Träning - kampsport etc.

Lithium

Guest
Nån här som tränar/-t nån kampsport som skulle kunna rekommendera nån? Funderar på att börja på kickboxning efter ett par svettiga situationer, och jag känner mig nog säkrare om jag kan lite självförsvar! Nåja: ös på med tips(sport, träning etc), och egna erfarenheter inom kampsporter osv!
 

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
http://www.budo.se/

Bästa sättet är att skaffa sig kondition så man kan springa ifrån busarna, det andra är väl att kunna försvara sig....

Finns forum på sidan som verkar vara välbesökt, kolla där!

Vissa kampsporter är ju mer lämpliga som just sporter, medans andra är mer för självförsvar, bara att kolla runt och fråga!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Lithium, tillhör du möjligen extremhögern? Har funderat ett tag eftersom du har den lite osympatiska mailadressen svenskmakt@hotmail.com, sverige som främsta intresse, och en blågul avatar. Är det möjligen så att kepsen döljer en heltäckande flint?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ska du träna försvar är faktiskt Ju-Jutsu ett bra alternativ. Swedish combat är ännu bättre.
Man lär sig en massa lås och enkla försvar mot vanliga attacker som rallar-slag eller vanliga mesiga sparkar man oftast får ute på stan om det är det du menar.
Anfall är verkligen bästa försvar och en tåspark rakt upp mott hakan sänker de flesta direkt eller ett välriktiat mycket kraftfullt slag på halsen. Det får många att hosta ett tag och sen kan du springa din väg.

Ute hamnar man oftast på asfalten och brottas som inoljade grisar, då är det bra att veta hur man får honom/(henne?) ur balans och lär sig hur man snabbt reser sig upp då dennes kompisar säkert gillar att sparka på det som redan ligger ner.

Det tar väldigt lång tid att kunna behärska en kampsport. Det är inte bara att gå till kickboxningen och träna 2 dagar i veckan och köpa en klubbtröja och bära den på stan så ingen rör en.

Umgås du med bråkigt folk så byt umgänge, förr eller senare kommer det knivar i händerna på folk och då har du glömt allt du lärt dig på 2 sekunder.

Jag hamnade i bråk precis hela tiden förr men oehört sällan nu då jag undviker många situationer och försätter mig inte i dem själv. Det mycket dig själv det beror på också om det blir bråk. istället för att gå ut precis varenda helg och slösa undratals kronor på sprit så låna en bok på bibblan och läs den eller nåt.....

Om du nu skulle vara en sån typ som Ugluk nämner(ang. det han skrev) så kanske du har dig själv att skylla. Det ÄR provecerande att gå ett gäng med bomberjacka och rakade huven och kanske uppochnervänt kors(?)!
Tänk dig för. Det är inte värt att hamna på sjukhus eller sitta i förhör hos polisen varannan helg.

//Overdriver :crash
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag tränar Ju-Shin-Jutsu på St Eriks Budoklubb (Sverige äldsta aktiva budoklubb där jag dessutom för närvarande sitter i styrelsen). Ju-Shin-Jutsu är klassisk budo anpassad efter svensk självförsvarslag vilket innebär att man aldrig ska använda mer våld än nödvändigt men ändå klara sig utmärkt på gatan.

http://www.sebk.nu är vår hemsida, stilens hemsida finns det nog nån länk till där.

Rekomenderas mycket starkt. Vår stilmästare är Jojje Irenius som var med och startade Svenska Budoförbundet för en herrans massa år sen och garanterat är en av Sveriges absolut kunnigaste inom budo. Grymt imponerande gammal farbror.

Magnus Ladulåsgatan på söder finns vi på, nära pendel och tunnelbana. Nybörjarträningar på måndagar samt onsdagar 18.15-20.15. Välkommen ner och prova på!
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Har själv tränat Ju-jutsu och precis som Mavve säger är det en bra allroundkampsort...då det ingår sparkar,slag,lås,svep, kast, mattfight etc.

Tränar för övrigt kickboxning nu....men ja får ändå säga att huvudsaken är inte att anfalla utan chocka den som attackerar dig...sen gäller det att kuta av bara fan därifrån. Ingen vinner att att gå in i en fight på sta'n...
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
ja träna du kampsport. det är bra på alla vis, man blir av med många aggresioner och sammtidigt vältränad. bra tycker jag. men kom bara ihåg att det ligger många års träning bakom folk som är riktigt duktiga. vissa har talang, men de är få. själv tränar jag 4 ggr i veckan karate. bra träning är det, desto duktigare man själv blir desto mer utmattad blir man av själva träningen.
 

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Upplands Väsby.
Hoj
En egen kinamoto.
Kolla in sidan www.kickboxning.nu
Det va där jag tränade förut när klubben va liten och låg i väsby.
Jag har aldrig mått så bra som jag gjorde när jag tränade. Tyvärr så fick jag sluta (vare sig jag ville eller inte) pga en knä skada. Som jag drog på mig när jag spelade basket :/


Det bästa med kickboxning är att du tränar hela kroppen.
Antingen så kan man motionsköra kickboxning eller så kan man avancera och börja tävla.




Så mitt tips är, om du bestämmer dig för kickboxning så börja hos Sami, det finns ingen bättre tränare :)



//Annicka
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
1: Lär dig snacka! Det går prata sig ur de flesta situationer. Låt dig inte provoceras av folks skit snack, gör du inte det blir det som regel inget bråk heller.

2: Ut och spring. Klarar du inte snacka dig ur situationen så spring.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Chris Husky skrev:
1: Lär dig snacka! Det går prata sig ur de flesta situationer. Låt dig inte provoceras av folks skit snack, gör du inte det blir det som regel inget bråk heller.

2: Ut och spring. Klarar du inte snacka dig ur situationen så spring.

Håller helt med!

......eventuellt i kombination av Krav Maga kanske.

Att träna nån form av icke-tävlingsinriktad kampsport gör dig också, ofta, till en mera harmonisk och balanserad person och på så vis bättre på att hitta lösningar på konfrontationer/konflikter/situationer som icke nödvändigtvis resulterar i våld.
 

Lithium

Guest
Ugluk skrev:
Lithium, tillhör du möjligen extremhögern? Har funderat ett tag eftersom du har den lite osympatiska mailadressen svenskmakt@hotmail.com, sverige som främsta intresse, och en blågul avatar. Är det möjligen så att kepsen döljer en heltäckande flint?

nix, absolut inte ns! adressen används inte för övrigt, men att jag är smånationalist kan jag inte neka till!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
ConfuseD skrev:
Kampsport är gay

Så sant. Fast för ett par år sen innan jag blev blek och fet (ogay allså) så boxades jag, kombinerat med löpning på egen hand.
Så träningsform tycker jag att det var lysande, tog lite mycket tid med det var både kul och givande.

Men om du vill undvika bråk så fundera på när du hanmar i fajt?
På fyllan? Eller när du hänger med "fel" sorts vänner?

:bow@Ugluk som är på hugget.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Lithium skrev:
nix, absolut inte ns! adressen används inte för övrigt, men att jag är smånationalist kan jag inte neka till!

Smånationalist???
Den var intressant, utveckla gärna vidare. Gillar du bara nationer av typen Andorra och Vatikanstaten, eller? :confused:

gladh
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Förmodligen inte, men man kan ju inte låta bli att undra varför han har en fallenhet för SanMarino, Lichtenstein och Monaco. Eller har jag förstått fel :confused:
För det var väl smånationalist han var?

gladh
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Silwer skrev:
men det har väl inte med frågan att göra om han är nationalist eller inte?
Som påpekats tidigare i tråden, att om så vore fallet finns det bättre sätt attundvika konflikter än att lära sig vinna handgemäng.

Lithium, ok det köper jag. Man kan vara intresserad av svensk kultur och historia utan att ha rasistiska åsikter. :tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Lithium skrev:
nix, absolut inte ns! adressen används inte för övrigt, men att jag är smånationalist kan jag inte neka till!

Det där ordet smånationalist är i mångas ögon bara synonym för nybörjarnazze för de flesta osäkra 17-åringarna.
Svensk historia och svensk kultur är faktiskt väldigt intressant. Man får ju inte ens i skolan lära sig om våra indianer vi har än idag tex. så en studie på egen hand är ju bara kul.
Frågan är ju om du verkligen är intresserad av det eller bara vill bevara sverige svenskt. :D

Jag hävde ur mig många rasistiska uttryck när de asen hade fingrat på min hoj, inte här dock...... då kommer det bara statistik och invandringspolitik :mattias

750RR

till nånting som INTE har med detta att göra men jag kan ju inte låta bli:
Igår komm det en kille som ungarna på gatan kallade för "alban" och han gick runt glassbilen och undrade lite. Jag svarade ju så gott jag kunde. En fråga han ställde var: "Asså... men hur får man.... du vet asså sånt ljud..... och så typ.... ja, du vet hur man får det att bli SÅ asså..."

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
Hur svarar man på det???
Nån som uppfattade frågan?

Sen kom det en som hette Micke(svensk) ur moppegänget som undrade lite på ett annat stopp, han sa: "Hmmm, har du asså... asså mummelhardusåntduköreftermummel så du kör alla gator?

VA?

Ungdomar är ju nästintill helt obildade idag. De gör ju endast bort sig när de öppnar munnen.
Men tjejer, det har de med sina DT50 -90. Inte den typen ajg söker dock så dem kan de gott behålla....
 

Lithium

Guest
För det första: i dom svettiga situtationer jag har hamnat i har det inte varit invandrare inblandade i. Jag vill lära mig själv försvar för att kunna försvara mig oavsett om det är en invandrare, viking, eller en smurf! Jag är inte rasist, inte nazist, utan jag är stolt över sverige och våran historia!

har inga nazist kompisar, men en del "invandrar"kompisar. Så istället för att komma med nazistsnack och sånt skit, så kan ni väl hålla er till ämnet i sånt fall! Lite tips om bra kampsporter!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top