport. Det är inte bara att gå till kickboxningen och träna 2 dagar i veckan och köpa en klubbtröja och bära den på stan så ingen rör en.
Umgås du med bråkigt folk så byt umgänge, förr eller senare kommer det knivar i händerna på folk och då har du glömt allt du lärt dig på 2 sekunder.
Jag hamnade i bråk precis hela tiden förr men oehört sällan nu då jag undviker många situationer och försätter mig inte i dem själv. Det mycket dig själv det beror på också om det blir bråk. istället för att gå ut precis varenda helg och slösa undratals kronor på sprit så låna en bok på bibblan och läs den eller nåt.....
Om du nu skulle vara en sån typ som Ugluk nämner(ang. det han skrev) så kanske du har dig själv att skylla. Det ÄR provecerande att gå ett gäng med bomberjacka och rakade huven och kanske uppochnervänt kors(?)!
Tänk dig för. Det är inte värt att hamna på sjukhus eller sitta i förhör hos polisen varannan helg.
//Overdriver